جوندگان خانگیحیوان خانگی و آپارتمانی

آموزش نگهداری صحیح از خرگوش

آموزش نگهداری صحیح از خرگوش ماجرای چندان پیچیده‌ای نیست. کافی است اندکی هوشمند باشید و بدانید که این حیوان دست آموز بامزه که قرار است ساعات مفرحی را برای شما تدارک ببیند، نیازهایی در حد و اندازه‌های یک حیوان کامل دارد. بسیاری در امر نگهداری از خرگوش ناتوان هستند، چون اصول درست در شرایط زیستی این حیوان را تأمین نکرده‌اند.

در آموزش نگهداری صحیح از خرگوش قرار بر آن نداریم که کل محیط خانه را برای زندگی این حیوان کوچک آماده سازیم.

خرگوش حیوان کوچکی است که علاقه چندانی به ماندن در محیط زندگی انسانها ندارد. بهتر است برای تربیت درست خرگوش برای این حیوان فضایی اختصاصی و ویژه تدارک ببینید تا از این هم نشینی با او لذت ببرید.

با پتیا همراه باشید تا از رمز و راز این همنشینی بیشتر بدانید!

آیا نگهداری از خرگوش داستان ساده‌ای است؟

خرگوش حیوانی کوچک، تقریبا کم تحرک، با کمترین خلق و خوی تهاجمی است. این حیوان خیلی بانمک و دوست داشتنی است. تا جائیکه در ابتدای امر با تماشای زندگی آرام خرگوش، احتمالاً کمتر کسی متوجه چالش‌ها در نگهداری از آن بشود.

یک حیوان آرام و ظاهراً بی‌آزار که دردسری ندارد؛ پس آن را تهیه می‌کنیم تا در یک گوشه از خانه برای خودش زندگی کند!!!

با این تفکر که باشید، احتمالاً فقط در چند روز ابتدایی از حضور یک خرگوش در کنار خودتان لذت خواهید برد. از آنجا که چالش‌های نگهداری از خرگوش را نمی‌دانید، قاعدتاً مقدمات زندگی خصوصی این حیوان در محیط خانه را نیز فراهم نکرده‌اید.

به این ترتیب پس از گذشت چند روز عملاً با یک پدیده تهاجمی در محیط خانه مواجه هستید. حیوانی که با خویی جونده در هر کنج از خانه می‌خواهد هر چیز خوردنی و یا غیرخوردنی را بجود و در عین حال هیچ کنترل درستی بر دستشویی کردن خودش ندارد، هرچند روش‌هایی برای آموزش دستشویی به خرگوش وجود دارد.

لکن اگر مقدمات امر در نگهداری از خرگوش را فراهم نکرده باشید، احتمالا هرگز نمی‌توانید با این موجود جونده کنار بیایید.

در آموزش نگهداری صحیح از خرگوش به دنبال آن هستیم که سطح آگاهی شما را در این همراهی افزایش دهیم؛ اینکه خرگوش را باید چطور در خانه میزبانی کنیم تا هم آزاری برای ما نداشته باشد و هم قابلیت زندگی طولانی مدت در کنار ما را پیدا کند.

همه این ماجرا به تربیت درست خرگوش ختم می‌شود. شاید با خواندن این جمله اندکی تعجب کرده باشید. اما تربیت درست خرگوش داستان عجیبی نیست.

این حیوان کاملاً دست آموز است و می‌تواند الگوی رفتاری بی‌آزاری در محیط خانه شما داشته باشد.

مقدمات میزبانی از یک خرگوش

قبل از آنکه وارد بحث آموزش نگهداری صحیح از خرگوش بشویم تا بخواهیم با روش‌هایی تربیت درست خرگوش را تدارک ببینیم، باید بررسی کنیم که آیا خودمان در جایگاه صاحب حیوان خانگی شرایط نگهداری از آن را داریم؟

موضوع خیلی ساده است؛ وقتی شرایط نگهداری از خرگوش را ندارید و یا نمی‌توانید این شرایط را تامین نمایید، قاعدتاً باید قید نگهداری از آن را بزنید. شرایطی مانند:

  • خرگوش برای زندگی نیاز به یک فضای اختصاصی دارد. فضایی تقریباً بزرگ که بتواند در آن جست و خیز  داشته باشد. پس حداقل باید شرایط نگهداری از یک قفس بزرگ را در خانه داشته باشید. خرگوش را نباید به شکل آزاد و رهاشده در خانه نگهداری کنید.
  • محیط خانه باید برای حضور خرگوش کاملاً امن باشد. نگهداری از حیواناتی که خلق و خوی تهاجمی دارند، مانند گربه‌ها در تضاد با نگهداری از خرگوش می‌باشد.
  • خرگوش وعده غذایی زیادی دارد و در عوض آن نیز زیاد دستشویی می‌کند. پس باید همتی کافی در تمیز کردن محل زندگی خرگوش از فضولات بی‌انتهای آن داشته باشید.
  • باید فرصت کافی برای تحرک بالای خرگوش را تامین نمایید. اگر خرگوش شما تمام مدت در قفس بماند، به زودی مریض خواهد شد. دویدن و بازی کردن بخشی از زندگی این حیوان است.
  • خرگوش علاقه دارد تا بر روی گیاهان خشک شده مانند کاه بخوابد. از حضور پارچه، تشک و یا هر چیز شبیه به آن در محیط قفس، خوشش نمی‌آید. در نتیجه، نگهداری از خرگوش مستلزم تهیه همیشگی علف خشک شده و یا کاه تازه و تمیز است.

اینها تازه مقدماتی است برای آنکه آموزش نگهداری صحیح از خرگوش را آغاز کنیم. به هر حال، خرگوش نیازهای خاص خودش را دارد و این نیازها چندان با محیط زندگی ما انسان‌ها هماهنگی ندارد.

این حیوان بسیار کم توان‌تر از آن است که به شکلی منطقی با شرایط زندگی انسان‌ها کنار بیاید. البته راهکارهایی برای تربیت درست خرگوش وجود دارد. تا جائیکه برخی به دنبال مطرح کردن فواید خرگوش برای انسان هستند.

چگونه محل زندگی خرگوش را در خانه آماده کنیم؟

اگر از خانه با حیاطی فراخی بهره‌مند هستید، چندان چالشی در تامین یک زیستگاه مناسب برای خرگوش نخواهید داشت. آنها به سادگی خودشان را با محیط باغ و باغچه تطبیق می‌دهند. اما اگر در یک فضای آپارتمانی زندگی می‌کنید، بهتر است نکات در آموزش نگهداری صحیح از خرگوش را با فراهم کردن یک زیستگاه مناسب برای او آغاز کنید.

چندان فرقی نمی‌کند که قرار است از خرگوش دقیقاً، در چه نوع خانه‌ای، میزبانی کنید. این حیوان را نمی‌توانید به حال خودش رها کنید؛ پس تهیه یک قفس بزرگ با ارتفاع حداقل ۴۵ سانتیمتری برای نگهداری از خرگوش لازم است. دقت کنید که فضای قفس باید پاسخگوی حرکت کامل همراه با اندکی جست و خیز خرگوش باشد. به طوری که به راحتی بتواند در این فضا بر روی دو پای خودش بایستد.

تربیت خرگوش در منزل

همان طور که اشاره کردیم، کف این قفس را نمی‌توانید از پارچه و هر چیزی شبیه به آن بپوشانید. خرگوش صاحب دست و پایی با چنگال‌های تقریباً تیز است و این چنگال‌ها در پارچه گیر می‌کنند. کفپوشی از کاه و علف‌های خشک شده و پوشال بهترین انتخاب است.

اگر نگران تمیز کردن مداوم کف قفس هستید، بهتر است آموزش دستشویی به خرگوش را پیگیری کنید. در آموزش نگهداری صحیح از خرگوش، جدا از لزوم تهیه ملزومات برای این همنشینی، باید مقدمات تربیت درست خرگوش را نیز فراهم کنید.

هر چند خرگوش به باهوشی برخی از حیوانات نیست؛ اما توانمندی‌هایی نیز دارد. برای مثال، اگر دست به کار شوید و در گوشه‌ای از قفس فضایی مناسب را برای دستشویی کردن خرگوش فراهم کنید، با احتمال بالا حیوان را ترغیب خواهید کرد که خودش در نظافت محیط زیست خودش دست به کار شود.

از طرفی، در تربیت درست خرگوش باید به حیوان یاد بدهید که غذا را تنها در داخل قفس خودش، آن هم در گوشه‌ای از آن نوش جان کند.

کافی است تنها در داخل قفس غذا را در اختیارش بگذارید. به این ترتیب، حیوان شرطی می‌شود که گویا تنها در داخل قفس است که می‌تواند غذای درست و درمانی بخورد.

ظرف غذا هم باید دو تکه باشد. یک ظرف توری شکل شبیه به سبد که داخل ظرفی بدون منفذ قرار می‌گیرد.

خرگوش علاقه دارد تا در میان غذای خودش باشد، مادامیکه ممکن است بر روی غذای خود، ادرار کند. استفاده از ظرف‌هایی دو تکه، مانع از تجمع ادرار خرگوش در کنار مواد غذایی خواهد شد.

تهیه کردن این ملزومات چندان دشوار نیست و می‌توانید از یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی آن را تهیه کنید.

اگر خرگوش را در محیط خانه نگهداری می‌کنید، غالباً چندان چالشی برای دمای محیط زیست آن وجود ندارد. به هر حال، دمای محیط هر خانه‌ای چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتیگراد است و این محدوده دمایی برای زندگی پرنشاط یک خرگوش عالی است؛ اما اگر قفس حیوان را در بالکن و یا حیاط خانه قرار داده‌اید، مراقب باشید که حیوان برای مدتی طولانی در دمایی بسیار سرد و یا بسیار گرم قرار نگیرد.

خرگوش‌ها چه می‌خورند؟

هر حیوانی برای زنده ماندن، در کنار مواد مغذی در برنامه غذایی خود، به انرژی نیز نیاز دارد. اگر چه خرگوش‌ها دائماً در حال خوردن هستند؛ اما در کل، غذای چندان زیادی مصرف نمی‌کنند. اما همان مقدار غذای اندک باید انرژی کافی همراه با تامین درست ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را داشته باشد.

خرگوش حیوانی گیاهخوار است؛ پس تحت هیچ حالتی و به هیچ شکلی نمی‌تواند غذایی حاوی گوشت و یا فرآورده‌های گوشتی را مصرف کند.

گوشت برای دستگاه گوارش خرگوش بسیار سنگین و گاهاً کشنده است. البته خود حیوان در انتخاب رژیم غذایی حساسیت کافی دارد. با این وجود، بهتر است هرگز در ظرف غذای او از مواد غذایی‌ که حاوی پروتئین‌های حیوانی است، نگذارید.

همه ما خرگوش را با خوردن هویج می‌شناسیم؛ اما این میوه تنها غذای مورد علاقه او نمی‌باشد. بلکه برعکس، خرگوش‌ها برخی گیاهان دیگر مانند یونجه، کلم، کاهو، ذرت و حتی جو را به اندازه هویج و شاید بیشتر از آن دوست دارند.

میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، خربزه، هندوانه، هلو و حتی انگور هم مورد علاقه این حیوان هستند.

اگر چه خرگوش یک حیوان کاملاً گیاهخوار است، اما کاملا مشخص است که قابلیت بالایی در بهره‌مندی از یک رژیم غذایی کاملا متنوع دارد.

تهیه رژیم غذایی خرگوش به هیچ حالت دردسرآفرین نیست. تقریباً طیف کاملی از علاقمندی‌های این حیوان در داخل یخچال هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

شاید این رژیم غذایی متنوع خرگوش‌ها را به عنوان فواید خرگوش برای انسان دانست. آنها این قابلیت را دارند که ته مانده برخی از مواد غذایی انسان‌ها را بخورند. البته دقت کنید که این ته مانده شامل غذاهای گوشتی و یا چرب نباشد.

تامین غذای مخصوص خرگوش هم پیشنهاد خوبی است. این تنوع غذایی را می‌توان از طریق یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی تامین نمود.

چگونه محل زندگی خرگوش را تمیز نگه داریم؟

نظافت محل نگهداری خرگوش تقریباً چالشی همیشگی است. احتمالاً می‌توانید با تعبیه یک ظرف مخصوص با هدف آموزش دستشویی به خرگوش، آن را مجاب کنید تا در هر نقطه از قفس خود ادرار نکند؛ اما همان مقدار ادرار جمع شده بسیار بد بو است و در صورت ماندگاری طولانی مدت، این بوی بد تمام محیط خانه را پر خواهد کرد.

در آموزش نگهداری صحیح از خرگوش نظافت بسیار مهم است. نظافت محل زیست خرگوش از تخلیه دائمی ظرف ادرار آن آغاز می‌شود.

از آنجایی که تضمینی به رعایت کردن خرگوش نیست، بهتر است پوشال و یا کاه کف قفس را هر چند روز یک بار عوض کنید.

از طرفی برای دوری از عفونت‌ها و بیماری‌ها محل نگهداری خرگوش را به تناوب ضدعفونی کنید. محلول آب و سرکه برای ضدعفونی کردن این فضا کفایت می‌کند.

دقت کنید که در نظافت تنها به تمیزی محل زندگی خرگوش اکتفا کنید. خرگوش در تمیز کردن بدن خود مهارت کافی دارد. هرگز این حیوان را به بهانه تمیز کردن، حمام نکنید.

بهتر است در آموزش نگهداری صحیح از خرگوش همراه با نکات آموزشی این مقاله به مطالعه مقاله نگهداری خرگوش خانگی نیز بپردازید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا