خزندگان خانگیحیوانات در طبیعتنژادنژاد خزندگان

انواع لاک پشت ها را می‌شناسید؟

احتمالا بسیاری از ما تنها اطلاعاتی که در مورد لاک پشت ها داریم، این است که لاک سفت و سختی دارند و بسیار آهسته حرکت می‌کنند؛ اما باید گفت که دنیای لاک پشت ها فراتر از این اطلاعات سطحی و ظاهری است.

از این رو، در ادامه این مقاله، پتیا قصد دارد تا اطلاعات کامل‌تری در مورد انواع لاک پشت ها، لاک پشت های خانگی و نژادهای مختلف لاک پشت با شما به اشتراک بگذارد.

در صورتی که قصد نگهداری از لاک پشت را دارید، با ما همراه باشید!

انواع لاک پشت ها کدامند؟

انواع لاک پشت ها در 12 خانواده بیولوژیکی طبقه بندی می‌شوند. معمولاً لاک پشت ها را به 2 دسته بزرگ‌تر لاک پشت های دریایی و خاکی نیز بر حسب محیط زیست تقسیم می‌کنند؛ البته همپوشانی‌هایی بین این 2 دسته وجود دارد.

قبل از صحبت در مورد انواع لاک پشت ها بهتر است به تفاوت اساسی Turtle و Tortoise بپردازیم.

تفاوت Tortoise و Turtle

Tortoise و turtle دارای خانواده جداگانه‌ای هستند، اما بسیاری از خصوصیات فیزیکی آنها مشابه یکدیگر است و تنها در چند ویژگی متمایز هستند. Tortoise ها را می‌توان در گروه‌بندی turtle ها قرار داد.

بهترین راه برای شناسایی و تشخیص Tortoise و Turtle از یکدیگر، خصوصیات عمده زندگی آنها است.

Turtlesturtle ها که اصطلاحا به آنها لاک پشت های زمینی گفته می‌شود، برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند یا به عبارت دیگر این لاک پشت ها در داخل و خارج آب زندگی می‌کنند (لاک پشت ها آبزی یا نیمه آبی)؛

با این حال لاک پشت های box استثنا هستند!

Tortoise ها در خشکی زندگی می‌کنند و برای زنده ماندن نیاز به آب ندارند (به جز نوشیدن). استثنا در این مورد لاک پشت های Hingeback است که برای زنده ماندن به یک محیط با رطوبت بالا احتیاج دارند.

 

 

انواع نژادهای مختلف لاک پشت

از فهرست قرمزIUCN  در سال 2010، تقریباً از 207 گونه یا نژادهای مختلف لاک پشت که به‌طور رسمی ذکر شده‌اند، 129 مورد (62٪) به عنوان گونه های در معرض خطر یا در حال انقراض جهانی دسته بندی شده‌اند.

از دست دادن زیستگاه، بزرگ‌ترین تهدید برای انواع نژادهای مختلف لاک پشت در سطح جهان است.

تهدیدهای دیگر شامل تجارت حیوانات اهلی، مصرف بیش از حد مواد غذایی و دارو، آلودگی، گونه‌های مهاجم و تغییرات آب و هوایی نیز بر روند انقراض انواع لاک پشت ها تأثیرگذار است.

لاک پشت های آب شیرین بزرگ‌ترین نژادهای مختلف لاک پشت را تشکیل می‌دهند و از لحاظ سایز و اندازه نیز کوچکتر از انواع لاک پشت های دیگر هستند.

اگر دوست دارید یک حیوان خانگی خزنده داشته باشید، اما مار، مارمولک یا تمساح نمی‌خواهید، ممکن است لاک پشت های خانگی بهترین انتخاب برای شما باشند.

در ادامه، به معرفی انواع لاک پشت هایی که قابل نگهداری در محیط منزل هستند، پرداخته شده است:

انواع لاک پشت های خانگی را بشناسیم!

در صورتی که تصمیم به نگهداری از لاک پشت در خانه گرفته‌اید، باید بدانید که شما قادر به سرپرستی از انواع نژادهای مختلف لاک پشت نیستید، از جمله انواع نژادهایی که قادر به نگهداری از آنها هستید، عبارتند از:

African Side-neck

این لاک پشت های آبزی بی‌نظیر، دارای گردن‌های بلند هستند که نمی‌توان آن را به طور کامل در لاک خود جمع کنند و آناتومی آنها با لاک پشت های قدیمی آبی متفاوت است.

به دلیل ظاهر و اندازه منحصر به فرد، آنها اغلب یک انتخاب محبوب برای افرادی هستند که تمایل به نگهداری از انواع لاک پشت ها دارند، اما نیاز به مراقبت های بیشتری نسبت به برخی از لاک پشت های دیگر دارند.

آب لاک پشت های گردن ماری باید تمیز نگه داشته شده و هر هفته عوض شود. دامنه دمای مناسب برای آب این نوع از لاک پشت ها بین 70 تا 75 درجه فارنهایت است.

Eastern Box

لاک پشت های East Box به فضای زیادی احتیاج دارند و معمولاً یک محیط مرطوب را ترجیح می‌دهند.

آنها در  محفظه خود به آب کم و بستر مرطوب احتیاج دارند و در صورت نگهداری از این لاک پشت ها در خانه، نور UVB مورد نیاز است.

 

Western Painted

اگر می‌خواهید یک لاک پشت خاص داشته باشید، می‌توانید از این نوع از لاک پشت های خانگی نگهداری کنید.

این لاک پشت ها نیاز به فضای زیاد، سیستم تصفیه آب و لامپ بسکینگ برای گرم کردن دما دارند (از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی قادر به خرید تمامی مایحتاج لازم برای لاک پشت خود خواهید بود). این نوع از لاک پشت خانگی، گاهی تا 50 سال عمر می‌کنند.

 

Common Musk 

این نژاد از انواع لاک پشت ها، از جمله محبوب‌ترین گونه‌های لاک پشت های آبی به شمار می‌روند. آنها به اندازه برخی از لاک پشت های آبزی دیگر، شناگران ماهری نیستند؛

بنابراین، آب داخل محفظه نگهداری از آنها نباید خیلی زیاد باشد. این نوع از لاک پشت ها همچنین، باید فضای زیادی داشته باشند تا بتوانند به راحتی از آب خارج شوند و در زیر نور UVB قرار بگیرند.

Spotted Turtle

اگر فضای محدودی دارید و به دنبال یک لاک پشت آبزی هستید، لاک پشت های Spotted از جمله کوچک‌ترین گونه‌ای هستند که مجاز به نگهداری از آنها در فضای کوچک هستید.

این لاک پشت ها دارای ظاهر متفاوت و خالداری هستند. مانند انواع لاک پشت های Musk، این نوع از لاک پشت های خانگی هم نیز شناگران ماهری نیستند؛

بنابراین، عمق آب آنها نباید خیلی زیاد باشد. داشتن رژیم غذایی همراه با گوشت، سبزیجات و میوه برای این نوع از لاک پشت های خانگی اهمیت بسیاری دارد.

Reeve’s Turtle

لاک پشت های Reeve احتمالاً یکی از اجتماعی‌ترین انواع لاک پشت ها در این لیست می‌باشند.

این نوع از لاک پشت های خانگی بسیار با احتیاط و صبور هستند و بعضی اوقات حتی از نوازش لذت می‌برند.

البته دست زدن به آنها می‌تواند استرس زیادی برایشان داشته باشد، بنابراین، این کار فقط در صورت نیاز انجام شود.

pur Thighed Greek

نگهداری و مواظبت از این نوع از انواع لاک پشت ها نسبت به دیگر نژادهای مختلف لاک پشت راحت‌تر و رایج‌تر است.

این لاک پشت ها گونه‌های مختلفی دارند که از نظر اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. این لاک پشت ها عمدتاً گیاه خوارند و نیاز کمی به رطوبت دارند.

 Russian tortoise Horsfield

لاک پشت Horsfield یک لاک پشت نسبتاً کوچک است که در بیشتر فروشگاه‌های حیوانات اهلی در دسترس است.

این نوع از لاک پشت های خانگی نسبتاً كوچك باقی می‌مانند و در بزرگسالی به اندازه 15 تا 25 سانتی متر و وزن 1.5 کیلوگرم می‌رسند.

لاک پشت Horsfield (روسی) درجه حرارت بسیار زیاد یا پایین را دوست ندارد. به همین دلیل بهتر است اجازه ندهید که درجه حرارت، بالاتر یا پایین‌تر از 30 درجه سانتی‌گراد شود.

Hermanns Tortoise

سایز این نوع از لاک پشت ها بیشتر از سایز لاک پشت های Greek است و فعالیت بیشتری نسبت به این نوع از لاک پشت ها دارند.

در صورتی که قادرید فضای نسبتاً زیاد و باز برای نگهداری از این نوع لاک پشت فراهم کنید، مراقبت از آنها نسبتاً آسان است؛ در غیر این صورت، نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

 

 

Leopard Tortoise

Leopard لاک پشت بومی آفریقای جنوبی، اتیوپی و سومالی است. برای نگهداری از این لاک پشت نیاز به فضای زیادی است؛

بنابراین، در صورتی که قصد نگهداری از این نوع لاک پشت را دارید بهتر است فضای مناسبی برای آن در نظر بگیرید.

غذای اصلی این لاک پشت های خانگی، سبزیجات است.

Pancake Tortoise

تولید مثل کم و دامنه طبیعی محدود، این گونه را در دسته آسیب پذیر  قرار داده است. این لاک پشت ها عمدتاً در جنوب کنیا و تانزانیا یافت می‌شوند.

تغذیه این نوع از لاک پشت های خانگی سبزیجات است و تقریباً تا حدود 35 سال عمر می‌کنند.

Red-foot Tortoise

این نوع از نژادهای مختلف لاک پشت معمولاً در جنگل ها و چمنزارهای آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شوند.

این لاک پشت ها دارای طول عمر زیاد حدوداً 50 سال می‌باشند و تغذیه آنها از سبزیجات و میوه ها است.

مکمل های کلسیم و ویتامین D3 را نیز سه بار در هفته به مواد غذایی آنها اضافه کنید.

از جمله مشکلات این گونه نیز می‌توان به کمبود ویتامین A، عفونت های انگلی و پوسیدگی پوسته یا لاک اشاره کرد.

از جمله انواع دیگر لاک پشت های قابل نگهداری در خانه و فضای باز، می‌توان به Star Tortoise، Marginated Tortoise، Softshell Turtle، Diamondback Terrapin و Musk Turtle اشاره کرد.

لاک پشت ها جزو حیوانات خانگی کوچک بی‌آزار محسوب می‌شوند، لازم به ذکر است متناسب با نوع و گونه لاک پشت، باید مطمئن شوید که محیط مناسبی برای زندگی او فراهم کرده باشید.

اهمیت به نیازهای روزانه لاک پشت های خانگی مانند غذا، نور و ویتامین ها تأثیر مستقیمی با طول عمر آنها خواهد داشت.

غذای مناسب انواع لاک پشت ها

انواع لاک پشت های دریایی معمولاً زمان زیادی را در آب می‌گذرانند و غذای آنها از ماهی‌های کوچک، قورباغه ها، سخت پوستان و حشرات است.

آنها همچنین، از سبزیجات، موز، انواع توت ها و سایر میوه ها و سبزیجات نیز تغذیه می‌کنند.

Tortoiseها به طور عمده گیاهخوار هستند و از انواع علف ها، سبزیجات، گل های میوه و سایر غذاهای گیاهی تغذیه می‌کنند.

لازم به ذکر است برای تغذیه انواع لاک پشت های خود، حتماً از مواد غذایی مطمئن و به دور از سموم آفات استفاده کنید تا بیمار نشوند.

بیشتر بدانید: بیماری های لاک پشت

کلسیم و ویتامین D3 نیز باید به طور مرتب در هر دو گونه با استفاده از مکمل های ویتامینی و کلسیمی مورد استفاده قرار گیرد؛

برای تهیه مکمل و ویتامین قادر به استفاده از انواع فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین که در اپلیکیشن جامع پتیا وجود دارد، خواهید بود.

 گفتنی است تعداد وعده غذایی انواع لاک پشت ها نیز با توجه به سن، سطح سلامتی و سایز آنها متفاوت است.

در مورد طول عمر انواع لاک پشت ها نیز لازم به ذکر است، نژادهای گوناگون لاک پشت ها می‌توانند 20، 30، 50 یا حتی 100 سال زندگی کنند!

توجه داشته باشید که برخی از لاک پشت ها دارای بیماری سالمونلا هستند و به دلیل اینکه هیچ راهی برای تشخیص آن وجود ندارد، بنابراین، همواره پس از دست زدن به آنها دست های خود را بشویید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا