حمایت از حیواناتحیوانات در طبیعت

پیامدهای فروش حیوانات وحشی

پیامدهای فروش حیوانات وحشی و فروش حیوانات خاص به صورت غیر قانونی در دنیای امروز را می‌توان با فروش و قاچاق مواد مخدر مقایسه نمود.

پیامدهای فروش حیوانات وحشی و نادیده گرفتن اهمیت حیات وحش با افزایش سودآوری و شیوع قاچاق اعضای حیوانات وحشی مانند عاج فیل، استخوان ببر، پوست سمور و شاخ های گوزن، شاید در هر لحظه بشریت را به سمت نابودی طبیعت و به خطر افتادن زندگی نوع بشر سوق می‌دهد.

پیامدهای فروش حیوانات وحشی و فروش حیوانات خاص فقط در ایالت متحده آمریکا، سالیانه مبلغی حدود 7 تا 10 میلیارد دلار در سال را شامل می‌شود.

سازمان‌های غیر قانونی با نادیده گرفتن نقش حیوانات در زندگی انسان و فواید حیوانات اهلی و وحشی، تجارت مذمومی را در راستای فروش حیوانات خانگی عجیب به عنوان حیوانات آپارتمانی راه انداخته و به درخواست افراد مبنی بر فروش حیوانات خاص پاسخ می‎دهند.

اقدامات جنایی این سازمان‌ها بر اهمیت حیات وحش و زندگی گونه‌های در حال انقراض و آسیب پذیر، بیشترین تأثیر منفی را بر جای می‌گذارد.

بدیهی است پیامدهای فروش حیوانات وحشی بر اکوسیستم‌های طبیعی سراسر جهان تأثیرگذار می‌باشد.

از طرفی پیامدهای فروش حیوانات وحشی و فروش حیوانات خاص به صورت غیر قانونی به دلیل وجود بیماری های مشترک انسان و حیوانات و امکان انتقال بیماری از حیوان به انسان، سلامتی و بهداشت بشریت را نیز تهدید می‌کند.

همین طور، سود ناشی از این تجارت معمولا به کارتل‌های (Cartel) خطرناک و گروه‌های تروریستی رسیده و سبب می‌شود تا هزینه لازم برای سایر فعالیت‌هایی که ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد، تامین گردد.

پیامدهای فروش حیوانات وحشی و مبارزه جهانی با آن

باید توجه داشت که نادیده گرفتن اهمیت حیات وحش و فروش حیوانات خاص غیرقانونی، ربطی به مبحث حیوانات خانگی و نگهداری از حیوانات خانگی مانند حیوانات آپارتمانی، پرندگان خانگی، بهترین پرندگان زینتی، خرگوش خانگی، جوندگان خانگی و سایر انواع حیوان خانگی نداشته و نگهداری حیوانات خانگی برای خود حیوانات و انسان ها شامل فوایدی زیادی است که در مقالات دیگر به آنها پرداخته شده است.

قانونگذاری جهانی در خصوص فروش حیوانات وحشی

تمامی دولت‌های جهان طرح ها و بودجه بندی های زیادی برای مبارزه با قاچاق، تروریست، فساد و تبهکاری را در برنامه های استراتژیک خود جای میدهند.

مبارزه با شکار و فروش غیر قانونی حیوانات اعم از اهلی و وحشی نیز باید در همین سطح درنظر گرفته شده و برای مبارزه جدی با آن برنامه ریزی گردد.

برای دستیابی به این امر علاوه بر اجرای قوانین یکپارچه در تمام دولت ها و حکومت‌ ها باید سازمان های جهانی مانند اینترپل (Interpole) و سازمان ملل نیز بر این امر نظارت ویژه‌ای داشته باشند.

به دلیل شیوه این تجارت در آفریقا و آمریکای لاتین قوانین سخت گیرانه تری در این مناطق نسبت به این معضل وجود داشته و حتی تواقفنامه هایی مانند hot pursuit strategy در این راستا امضا شده است.

در ایالات متحده آمریکا و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز علاوه بر وضع قوانین منع کننده، دولت وقت این کشور بودجه‌ی 10 میلیون دلاری را برای مبارزه با شکار و قاچاق حیوانات در اختیار آفریقا قرار داد.

اتحادیه اروپا نیز که به عنوان یکی از مهمترین راه های انتقال و ارتباط برای این نوع از قاچاق محسوب میشود، در سال های اخیر قوانین محکم تری بر علیه این معضل وضع کرده است.

فرهنگ سازی

شاید مورد دیگری که میتواند برای رفع این مشکل در دنیا بسیار پراهمیت باشد، فرهنگ سازی در راستای پیامدهای فروش حیوانات وحشی و فروش حیوانات خاص و آموزش اهمیت حیات وحش به مردم است.

شناسایی و معرفی گونه ‌های در حال انقراض، واکسیناسیون حیوانات اهلی برای رفع ترس ناشی از انتقال بیماری، تشویق به برقراری ارتباط دوستانه با حیوانات و بهترین حیوان خانگی، حمایت از سازمان‌های حامی حقوق حیوانات و غیره میتواند در فرهنگ سازی جهت جلوگیری از خرید و فروش غیرقانونی حیوانات بسیار پر اهمیت باشد.

فروشگاه پت شاپ پتیا که یک پت شاپ آنلاین برای فروش غذای حیوانات خانگی و سایر ملزومات آنهاست، به نوبه‌ی خود این موضوع را به شدت محکوم کرده و با برگزاری ایونت ها (Events) و جشن‌های خیریه سعی در کمک به حمایت از حیوانات خیابانی و حیات وحش دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. مطلب خیلی خوبی بود کاش فرهنگ حمایت از حیوانات تو ایران هم جا بیفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا