حمایت از حیوانات

جراحی ‌های زیبایی در حیوانات، عملی غیر انسانی

انسان‌ و حیوان از سال‌های بسیار دور تا کنون همیشه در کنار هم زندگی و نیاز‌های خود را رفع کرده‌اند.

البته در این همزیستی، بیشتر انسان بوده که از حیوان جهت رفع نیاز‌هایش استفاده کرده است، از تامین غذا گرفته تا بهره گرفتن از قدرت بدنی حیوانات در کارهای مزرعه و یا نگهبانی از اموال و همچنین، استفاده از حیوانات در راه پیشرفت علم از جمله در آزمایشگاه‌ها.

حتی در زندگی‌های امروزی نیز حیوانات خانگی به نوعی دیگر نیازهای روحی و عاطفی انسان‌ها را رفع می‌کنند و همدم انسان شده‌اند.

متاسفانه حیوانات به دلیل برخی اعمال انسان‌ها، زجر و عذاب زیادی می‌کشند. همانطور که گفته شد، انسان‌ها از حیوانات برای خوردن، پوشیدن، آزمایش کردن و حتی سرگرمی سوءاستفاده می‌کنند. این در حالی است که تمامی مخلوقات و حیوانات حق حیات آزادانه دارند.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و دامپزشکی رسیدگی به حیوانات از جمله حیوانات خانگی بهتر از گذشته شده است. بیماری‌های آن‌ها زودتر تشخیص داده شده و درمان می‌شوند و حتی در صورت نیاز جراحی می‌گردند.

در برخی موارد این جراحی‌ها شامل جراحی زیبایی در حیوانات می‌گردد. در عمل این نوع جراحی‌ها می‌تواند هم به کمک حیوان بیاید و هم می‌تواند مصداق حیوان آزاری باشد.

بسیاری از فعالان حقوق حیوانات از این که برخی برای داشتن حیوانات خانگی به نژاد و زیبایی حیوان اهمیت می‌دهند، گله‌مند هستند؛

حالا بعضی‌ها با وجود وسواسی که در انتخاب حیوان به خرج می‌دهند، باز هم راضی به همان انتخاب خود نمی‌شوند و تمایل به دستکاری آن دارند تا از نظر آن‌ها زیباتر به نظر برسند.

متاسفانه این دستکاری‌ها گاهی سودمند و گاهی برای حیوان هیچ سودی نداشته و غیرانسانی و حیوان آزاری می‌باشد.

به استدلال برخی‌ها جراحی زیبایی در حیوانات کیفیت زندگی حیوان خانگی را بهبود می‌بخشد و در مقابل برخی استدلال می‌کنند که عمل زیبایی در حیوانات خانگی بیشتر با میل صاحب حیوان انجام می‌گردد و به نفع خود اوست تا به نفع حیوان.

جراحی زیبایی در حیوانات خانگی پدیده تازه‌ای نیست. در اواخر سال 1800 و اوایل 1900، جراحی زیبایی یا تغییر در ظاهر حیوان یک امر عادی بود.

از این اعمال به ویژه در گربه ها و سگ‌ ها برای نمایش‌ها استفاده می‌شد. از جمله آن‌ها می‌توان کوتاه کردن دم، رنگ کردن موها، تغییر شکل گوش حیوان نام برد.

در ایران نیز از گذشته در روستاها، چوپانان به دلایلی از جمله حفاظت از سگ در برابر گاز گرفتن گرگ، اقدام به بریدن گوش یا دم حیوان می‌کردند و همچنان، در برخی مناطق شاهد این موضوع هستیم و در برخی مناطق نیز این روش منسوخ شده است.

اما امروزه شاهد برخی جراحی زیبایی در حیوانات به اشکال مختلف هستیم. متاسفانه در برخی مراکز دامپزشکی جراحی‌های زیبایی در حیوانات خانگی فقط بر اساس میل صاحبان آنها انجام می‌شود که هیچ سودی برای حیوان نداشته و برای آن بسیار دردناک می‌باشد.

عمل زیبایی حیوانات در تهران و برخی شهرهای کشور نیز در حال رواج گرفتن است. آن دسته از عمل زیبایی حیوانات خانگی که مستقیما بر راحتی و سلامت حیوان تاثیر می‌گذارد، کاملا مناسب و قابل درک هستند؛

اما عمل‌های غیر لازم و غیر ضروری بر روی حیوانات، کاری غیر انسانی و حیوان آزاری می‌باشد!

انجام این نوع جراحی زیبایی در حیوانات در اروپا و آمریکا با فشار فعالان حقوق حیوانات منسوخ شده و غیرقانونی محسوب می‌گردد.

با فرهنگ‌سازی و اعمال نظارت‌ها و قوانین جدی‌تر باید انجام عمل زیبایی حیوانات در تهران و سایر شهرهای کشور نیز ممنوع شده تا حیوانات کمتری درگیر عوارض‌های بعدی این گونه جراحی زیبایی حیوانات شوند.

در ادامه، به برخی از انواع عمل زیبایی حیوانات خانگی اشاره می‌کنیم که معمولا برخی از آن‌ها در مراکز دامپزشکی مجاز و متاسفانه برخی نیز در مراکز غیر مجاز و بصورت غیر قانونی انجام می‌شود.

جراحی زیبایی در حیوانات با جراحی دم!

جراحی دم یک عمل زیبایی است که احتمالا از زمان امپراتوری روم شروع شده است. رومی‌ها معتقد بودند که با برداشتن دم سگ می‌توان از ابتلای حیوان به بیماری هاری جلوگیری کرد.

اما اکنون با شناسایی ویروس عامل هاری می‌دانیم که دم هیچ ارتباطی به بیماری هاری ندارد.

همچنین، همانطور که اشاره شد در برخی مناطق دم حیوان توسط چوپانان قطع می‌شود؛ اما در برخی موارد صاحب حیوان فقط به دلیل زیبایی آن و این‌ که فکر می‌کنند حیوانشان بدون دم بامزه‌تر یا ترسناک‌تر به نظر می‌آید، درخواست انجام این نوع جراحی زیبایی در حیوانات را از دامپزشک دارند!!!

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که قطع دم در برخی موارد از جمله تومور سرطانی دم یک جراحی درمانی برای حفظ جان حیوان محسوب می‌گردد.

جراحی زیبایی در حیوانات با بریدن گوش یا فرم دادن به آن!

این عمل نیز مانند جراحی دم از گذشته مرسوم بوده است. از بریدن گوش سگ‌ ها به بهانه حفظ آن در برابر گرگ و سایر سگ‌ ها توسط چوپانان که بگذریم، برخی دیگر نیز بنا به دلایلی از جمله بهبود شنوایی سگ، کاهش عفونت گوش و دلایلی مشابه، اقدام به بریدن گوش حیوان می‌کنند که هیچ کدام از نظر علمی ثابت نشده است؛

اما در برخی موارد دیگر، برداشتن یا تغییر گوش حیوان فقط و فقط به دلیل آنچه زیبایی خوانده می‌شود، انجام می‌گردد. صاحبان این حیوانات با جراحی گوش آن‌ها می‌خواهند به آن‌ها جلوه‌ای خاص ببخشند.

از جمله گوش ایستاده برای دوبرمن و گریت دین یا گوش‌های عروسکی برای سگ ‌های فانتزی‌تر.

گوش حیوان از جمله ابزارهای او برای برقراری ارتباط است. هر گونه تغییر در آن می‌تواند به این توانایی حیوان آسیب برساند.

پروتز چشم حیوانات خانگی!

دامپزشکان معمولا چشم حیوانی را که دارای یک بیماری خطرناک، تومور یا عفونت شدید می‌باشد را تخلیه می‌کنند تا جان حیوان حفظ شود.

در برخی از این موارد با قرار دادن یک پروتز در جای چشم حیوان، گرچه بینایی به آن برنمی‌گردد، اما از نظر ظاهری برای حیوان و صاحب آن مطلوبتر خواهد بود.

در این روش، پلک حیوان به طور طبیعی عمل می‌کند و حیوان، ظاهر طبیعی خود را حفظ می‌کند تا از سوالات ناشیانه افراد غریبه در خیابان جلوگیری کند.

همچنین، به عنوان مثال، سگی با یک چشم پروتزشده برای فرزندان صاحب آن سگ بسیار دوست داشتنی‌تر خواهد بود تا یک سگ با چشم خالی و بخیه زده شده!

یکی از دلایل کوری چشم، خشکی چشم سگ‌ ها می‌باشد. برای جلوگیری از این عارضه مراقبت و رسیدگی به موقع بسیار حیاتی می‌باشد.

عمل زیبایی پروتز بیضه در حیوانات خانگی نر!

عقیم سازی یکی از رایج‌ترین انواع جراحی‌هایی است که برای کنترل جمعیت، اصلاح رفتار و یا پیشگیری از بیماری بر روی سگ ‌های نر انجام می‌گردد.

حتی اگر یک سگ نر عقیم شده امری عادی به نظر بیاید، بعضی از خانواده‌ها ظاهر عقیم شده سگ نر را دوست ندارند و تمایل دارند که ظاهر نر سگ‌شان حفظ شود.

از این رو، پروتز‌های سیلیکونی بیضه برای این گونه موارد به کار برده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با عقیم سازی حیوانات پیشنهاد می‌کنیم مقاله مزایا و معایب عقیم سازی حیوانات خانگی  را در وبلاگ پتیا مطالعه فرمایید.

بریدن نوک پنجه حیوانات خانگی!

متاسفانه این نوع جراحی زیبایی در حیواناتی مانند گربه به دلیل آسیبی که به لوازم خانه از جمله مبلمان، فرش و پرده می‌زند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

این روش با قطع هر انگشت شست پا در اولین مفصل است. حتی در برخی موارد، قطع تمام انگشتان در بند اول مشاهده شده است.

این جراحی عملی بسیار دردناک با روند بهبودی طولانی است که برای حیوان زجرآور خواهد بود. به جای این عمل می‌توان سایر گزینه‌ها اعم از کوتاه کردن مکرر ناخن‌ها، تهیه مبلمانی فرسوده‌تر برای گربه و آموزش آن و یا استفاده از اسکرچر که در فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی فروخته می‌شود را امتحان کرد.

جراحی زیبایی حنجره در حیوانات!

برخی از صاحبان سگ، بدلیل داشتن سگی با سر و صدای زیاد و واق واق کردن‌های بی‌مورد به مشکل برمی‌خورند. این مشکل وقتی بیشتر می‌شود که بخواهند این سگ را در آپارتمان نگهداری کنند که در نتیجه آن باعث اعتراض همسایه‌ها و شکایت آن‌ها به پلیس می‌شود.

صاحب این سگ‌ ها با این توجیه که نمی‌خواهند سگ را از دست بدهند به دامپزشک مراجعه می‌کنند و تقاضای جراحی حنجره حیوان را دارند تا از این روش بتوانند صدای حیوان را کم کنند.

این جراحی باعث می‌شود حنجره سگ، آن صدای گذشته را ایجاد نکند و حیوان بی‌صدا شود. گرچه حیوان کاملا بی‌صدا نمی‌شود، اما دیگر نمی‌تواند آن صدای گذشته را داشته باشد و در برخی موارد صدایی شبیه گربه پیدا می‌کند.

این نوع جراحی زیبایی در حیوانات نیز عملی غیر انسانی و ضد حقوق حیوانات محسوب می‌شود.

برای داشتن حیوانی آرام‌تر باید از روش‌های جایگزین از جمله آموزش حیوان و یا رفع دلیل ایجاد سر و صدا توسط سگ استفاده کرد.

شما با جستجو در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی معتبر از جمله پتیا می‌توانید از خدمات مشاوره، آموزش و سایر خدمات مراکز معتبر استفاده کنید و در نگهداری سگ و یا سایر حیوانات خانگی خود آسوده‌تر باشید.

علاوه بر موارد ذکرشده، جراحی زیبایی در حیوانات ممکن است به شکل‌های دیگری نیز انجام پذیرد. از جمله این نوع عمل زیبایی حیوانات خانگی می‌توان به جراحی چین و چروک صورت سگ ‌ها، تزریق ژل و بوتاکس، جراحی پلک و اطراف چشم، برداشتن چربی شکم سگ و گربه برای لاغرتر شدن آن‌ها و همچنین، جراحی بینی حیوان اشاره کرد.

گرچه عمل زیبایی حیوانات در تهران و سایر شهر‌های کشور چندان رایج نیست؛ اما در برخی مراکز بصورت پنهانی و غیرقانونی برخی از جراحی زیبایی در حیوانات انجام می‌پذیرد.

متاسفانه این نوع رفتار غیرانسانی با حیوانات نسبت به گذشته بیشتر اتفاق می‌افتد که با دقت در انتخاب مراکز دامپزشکی معتبر و همچنین، لزوم ارائه دستورالعمل‌ از سوی نظام دامپزشکی و نظارت و ممنوعیت انجام این نوع جراحی زیبایی در حیوانات، با افراد و مراکز خاطی برخورد جدی شود.

در کنار این تدابیر، بایستی با فرهنگ سازی و آموزش‌های لازم مانع انجام این گونه حیوان آزاری گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا