بیماری های حیوانات خانگیحیوان خانگی و آپارتمانیرفتار حیوانات خانگیسگ خانگیورزش و سلامت پت

حاملگی کاذب در سگها

حاملگی کاذب در سگها یک وضعیت نگران‌کننده برای صاحبین این حیوان خانگی و موقعیت خسته‌کننده برای خود حیوان است! اگر شما صاحب یک سگ ماده باشید، احتمالاً تاکنون در رابطه با توهم بارداری در سگ ها مطالبی خوانده یا شنیده‌اید یا آن را تجربه کرده‌اید. اما آیا با علائم بارداری سگ ها آشنا هستید؟ آیا می‌دانید برای انجام تست بارداری سگ باید از چه روش‌هایی استفاده کنید؟ آیا می‌دانید در صورت مواجه با علائم بارداری کاذب باید چه کاری انجام دهید؟

اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، در جای درستی قرار دارید؛ چرا که پتیا، فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی، در این مقاله قصد دارد اطلاعات مفیدی در رابطه با حاملگی کاذب و مراحل زایمان سگ در اختیار شما قرار دهد.

همراه ما باشید!

برخی از صاحبین سگ ماده در طول دورانی که از سگ خود مراقبت می‌کنند، متوجه تغییر رفتارهایی در سگ خود می‌شوند که می‌تواند نشانه‌ای از حاملگی وی باشد. این تغییرات رفتاری زمانی نگران‌کننده می‌شود که صاحب سگ تقریباً اطمینان دارد که سگ او با سگ نری ارتباط نداشته یا قصد ندارد از توله حیوان نیز نگهداری کند.

اما دلیل وجود علائم بارداری سگ چیست؟ آیا هر علامتی را می‌توان به عنوان نشانه بارداری سگ تلقی کرد؟ جواب این سؤال منفی است؛ چرا که توهم بارداری در سگ ها یا حاملگی کاذب در سگها  باعث ایجاد برخی از علائم حاملگی در سگ شده و این تصور را برای صاحب حیوان ایجاد می‌کند که سگ او حامله شده‌است!

حاملگی کاذب در سگها چیست؟

توهم بارداری در سگ ها به حالتی گفته می‌شود که سگ تصور می‌کند باردار است، در حالی که نیست! این شرایط معمولاً بعد از دوران قاعدگی سگ اتفاق می‌افتد. صرف نظر از اینکه با سگ دیگری رابطه داشته یا نه، احتمال اینکه سگ عقیم‌ نشده دچار این حالت شود، وجود دارد. در این حالت، شما شاهد تمام علائم بارداری سگ هستید، بدون آنکه بارداری واقعی باشد. به همین علت، تشخیص اینکه سگ شما واقعاً باردار است یا نه، زمان‌بر بوده و به راحتی قابل انجام نیست.

علائم بارداری سگ

علائم بارداری که گاها در شرایط حاملگی کاذب در سگها نیز دیده می‌شود را می‌توان به دو دسته رفتاری و جسمانی تقسیم کرد:

تغییر رفتار سگ در دوران بارداری (علائم رفتاری)

· تغییر اشتها سگ

افزایش یا کاهش اشتها سگ، یکی از اولین علائم بارداری سگ است. حتی اگر سگ دچار توهم بارداری شده باشد، احتمالاً به مدت چند هفته الگوی غذا خوردن وی تغییر می‌کند.

در این شرایط نباید به هیچ وجه سگ را مجبور به خوردن غذا کنید؛ چرا که این تغییر اشتها موقتی بوده و رفع می‌شود. در صورتی که سگ شما دچار کم اشتهایی شده است، می‌توانید برای چند روز تنها از غذاهای مورد علاقه‌اش، غذای خشک یا تر و یا ترکیبی از هر دو به او بدهید.

نکته مهم: در صورتی که سگ برای بیش از ۳ روز تمایلی به خوردن غذا نشان نداد، بهتر است سریعاً وی را به یک دامپزشک نشان دهید.

· تغییر میزان فعالیت روزانه سگ

یکی از دلایل عدم تحرک سگ ها بارداری است . دلیل این تغییر رفتار، تغییر هورمون‌های سگ است. شما می‌توانید برای آنکه مجدداً او را سر ذوق بیاورید، به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی مراجعه کرده و چند وسیله سرگرمی جدید برایش خریداری کنید.

تغییر شرایط جسمانی سگ در دوران بارداری (علائم جسمانی)

· افزایش سایز پستان سگ

مجدداً به دلیل تغییر میزان هورمون‌ها در بدن سگ، سایز سینه‌های سگ در حاملگی کاذب در سگها یا حاملگی واقعی، افزایش پیدا می‌کند.

· تغییر رنگ سینه سگ

تغییر رنگ سینه سگ، یکی دیگر از نشانه‌های بارداری او است. خصوصاً در اواخر دوران بارداری به دلیل افزایش جریان خون؛ بنابراین، اگر بارداری سگ واقعی باشد، احتمال اینکه رنگ سینه او از صورتی به قرمز تغییر پیدا کند، وجود دارد.

· ترشح از سینه سگ

به دلیل تغییر هورمون‌ها در بدن سگ و افزایش سایز سینه هایش، احتمال اینکه شاهد خروج ترشح از سینه سگ باشید نیز وجود دارد.

· بزرگ شدن شکم و افزایش وزن سگ

جالب است بدانید که این نشانه در سگ‌هایی که حاملگی کاذب دارند نیز دیده می‌شود.

تشخیص حاملگی کاذب در سگها

در صورتی که مطمئن هستید سگ شما با سگ دیگری رابطه نداشته و عقیم شده‌است، جای نگرانی نیست و فقط باید صبر کنید تا علائم بارداری سگ به خودی خود برطرف شوند. اما در صورتی که از وضعیت پیش‌آمده ناراحت هستید و تمایلی به دیدن وضعیت سردرگم سگتان ندارید، می‌توانید به یک دامپزشک و متخصص مراجعه کنید.

در غیر این صورت، می‌توانید از تست بارداری سگ استفاده کنید. هر چند که در برخی موارد نتیجه این تست‌ها دقیق نبوده و بهتر است برای کسب اطمینان از آزمایش‌هایی مانند رادیوگرافی یا سونوگرافی استفاده شود.

تست بارداری سگ چیست؟

به‌طور کلی، برای انجام تست بارداری سگ می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که برای انجام هر یک از روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، باید به یک دامپزشک متخصص و باتجربه در این حوزه مراجعه کنید.

۱. آزمایش خون

انجام آزمایش خون را می‌توان مطمئن‌ترین روش به منظور اطمینان از وجود یا عدم وجود حاملگی کاذب در سگها در نظر گرفت؛ البته اگر در زمان درست انجام شود. بهترین زمان برای انجام این آزمایش، یک ماه بعد از نمایان شدن اولین علائم بارداری است. در غیر این صورت احتمال اینکه سگ واقعاً حامله باشد و نتیجه منفی بگیرید، وجود دارد.

۲. بررسی ضربان قلب

در صورتی که سگ حامله باشد، می‌توان به ضربان قلب توله در شکم سگ گوش کرد. البته این روش زمانی قابل اطمینان است که سگ در اواخر دوران بارداری خود باشد؛ چرا که شنیدن ضربان توله سگ، در اوایل بارداری با توجه به شرایط پوستی بدن سگ، کار مشکلی است.

۳. رادیوگرافی و سنوگرافی

این دو آزمایش نیز به منظور اطمینان خاطر از اینکه سگ واقعاً باردار است یا نه انجام می‌شود؛ چرا که به دلیل اشعه‌های خاصی که در این دو آزمایش استفاده می‌شود، احتمال خطا بسیار کمتر است. البته در صورتی که سگ واقعاً باردار باشد، می‌توان در ماه‌های آخر با انجام این دو آزمایش متوجه تعداد توله‌ها نیز شد.

نکاتی که هنگام توهم بارداری در سگ ها باید بدانید:

اول از همه باید به خاطر داشته باشید که حاملگی کاذب در سگها یک پدیده طبیعی است و یک بیماری محسوب نمی‌شود.

یکی از مواردی که حیوان در طول این دوره تجربه می‌کند، احساس از دست دادن توله ای است که از ابتدا وجود نداشته‌است. همین باعث می‌شود که مدام احساس ناراحتی کرده و حالت سرخوشی همیشگی خود را نداشته باشید.

برای کمک به سگ جهت عبور از این مرحله، می‌توانید لانه ای که سگ برای توله‌های خود ساخته‌است را از بین ببرید. با انجام این کار می‌توانید در کاهش علائم مادرانه در وی تا حد زیادی مؤثر باشید.

در برخی از موارد می‌توان از داروهای خاص به منظور رفع علائم بارداری سگ استفاده کرد. هرچند که استفاده از این داروها توصیه نمی‌شود؛ چرا که هیچ‌یک از آنها بدون عوارض نیستند.

از پوشیدن لباس‌های تنگ یا تحریک سینه‌های سگ به شدت خودداری کنید. چرا که با انجام این کار تنها موجب آزار و اذیت وی می‌شوید.

آیا می‌توان از حاملگی کاذب در سگها جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای آنکه از توهم بارداری در سگ ها جلوگیری کرده و متعاقباً نیازی به انجام تست بارداری سگ پیدا نکنید، این است که از همان ابتدا او را عقیم کنید؛ چرا که در غیر این صورت، احتمال اینکه او در طول زندگی اش، بعد از دوران قاعدگی چندین بار دچار این توهم شود، وجود دارد. اما در صورتی که به هر دلیلی قصد عقیم کردن سگ ماده را ندارید، احتمال اینکه در طول زندگی سگ ماده‌تان شاهد پدیده حاملگی کاذب در سگها باشید وجود دارد.

عقیم کردن سگ ماده چگونه انجام می‌شود؟

عقیم کردن سگ ماده نه تنها برای جلوگیری از ایجاد توهم بارداری در سگ ها بلکه بنا به دلایل دیگری مانند جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه، قاعدگی، سرطان رحم و تخمدان، توصیه می‌شود. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد مانند برداشتن تخمدان، رحم یا بستن لوله‌های رحم. ولی بهترین روشی که توصیه می شود، برداشتن هر دو یعنی رحم و تخمدان است.

به خاطر داشته باشید که این عمل به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید توسط یک دامپزشک متخصص و در سن مناسب انجام شود. به همین علت، توصیه می‌شود که این عمل بلافاصه بعد از اولین قاعدگی انجام شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی مهمترین نکاتی که در خصوص حاملگی کاذب در سگها و تست بارداری سگ جهت تشخیص درست باید بدانید، پرداختیم. توصیه ما جهت جلوگیری از ابتلا حیوان به این توهم این است که او را عقیم کنید؛ چرا که در غیر این صورت احتمال اینکه بعد از هر قاعدگی شاهد علائم بارداری سگ باشید، وجود دارد. لازم به ذکر است حاملگی کاذب در سگها یک بیماری نیست و امکان شکل‌گیری آن در سگ‌های ماده‌ای که عقیم نشده‌اند، وجود دارد. بنابراین، در صورتی که سگ شما نشانه‌های این توهم را داشت، به جای اینکه نگران شوید، مدتی صبر کنید و در صورت نیاز با یک پزشک متخصص جهت رفتار صحیح با او مشورت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا