حمایت از حیوانات

چگونه به حیوانات شهری کمک کنیم؟

حمایت از حیوانات شهری یا حیوانات خیابانی چگونه است؟ چطور می‌توانیم به یک سگ و یا گربه بی‌پناه شهری غذا بدهیم؟ و یا اینکه اصولاً آیا راهی برای حمایت از حیوانات شهری بدون آنکه آنها را وابسته کرده باشیم، وجود دارد؟

این سوالات و شاید طیف بزرگی از دیگر مباحث در ذهن بسیاری از آنها که با دیدن یک حیوان شهری درمانده احساس نگرانی می‌کنند، مطرح خواهد شد.

هر کسی از دیدن حیوانات درمانده خیابانی ناراحت خواهد شد. البته همگان رفتارهای مشابهی در مواجه با این حیوانات ندارند.

برخی تنها با یک تأسف ساده از کنار تمام ماجرا عبور می‌کنند. برخی رفتار تدافعی می‌گیرند و گاهاً در اقدامی عجیب از برخی افراد، رفتارهای تهاجمی دیده می‌شود؛

اما در این بین هستند کسانی که دلسوزانه می‌خواهند کمکی برای حیوانات بی‌پناه شهری باشند.

این عده گاها با تمام محبت و دلسوزی‌ای که دارند، از آنجا که نمی‌دانند در مقابل یک حیوان شهری بی‌پناه چه باید بکنند، غالباً تمام شور دلسوزانه خود را در همان لحظه از دست می‌دهند؛

اما اگر قطعاً می‌خواهید در قامت یک حامی حیوانات ظاهر شوید، باید قبل از مواجهه با یک حیوان زبان بسته و البته زجر دیده شهری، آمادگی لازم برای کمک به او را پیدا کرده باشید.

اطلاع کامل در باب خوراکی مناسب سگ و گربه تا اقدام‌های درست امدادرسانی از این مباحث هستند. با پتیا همراه شوید تا به راه رسم امداد به حیوان خیابانی بپردازیم.

غذا دادن، اولین ایده در حمایت از حیوانات شهری است!

در برخورد با اکثر حیوانات شهری، عموماً آنها را بسیار رنجور، ضعیف و گاها گرسنه پیدا خواهید کرد.

حیوان زبان بسته، در اکثر موارد دلش را به محتوای مانده در سطل‌های زباله شهری خوش کرده است و عموما نتوانسته است رژیم غذایی کاملی داشته باشد.

در چنین حالتی ناخودآگاه اولین ایده در حمایت از حیوانات شهری غذا دادن به آنها می‌باشد. اما اندکی دست نگه دارید.

شما نمی‌توانید هر غذایی را از سر سفره و یا داخل یخچال خانه برداشته، جلوی حیوان خیابانی بگذارید.

رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها الگوی خاص خودش را دارد. این رژیم غذایی هرگز شبیه به آن چیزی نیست که ما می‌خوریم.

اصولاً هر آنچه در ذائقه ما لذیذ و برای بدن ما مفید است، لاجرم برای دستگاه گوارش حیواناتی مانند سگ ها و گربه ها مناسب نمی‌باشند.

گاها دیده شده است که افراد با تماشای یک حیوان رنجور شهری با هدف سیر کردن آن، از انواع فست فودها و یا تنقلاتی که دارند، استفاده می‌کنند.

این مواد غذایی کاملاً متضاد با غذای حیوانات خیابانی می‌باشند.

بین سگ و گربه خانگی تا خیابانی فرقی نمی‌کند، همه آنها یک ساختار گوارشی دارند و لاجرم یک نوع رژیم غذایی را نیاز خواهند داشت.

از این رو، اگر قصد کمک به حیوانات رنج دیده شهری را دارید، بهتر است اطلاع کاملی از خوراکی مناسب سگ و گربه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از میان طیف بزرگ مواد غذایی‌ای که در خانه خود دارید، بهترین خوراکی را برای آنها تهیه کرده باشید؛

اما خوراکی مناسب سگ ها و گربه ها کدامند؟

رژیم غذایی مناسب برای حیوانات شهری چیست؟

رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها باید همراه تامین کاملی از منابع غذایی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و البته چربی باشد.

اما نحوه تامین این ضرورت‌های غذایی به کلی با آنچه ما مصرف می‌کنیم متفاوت است؛ چرا که ما تقریبا تمام مواد غذایی خود را پخته و یا در آغشته با روغن‌ها سرخ می‌کنیم.

این تیپ غذایی، به کلی مناسب دستگاه گوارش حیوانات نمی‌باشد. برای رسیدن به رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها می‌توانید به غذای خشک و آماده شده در انواع روش‌های صنعتی اعتماد کنید.

این غذاهای خشک که عموما در دسته کالاهای وارداتی هستند، در محل کارخانه با رعایت تمام نکات در تامین بهترین رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها تهیه شده است.

به این ترتیب، اگر قرار است خوراکی مناسب سگ ها و گربه ها را تهیه کرده باشید، راهی مغازه و فروشگاه‌ها و شاید دامپزشکی‌هایی که این محصولات را عرضه می‌کنند، بشوید و انواع خوراکی‌های خشک و کنسروشده را خریداری کنید.

هر چند آشنایی با یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی ایده مناسبی است؛ اما در غذا دادن به حیوانات شهری که نمی‌شود راهی فروشگاه عرضه محصولات حیوانات خانگی شد و خوراکی مناسب سگ ها و گربه ها را تهیه کرد و آورد، در مقابل حیوان زبان بسته گذاشت.

این ایده برای آنها که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و همگی بر حسب نیاز حیوان خود از مقداری غذای خشک در منزل بهره‌مند هستند، روش مناسبی است.

اما اگر به هر دلیلی با حیوانی خیابانی که ظاهراً خیلی گشنه است، مواجه شدید و قصد کردید، همراه با آنچه در خانه دارید، خوراکی مناسب سگ ها و گربه ها را تهیه کنید، بهتر است این الگوها را در نظر داشته باشید.

  • رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها باید شامل میزان مناسبی از مواد مغذی باشد.
  • غذای تهیه شده توسط شما باید بتواند انرژی لازم برای تداوم فعالیت‌های حیوان را تامین نماید.

به این ترتیب، هرگز از غذاهای کم کالری، کم ارزش، حاوی مواد نگهدارنده، فست فودها، غذاهای شور و یا تنقلات به حیوان شهری ندهید.

این تیپ از غذاها، هرگز در غالب یک رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها قرار نمی‌گیرند. در عوض می‌توانید از مواد غذایی دم دستی مانند موارد زیر در تامین رژیم غذایی مناسب برای سگ ها استفاده کنید.

  • پروتئین‌های گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، سفیده تخم مرغ و…
  • کربوهیدرات‌ها برای تامین انرژی اعم از سیب‌زمینی، پاستا، برنج و…
  • چربی‌های طبیعی از نوع حیوانی
  • ویتامین‌ها…

در این بین، لازم است تاکید اکید کنیم که چیزهایی مانند پای مرغ و یا اسکلت مرغ و شاید هر استخوان دور ریختنی دیگری نمی‌تواند در مقام یک خوراکی مناسب سگ ها و گربه ها ظاهر شود.

آنچه در کارتون‌های کودکانه دیده‌اید، همگی نمایش‌هایی برای خنداندن شما هستند. استخوان مرغ و شاید هر مورد مشابه دیگری هیچ جایگاه غذایی ندارند و هرگز نمی‌توانند در جایگاه خوراکی مناسب سگ و گربه شکم گشنه حیوان خیابانی را سیر کنند.

گاها هم دیده شده است که خوردن استخوان از اسکلت مرغ و یا پای مرغ، باعث خفگی و یا مشکلاتی مانند زخم در دستگاه گوارش حیوان خواهد شد.

شاید حیوان در آن لحظه که استخوان را برایش پرتاب کرده‌اید، همراه با شوق و هیجانی آن را بخورد؛ اما قطعاً انرژی لازم را دریافت نکرده و شما هم خبر ندارید که در ساعات آینده دستگاه گوارش حیوان گرفتار چه بلایی شده، او را آزار می‌دهد.

چگونه در حمایت از حیوانات شهری امدادگر باشیم؟

ما در فضاهای شهری همیشه در مواجهه با انواع حیوانات خیابانی هستیم. این تقابل بسیار عادی است و گاها هم خیلی عادی از کنار آن عبور می‌کنیم.

به هر صورت، غالباً هیچ کدام از ما نسبت به حیوانات خیابانی سالم احساس مسئولیت نداریم. اما ماجرا وقتی در کانون توجه ما قرار می‌گیرد که با یک حیوان خیابانی آسیب دیده، رنجور، ضعیف و یا بیمار مواجه شویم.

حیواناتی که ظاهراً به هر دلیلی قادر به تامین حداقل نیازهای زیستی خود نیستند و حالا به کمک جدی ما نیاز دارند.

در این حالت چگونه می‌توانیم در مقام یک امدادگر برای حیوانات آسیب دیده شهری ظاهر شویم؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که هر گونه اقدام شما در تلاش برای بقای حیات حیوانات آسیب دیده، به عنوان امداد در نظر گرفته خواهد شد؛ اما باید رنگ و بوی امداد شما با توجه به نیازهای حیوان ترتیب داده شده باشد.

حیوان آسیب دیده قطعاً موجودی آمیخته با ترسی کشنده است. او در رنجی که می‌کشد، از حضور هر انسانی می‌ترسد. پس در امداد به حیوان آسیب دیده متوجه این ترس و رفتارهای ناشی شده از آن باشید.

  • اولین نکته در مقدمات امداد برای حیوانات آسیب دیده ایجاد اطمینان در حیوان است. شما باید به حیوان نزدیک شوید. اما لازم است نکاتی در نزدیک شدن به حیوان آسیب دیده شهری را بدانید، نکاتی مانند:
  • نزدیک شدن به آرامی و بدون سر و صدا
  • بهتر است هم قد حیوان شوید. مثلاً نشسته به او نزدیک شوید.
  • هرگز به طور مستقیم در چشمان حیوان نگاه نکنید.
  • بهتر است تا آنجا که می توانید از صحبت کردن خودداری کنید.
  • مهمترین نکته، همراه داشتن تمام الزامات برای امدادرسانی در همان نزدیک شدن اولیه می‌باشد. نمی‌توانید یک بار نزدیک حیوان شوید و با دیدن مشکلی تازه برگردید و نیازهای امدادرسانی را تامین نمایید.

به این ترتیب، می‌توانید گام اول در امدادرسانی را برداشته باشید. شما با ایجاد یک حس اعتماد در حیوان توانسته‌اید به او نزدیک شوید. حال بهتر می‌توانید آسیب‌های وارد شده به او را بررسی کنید و سعی در کمک داشته باشید.

  • غذا دادن دومین مرحله از خلق یک ارتباط عاطفی است. حیوان آسیب دیده کاملاً مستعد انواع تنش‌ها می‌باشد. شما باید در قدم اول حس آرامش و اعتماد را در او زنده کنید. حیوان آسیب دیده نوازش شما را نمی‌خواهد. کمک شما را می‌خواهد و سیر شدن شکم قطعاً اصلی‌ترین نیاز اوست. البته همان طور که گفتیم در این غذا دادن لازم است تا رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها را رعایت کرده باشید. وقتی توانستید همراه با خوراکی مناسب سگ ها و گربه ها حس اعتماد را در وی زنده کنید، آنگاه بهتر می‌توانید مسیر امدادرسانی را تکمیل کنید.
  • سعی در بقای حیات حیوان داشته باشید. بسیاری از حیوانات آسیب دیده شهری از ضعف شدید بدنی رنج می‌برند. در این حالت می‌توانید با در نظر داشتن رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها تا حدود قابل توجهی قوای تحلیل رفته حیوان را احیا کنید. اما اگر اوضاع خیلی وخیم‌تر از یک ضعف ناشی از گشنگی است و حیوان از یک آسیب بدنی و یا بیماری خاصی رنج می‌برد، بهتر است حیوان را در فضایی مانند قفس و یا باکس حیوانات نگه داشته، در سریعترین زمان ممکن با یک دامپزشکی در تماس باشید. نگران نباشید؛ بسیاری از دامپزشکی‌ها برای امداد به حیوانات آسیب دیده شهری که توسط افراد خیرخواهی چون شما معرفی می‌شوند، خدمات رایگان عرضه می‌کنند. هرگز اقدام به درمان خودسرانه حیوانات آسیب دیده شهری نکنید.

آیا عقیم سازی می‌تواند یک اهرم حمایتی باشد؟

گاها شنیده‌اید که حیوانات خیابانی را عقیم می‌کنند. این کار باعث عدم توانایی تولید مثل در حیوان خواهد شد.

ظاهراً چنین اقدامی عمل ضد حیوانی با نهایت خشونت است. لکن باید این موضوع ظاهراً خشن را در جنبه‌های دیگری از آن بررسی کنید.

حیوانات شهری در کنار انسان‌ها و همراه با فضاهای شهری زندگی می‌کنند. این حیوانات برای ماندن در این فضاها خو گرفته‌اند و هرگز نمی‌توانند در محیطی دیگر تداوم حیات داشته باشند.

اما خوی هیجانی آنها در مواجهه با جنس مخالف گاها برای آنها دردسرساز می‌شود. چرا که حیوانات شهری خصوصاً گربه‌ها در جریان جفت‌گیری بسیار خشن و گاهاً آسیب پذیر می‌شوند.

وقتی هدف رسیدن به زندگی آرام و عاری از خطر برای هم اکنون حیوان باشد، ماجرای تولید مثل در حاشیه خواهد بود. عقیم سازی گربه‌ها یقینا می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی آنها تاثیرگذار باشد.

از طرفی تولید مثل در حیوان خیابانی و حتی خانگی یعنی خلق دردسرهای بی‌شمار برای حیوان و جامعه شهری.

هیچ سختی‌ای برای گربه و یا سگ‌های شهری مواجه شدن با احساس مسئولیت در برابر توله‌هایش در فضای کاملا خشن شهری نمی‌باشد. به این ترتیب هر گربه و یا سگ ماده شهری مستعد تداوم یک زحمت بی‌انتها است.

زحمتی که می‌توان آن را با عقیم سازی تا حدود کاملی مرتفع نمود. برای درک بهتر این موضوع خواندن مقاله ضرورت عقیم سازی حیوانات خیابانی را توصیه می‌کنیم.

چطور به حیوانات رنجور شهری پناه بدهیم؟

گاها مسیر امداد به حیوان آسیب دیده شهری تبدیل به ماجرایی بسیار فراتر از یک غذا دادن و یا درمان و پیگیری‌های آن می‌باشد.

مثلا فرض کنید که حیوان نیاز به گذراندن یک دوره استراحت برای بهبود زخم‌ها و یا درمان بیماری‌ها داشته باشد. شاید هم مادری است که در گوشه‌ای از این شهر وضع حمل کرده است و حالا در جامعه خشن انسانی درمانده از سرپناهی برای توله‌هایش می‌باشد.

موارد بسیار دیگر را می‌توان مثال زد که در هر کدام به نوعی حیوان نیازمند به یک سرپناه است. حالا شما در مقام یک دلسوز چه خواهید کرد؟

یک ایده مناسب پناه دادن حیوان درمانده شهری به فضاهایی مانند گوشه و کنار حیاط خانه‌ها تا پارکینگ و حتی فضای موتورخانه‌ها می‌باشد.

اگر صاحب یک خانه ویلایی هستید، قطعا در تصمیم به پناه دادن اجازه هیچکس را نیاز ندارید؛ اما اگر ساکن یک مجتمع مسکونی هستید، لازم است تا نظر مساعد همسایگان خود را نیز داشته باشید.

به هر صورت ماندن حیوان در فضای حیاط تا پارکینگ خانه‌ها ماجرای چالش برانگیزی است. باید فکری اصولی برای این پناه دادن داشته باشید.

مثلا یک خانه در قسمتی از حیاط یا پارکینگ بسازید. این خانه می‌تواند یک بشکه و یا چند سبد میوه باشد. لکن میان اهالی خانه تا محل نگهداری از حیوان فاصله خواهد انداخت.

از طرفی حیوانات باهوشی مانند سگ و گربه، کاملا درک می‌کنند که با حضور خانه در گوشه‌ای از حیاط دیگر اجازه پرسه زدن در دیگر فضاهای ساختمان را ندارند.

در ضمن دقت داشته باشید که در تمام مراحل پناه دادن حیوان، رژیم غذایی مناسب برای سگ ها  و گربه ها را رعایت کرده باشید.

به هر حال، در فضای ساختمان خیلی‌ها علاقه دارند که به حیوان بی‌پناه غذایی داده باشند. لکن همگان که نمی‌دانند چه غذایی در جایگاه رژیم غذایی مناسب برای سگ ها و گربه ها قرار دارد.

این وظیفه شما در مقام امدادرسان است که موضوع را به شکلی جدی پیگیری کنید و در حد ممکن اطلاع کافی از خوراکی مناسب سگ و گربه داشته باشید.

شما می‌توانید با حضور در سایت فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی اطلاعات کاملتری کسب کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا