سگ خانگی

لیس زدن سگ

لیس زدن سگ رایج ترین حرکت در میان آنهاست که آن را در زمان تولگی از مادر خود، یاد گرفته‌اند.

در این مقاله، علاوه بر بحث تربیت سگ خانگی و معنای حرکات سگ ها به دلایل و نشانه های مختلف لیس زدن سگ می‌پردازیم:

  • از مرسوم ترین علل لیس زدن سگ ابراز علاقه است؛ هر زمان که به سگ خود محبت کنید، او نیز به نشانه احترام متقابل، تا جایی که صورتتان خیس شود، این کار را ادامه می‌دهد.
  • اگر گاهی شاهد این بودید که سگتان سگ دیگری را لیس می‌زند، باید بدانید که این کار را برای برقراری ارتباط انجام می‌دهد؛ به گونه‌ای که میخواهد حس یا پیامی را به او منتقل کند.
  • لیس زدن سگ مادر امری است که به واسطه‌ی آن میخواهد باعث هوشیاری توله تازه متولد شده خود شود.
  • لیس زدن سگ می‌تواند گاهی از روی اضطراب و ترس باشد که منطقی تر آنست که برای حل این مشکل از یک دامپزشک کمک بگیرید.
  • دلیل دیگر لیس زدن سگ ترمیم زخم های بدن خویش است؛

بزاق و زبان سگ حاوی آنزیم های است که به نوعی آنتی باکتریال و پاک کننده هستند و باعث پاک شدن آلودگی از سطح پوست بدن سگ و بهبود زخم های او می‌شود.

  • به واسطه شور بودن پوست بدن انسان، سگ گاهی از این طعم لذت می‌برد و شروع به لیسیدن می‌کند.
  • گاهی اوقات به واسطه جذب شدن سگ به طعم ها و رایحه های ناشی از مواد غذایی که شما تناول کرده‌اید، با زبانش صورتتان را لیس می‌زند.

سگ، این کار را به سبب این که مقدار کمی از مواد غذایی روی دست یا صورتتان باقی مانده و یا به علت استشمام رایحه آنها از بدن شما، انجام می‌دهد.

  • لیس زدن سگ به صورت وسواسی در مورد نقطه ای از بدن خود، نشانه خوبی نیست.

برای نمونه، اگر سگ شما بیش از حد معقد خود را لیس بزند، بیانگر این است که یا در شرف ابتلا به مشکلات مجاری ادرای است یا به آن بیماری دچار شده که بهتر است هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید.

  • اگر سگ شما پنجه هایش را به صورت مکرر لیس میزند، امکان دارد به واسطه راه رفتن در خیابان یا حتی خانه شئی تیز یا برنده در پنجه هایش فرو رفته و باعث آزار او شده است.
  • گاهی اوقات بی حوصلگی موجب لیس زدن سگ می‌شود؛ این کار او به این شکل است یک جا می‌نشیند و مدام بدن خود را لیس میزند که در این مواقع بهترین راه، بیرون بردن او از خانه یا انجام دادن انواع بازی با سگ است.
  • بعضی مواقع علت لیس زدن سگ، خارش پوست است که ممکن است تغذیه او باعث بروز این نوع حساسیت شود.

همانطور که تربیت سگ امر مهمی تلقی می‌شود، دانستن معنای حرکات سگ ها نیز قابل توجه است.

اگر مربی وظیفه آموزش و تربیت سگ شما را برعهده دارد و شما می‌خواهید در صورت حرف شنوی سگتان با دادن جایزه به او سرعت روند تربیت سگ را بالا ببرید و حیوان را تشویق کنید، می‌توانید از پت شاپ های اینترنتی مانند پتیا استفاده کنید که علاوه بر پروژه تربیت سگ شما، در همه موارد مربوط به اصول نگهداری از حیوان خانگی یار شما خواهند بود.

چند مورد از معنای حرکات سگ ها

سگ ها همانند ما انسان ها دارای زبان بدن (Body Language) هستند و از این طریق نیز با انسان ها ارتباط برقرار می‌کنند.

آشنایی با معنای حرکات سگ ها، معمایی دوست‌داشتنی است که به انسان ها کمک می‌کند تا بتوانند با سگ خانگیشان صحبت و آنها را درک کنند.

به حالات سگتان نگاه و دقت کنید، ممکن است رفتارها در چندین نژاد سگ یک معنا داشته باشد؛ اما در هر نوع نژاد از سگ ها به شکل متفاوتی نمایان می‌شود.

  • وقتی سگ نشسته و در این حالت با کم طاقتی نگاه خود را به دستان شما دوخته است و یا برعکس هرجا که می‌روید به دنبال شما می‌آید، این حرکت او در دایرة المعارف معنای حرکات سگ ها به معنی گرسنگی است و از شما تقاضای غذا دارد.
  • زمانی که سگتان در کنار شما نشسته است و او را ماساژ می‌دهید، با حالت صورت و نوع نشستن خود به شما می‌فهماند که این کار را دوست دارد و عاشق این است که به کارتان ادامه دهید.
  • وقتی می‌خواهید توپی را برای سگتان پرتاب کنید، او پایین تنه خود را از بالاتنه اش پایین تر نگه می‌دارد، به گونه‌ای که نشان دهد آماده پرش است تا به محض پرتاب توپ به سمت آن بدود و توپ را بگیرد.

هر زمانی که سگ خود را در این حالت مشاهده کردید، بدانید در بین معنای حرکات سگ ها، این حرکت به معنی اشتیاق او برای بازی کردن با شماست.

  • سگی که سرش را کج کرده و با دقت به چیزی نگاه می‌کند می‌خواهد بگوید “من کنجکاو هستم“.
  • سگی که روی دو پای خود ایستاده، دستانش را روی زانوهای صاحبش قرار داده و زبان خود را از دهان بیرون آورده است در فرهنگ معنای حرکات سگ ها، سلام کردن و یا رفتار عاشقانه او را نشان می‌دهد.
  • یک رفتار ساده مثل تکان دادن دم سگ میتواند چندین معنی داشته باشد:

وقتی سگ دم خود را در ارتقاع پایین با سرعت بالا تکان می‌دهد، گوشهایش را به سمت بالا، صاف و تیز می‌کند، آنها را به پشت سر خود می‌برد، به شدت نفس نفس میزند و یا چشمانش را درشت می‌کند، به طوری سفیدی چشمانش مشخص است؛

در این حالت میخواهد شما متوجه احساساتی چون ترس، شک و نگرانی او شوید؛ در این زمان از دستور شما سربیچی کرده و به سبب حالت تهاجمی بودن او، برای دفاع از خود، امکان دارد گاز بگیرد.

سگی که دمش را پایین نگه داشته و یا گاهی آن را در بین پاهای خود تکان می‌دهد، بدین معناست که عاملی باعث آزار او شده است.

  • اگر سگی دم خود را به صورت افقی با حرکات منظم تکان دهد، دقت او به نقطه یا نقاطی بالا باشد و شروع به پارس کردن کند، او می‌خواهد در قلمرو خود و یا محدوده خانه شما، حضور یک غریبه را اطلاع دهد.
  • سگی که بدن خود را جمع کرده است، دستان او زیر صورتش قرار دارد و از پایین به بالا یعنی به شمایی که در بالای سر او قرار دارید، نگاه می‌کند، بدین معناست که از شما تقاضا دارد تا او را در آغوشتان جای دهید و یا مکانی گرم و نرم برای او مهیا کنید.

تربیت سگ

تربیت سگ شامل مراحلی چون آموزش سگ و رام شدن اوست که در قبال دستوری که می‌‎گیرد، کاری را انجام می‌دهد.

تربیت سگ حاوی نکات و اصول مهمی در باب آموزش فرمان پذیری سگ است که اعمال آنها، میزان فرمانبرداری حیوان را نسبت به صاحبش بالا می‌برد.

تربیت سگ درست به اندازه اصالت او قابل توجه است، بنابراین، یک سگ با اصالت مطیع از ارزش ویژه‌ای نزد صاحبش برخوردار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا