حیوان خانگی و آپارتمانیبیماری های حیوانات خانگیگربه آپارتمانی

مراقبتهای بعد از عمل جراحی عقیم سازی گربه و سگ ماده

عمل عقیم سازی گربه ماده و سگ ماده یک عمل جراحی ساده و متداول است که در مراکز عقیم سازی گربه و سگ توسط یک دامپزشک متخصص و با تجربه انجام می‌شود.

انجام جراحی عقیم سازی سگ ماده و گربه بنا به دلایل مختلفی باید انجام شود که البته هنوز هم بسیاری از افرادی که از طرفداران حیوانات هستند، معتقدند معایب عقیم سازی سگ خصوصا اگر توسط یک فرد متخصص انجام نشود، غیر قابل چشم پوشی هستند.

با این وجود، به دلیل آنکه مزایای انجام این کار بیشتر از معایبش است، عقیم سازی سگ و گربه توصیه می‌شد.

در صورتی که شما جز آن دسته از افرادی هستید که به تازگی یک سگ یا گربه ماده خریده‌اید و در مورد روند عمل عقیم سازی گربه ماده یا سگ ماده سؤالی دارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

عمل عقیم سازی گربه ماده یا سگ ماده چیست؟

مراقبتهای بعد از عمل جراحی عقیم سازی گربه و سگ ماده
مراقبتهای بعد از عمل جراحی عقیم سازی گربه و سگ ماده

 

جراحی عقیم سازی سگ ماده یا گربه به عملی گفته می‌شود که طی آن تخمدان‌ها و رحم حیوان به منظور جلوگیری از بارداری او برداشته می‌شود.

برخی از دامپزشکان در گذشته فقط رحم و یا تخمدان ها را برمیداشتند، ولی این کار عوارضی را به همراه داشت.

امروزه رحم و تخمدان را با هم حین جراحی خارج می‌کنند؛ چرا که هدف از عقیم سازی، تنها جلوگیری از بارداری نیست، بلکه کاهش احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان رحم، تخمدان و سینه نیز مد نظر است.

مزایا و معایب جراحی عقیم سازی سگ ماده یا گربه ماده چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد، بسیاری از دامپزشکان و گروه‌های طرفدار حیوانات، موافق انجام عمل عقیم سازی گربه ماده یا سگ ماده هستند؛

هر چند که مخالفانی هم دارد. در این بخش نگاهی به مزایا و معایب  عقیم سازی حیوانات خواهیم داشت.

در ابتدا نگاهی به مزایا و اهمیت انجام این کار خواهیم داشت. سپس، به بررسی معایب عقیم سازی سگ و گربه خواهیم پرداخت.

مزایای عمل عقیم سازی گربه ماده و سگ ماده

  • جلوگیری از بارداری ناخواسته سگ و گربه

هر ساله هزاران گربه ناخواسته به دنیا آمده و به دلیل تصادف، ابتلا به انواع ویروس‌های کشنده، کمبود غذا و یا ضعیف و بیمار بودن مادر از بین می‌روند.

به همین علت، مهم است که سگ و گربه‌های ماده، چه آن‌هایی که بی پناه هستند و چه آنانی که توسط اشخاص نگهداری می‌شوند، به موقع عقیم شده تا دچار بارداری ناخواسته نشوند.

از طرف دیگر، بارداری مکرر بخصوص برای حیوانات مسن و نیز بسیار جوان (زیر دو سال موجب) ضعیف شدنشان شده و آنها را از پا در می‌آورد.

البته این بارداری ناخواسته برای افرادی که از توله سگ یا گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، هم دردسرساز است!

چرا که این بارداری به معنای تغییرات حالات روحی و روانی حیوان و همچنین هزینه‌ زیاد و کمبود فضا برای نگهداری از آنها است.

سگ ها و گربه ها معمولا 2 بار در سال و هر بار بین 1 تا بیش از 6 توله دنیا می آورند! به همین خاطر تقریباً تمام کسانی که قصد نگهداری از این دو حیوان خانگی را دارند، در همان ابتدای کار اقدام به عقیم سازی‌شان می‌کنند.

  • کاهش بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی در سگ و گربه

جراحی عقیم سازی سگ و گربه برای افرادی که در زمینه نگهداری از حیوانات و یا پرورش آن‌ها در حال فعالیت هستند، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر سگ یا گربه دچار یک اختلال ژنتیکی یا بیماری باشد، میتواند آن را به نسل‌های بعدی خود هم منتقل کند.

  • پیشگیری و یا درمان بیماری‌های تخمدان و رحم

احتمال ابتلا به سرطان و کیست رحم و تخمدان در سگ و گربه ماده در صورتی که عقیم نشده باشد، بسیار زیاد است.

بنابراین، در صورتی که رحم و یا تخمدان حیوان از بدنش خارج شده باشد، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

  • جلوگیری از توهم بارداری در سگ یا گربه ماده

در مقاله‌ای که در خصوص حاملگی کاذب در سگها برای شما آماده کردیم، به این حالت از حیوانات ماده که به دلیل عقیم نبودنشان ایجاد می‌شود، اشاره نمودیم.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، این توهم منجر به تغییرات خلق‌وخوی حیوان شده و موجب نگرانی صاحبین آن‌ها می‌شود؛ چرا که حیوان تصور می‌کند که باردار است و بعد از مدتی فکر می‌کند جنین و فرزند خود را از دست داده است. همین مسئله منجر به افسردگی و افزایش پرخاشگری در او می‌شود.

معایب عقیم سازی سگ و گربه

اما بپردازیم به اینکه چرا برخی از گروهای حامیان حیوان و پرورش‌دهندگانشان با انجام این عمل در مراکز عقیم سازی گربه و گربه موافق نیستند:

  • احتمال افزایش وزن سگ یا گربه

بر اساس آمار، زمانی که جراحی عقیم سازی سگ ماده یا گربه انجام می‌شود، نیاز او به کالری حدود 25 درصد کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که متابولیسم وی کمتر می‌شود. بنابراین، در صورتی که شما از همان رژیم غذایی قبلی برای حیوان خانگی خود استفاده کنید، احتمال اینکه دچار اضافه وزن شود، وجود دارد.

  • از بین رفتن نسل ارزشمند برخی از حیوانات

یکی دیگر از مواردی که به عنوان معایب عقیم سازی سگ و گربه می‌توان در نظر گرفت، از بین رفتن نژادهای خاص است. متأسفانه برخی مواقع به دلیل عدم آگاهی کافی در مراکز عقیم سازی گربه و سگ، گربه یا سگی عقیم می‌شود که از نژادهای خاص بوده و نبود آن ضرر زیادی به محیط زیست وارد می‌کند.

  • خطرناک بودن عمل عقیم سازی گربه ماده و سگ ماده

در صورتی که این عمل توسط یک جراح و دامپزشک متخصص و با تجربه در مراکز عقیم سازی گربه و سگ مجهز انجام نشود، احتمال اینکه موجب مرگ حیوان شود، وجود دارد.

 مراقبتهای بعد از عقیم‌ سازی گربه ماده و سگ ماده

در ادامه، نگاهی به مهم‌ترین موارد مراقبت بعد از عقیم سازی سگ ماده و گربه خواهیم داشت.

به خاطر داشته باشید که اگر در هر یک از موارد گفته شده کمترین غفلتی انجام دهید، نه تنها نتیجه جراحی مطلوب نخواهد بود، بلکه احتمال آسیب دیدن حیوان نیز بیشتر می‌شود.

تغذیه حیوان بعد از عمل عقیم سازی

دقت کنید تا زمانی که بیهوشی به طور کامل از بدن حیوان بیرون نرفته است، از غذا دادن به وی پرهیز کنید. چرا که احتمال پریدن غذا در گلو و ریه حیوان و خفه شدن او وجود دارد.

بعد از آنکه مطمئن شدید شرایط حیوان متعادل شده است، می توانید در یک ظرف کوچک تخت، ابتدا کمی آب قرار دهید.

تاکید بر ظرف تخت به این دلیل است که اگر ظرف گود باشد و حیوان هنوز کمی حالت منگی داشته باشد پوزه اش در ظرف فرو رفته و آب وارد ریه اش میشود. اگر مشکلی پیش نیامد کمی سوپ و یا غذای مخصوص ریکاوری در ظرفش قرار دهید.

شما می‌توانید از یکی از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مانند پتیا غذای ریکاوری و یا سوپ  مورد علاقه‌اش را خریداری کرده و او را تغذیه کنید. البته در برخی موارد بنا بر تشخیص پزشک، بهتر است که غذاهای بدون چربی و با هضم آسان به حیوان داده شود.

داروی آنتی بیوتیک حیوان را به موقع به او بدهید!

بطور معمول برای کاهش درد و التهاب و جلوگیری از عفونت، داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تجویز می‌شوند که یا به‌صورت تزریقی است و یا خوراکی. در صورت خوراکی بودن دارو بهتر است بعد از غذا میل شود.

از حرکت دادن حیوان خودداری کنید!

یکی از مواردی که در مراقبتهای بعد از عقیم‌ سازی گربه ماده و سگ بعضاً به آن توجه نمی‌شود، اصرار به حرکت درآوردن حیوان است.

در حالی که به طور معمول بین 10 الی 14 روز زمان نیاز است تا زخم‌های سطحی بهبود پیدا کنند. بنابراین، حداقل تا 2 هفته او را مجبور به حرکت کردن نکرده و او را به ورزش تشویق نکنید.

جای زخم را هر روز چک کنید!

به عنوان یکی از نکات مهم مراقبت بعد از عقیم سازی سگ ماده و گربه هر روز جای زخم و بخیه را چک کنید. بعد از 3 الی 5 روز نباید اثری از قرمزی و التهاب باقی مانده باشد. در صورتی که جای زخم قرمز و یا زرد باشد، هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید.

 جای زخم را تمیز کنید!

بعد از انجام جراحی عقیم سازی سگ ماده و گربه، تا چند روز زخم پانسمان می‌شود. بعد از برداشتن پانسمان در صورتی که جای زخم کثیف شد، می‌توانید از بتادین خیلی رقیق برای تمیز کردن زخم استفاده کنید.

به حیوان اجازه ندهید که جای زخم خود را لیس بزند!

عدم توجه به این مورد به عنوان یکی از مراقبتهای بعد از عقیم سازی گربه ماده و سگ، باعث خراب شدن نتیجه جراحی و عوارض بعدی می‌شود. چرا که خیس شدن مداوم زخم با آب دهان، مانع از بهبودی و همچنین موجب عفونت می‌شود.

برای آنکه مانع از انجام این کار توسط حیوان شوید، می‌توانید گردنبندهای مخصوص به نام الیزابت کولار برای حیوان خانگیتان استفاده کنید. این گردنبندها را به راحتی می توانید از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی خریداری کنید.

شستن حیوان بعد از عمل عقیم سازی

شستن و حمام کردن یک دیگر از مواردی است که هنگام مراقبت بعد از عقیم سازی سگ ماده و گربه باید به آن توجه شود. با توجه به اینکه بین 10 الی 14 روز برای بهبود جای زخم‌ها زمان نیاز است، شما می‌توانید حداقل 2 هفته بعد از جراحی، حیوان را حمام کنید.

جلوگیری از حرکت و پرش حیوان

با توجه به اینکه تا 2 هفته بعد از جراحی، زخم‌ها تازه هستند، باید از ورجه‌وورجه کردن حیوان جلوگیری کنید؛ چرا که عدم توجه به این نکته موجب باز شدن بخیه‌ها و خونریزی می‌شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که در خصوص مزایا و معایب عقیم سازی سگ و گربه بیان شد، بهتر است که این عمل توسط یک جراح حاذق در مراکز عقیم سازی گربه و سگ معتبر انجام شود.

علاوه بر این، شما به عنوان صاحب حیوان باید به خوبی از مراقبتهای بعد از عقیم سازی گربه ماده و سگ مطلع بوده و تمامی نکات لازم را رعایت کنید؛ چرا که تا مدتی بعد از عمل عقیم سازی گربه ماده و سگ ماده خطر هنوز هم حیوان را تهدید می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا