نژادسگ خانگینژادهای سگ

ویژگیهای نژاد سگ پیکینیز؛ از نژادهای اصیل سگ

زمانی که تصمیم می‌گیرید سگی را به سرپرستی بگیرید، شناخت اولیه از نژادهای اصیل سگ و ویژگی‌های آن‌ها، مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن بپردازید.

نژاد سگ پیکینیز، یکی از نژادهای دوست داشتنی و جذاب در سگ‌ها محسوب می‌شود. پیکینیز که سگی فانتزی و کوچک محسوب می‌شود، یکی از پرسروصداترین سگ‌های آپارتمانی است، پس تربیت سگ پیکینیز موضوع مهمی است که باید مدنظر قراردهید.

نژاد سگ پیکینیز، بسیار نترس، قلدر و جذاب است. برخلاف ظاهر ظریف و دست و پاهای ریز، شخصیتی نسبتا مستقل و بدنی مقاوم در این نژاد دیده می‌شود.

هوش بالای نژاد سگ پیکینیز، آموزش‌پذیری را در او آسان کرده است؛ اما لجبازی مانع آموزش آسان او است. تربیت سگ پیکینیز به‌دلیل همین ویژگی اخلاقی، نیازمند صرف وقت بیشتری است.

سگ پیکینیز چه ویژگی ظاهری دارد؟ ویژگی شخصیتی این سگ چیست؟ چگونه باید از پیکینیز مراقبت کرد؟ در ادامه مطلب، به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

پس تا پایان، همراه ما باشید!

نژاد سگ پیکینیز را بشناسید!

نژاد سگ پیکینیز
نژاد سگ پیکینیز

اگر علاقه‌مند به سگ‌های کوچک باشید، حتما نام نژاد سگ پیکینیز (Pekingese) را شنیده‌اید. این نژاد از سگ که در چین متولد شده است، به‌عنوان یکی از بهترین سگ‌های همراه خانواده سلطنتی شناخته می‌شود.

این سگ های سلطنتی جذاب، قدی حدود 15 الی 25 سانتی متر دارند و وزن آن‌ها بین 3 الی 6 کیلوگرم متغیر است. معمولا سگ‌های نر درشت‌تر از سگ‌های ماده این نژاد هستند.

این سگ‌های دوست داشتنی، در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. نژاد سگ پیکینیز، مناسب زندگی در آپارتمان است و چندان نیازی به تخلیه انرژی در فضای باز ندارد.

هر چند، برای کنترل سر و صدای این نژاد، باید تربیت و آموزش وی را جدی بگیرید.

ویژگی ظاهری نژاد سگ پیکینیز

اگر بخواهید ویژگی ظاهری نژاد سگ پیکینیز را بررسی کنید، بزرگی ناحیه شانه و دست‌ها به نسبت لگن و پاها، ویژگی بارز او است. صورت پهن و پوزه‌ کوتاه نیز، از دیگر ویژگی‌های ظاهری نژاد سگ پیکینیز است. موهای این نژاد بلند می‌شود و در نواحی سر، سینه و یال، بلندی بیشتری نسبت به سایر نواحی بدن دارد.

هشدار: یکی از موضوعاتی که در زمان انتخاب نژاد سگ باید به آن دقت کنید، ویژگی‌های شخصیتی او است. نژاد سگ پیکینیز معمولا میل شدیدی به آلفا شدن دارد و برای کنترل او، باید شما ریاست اوضاع را به دست بگیرید.

ویژگی‌های شخصیتی نژاد سگ پیکینیز

نژادهای اصیل سگ، معمولا ویژگی های شخصیتی خاصی دارند که بین اکثر سگ‌های همان نژاد مشترک است.

نژاد سگ پیکینیز، معمولا بسیار مهربان و علاقه‌مند به صاحب خود است. رفتارهای لجبازانه در این نژاد، به میزان زیادی مشاهده می‌شود!

اگر در تربیت سگ پیکینیز جدیت نداشته باشید، احتمالا به‌دلیل رفتارهای عصبی و لجوجانه او، دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

وفاداری سگ پیکینیز بسیار زیاد است. معمولا، رفتارهای سگ پیکینیز در صورت جدی گرفتن اصول تربیتی، بسیار مطلوب خواهد بود.

آیا پیکینیز ارتباط خوبی با کودکان دارد؟

باتوجه به شناخت رفتاری نژاد سگ پیکینیز، می‌توان گفت که این نژاد، ارتباط چندان مطلوبی با کودکان ندارد.

در واقع، داشتن ارتباط خوب با کودکان زمانی امکان‌پذیر است که خاطرات خوب، تربیت مطلوب و قوانین محکمی برای روابط آن‌ها وضع کنید.

اگر در  تربیت سگ پیکینیز جدی نباشید، ارتباط خوب با کودکان چندان بدیهی نیست. هر چند در صورتی که دوره آموزش ارتباط با کودکان را برای آن‌ها تکمیل کنید، باز هم تنها گذاشتن سگ و کودک چندان توصیه نمی‌شود.

سعی کنید، در این خصوص جوانب احتیاط را درنظر بگیرید.

نحوه نگهداری از نژاد سگ پیکینیز چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در زمان به سرپرستی گرفتن نژاد سگ پیکینیز بدانید، نحوه نگهداری و مراقبت از آن است.

نژاد سگ پیکینیز معمولا موهای بلندی دارد. به‌دلیل موهای بلند، نیازمند شانه زدن مداوم موها است.

اگر به‌صورت مرتب موهای نژاد سگ پیکینیز را شانه نکنید، گره‌های متعددی بین موها  ایجاد می‌شود و مشکلات پوستی نیز، پدید می‌آید.

اگر رسیدگی مطلوبی به موهای این نژاد صورت نگیرد، ریزش مو شدیدی را در منزل شاهد خواهید بود.

در ادامه، به اساسی‌ترین نیازهای مراقبتی این نژاد اشاره می‌کنیم.

1-چکاپ روتین

یکی از وظایفی که به‌عنوان صاحب پت بر عهده شما است، پیگیری ویزیت دوره‌ای پت است. معمولا، در صورتی‌که در سن توله‌گی سگ را به سرپرستی بگیرید، باید ویزیت اولیه را انجام دهید و سپس، برای شروع و پیگیری واکسیناسیون اقدام کنید.

پیگیری جدی واکسن سگ، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر واکسیناسیون به‌درستی انجام نشود، احتمال ابتلا به بیماری‌های رایج در سگ‌ها بسیار افزایش می‌یابد.

پس سعی کنید، در این خصوص نهایت توجه را داشته باشید و از کلینیک‌های معتبر برای تزریق واکسن استفاده کنید.

2-رسیدگی به موها

همان‌طور که اشاره شد، رسیدگی به موهای نژاد سگ پیکینیز از موارد ضروری است. پیکینیز در دسته بندی نژادهای اصیل سگ قرار دارد. همین موضوع، ویژگی ظاهری را در این حیوان، نسل به نسل منتقل کرده است.

موهای بلند و بدن پشمالو، شما را در رسیدگی مداوم به موها مسئول می‌کند. برای رسیدگی به موهای پیکینیز، باید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی شانه مخصوص تهیه کنید و هر دو الی سه هفته، موهای سگ را با شامپو مخصوص شست و شو دهید.

یادتان باشد که قبل از آوردن سگ نژاد پیکینیز، باید وسایل مورد نیاز برای نگهداری از سگ را فراهم کنید.

3-رسیدگی به دهان و دندان

مشکلات دهان و دندان در سگ‌ها بسیار جدی است. معمولا، بسیاری از افراد به‌دلیل عدم آگاهی از نحوه رسیدگی به دهان و دندان سگ و لزوم انجام مراقبت‌های لازم، با مشکلات متعددی در سلامت دهان و دندان سگ خود مواجه می‌شوند.

مسواک زدن دندان سگ، ریسک بروز مشکلات دهان و دندان را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

مطالعه بیشتر: آموزش مسواک زدن به سگ

یادتان باشد که نژاد سگ پیکینیز، دندان‌های ریز و ظریف‌تری نسبت به نژادهای بزرگ دارد؛ پس مسواک زدن، استفاده از خوراکی‌های دنتال و دهانشویه مخصوص سگ، در این نژادها ضروری است.

درنظر بگیرید که رسیدگی به دهان و دندان در سگ‌ها، سلامت زندگی آینده آن‌ها را تامین می‌کند. با بروز مشکل در بخش دهان و دندان، سگ‌ها قادر به تغذیه مناسب و روتین خود نیستند و همین موضوع، سبب کوتاه شدن عمر در نژادهای اصیل سگ می‌شود.

وضعیت سلامتی در نژاد سگ پیکینیز

یکی از موضوعات مهمی که باید در سگ‌ها مدنظر قرار دهید، وضعیت سلامتی آن‌ها است. نژادهای اصیل سگ، از بیماری‌های کم‌تری نسبت به نژادهای ادغام‌شده برخوردار هستند.

اما باید بپذیرید که در DNA هر نژاد از سگ، بیماری‌هایی وجود دارد که سگ، نسبت به آن‌ها آسیب‌پذیرتر است و در صورتی‌که به هر دلیلی شرایط ابتلا به آن فراهم باشد، به سرعت علائم بیماری را در آن نژاد می‌توانید مشاهده کنید.

در ادامه، رایج‌ترین مشکلات و بیماری‌های نژاد سگ پیکینیز را باهم بررسی می‌کنیم.

1- مشکلات چشمی در سگ پیکینیز

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در این نژاد دیده می‌شود، مشکلات چشمی است. ناهنجاری‌های مژه، عفونت چشم و زخم از جمله مشکلاتی است که در سگ‌های این نژاد دیده می‌شود. برای پیشگیری از این مشکلات، باید ویزیت دوره‌ای دامپزشک را در برنامه ماهانه قرار دهید.

2- مشکلات تنفسی در سگ پیکینیز

مشکلات تنفسی، یکی از رایج‌ترین اختلالات سلامتی در سگ‌های پیکینیز محسوب می‌شود. این اختلال به‌دلیل آناتومی خاص پوزه در این سگ‌ها است. پوزه کوتاه پیکینیز، ریسک بروز مشکلات تنفسی را در او افزایش داده است.

3- در رفتگی کشکک زانو در سگ پیکینیز

معمولا، سگ‌های پرجنب و جوش، دارای مشکلات متعددی در مفاصل و ناحیه کشکک زانو هستند.

عارضه در رفتگی کشکک زانو، زمانی اتفاق می‌افتد که کشکک زانو در ناحیه درستی قرار نگرفته باشد.

در چنین شرایطی، مشکلات متعددی در سیستم راه رفتن حیوان ایجاد می‌شود که معمولا با لنگیدن بروز می‌کند.

اگر سگ شما دچار چنین مشکلی شد، حتما برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید. این مشکل در سطح اولیه قابل درمان است و در سطوح پیشرفته‌تر نیازمند جراحی است.

4- درماتیت فولد در سگ پیکینیز

برخی مشکلات در نژادهای اصیل سگ نیز اتفاق می‌افتد. این اختلالات به آناتومی حیوان مرتبط است.

برای مثال، در نژاد سگ پیکینیز، زمانی که به‌دلیل چین و چروک‌های پوستی و وجود رطوبت در ناحیه‌ای از پوست، زخم ایجاد شود و برای درمان آن اقدام موثری انجام نگردد، سگ دچار مشکل درماتیت فولد می‌شود. علائم درماتیت فولد در سگ‌ها، زخم، تغییر رنگ پوست و بوی نامطبوع است.

برای نگهداری از سگ برنامه ریزی کنید!

همان‌طور که در مقالات سایت پتیا اشاره شد، هر زمان که تصمیم به نگهداری از سگ داشته باشید، باید برنامه ریزی دقیقی را انجام دهید.

ابتدا باید شناخت دقیق از خصوصیات شخصیتی نژادهای موردنظرتان به‌دست آورید و سپس، شرایط خودتان را بسنجید.

سعی کنید، باتوجه به سبک زندگی و شرایط روحی و موقعیت محل زندگی‌تان، بهترین نژاد سگ را انتخاب کنید.

ضرورت فراهم کردن مقدمات نگهداری از سگ در خانه، موضوع مهم دیگری است که با مطالعه دقیق‌تر مطالب سایت فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی می‌توانید از آن مطلع شوید.

نکته مهم در نگهداری از سگ که نباید فراموش کرد!

نگهداری از سگ‌ها، تنها به تهیه خوراک و لوازم زندگی آن‌ها محدود نمی‌شود. اختصاص وقت به سگ‌ها برای بازی، آموزش، رسیدگی به سلامتی و تغذیه مناسب، مهم‌ترین پارامترهایی است که باید درنظر بگیرید.

تربیت سگ پیکینیز به اندازه تربیت سگ‌های نگهبان اهمیت دارد. اگر فرصت مناسبی برای تربیت سگ پیکینیز ندارید، اصلا سراغ خرید نژاد سگ پیکینیز نروید؛ زیرا داشتن یک سگ ناهنجار، اصلا مناسب زندگی در آپارتمان و درکنار خانواده نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا