نژادگربه آپارتمانینژادهای گربه

درباره نژاد گربه مین کوون بیشتر بدانیم!

اگر از طرفداران پر و پا قرص گربه‌ها باشید، حتما نام نژاد گربه مین کوون (Maine Coon) به گوش‌تان خورده است. گربه مین کوون، یکی از جذاب‌ترین و غول‌پیکرترین نژاد در بین گربه‌ها است و در گروه محبوب ترین نژاد گربه قرار می‌گیرد.

معمولا این نژاد از گربه‌ها، به گربه‌های غول‌پیکر شهرت دارند. برخلاف جثه بزرگ و عضلانی مین کوون، باطن مهربان و وابسته او، مهم‌ترین عامل در جلب نظر علاقه‌مندان به این نژاد است.

مهربانی با کودکان و اجتماعی بودن با سایر حیوانات خانگی، ویژگی مهم دیگری است که محبوب ترین نژاد گربه را ساخته است.

احتمالا برای شما هم سایز بزرگ و جالب این نژاد، موردتوجه است. اگر بخواهید محبوب ترین نژاد گربه را بشناسید، بدون شک مین کوون در صدر آن است.

گربه مین کوون چیست؟ ویژگی شخصیتی این نژاد چیست؟ بیماری‌های رایج در نژاد مین کوون چیست و چگونه باید از مین کوون مراقبت و نگهداری کرد؟ در این مقاله، پاسخ این سوالات را بررسی می‌کنیم.

پس تا پایان مطلب همراه ما باشید!

مین کوون چیست؟

نژاد مین کوون، یکی از درشت‌ترین و زیباترین نژاد در گربه‌ها است. حتما نام این نژاد را در صدر محبوب ترین نژاد گربه مشاهده کرده‌اید.

این نژاد، با چشم‌هایی کشیده به سمت گوش‌ها و جثه‌ای بزرگ، توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند. گربه نژاد مین کوون، در سن ۳ الی ۵ سالگی، به بزرگ‌ترین سایز خود در زندگی می‌رسد.

دم بلند در نژاد گربه های مین کوون یکی از شاخصه‌های ظاهری این نژاد محسوب می‌شود. عده زیادی، دم بلند مین کوون را به دم راکون تشبیه می‌کنند و در افسانه‌های محلی ایالت مین، این گربه را حاصل جفتگیری یک گربه محلی و راکون می‌دانند.

هر چند چنین نظریه‌ای اساسا غیر واقعی و ناممکن است‌؛ اما دم بلند و پشمالوی این نژاد، آغازگر این تفکر بوده است.

اصالت نژاد گربه مین کوون کجاست؟

یکی از سرگرم کننده‌ترین موضوعات برای علاقه‌مندان به حیوانات، درک تاریخچه و پیشینه پیدایش نژادهای مختلف است.

در خصوص اصالت گربه مین کوون، نظریه‌های مختلفی وجود دارد؛ یکی از قوی‌ترین نظریه‌ها، گربه نژاد مین کوون را نژادی طبیعی در شمال آمریکا معرفی می‌کند.

به عقیده عده زیادی، مین کوون ها حاصل از جفتگیری یک گربه محلی با یک گربه خارجی مو بلند است.

دم پر پشت و دراز این نژاد، محبوبیت این نژاد را بیش از پیش کرده است. جالب است بدانید که دم گربه مین کوون به اندازه کل بدن او است.

مشخصات فیزیکی گربه نژاد مین کوون چیست؟

نژاد گربه مین کوون، بسیار بزرگ‌تر از سایر گربه‌ها است. از مهم‌ترین ویژگی ظاهری که افراد مختلف با آن مواجه می‌کنند، سایز درشت گربه مین کوون است.

گربه نژاد مین کوون رکورددار بزرگ‌ترین سایز گربه در کتاب گینس است.

robert_sijka@
robert_sijka@

وزن گربه‌های مین کوون نیز، بسیار عجیب و خاص هستند. میانگین وزن آن‌ها حدود 5 الی 10 کیلوگرم است که گربه‌های نر، وزن بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد این گربه‌ها، تا حدود 5 سالگی ادامه دارد.

از دیگر ویژگی‌های این نژاد، می‌توان به پنجه‌های پاستیلی بزرگ اشاره کرد. مین کوون، با داشتن این پنجه‌ها، به‌راحتی می‌تواند در برف قدم بردارد و تعادل خودش را حفظ کند.

قد گربه مین کوون حدود 35 الی 45 سانتی متر بوده و طول عمر او، 9 الی 15 سال است.

با این ویژگی‌های فیزیکی، بدیهی است که این نژاد در دسته بندی محبوب ترین نژاد گربه شناخته شود!

پوشش بدن گربه مین کوون چگونه است؟

یکی از مشخصه‌های مهم در انتخاب گربه‌ها، رنگ و طرح بدن آن‌ها است. نژاد گربه مین کوون، از لحاظ پوشش بدنی دارای دو نوع مو است. موهایی کوتاه که به‌صورت کرک تمام بدن آن‌ها را پوشانده و موهایی بلند که زیبایی فوق‌العاده‌ای در کل بدن آن‌ها ایجاد کرده است.

این ویژگی، نشان دهنده تطبیق‌پذیر بودن زندگی این نژاد گربه با آب و هوای مختلف است. معمولا، گربه‌های مین کوون با چنین ویژگی، قابلیت زندگی در آب و هوای سرد و خشن را نیز، دارا هستند.

ویژگی شخصیتی نژاد گربه مین کوون چیست؟

این گربه‌ها، برخلاف سایز درشت و غول‌پیکری که دارند، بسیار مهربان، صمیمی و اجتماعی هستند. شاخصه مهم شخصیتی گربه مین کوون، اجتماعی بودن و سازگاری او است.

robert_sijka@
robert_sijka@

نژاد گربه مین کوون چندان لوس نیست و اصلا علاقه‌ای به این ندارد که خودش را به شما بچسباند؛ اما همیشه در نزدیکی شما می‌نشیند.

این نژاد از گربه، عاشق همراهی با شما است و در تمام طول روز، شاهد و ناظر کارهای شما خواهد بود.

گربه‌های مین کوون، شکارچیان ماهری هستند؛ آن‌ها با تعقیب موش‌ها و جوندگان دیگر، آسایش را در خانه شما تامین می‌کنند؛

حتی در صورتی‌که موشی در خانه نداشته باشید که او با شکار آن پیروز شود، این نژاد پیوسته به‌دنبال اسباب بازی‌هایی است که بتواند آن را با دستان خود شکار کند و مابین پنجه‌های بزرگش بگیرد.

میران هوش و یادگیری گربه مین کوون

یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی که تاحدی توسط اکثر دامپزشکان تایید شده، هوش بالای گربه مین کوون است. این نژاد گربه، با دارا بودن جمجمه بزرگ، حافظه و هوش بالاتری نسبت به سایر گربه‌ها دارد.

علاقه‌مندی گربه مین کوون به یادگیری و بازی‌های هوشی، گواه همین ماجرا است. گربه‌های مین کوون، به نسبت سایر نژادها آموزش‌ پذیرتر هستند و به‌راحتی، بازی‌های هوشی را فرا می‌گیرند.

ویژگی رفتاری مین کوون ها

گربه‌های مین کوون، رفتار بسیار آرام و آهسته‌ای دارند. به تعبیر بعضی افراد، این نژاد از گربه مانند زنی با ناز و کرشمه رفتار می‌کند که برای انجام هر کاری، چند برابر سایر گربه‌ها وقت صرف می‌کند.

حرکت گربه مین کوون معمولا بسیار کند و با آرامش است. به‌ندرت رفتارهای سریع، جنب و جوش و بازی‌های هیجانی از این نژاد دیده می‌شود.

بررسی سلامت گربه نژاد مین کوون

همان‌طور که در سایر مقالات پتیا مطالعه کرده‌اید،  وضعیت سلامت نژادهایی که از ترکیب دو نژاد مختلف حاصل شده‌اند، کمی ریسک‌پذیرتر است از سایر نژادها؛ 

زیرا در چنین نژادهایی، بیماری‌های شایع در هر نژاد به نژاد میکس منتقل می‌شود؛ همین موضوع، مشکلات زیادی برای حیوانات میکس ایجاد می‌کند. 

با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی می‌توانید مقالات قبلی درباره بیماری های گربه را مشاهده کنید.

در مین کوون ها نیز، مشکلات سلامتی که در دو نژاد والد او وجود داشته است، در بعضی مواقع، در او نیز مشاهده می‌شود. در ادامه، با بیماری‌های رایج در گربه مین کوون آشنا می‌شوید:

  • دیسپلازی مفصل زانو و لگن در ناحیه باسن گربه مین کوون، یکی از شایع‌ترین مشکلات در میان این نژاد گربه محسوب می‌شود. این اختلال، معمولا در موارد حاد، موجب لنگیدن گربه می‌شود.
  • مشکل قلبی یکی از بیماری‌های رایج در این نژاد است که به‌نام علمی کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شناخته می‌شود. این بیماری معمولا در سطح ژنتیکی بروز می‌کند و به گربه‌های نسل بعد منتقل می‌شود.
  • یکی از بیماری‌های رایج در میان این نژاد، کلیه پلی کیستیک است. این بیماری به‌صورت پیش‌رونده عمل می‌کند و در صورت عدم انجام آزمایش روتین، حیوان را درگیر مشکلات متعدد می‌کند و در نهایت، نارسایی کلیوی را پدید می‌آورد.
  • آتروفی عضلانی ستون فقرات، یکی از مشکلات رایج درمیان نژاد گربه مین کوون است. این اختلال ژنتیکی در اسکلت بدن گربه و اندام‌ها تاثیر می‌گذارد. برای شناسایی ژنتیکی ناقلین این بیماری، آزمایشاتی وجود دارد که برای کسب اطلاع از آن، می‌توانید از دامپزشک‌تان سوال کنید.

نگهداری و مراقبت از گربه نژاد مین کوون

همان‌طور که گفته شد، مین کوون یکی از محبوب ترین نژاد گربه است. در این گربه‌ها، نحوه نگهداری عاملی مهم در طول عمر و سلامت حیوان خواهد بود.

برای نگهداری و مراقبت از گربه، باید وسایل نگهداری از گربه را تهیه کنید. برای تهیه این لوازم، کافی است سری به پت شاپ فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی بزنید.

توجه به شانه کردن موها در گربه‌های مو بلند، مهم‌ترین و اثرگذارترین موضوع در سلامت آن‌ها است. اگر این موضوع را جدی بگیرید، می‌توانید از سلامت پوست و مو حیوان خانگی‌تان مطمئن شوید.

استفاده از مسواک در گربه‌ها، کمک زیادی به حفظ سلامت دهان و دندان می‌کند. هرچه گربه‌ها دندان‌های سالم‌تری داشته باشند، کیفیت زندگی مطلوب‌تری دارند.

سلامت دندان در گربه‌ها مساوی با مصرف غذای مطلوب در آن‌ها است؛ پس سعی کنید، از همان دوران توله‌گی، مسواک زدن را با گربه‌ها تمرین کنید.

ویزیت توسط دامپزشک، موضوع مهم دیگری است که باید درنظر بگیرید؛ هرچه بیشتر پیگیر وضعیت سلامت حیوان خانگی‌تان باشید، طول عمر و کیفیت زندگی را در او افزایش داده‌اید.

شناخت انواع واکسن گربه ها و پیگیری واکسیناسیون آن‌ها، ریسک بروز بیماری‌های رایج را در میان گربه‌ها کاهش می‌دهد.

بازی با گربه نژاد مین کوون

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در طول زندگی گربه‌ها باید به آن دقت کنید، نیاز به بازی و سرگرمی است.

گربه‌ها حیوانات خانگی بی سر و صدایی هستند و شاید گاهی به اشتباه، نیاز آن‌ها به بازی و تخلیه انرژی را احساس نکنید.

بی‌توجهی به این موضوع، موجب بروز مشکلات زیادی مثل بیماری‌های روحی و افسردگی می‌شود.

تهیه اسباب بازی حیوان خانگی، مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. با استفاده از این اسباب بازی‌ها، می‌توانید ساعت‌های زیادی را به بازی با آن‌ها اختصاص دهید و روحیه فوق‌العاده‌ای برای خودتان و گربه، ایجاد کنید.

 

داشتن حیوانات خانگی، کمک زیادی به بهبود سطح و کیفیت زندگی در ما انسان‌ها می‌کند. درمان بسیاری از بیماری‌های روحی به‌وسیله بازی با حیوانات امکان‌پذیر است.

اگر بخواهید سطح زندگی‌تان را بهبود بخشید، سرپرستی از یک حیوان خانگی ملوس و دوست داشتنی، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

سعی کنید، اگر چنین مسئولیتی را قبول کردید، حتما رسیدگی به حیوان را در اولویت قرار دهید و برای آشنایی بیشتر با شرایط حیوان خانگی، تحقیق کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا