خزندگان خانگیپت شاپ آنلاین

نگهداری لاک پشت در خانه

نگهداری لاک پشت در خانه بهتر است با رعایت یک سری نکات صورت بگیرد که اگر با پتیا همراه باشید، می‌توانید با این نکات آشنا شوید و اطلاعات خود را علاوه بر موارد مهم در زمینه مراقبت از لاک پشت خانگی، در زمینه فواید لاک پشت در خانه و خطرات نگهداری لاک پشت در خانه افزایش دهید.

گفتنی است که این حیوان اجتماعی به سبب اینکه در زمره‌ حیوانات خانگی کوچک و بی دردسر قرار می‌گیرد، برای افرادی که مشغله زیادی در زندگی خود دارند و نمی‌توانند زمان زیادی را به حیوان خانگی خود اختصاص دهند، مناسب است.

لاک پشت ها همانند ماهی ها و برخی از خزندگان به علت عدم پوشش مویی‌شکل روی پوست بدن خود، در گروه حیوانات خانگی مناسب برای کودکان مبتلا به آسم قرار می‌گیرند و این مورد می‌تواند یکی از فواید لاک پشت در خانه به شمار بیاید.

جالب است بدانید در میان انواع لاک پشت ها، لاک پشت های خانگی، بیشتر لاک پشت های گوش قرمز را شامل می‌شوند که معمولاً دوزیست (خشکی‌زی-آبزی) یا خشکی‌زی می‌باشند.

اصول اولیه نگهداری لاک پشت در خانه

مراقبت از لاک پشت خانگی و ساخت خانه برای لاک پشت نیازمند رعایت یک سری نکاتی است که باعث می‌شود سلامت این حیوان تضمین گردد.

  • قبل از خرید لاک پشت به این نکته دقت کنید!

قبل از خرید لاک پشت بهتر است برای تایید و تضمین سلامت حیوان به یک دامپزشک یا متخصص مراجعه کنید.

  • محل زندگی لاک پشت

برای نگهداری لاک پشت در خانه به یک مخزن شیشه‌‌ای و یا آکواریوم لاک پشت با حجم آبی به اندازه دو برابر طول بدن او نیاز دارید که باید به دو قسمت خشکی و آب تقسیم شود؛

دو سوم این فضا را به وسیله آبی که اصلا کلر نداشته باشد، برای شنای حیوان مهیا سازید و یک سوم مابقی را به خشکی اختصاص دهید.

در ساخت خانه برای لاک پشت برای قسمت آبی آکواریوم لاک پشت خود، یک سطح شیبدار مناسب با شیب معقول در نظر بگیرید تا برای خارج شدن از قسمت آبی و رفتن به بخش خشکی به حیوان کمک کند؛

به علت اینکه در نگهداری لاک پشت در خانه، نور آفتاب باعث سلامتی او خواهد شد، این قسمت برای استراحت و حمام آفتاب حیوان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نگهداری لاک پشت در خانه، به یاد داشته باشید برعکس بخش آبی آکواریوم لاک پشت که نباید به هیچ وجه شن بریزید، قسمت خشکی شن لازم دارد؛ البته برای بستر از شن و سنگ های بسیار ریز استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است توسط لاک پشت شما به اشتباه خورده شود و مشکلاتی را برای سلامتی وی به وجود آورد.

ضمناً ارتفاع مخلوط شن و سنگ باید دو الی سه سانتی متر باشد.

شما می‌توانید یک جعبه کوچک برای پنهان شدن لاک پشت خود در آکواریوم قرار دهید تا او برای خلوتگاهش جایی داشته باشد؛

انواع این جعبه ها را می‌توانید از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مانند پتیا تهیه کنید.

پس ساخت خانه برای لاک پشت در مرحله اول به معنی ساخت قسمت خشکی در کنار قسمت آبی در آکواریوم لاک پشت است و ضرورت وجود این امر در مراقبت از لاک پشت خانگی به این علت است که از بیماری و مرگ این حیوان نیمه‌آبزی جلوگیری می‌کند.

پمپ تسویه آب

به سبب سالم و با کیفیت نگه داشتن آب آکواریوم و پیشگیری از بیماری حیوان، از سیستم های فیلترینگ آب استفاده کنید؛

نصب پمپ تسویه آب در قسمت آبی آکواریوم لاک پشت مسئه‌ی مهمی تلقی می‌شود؛ زیرا باعث پاکسازی دفعیات این حیوان می‌گردد.

بهتر است این پمپ سر و صدای کمتری تولید کند یا اصلاً صدا نداشته باشد و لازم است حداقل هر ماه یک بار، فیلتر را تمیز کنید.

  • پاکسازی محل زندگی لاک پشت

تمیز کردن محیط زندگی لاک پشت یکی دیگر از عوامل مرتبط با نگهداری لاک پشت در خانه است که فقط به نصب فیلتر آب ختم نمی‌گردد؛

بنابراین، برای اینکه از بیمار شدن حیوان خانگیتان پیشگیری کنید، لازم است آکواریوم لاک پشت خود را به خصوص از مدفوع او تمیز نگه دارید.

  • اهمیت حمام نور برای لاک پشت

در یک بخش از قسمت خشکی آکواریوم لاک پشت، نه تمام قسمت آن، چراغ هایی نصب کنید که به جلوگیری از خشک شدن لاک حیوان و عدم ایجاد مشکلات در بدن او کمک کند؛

این چراغ ها، چراغ‌ های منبع UVB و یا فلوئورسنتی هستند که در بازار موجودند و به حیوان کمک می‌کنند تا در قسمت خشکی آکواریوم بتواند از حمام نور ماوراء بنفش لذت ببرد و باعث افزایش کیفیت سلامت خویش گردد.

ضمناً این امر در زمینه نگهداری لاک پشت در خانه، بهتر شدن روند مراقبت از لاک پشت خانگی و موفق تر شدن شما در آنها نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

فراموش نکنید بدون این چراغ ها لاک پشت شما امکان دارد به انواع بیماری های استخوانی دچار شود؛ پس وجود آنها الزامی است.

  • دمای مناسب برای نگهداری لاک پشت در خانه

به طور کلی، دمای مناسب آب آکواریوم برای لاک پشت خانگی بازه‌ای بین بیست و پنج الی بیست و شش درجه سانتیگراد است و اگر حیوان شما بیمار است، این بازه باید بین بیست و پنج الی بیست و هفت‌ونیم درجه سانتیگراد باشد.

  • تغذیه لاک پشت

فراهم سازی تغذیه مناسب برای لاک پشت خانگی از موارد دیگری است که باید در نگهداری لاک پشت در خانه مورد توجه قرار بگیرد.

این امر می‌تواند با کمک انواع پت شاپ اینترنتی و یا غیر اینترنتی صورت بگیرد.

انواع غذاهای لاک پشت خانگی

  • حیواناتی مانند حلزون، سخت پوستان، ماهی گوپی، ماهی های کوچک، کرم های خاکی، ملخ، جیرجیرک و میگو
  • سبزیجاتی مانند کاهو، ریحان، هویج، اسفناج، کرفس و انواع کلم مانند كلم بروكلي، كلم سفید
  • میوه‌ هایی مانند خیار، هلو، سیب، موز
  • سایر موارد مانند قارچ، لوبیای سبز، نخود فرنگی، جلبک‌ها، حشراتی چون پشه و علف‌های آبی

میزان تغذیه لاک پشت

در مراقبت از لاک پشت خانگی باید به میزان تغذیه او دقت داشته باشید و بدانید که این حیوان به تعداد سه الی چهار بار در هفته به غذا نیاز دارد و کاهش و افزایش این تعداد، هر دو، باعث بروز بیماری در او خواهد شد.

نکاتی که نباید در زمینه تغذیه لاک پشت فراموش کنید:

  • بهتر است هفته‌ای دو الی سه بار به لاک پشت خود در یک تنگ جدا از محل زندگی‌اش غذا دهید تا از انواع بیماری هایی که ممکن است در اثر تغذیه پس‌مانده‌های غذا در آکواریوم لاک پشت، به وجود بیاید، جلوگیری کنید.
  • از سوی دیگر، فراموش نکنید پس از پنج الی شش دقیقه، غذای باقیمانده را از آب آکواریوم خارج کنید تا آکواریوم کثیف نگردد و به مرور این آلودگی به حیوان آسیب نرساند.
  • در میان وعده های غذایی لاک پشت نیاز است یک بار در میان، روی غذای او به اندازه نوک انگشت پودر کلسیم و کربنات بریزید.
  • به یاد داشته باشید لاک پشت ها برای عملکرد صحیح عضلات و قلب و سلامت لاکشان در غذای خود به پروتئین نیاز دارند؛ پس این مورد را هرگز در نگهداری لاک پشت در خانه از یاد نبرید.

آب مورد نیاز برای مراقبت از لاک پشت خانگی

آب، نیاز دیگری است که تمام موجودات در کنار غذا به آن احتیاج دارند و لاک پشت شما نیز از این مورد مستثنی نیست؛ پس در مراقبت از لاک پشت خانگی خود به این نیاز او توجه داشته باشید.

شستن لاک پشت پس از غذا دادن به او

مورد دیگری که باید در نگهداری لاک پشت در خانه مورد توجه قرار گیرد، شستن او با اب گرم و خشک کردن حیوان پس از غذا دادن به لاک پشت خانگی است؛

این کار از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند؛ البته فراموش نکنید بهتر است این کار را با دستکش پلاستیکی انجام دهید و یا اگر این کار را بدون دستکش انجام دادید، به سرعت دست خود را با آب گرم و صابون شستشو دهید؛ زیرا لمس لاک پشت می‌تواند موجب ابتلای شما به بیماری لاک پشت و برعکس گردد.

تعیین محدوده حرکت لاک پشت و فعالیت بدنی او

مورد دیگری که نباید در زمینه نگهداری لاک پشت در خانه فراموش کنید، تعیین محدوده حرکت برای اوست؛ به جهت اینکه از آزادی خود لذت ببرد و به فعالیت بپردازد.

بر خلاف تصور اکثر مردم که فکر می‌کنند لاک پشت ها به علت اینکه آرام و کند هستند، دیگر نیازی به فعالیت بدنی زیادی ندارند، درست برعکس، به طور هیجان انگیزی حیوانات فعالی هستند!

شایع‌ترین مشکلات در لاک پشت ها

شایع‌ترین مشکلاتی که در لاک پشت ها دیده می‌شود، بیماری متابولیک استخوان است که به علت تغذیه نادرست، روشنایی نامناسب و عدم فعالیت حیوان بروز می‌کند.

علائم بروز بیماری در لاک پشت

  • لاک شل
  • عفونت بدن
  • کاهش اشتها
  • تغییر حالت چشم ها
  • ترشحات بینی و چشم و متورم شدن پلک چشم
  • تغییر رنگ بدن
  • تاول های پوستی
  • فلج شدن دست و پا
  • اسهال
  • تنفس مشکل
  • تورم گردن
  • عدم تعادل در شنا کردن

از مهمترین خطرات نگهداری لاک پشت در خانه

به واسطه اینکه به طور میانگین، حدود 90 درصد خزندگان، باکتری سالمونلا را با خود حمل می‌کنند، می‌توانند برای انسان ها خطرناک باشند و این نکته یکی از خطرات نگهداری لاک پشت در خانه نیز محسوب می‌شود.

علائم بیماری سالمونلا در انسان ها

از علائم بیماری سالمونلا در انسان‌ها می‌توان به اسهال، استفراغ، تب، دل درد و گرفتگی عضلات شکم اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا