پت شاپ آنلاینتغذیه سالم حیوانات خانگیحیوان خانگی و آپارتمانی

نیاز به مولتی ویتامین ها در حیوانات خانگی

 مولتی ویتامین های حیوانات خانگی ضمن داشتن ویتامین های ضروری و مواد معدنی، دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند در کنار غذا برای افزایش کیفیت سلامت بدن و ایجاد سرزندگی و شادابی در آنها مفید باشند؛

مکمل و ویتامین پت برای حیوانات خانگی نه تنها بسیار مفید است، بلکه می‌تواند در افزایش سیستم ایمنی بدن آنها نقش بسزایی داشته باشد.

در میان جمعیت حیوانات خانگی، سگ ها و گربه ها بیشترین را تشکیل می‌دهند بنابراین، این مقاله را با زندگی گربه و نیاز او به انواع مولتی ویتامین ها در طول عمرش آغاز می‌کنیم و در ادامه به سگ ها می‌پردازیم.

با پتیا تا انتهای این مقاله همراه باشید تا اطلاعات خود را در زمینه مولتی ویتامین های مناسب برای حیوانات خانگیتان افزایش دهید.

مولتی ویتامین های لازم برای گربه

ویتامین های محلول در آب و چربی نیز که شامل ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامینE، ویتامین K هستند، برای سلامتی گربه ها لازم و ضروری می‌باشند.

گروه ویتامین B complex از گروه مولتی ویتامین هایی است که بیشتر از سایرین برای سلامت بدن گربه‌ ها نیاز است و در منابع گوشتی یافت می‌شود، ضمن اینکه یکی از بهترین مکمل‌ ها در انواع مکمل و ویتامین پت، برای سگ محسوب می‌شود.

این گروه ویتامین یا مکمل و ویتامین پت شامل هشت ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (پانتوتنیک اسید)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولیک اسید)، B12 (کوبالامین) است که برای بهبود عمکرد سیستم ایمنی و  سیستم عصبی، متابولیسم و رشد سلولی بدن بسیار مفید است.

کلسیم نیز از مواد مغذی مهم تلقی می‌شود که گربه شما برای بالا بردن کیفیت سلامت بدن خود بدان نیازمند می‌باشد.

برخی از ویتامین ها و مشکلات حاصل از کمبود آنها در بدن گربه

  • ویتامین نیاسین یا اسید نیکوتین از گروه مولتی ویتامین های حیوانات خانگی است که در غلات، حبوبات، سبزیجات، مغزها، دل، جگر و قلوه یافت می‌شود و کمبود آن حیوان را به بیماری پلاگر مبتلا می‌کند؛

همچنین کمبود یک نوع اسید آمینه به نام تریپتوفان، ویتامین B6 ، B2 و آهن نیز در بروز این نوع بیماری نقش دارند. 

  • ویتامین ریپوفلاوین یا B2 که از انواع مکمل و ویتامین پت است، در گوشت، جگر، دل، قلوه، شیر گاو، سبزیجات، غلات و مخمرها یافت می‌شود؛

این ویتامین همانطور که در رشد و نمو و سلامت چشم تاثیر مثبت دارد، كمبود آن باعث شب كورى گربه مى‌گردد.

  • ویتامین تیامین در دسته مکمل و ویتامین پت قرار می‌گیرد که در جوانه جو، برنج، اسفناج، زرده تخم مرغ، جگر و قلوه یافت می‌شود که کمبود آن موجب گیجی، عدم تعادل، نشنج، کما یا حتی مرگ می‌شود.
  • ویتامین A در دسته مولتی ویتامین های حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و در گوشت حیوانات، ماهیان پر چرب، روغن ماهی و هویج وجود دارد؛

ضمن اینکه گفتنی است کمبود آن موجب ابتلای بیماری های پوستی و عفونت در حیوان می‌گردد که این عفونت ممکن است یکی از دلایل عدم تحرک در سگ ها باشد.

  • ویتامین C که در دسته مولتی ویتامین های حیوانات خانگی قرار می‌گیرد، نقش بسزایی در سنتز کلاژن دارد و کمبود آن به بیمار شدن حیوان کمک می‌کند.
  • نور آفتاب و ماهی های غنی از چربی از منابع مهم این مکمل و ویتامین پت یعنی ویتامین D هستند که کمبود آن می‌تواند مشکلاتی را چون کاهش سنتز پوست، افزایش متابولیسم، بروز عارضه های کبد و کلیه به وجود آورد.
  • ویتامین E از دیگر مولتی ویتامین های حیوانات خانگی است که در گیاهانی با برگ های سبز و دانه های خام گیاهی وجود دارد و کمبود آن موجب بروز بیماری های قلبی و نازایی و ایجاد عارضه کبدی می‌گردد.
  • منبع غنی ویتامین K که از گروه مولتی ویتامین های حیوانات خانگی است، گیاهان سبز،حبوبات، گوشت و غذاهای دریایی می‌باشد و کمبود آن خونریزی در بافت ها، مشکل در انقعاد خون و مشکلات مربوط به رشد را به همراه خواهد داشت.
  • کلسیم از مواد معدنی مهم برای سلامت بدن گربه است که در لبنیات، تخم مرغ و مواد غذایی با مارک های تجاری به مقدار زیاد یافت می‌شود.

لازم به ذکر است که مواد غذایی تجاری با کیفیت را می‌توانید از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی معتبر تهیه کنید.

به سبب اینکه کلسیم به تحکیم استخوان و داشتن دندان های سالم در گربه کمک می‌کند، کمبود آن موجب بروز مشکلات دهان، دندان و استخوان های بدن می‌گردد.

علل نیاز گربه به مولتی ویتامین های حیوانات خانگی

  • این احتمال وجود دارد که مواد تشکیل‌دهنده غذاهای گربه‌ ها دارای کیفیت پایینی باشند.
  • ممکن است مقداری از ویتامین‌ ها و مواد مغذی در غذاهای گربه کاهش یافته و یا حتی فاقد ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز آنها باشد؛

در نتیجه، حیوان خانگی شما به میزان بیشتر یا جایگزینی برای این افزایش مواد مغذی در تغذیه خود نیاز دارد؛

به همین علت، مولتی ویتامین های حیوانات خانگی، مکمل های مناسبی برای کمک به دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن او هستند.

مشکلات بیش از حد مصرف شدن بعضی از ویتامین ها در گربه ها

بیش از حد مصرف شدن مولتی ویتامین های حیوانات خانگی توسط آنها می‌تواند باعث بروز انواع بیماری در حیوان گردد و یا او را در معرض خطر قرار دهد.

این مقاله تلاش می‌کند تا شما را از اشتباهاتی که ممکن است در تنظیم میزان مواد مغذی و تغذیه حیوان خانگیتان مرتکب شوید، نجات دهد؛

رژیم غذایی گربه نباید دارای مقدار زیادی ویتامین A باشد که این مورد به واسطه زیاد بودن مقدار ماهی‌ تن، جگر و یا روغن‌ جگر در تغذیه گربه به وجود می‌آید و موجب مسمومیت ویتامین A حیوان می‌شود.

مقادیر زیاد ماهی خام در تغذیه گربه سبب تخریب ویتامین B1  در بدن او یاعث ضعف ماهیچه‌ ای، تشنج و آسیب مغزی حیوان می‌گردد.

لازم است بدانید مصرف زیاد ویتامین C به راحتی از بدن حیوان خارج شده و آسیبی به گربه نخواهند رساند.

مولتی ویتامین های لازم برای سلامت سگ

تمام مولتی ویتامین های حیوانات خانگی که گربه برای تضمین سلامت خود نیاز دارند، سگ ها نیز به احتیاج دارند که در این بخش به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • ویتامین A در درمان بیماری‌های مزمن پوستی و مشکلات چشم بسیار موثر واقع می‌شود.
  • ویتامین C در میان گروه مکمل و ویتامین پت واقع می‌شود و در زمینه پیشگیری بیماری‌ های مربوط به دستگاه تنفسی مفید است.
  • ویتامین D به جذب و مصرف کلسیم در بدن سگ کمک می‌کند و باعث افزایش کیفیت سلامت حیوان می‌گردد.
  • ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که از پرکابردترین ویتامین ها در میان انواع مولتی ویتامین های حیوانات خانگی به شمار می‌آید و در درمان یک بیماری مزمن نقش مهمی را ایفا می‌کند؛

این ویتامین خاصیت ضد التهابی داشته و می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و مفاصل سگ کمک کند.

  • همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، ویتامین ب کمپلکس ( B complex ) یکی از بهترین مکمل‌ ها برای سگ به شمار می‌آید که وجود آن بهافزایش مقاومت به کک و کاهش ریزش موی حیوان کمک می‌کند و باعث جذب بهتر پروتئین می‌شود.

در میان انواع مکمل و ویتامین پت که در انواع پت شاپ اینترنتی یا غیر آنلاین معتبر به وفور یافت می‌شود، مولتی ویتامین ها و تقویت کننده هایی وجود دارد که از ترکیب چند ویتامین  A ,C ,E ,B6 ,B12 و مینرال تشکیل شده است و علاوه بر اینکه باعث شادابی او می‌شود، قدرت ایمنی بدن او را افزایش داده و حیوان را در برابر بیماری ها و قارچ ها، تا درصد بالایی حفظ می‌کند.

مشکلات حاصل از کمبود ویتامین ها در بدن سگ

  • کمبود ویتامین A در سگ خود را به صورت عوارض پوستی نمایان می‌کند و مو ریختگی، شوره و افزایش احتمال بروز عفونت‌ های باکتریایی نیز از دیگر علائم کمبود ویتامین A در این حیوان است.
  • یکی از عارضه هایی که در اثر کمبود ویتامین D در توله سگ ها بروز می‌کند، نرمی استخوان درمیان آنهاست.
  • سگ هایی که مشکلات تیروئیدی دارند و سطح هورمون تیروئید آنها اندکی کاهش یافته است با کمبود ید مواجه هستند.

علائم کمبود ویتامین های گروه B در سگ

  • ریزش بیش حد نرمال موی حیوان به خصوص در قسمتهایی چون گیجگاهی، اطراف چشم، قسمت پشتی پوزه، اطراف دهان و نواحی انتهایی
  • پوست خشک
  • وجود شوره در بین موها
  • وجود بسیار کک و کنه در بدن سگ و جذب مداوم آنها
  • کثیف و یا فاسد بودن دندان ها
  • بی اشتهایی و کاهش وزن
  • یبوست
  • نشان دادن واکنش ضعیف نسبت به واکسن
  • اضطراب و استرس تحت هر شرایطی

مشکلات بیش از حد مصرف کردن ویتامین سگ ها

اگر قصد دارید به رژیم غذایی سگ خود ویتامین و مواد معدنی اضافه کنید، باید میزان را بدانید و در این راه می‌توانید از دامپزشک کمک بگیرید.

برای مثال ویتامین های A و D ویتامین‌های محلول در چربی هستند و در کبد ذخیره می‌شوند پس اگر مقدار آنها بیش از حد نیاز حیوان باشد امکان دارد او به بیماری‌‌های استخوان و مفاصل دچار شود.

در مثال دوم می‌توان به مشکلات بیش از حد مصرف کردن پروتئین سگ ها اشاره کرد که دو عارضه را در پی خواهد داشت:

  • به سبب اینکه پروتئین یک ماده غذایی پرکالری است، به سرعت می‌‎تواند باعث افزایش وزن سگ شود.
  • وجود بیش از حد این ماده می‌تواند مشکلات مربوط به کلیه یا کبد را تشدید نماید.

روش یافتن مولتی ویتامین ها توسط حیوانات حیات وحش

  • ویتامین C در بدن تمام جانداران به جز گونه‌ های پیشرفته پستانداران مانند انسان ها و میمون‌ ها، تعدادی از گونه‌ های پرندگان و برخی ماهی‌ ها ساخته می‌شود که همانطور که در فوق ذکر شد، آنها می‌توانند برای تامین این نوع مکمل از مواد غذایی موجود در طبیعت استفاده کنند.
  • گربه ها حیواناتی هستند که برای سلامت خود به آنزیم های خاص و اسیدهای آمینه نیاز دارند که این مواد مغذی را می‌توانند از منابع گوشتی بیایند.
  • در مورد ویتامین هایی چون ویتامین های C و K باید بگوییم که گربه ها قادر هستند به طور طبیعی، به اندازه ای که نیاز باشد، این ویتامین ها را برای زنده ماندن، تولید و به سلامت خود کمک کند.
  • همانطور که گفته شد ویتامین E در گیاهانی با برگ های سبز و دانه های خام گیاهی یافت می‌شوند، به همین سبب حیوانات حیات وحش در طبیعت با استفاده از این روش می‌توانند، این نوع ویتامین را بیابند.
  • لازم است بدانید زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، ویتامین D3 به‌ طور طبیعی در پوست ساخته می‌شود و حیوانات نیز می‌توانند از این روش برای جذب آن استفاده کنند؛

برخی مطالعات نشان می‌دهند که درصد بالاتری از این ویتامین را در ماهی‌های طبیعی می‌توان یافت که کمک بزرگی برای حیوانات حیات وحش است.

  • جالب است بدانید قارچ ها ویتامین D2 را تولید می‌کنند که این به‌خودی‌خود منبعی برای تامین این ویتامین است.

  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا