رفتار حیوانات خانگیسگ خانگیگربه آپارتمانی

چگونه سگ و گربه خود را با هم آشنا کنیم؟

اگر عاشق حیوانات باشید، حتما یکی از رویاهایتان، نگهداری از چندین حیوان خانگی است. سگ و گربه، از رایج‌ترین و جذاب‌ترین حیوانات خانگی هستند که این روزها بیش از پیش طرفدار دارند.

زندگی سگ و گربه ها، بسیار متفاوت است. این دو حیوان خانگی، دو شخصیت مجزا و خاص هستند که وجه اشتراک آن‌ها، فقط حیوان بودنشان است.

اگر یکی از این دو فرشته پشمالو را، در خانه داشته باشید و سگ یا گربه جدیدی به خانه اضافه کنید، آشنایی سگ با گربه، یکی از دغدغه‌های‌ اصلی‌تان خواهد بود. برقراری ارتباط بین سگ و گربه، یکی از مهم‌ترین پارامترهای شروع زندگی سگ و گربه باهم است!

در ادامه، به روش‌های موفق جهت برقراری ارتباط بین سگ و گربه و نحوه آشنایی موفق آن‌ها می‌پردازیم.

آیا می‌توانیم سگ و گربه را درکنار هم نگهداری کنیم؟

بر اساس تصور رایج در بین مردم، زندگی سگ و گربه در کنارهم، غیرممکن است. این دو موجود دوست داشتنی، از دیرباز، سوژه تمام دعواها و سربه‌سر گذاشتن‌ها، در کارتن‌های کودکی بودند.

تصور زندگی این دو موجود پشمالو در کنارهم، شاید کمی مشکل باشد. اما با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، امکان‌پذیر است.

اگر شما به‌عنوان صاحب پت، برقراری ارتباط بین سگ و گربه را، به خوبی انجام دهید؛ این دو موجود جذاب، با گذراندن دوره آشنایی سگ و گربه، می‌توانند بهترین دوست هم باشند.

چه زمانی می‌توان سگ و گربه را باهم آشنا کرد؟

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، آشنایی سگ و گربه در سنین خاصی، شانس موفقیت بیشتری دارد.

این آمار نشان می‌دهد که سگ‌های زیر یک سال و گربه‌هایی که قبل از 6 ماهگی به هم معرفی می‌شوند، در برقراری ارتباط بین سگ و گربه، موفق‌تر بوده‌اند. دلیل این پذیرش، آناتومی، سن و رفتارهای هر کدام از آن‌ها است.

برای مثال، سگ‌ ها و گربه ها، سیگنال‌های متفاوتی در مواقع مختلف منتشر می‌کنند. درست زمانی که سگ علاقه‌مند به آشنایی بیشتر و بازی است، گربه احساس تجاوز به حریم خودش را تجربه می‌کند.

همین اختلال در درک سیگنال‌های متقابل، اصلی‌ترین عامل مشکل و تضاد، در زندگی سگ و گربه است. پس برای آشنایی موفق سگ و گربه در یک خانه بهتر است قبل از بالغ شدن آن‌ها اقدام شود.

آیا می‌دانید گربه ها و سگ ها زبان هم را یاد می‌گیرند؟

یکی از جالب‌ترین موضوعاتی که شاید قبلا نمی‌دانستید، این است که اگر در برقراری ارتباط بین سگ و گربه، موفق باشید و زندگی سگ و گربه در کنار هم آغاز شود، بعد از مدتی، هر دو قادر به درک زبان یکدیگر هستند.

بر اساس تحقیقات پروفسور ترکل، آشنایی سگ با گربه منجر به تغییر رفتاری فراغریزی در آن‌ها می‌شود.

با این تغییر رفتار، پت‌های جذاب شما، قادر به یادگیری سیگنال‌های دیگری هستند و بعد از مدت کوتاهی، زبان هم را یاد می‌گیرند.

با این کشف مهم، مشخص شد که زندگی سگ و گربه چندان هم سخت نیست و آن‌ها، برخلاف تصور عوام، از زندگی باهم لذت می‌برند!

https://www.petmd.com/cat/behavior/can-cats-and-dogs-live-peacefully-together

برقراری ارتباط بین سگ و گربه در تولگی چگونه است؟

برای آشنایی سگ و گربه در تولگی، باید مراقبت بیشتری از آن‌ها بکنید. توله گربه‌ ها و توله سگ ها در سن کم، آسیب‌پذیرتر هستند. پس سعی کنید، اولین ملاقات و آشنایی سگ با گربه را، درون باکس انجام دهید.

سعی کنید حیوان کوچک‌تر را، داخل باکس قرار دهید تا به مرور، به بو و محیط عادت کنند. سعی کنید، بخشی از باکس را با پتو بپوشانید تا توله، احساس راحتی بیشتری کند.

قفس و باکس نگهداری از حیوانات خانگی، یکی از اقلام ضروری برای حیوانات است که در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی می‌توانید آن را پیدا کنید.

برقراری ارتباط بین سگ و گربه بالغ چگونه است؟

اگر برای آشنایی سگ با گربه، از سن طلایی آن‌ها که در بالا اشاره شد، گذشته‌ایدT لازم است از روش‌های برقراری ارتباط بین سگ و گربه بالغ، استفاده کنید.

در چنین شرایطی، لازم است فضای مطلوبی برای گربه ایجاد کنید. فضایی امن که در دسترس سگ‌تان نباشد. اگر سگ را به تازگی وارد منزل کرده‌اید، لازم است اتاق امنی برای او تدارک ببینید و دسترسی گربه را به آن فضا، کاملا محدود کنید.

تمامی لوازم ضروری مثل ظرف آب، ظرف غذا، سینی بستر خاک جهت دستشویی، همه را به همان اتاق منتقل کنید. حتی اگر سگ یا گربه، عادت به خروج از منزل برای انجام دستشویی دارند، باید او را محدود به استفاده از منابع موجود در اتاق کنید، تا ایمن بماند.

سعی کنید، قبل از آوردن حیوان جدید به منزل، از اسپری feliway در محیط خانه استفاده کنید. با این اسپری، می‌توانید آرامش و امنیت را، برای گربه ایجاد نمایید.

توجه داشته باشید که لازم است مدت زمانی را صرف شناساندن و آشنایی سگ و گربه کنید. با این کار، سگ و گربه در یک خانه، یکدیگر را مانند خانواده می‌شناسند و قلمرو مشترک را، به مرور می‌پذیرند.

نکته مهم، عادت کردن به بو، دیدن یکدیگر و اطمینان از مجزا بودن منابع آب و غذای‌شان است.

آشنایی سگ با گربه به‌وسیله بوی بدن آن‌ها

یکی از اثرگذارترین عواملی که می‌توانید برای برقراری ارتباط بین سگ و گربه از آن استفاده کنید، بوی بدن سگ و گربه است.

سعی کنید، قبل از آشنایی سگ با گربه، در زمانی امن، با قدم زدن حیوان در محیط خانه، بوی حیوان جدید را در خانه پخش کنید.

در دو هفته ابتدایی، سعی کنید به‌وسیله دستمال، بوی تن حیوان جدید را، در جای خواب سگ یا گربه‌تان، قرار دهید.

با این اقدام، حیوان خانگی که از قبل در خانه بوده‌، به بوی جدید عادت خواهد کرد. این تغییر بو در خانه، کم‌کم به زندگی سگ و گربه در یک خانه کمک می‌کند.

سعی کنید، تغییر بو و عادی سازی آن را به‌وسیله دست‌های‌تان و با نوازش سگ و گربه انجام دهید. قرار دادن اسباب بازی هر کدام از آن‌ها، در محیط بازی دیگری نیز، یکی از راه‌کارهای آشنایی سگ و گربه‌ است.

سگ را برای آشنایی آموزش دهید!

سگ‌ها ، هوش فوق‌العاده‌ای برای یادگیری دارند. پس، بهتر است برای برقراری ارتباط بین سگ و گربه، سگ‌ها را آموزش دهید. سگ‌ها با شرطی‌سازی، آموزش می‌بینند. آن‌ها زمانی کار خاصی را انجام می‌دهند که بابت انجام آن، پاداش دریافت کنند.

پس هر گاه، رفتار مطلوبی از سگ مشاهده کردید، لازم است با دادن تشویقی به سگ، رفتار او را تایید کنید.

زمانی گربه را وارد خانه کنید که سگ فرمان‌پذیری کافی داشته‌باشد. اگر سگ نافرمان و پرخاشگری دارید، ورود حیوان جدید به منزل را فراموش کنید.

سه فرمان مهم برای سگ “بسه، ول کن و بشین” است. با این فرمان‌ها، می‌توانید رفتار خشونت‌آمیز سگ را، تا حد زیادی کنترل کنید.

ارتباط-بین-سگ-و-گربه
ارتباط بین سگ و گربه

اولین آشنایی سگ با گربه چه زمانی باشد؟

اگر تمام مقدمات آشنایی سگ با گربه را مهیا کرده باشید، نوبت به آشنایی آن‌ها است. در این زمان، برای برقراری ارتباط بین سگ و گربه، باید زمان مناسبی را انتخاب کنید.

بهترین زمان برای اولین ملاقات آن‌ها، پس از تخلیه انرژی پت شما است. سعی کنید، با استفاده از اسباب بازی‌هایی که قابل سفارش از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی می‌باشد، توپ و لوازم مناسب جهت این اقدام را، خریداری کنید.

بعد از تخلیه انرژی، حیوان شما در آرام‌ترین شرایط قرار دارد. گربه و سگ را در محیطی مشترک، اما با وسیله‌ای مثل پارک سگ یا قفس، از هم جدا کنید.

به آن‌ها زمان دهید تا از فاصله زیاد، یکدیگر را بو کنند. اصلا و به‌هیچ‌وجه، سگ یا گربه را به سمت دیگری هول ندهید!!!

اگر در زمان برقراری ارتباط بین سگ و گربه، علائمی از وحشت و پرخاش دیدید، آن‌ها را برای مدتی طولانی، از هم دور کنید. سعی کنید این جلسات ملاقات را، مرتب برگزار کرده و شرایط را ارزیابی کنید.

تعامل سگ و گربه در خانه

سگ‌ها، معمولا برای بازی و سرگرمی، سراغ گربه‌ها می‌روند؛ اما، لازم است آن‌ها را آموزش دهید که به هیچ‌عنوان، گربه‌ها را دنبال نکنند. برای آموزش این موضوع مهم به سگ، لازم است از قلاده استفاده کنید.

سگ را در خانه، با قلاده بگردانید و به محض انجام رفتار اشتباه، او را طبق اصول آموزشی که قبلا وبلاگ پتیا گفتیم، مدیریت کنید. ضرورت استفاده از قلاده سگ و گربه را در مقاله‌ای مجزا توضیح داده‌ایم.

چگونه زندگی سگ و گربه را موفقیت آمیز شروع کنیم؟

برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارید، لازم است کمی صبور باشید. سعی کنید تا زمانی که از دوستی سگ و گربه مطمئن نشده‌اید، آن‌ها را بدون حفاظ، تنها نگذارید.

تلاش نمایید با سگ‌تان قدم بزنید و به او بفهمانید که گربه‌ها را نباید تعقیب کند. با درک این موضوع، بخش زیادی از مشکل شما در خانه حل خواهد شد.

دقت کنید که، گربه ‌ها علاقمند به تحریک سگ‌ ها، برای تعقیب و گریز هستند. آن‌ها شخصیتی پرانرژی و پرجنب و جوش دارند. پس حتما واکنش‌های سگ را کنترل کنید.

گربه‌ها، علاقمند به استراحت در محیط‌های مرتفع هستند و باید در محیط آرام و تنها، از سینی خاک جهت دستشویی استفاده کنند. پس، حتما این سینی را از دسترس سگ خارج کنید و راه دسترسی آن را فقط برای گربه باز بگذارید.

حضور سگ در نزدیکی ظرف غذا و سینی خاک گربه، اضطراب و استرس شدیدی برای او ایجاد می‌کند. سعی کنید این بخش را نیز مدیریت کنید تا برای برقراری ارتباط بین سگ و گربه دچار مشکل نشوید.

https://www.bluecross.org.uk/pet-advice/introducing-dogs-and-cats

سخن آخر

زندگی مطلوب و آرام در کنار حیوانات، نیازمند مدیریت صحیح است. آشنایی سگ با گربه پروسه زمان‌بری است که نیازمند صبوری و مدیریت صحیح است.

پس، برای برقراری ارتباط بین سگ و گربه، حتما به نکاتی که گفتیم، دقت کنید و آن‌ها را با جدیت دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا