نژادگربه آپارتمانینژادهای گربه

معرفی خصوصیات گربه بی مو یا اسفینکس

گربه بی مو یا گربه اسفینکس یکی از معروف‌ترین نژادهای گربه در کانادا است و برخلاف تصور بسیاری از افراد که این نژاد را بدون مو می‌پندارند، تمامی سطح بدن اسفینکس دارای کرک‌های ریز است.

هر چند که گربه اسفینکس دارای ظاهری اشرافی و خشن است، اما از نظر رفتاری عاشق سرگرمی، بازیگوشی و حتی دنبال کردن سرپرست خود در اطراف خانه است.

در صورتی که تصمیم به خرید گربه نژاد اسفینکس دارید، در ادامه این مقاله با پتیا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد خصوصیات ظاهری، اخلاقی، نژاد و نحوه نگهداری از این گربه بی مو خاص کسب کنید.

گربه نژاد اسفینکس را بهتر بشناسیم!

نژاد معاصر گربه اسفینکس که به عنوان اسفینکس کانادایی نیز شناخته می‌شود، از نژادهای گربه بی مو روس مانند Peterbald و Donskoy متمایز است.

اسفینکس حاصل جهش ژنتیکی از یک بچه گربه بی مو به نام Prune در سال 1966 در تورنتو کانادا است. صاحب این بچه گربه تصمیم به پرورش و افزایش نسل این نوع از گربه گرفت.

با تلاش‌های تیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تورنتو ژن بی مو Prune تشخیص داده شد، سپس، شروع به پرورش او در کنار دیگر گربه‌های بدون مو و گربه‌های خزدار از جمله نژاد دوون رکس کردند؛

اما با توجه به مشکلات گربه‌های ماده و باروری آنها، این روش با شکست روبرو شد.

در اواسط 1970 در مینه سوتا و در مزرعه میلت و اتیلن پیرسون یک گربه بدون مو یافت شد، پس از جفت‌گیری این گربه با گربه‌ای مو دار، 2 بچه گربه بی مو متولد شدند.

این گربه‌ها به پرورش دهنده‌ای دیگر فروخته شدند که در پرورش و افزایش تولید نسل گربه نژاد اسفینکس فعلی نقش بسزایی را ایفا کردند.

گفتنی است که نام این نژاد از گربه بی مو به دلیل شباهت زیاد آن با مجسمه‌های باستانی در مصر، اسفینکس نام‌گذاری شده و این نام به معنای مصری بودن نژاد اسفینکس نیست.

برای تشخیص دقیق گربه اسفینکس می‌توانید از استانداردهای تائیدشده این نژاد توسط انجمن بین‌المللی گربه‌ها کمک بگیرید، از جمله استانداردهای مورد نظر این انجمن عبارتند از:

  • سر سه گوش با گونه‌هایی برجسته
  • چشم‌هایی درشت و لیمویی شکل
  • گوش‌هایی بزرگ و بدون هیچ مویی داخل آنها
  • گردن قوی با طولی متوسط
  • سینه پهن، بدنی عضلانی و شکم گرد
  • پنجه‌هایی ضخیم‌تر از دیگر گربه‌ها
  • دم بلند و باریک

توجه کنید، در صورتی که به درستی از گربه اسفینکس خود نگهداری کرده و همواره به او توجه داشته باشید، طول عمر گربه به 10 تا 15 سال نیز خواهد رسید.

لازم به ذکر است این نژاد گربه بی مو بسیار مقاوم بوده و مشکلات بهداشتی یا ژنتیکی کمتری نسبت به دیگر نژادها دارند.

گربه های نژاد اسفینکس
گربه های نژاد اسفینکس

خصوصیات رفتاری گربه اسفینکس

اسفینکس، رفتاری برونگرا از خود نشان می‌دهد، این نژاد گربه به طور کلی، بسیار بازیگوش، پرانرژی و کنجکاو است.

در صورتی که علاقه به سرپرستی و نگهداری از گربه نژاد اسفینکس را دارید، باید توجه بیشتری مخصوصاً در فضای باز به آنها داشته باشید؛ چرا که بدن آنها هیچ لایه مویی جهت جلوگیری از سرماخوردگی و آفتاب سوختگی ندارد.

اسفینکس ها به دلیل نداشتن مو اکثر اوقات ترجیح می‌دهد در مکان‌هایی گرم و نرم باشد و علاقه زیادی به زندگی با انسان‌ها دارد.

توجه داشته باشید که گربه اسفینکس را نباید مدت زمان طولانی در خانه تنها بگذارید؛ بنابراین، در صورتی که معمولاً در خانه نیستید، این گربه مناسب شما نخواهد بود.

گربه بی مو اسفینکس نیاز به توجه زیادی دارد و به دلیل حس کنجکاوی و بازیگوشی با سگ و دیگر گربه‌ها سازگاری زیادی دارد و به راحتی با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

بیشتر بدانید: چگونه سگ و گربه خود را با هم آشنا کنیم؟

شرایط نگهداری از گربه نژاد اسفینکس

ممکن است فکر کنید یک گربه بی مو نیاز به نگهداری زیادی ندارد، اما اصلاً این طور نیست. به دلیل روغنی که از بدن گربه اسفینکس ترشح می‌شود و عدم جذب آن توسط مو یا خز باید به صورت مرتب به حمام برده شود.

قبل از حمام کردن حتماً دمای آب را تنظیم کنید (نه خیلی داغ و نه خیلی سرد)، در حین حمام کردن نیز مواظب باشید، شامپو در گوش و چشم گربه نرود.

شامپو مورد استفاده بهتر است ضد آلرژی باشد و رایحه‌ای نداشته باشد و به آرامی روی بدن او آب بریزید. بعد از حمام کردن پوست او را با یک حوله نرم کاملاً خشک کنید.

 به یاد داشته باشید که نوسان هوا روی آنها تأثیر زیادی دارد و آنها را به سرعت دچار مشکل و بیماری خواهد کرد.

به عنوان مثال آفتاب زیاد باعث سوختگی پوست گربه بی مو اسفینکس می‌شود، پس حتماً آنها را از اشعه مستقیم خورشید دور نگه دارید.

بیشتر صاحبان گربه اسفینکس، از ضد آفتاب مناسب گربه (کرم ضد آفتاب انسان می‌تواند عارضه‌های زیادی برای گربه بی مو شما داشته باشد) برای بیرون بردن او از خانه استفاده می‌کنند یا حتی الامکان از بیرون بردن او به خصوص در ظهرهای تابستان خودداری می‌نمایند.

در فصول سرد نیز حتماً باید لباس گرم و مناسبی را برای گربه بی مو خود در نظر بگیرید، حتماً لباس گربه اسفینکس خود را مرتباً بشویید؛ چرا که چرب می‌شوند.

برای محافظت از لطافت پوست نژاد اسفینکس خود نیز از مواد شوینده ضد آلرژی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که کنجکاوی بیش از حد گربه اسفینکس می‌تواند آن را در موقعیت‌های خطرناکی قرار دهد؛ از این رو، توصیه می‌شود تا حد امکان حرکات او را تحت کنترل داشته باشید.

با توجه به موارد گفته‌شده، این نژاد گربه بی مو ممکن است نیاز به نظافت بیشتری داشته باشد، برای تهیه لوازم و محصولات مخصوص نظافت آنها می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی کمک بگیرید.

انواع بیماری های ژنتیکی گربه اسفینکس

این نژاد گربه بی مو مواردی از اختلال ژنتیکی کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) دارد. منظور از کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، عارضه قطر غیر عادی بطن قلب در گربه‌ها است.

این عارضه در گربه‌های مستعد بیماری، از طریق غربالگری اکوکاردیوگرافی (سونوگرافی قلب) و همچنین آزمایش‌های اضافی که توسط متخصص قلب تجویز می‌شود، از جمله الکتروکاردیوگرام (EKG، ECG)، رادیوگرافی قفسه سینه (اشعه ایکس) یا آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

گربه‌های نر نسبت به گربه‌های ماده زودتر درگیر این بیماری خواهند شد، اغلب گربه‌های نر در 19 ماهگی و گربه‌های ماده در 29 ماهگی درگیر این عارضه خواهند شد.

از آنجا که شیوع بیماری ژنتیکی قلب در این نژاد زیاد است، بسیاری از پرورش دهندگان، غربالگری سالانه HCM را توصیه می‌کنند.

یکی دیگر از بیماری‌های شایع در گربه نژاد اسفینکس، سندرم میاستنیک مادرزادی (CMS) (قبلاً از آن به عنوان دیستروفی عضلانی، میوپاتی یا اسپاسم نیز یاد می‌شد) است.

این سندرم نوعی اختلال عصبی-عضلانی ارثی است و گربه‌های مبتلا به آن دچار ضعف و خستگی عضلانی عمومی و حتی در برخی موارد لرزش عضلانی می‌شوند.

لازم به ذکر است برای جلوگیری از خرابی و زرد شدن دندان‌ها و لثه گربه اسفینکس خود باید همواره دندان‌های او را مسواک بزنید

 گوشه‌های چشم گربه اسفینکس خود را نیز هر روز با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا هر گونه ترشح چشمی را به سرعت از بین ببرید.

سعی کنید برای هر چشم از ناحیه جداگانه‌ای از پارچه استفاده نمایید تا خطر ابتلا به هر گونه عفونت را کاهش دهید.

همانطور که گفته شد نژاد اسفینکس هیچ مویی در داخل گوش خود ندارد و این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی همچون انسداد کامل گوش می‌شود.

برای تمیز کردن گوش‌های گربه اسفینکس خود، حتماً از یک پارچه نرم یا یک دستمال مرطوب استفاده کنید و به آرامی داخل گوش او بکشید.

کوتاه کردن ناخن‌های گربه نژاد اسفینکس به منظور کاهش صدمه احتمالی به پوستش اهمیت بسیار زیادی دارد.

در صورتی که از محل قرار گیری رگ‌های خونی روی ناخن گربه خود آگاهی ندارید، حتماً در ابتدا از یک دامپزشک به منظور آموزش شیوه کوتاه کردن ناخن‌های دست و پاهای گربه اسفینکس خود کمک بگیرید و از صدمه زدن به او جدا خودداری کنید.

بیشتر بدانید: شیوه کوتاه کردن ناخن در سگ و گربه ها

تغذیه مناسب برای گربه بی مو اسفینکس

نژاد اسفینکس عاشق غذا خوردن است و اکثراً میزان غذای روزانه آنها از دیگر گربه‌ها بیشتر است. بیشتر دامپزشکان معتقدند که 35 تا 45 درصد پروتئین در غذای روزانه گربه لازم است و او را سالم و پرانرژی‌تر خواهد کرد؛

از این رو، یک رژیم غذایی همراه با پروتئین، گربه نژاد اسفینکس را برای مدت زمان بیشتری سیر و پرانرژی نگه می‌دارد.

سعی کنید در دستور غذایی برای گربه ها، میزان کربوهیدرات کمتری استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که در صورت استفاده از غذاهای خشک، گربه به میزان آب بیشتری نیاز دارد. لازم به ذکر است غذای خشک باعث تمیز شدن دندان‌ها و از بین رفتن جرم آن‌ها خواهد شد.

دقت کنید حتماً دمای غذای گربه اسفینکس خود را بررسی نمایید؛ چرا که غذاهای سرد و فریزری باعث مشکلات گوارشی در آنها نیز خواهد شد.

غذاهای طبیعی و کنسروهای موجود در فروشگاه‌های معتبر حیوانات اهلی و خرده‌فروشان آنلاین نیز گزینه‌های مناسبی برای گربه بی مو اسفینکس شما خواهند بود.

برای تهیه این نوع از غذاها یا دیگر تجهیزات مرتبط با حیوانات خانگی خود می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی اقدام نمایید.

گربه اسفینکس
گربه اسفینکس

باید توجه کنید که بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اسفینکس به دلیل نداشتن مو، آلرژی‌زا نیست، برخلاف تصور این افراد باید گفته شود که آلرژی تنها به موی گربه مرتبط نیست و به سلول‌های مرده پوست نیز ارتباط دارد.

از این رو، قبل از خرید گربه بی مو اسفینکس در صورتی که سابقه آلرژی به حیوانات را دارید، ابتدا از عدم واکنش بدن خود به پوست و روغن بدن او مطمئن شوید.

گفتنی است گربه اسفینکس در گروه حیوان‌های خانگی طبقه‌بندی می‌شود و در حالی که همواره توصیه می‌شود نباید گربه‌ها را زیاد از حد تحت کنترل قرار داد، اما گربه نژاد اسفینکس را باید به صورت مداوم کنترل کرد.

توجه داشته باشید که دمای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر سلامت جسمانی حیوان خانگی‌تان خواهد داشت.

دما و آفتاب سوختگی دو عاملی است که تأثیر زیادی بر سلامتی گربه بی مو اسفینکس شما دارد؛ بنابراین، قبل از خرید یا به سرپرستی گرفتن یک گربه نژاد اسفینکس در مورد مکان نگهداری از آن در داخل منزل به خوبی فکر کنید.

پس از به سرپرستی گرفتن گربه بی مو اسفینکس بلافاصله او را نزد دامپزشک ببرید تا از سلامت جسمانی او اطمینان کسب کرده و بهترین رژیم غذایی ممکن را برای او دریافت نمایید.

در آخر، باید گفته شود که نگهداری از حیوانات خانگی نیازمند عشق، علاقه، زمان و فداکاری است، سعی کنید هیچ‌گاه محبت خود را از آنها دریغ نکنید و همواره با آنها وقت بگذرانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا