حیوان خانگی و آپارتمانیسگ خانگیگربه آپارتمانی

گیاهان تزئینی سمی برای سگ ها و گربه ها کدامند؟

گیاهان سمی برای حیوانات خانگی، گاهی مواقع همان گیاهان تزئینی و آپارتمانی هستند که ناآگاهانه در دسترس سگ ‌ها و گربه‌ های خانگی نگه‌داری و پرورش داده می‌شوند.

معمولا در مورد فواید گیاهان آپارتمانی و مزایای استفاده از آنها در فضای منزل شنیده‌اید. اگر در خانه از حیوانات خانگی نگه‌داری می‌کنید، باید بدانید که تعدادی از گیاهانی که معمولا در خانه درون گلدان‌  ها و یا در حیاط منزل در باغچه کاشته می‌شوند، از جمله گیاهان مضر برای سگ و گربه می‌باشند.

برای امنیت و سلامت حیوان خانگی خود بایستی این گیاهان را دور از دسترس آنها گذاشته و در صورت وجود این نوع گیاهان سمی برای حیوانات خانگی در فضای حیاط، استفاده از این فضا را برایشان محدود کنید.

توجه به این نکات می‌تواند از مسمومیت حیوان شما جلوگیری کند؛ اما در هر صورت، اگر احساس کردید که حیوان شما مسموم شده است، فورا آن را به دامپزشکی ببرید. اگر این مسمومیت بر اثر خوردن گیاه بود، نام گیاه را به دامپزشک بگویید.

شما با مطالعه این مقاله در پتیا با انواع این گیاهان آشنا می‌شوید تا بهتر بتوانید از حیوان خود مراقبت کنید.

گیاهان سمی چگونه باعث ایجاد مسمومیت در حیوانات می‌شوند؟

نگهداری و داشتن گیاهان و گل‌ های تزئینی سمی به خودی خود خطری برای حیوانات خانگی به حساب نمی‌آیند. مسمومیت ناشی از آن‌ها می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

  • لمس کردن یا خوردن برگ ‌های گیاه
  • لمس کردن یا خوردن گل ‌ها
  • لمس کردن یا خوردن ساقه گیاه
  • لمس کردن یا خوردن ریشه گیاه
  • خوردن خاک گیاهان
  • تماس پوست با شیره یا پل گیاه

در ادامه، به تعدادی از گیاهان تزئینی سمی برای سگ ‌ها و گربه ‌ها اشاره می‌کنیم. شما با آشنایی و شناخت این نوع گیاهان و محافظت حیوانات خانگی خود نسبت به تماس با آنها، می‌توانید از مسمومیت سگ‌ ها و گربه‌ های خود بر اثر خوردن این گیاهان سمی جلوگیری کنید.

دیفن باخیا (Dieffenbachia)

دیفن‌باخیا از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی می‌باشد که معمولا اغلب علاقمندان به گل و گیاه، یک گلدان زیبای آن را در خانه‌شان نگه‌داری می‌کنند.

آنچه شما به عنوان صاحب حیوان خانگی باید بدانید این است که دیفن‌باخیا از جمله گیاهان سمی برای حیوانات خانگی و حتی انسان می‌باشد.

خوردن برگ این گیاه باعث ایجاد سوزش شدید در دهان و افزایش ترشح بزاق شده و ماده شیمیایی موجود در آن موجب متورم شدن زبان و لب‌ها می‌شود. همچنین، حیوان خانگی دچار حالت تهوع، استفراغ و مشکل بلع خواهد شد. توصیه می‌شود علاوه بر حیوانات خانگی، کودکان را نیز از این گیاه دور نگه‌دارید.

پنجه مریم (Cyclamen)

سیکلامن یا پنجه مریم نیز از دسته گیاهان سمی برای حیوانات خانگی است. اگر به خاطر زیبایی بی‌نظیر و گل‌های رنگارنگ آن دوست دارید این گیاه را داشته باشید، حتما آن را دور از دسترس حیوان خانگی خود قرار دهید.

ریشه‌های گل پنجه مریم برای حیواناتی مانند سگ و گربه بسیار خطرناک است. مانند دیفن‌باخیا، استفراغ شدید از عوارض خوردن این گیاه است. در صورت خورده شدن مقدار زیاد این گیاه حتی ممکن است موجب مرگ حیوان خانگی شود.

آزالیا (Azalea)

گیاه زیبای آزالیا با آن گل‌ های خوشرنگش یکی دیگر از گیاهان سمی برای حیوانات خانگی است. می‌توان این گیاه را صدرنشین لیست گیاهان مضر برای سگ و گربه معرفی کرد. حتی خوردن مقدار بسیار کمی از برگ آزالیا باعث استفراغ شدید و حالت تهوع در حیوان خانگی می‌شود.

در صورت تاخیر در رساندن به دامپزشکی برای حیوانی که این گیاه را خورده باشد، عواقبی مانند کما و سپس، مرگ در پی خواهد داشت.

 

خرزهره یا گیش (Oleander)

خرزهره از جمله گیاهانی است که در باغچه‌ها و فضای آزاد به خوبی رشد می‌کند. پس اگر در حیاط این گیاه را کاشته‌اید و یا حیوان خانگی‌تان را برای گشت و گذار به خارج از خانه می‌برید، به دلیل سمی بودن گیاه خرزهره، مراقب حیوان خود باشید. خوردن این گیاه توسط سگ و گربه باعث استفراغ، لرز و کاهش ضربان قلب شده و در صورت عدم رسیدگی به وضعیت حیوان، باعث مرگ او می‌شود.

شما می‌توانید با آشنایی با تجهیزات مرتبط با حیوانات خانگی، وسایل کنترل‌کننده پت مانند انواع قلاده و تجهیزات مورد نیاز جهت گردش حیوانات خانگی را از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مانند پتیا با بهترین کیفیت و قیمت‌ها تهیه کنید.

زنبق یا سوسن (Lilies)

سوسن‌ یا لیلیوم از جمله گل‌های محبوب و زیباست و در سبدها و دسته‌ گل‌ های زیادی دیده می‌شود. این گیاه انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها برای حیوانات خانگی و به خصوص گربه ‌ها سمی‌ترند. در نگه‌داری این گل در خانه و یا باغچه احتیاط بیشتری داشته باشید.

 

 

انواع سمی‌تر گل سوسن از گونه‌های زیر هستند:

  • گل شیپوری
  • لیلی ایستر
  • سوسن پلنگی
  • سوسن یک‌روزه
  • سوسن آسیایی

تمامی قسمت‌های این گیاه برای حیوانات خانگی و مخصوصا گربه ‌ها سمی است. در صورت خورده شدن می‌تواند باعث استفراغ، بی اشتهایی، بی‌حالی و حتی از کار افتادن کلیه‌ ها و کبد گردد. در صورت عدم معالجه عوارض مسمویت ناشی از خوردن این گیاه می‌تواند موجب مرگ حیوان شود.

نرگس زرد (Daffodils)

قسمت‌های مختلف این گیاه دارای ماده شیمیایی لیوکورین است. این ماده شیمیایی قلیایی بسیار استفراغ‌آور بوده و خوردن بخش‌های مختلف گیاه نرگس زرد از جمله پیاز، ساقه، برگ و خود گل باعث استفراغ شدید، اسهال، دردهای شکمی شود.

در برخی موارد حتی آریتمی و تپش قلب، افت فشار و  مشکلات تنفسی و نهایتا مرگ نیز مشاهده شده است.

گل ‌های لاله و سنبل (Tulips and Hyacinths)

گل‌ های سنبل و لاله از دیگر گیاهان سمی برای حیوانات خانگی به شمار می‌روند. گل‌های سنبل دارای آلکالویید‌های آلرژیک و لاله‌ها دارای لاکتون‌های مشابه هستند. پیاز این گل‌ها بخش اصلی سمی آنهاست.

در صورت جویدن یا خوردن پیاز این گل‌ها توسط حیوان، عوارض و علائمی مانند تحریکات دهان و مری، افزایش ترشحات بزاق، اسهال و استفراغ برای آن در پی خواهد داشت. شدت بروز این علائم به میزان مصرف آن‌ها بستگی دارد.

 

گیاه انگشتانه (Foxglove)

این گیاه با گل‌های واژگون کوچکش به رنگ‌های بنفش، صورتی و سفید علاوه بر زیبایی خیره کننده‌ای که دارد، از جمله گیاهان مضر برای سگ و گربه می‌باشد.

در صورت خورده شدن این گیاه توسط حیوان خانگی، باعث مشکلاتی از قبیل تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال و به احتمال فراوان مشکلات قلبی می‌شود.

زنبق کوهی (Lily of the valley)

این گل حاوی پروتئین‌هایی است که خوردن آن نشانه‌هایی مشابه خوردن گیاه انگشتانه ایجاد می‌کند. از جمله این علائم می‌توان به استفراغ، اسهال، کاهش شدت ضربان قلب، آریتمی‌های شدید قلبی و حتی در مواردی حمله ناگهانی عصبی اشاره کرد. این علائم علاوه بر مسمومیت ایجادشده ممکن است باعث مرگ حیوان خانگی شود.

نخل ساگو (Sago palm)

نخل ساگو را می‌توان هم به عنوان یک گل آپارتمانی در فضای داخلی خانه و هم به عنوان یک درختچه تزئینی درون باغچه پرورش داد.

این نخل زیبا از انواع گیاهان سمی برای حیوانات خانگی به‌شمار می‌رود. استفراغ، مشکلات معده، ادرار و مدفوع خونی و مشکلات کبدی از علائم خوردن قسمت‌های مختلف این گیاه حتی بذر آن در حیوانات می‌باشد که در صورت شدت علائم می‌تواند باعث مرگ شود.

آلوورا (Aloe vera)

برای انسان‌ها گیاه آلوورا خواص درمانی فراوانی مخصوصا در درمان سوختگی‌ها دارد، علاوه بر آن، این گیاه مصارف خوراکی، مانند نوشیدنی‌ نیز دارد. اما در مورد حیوانات خانگی قضیه متفاوت است!

ساپونین موجود در این گیاه که در برگ و ژل آن موجود است، باعث مسمومیت در حیوانات خانگی می‌شود. علائم این مسمومیت با تغییر رنگ ادرار، اسهال، استفراغ، پریشانی، تشنج ماهیچه‌ها و بی‌اشتهایی نمایان می‌گردد.

فیلودِندرون (Philodendron)

فیلودندرون یا پوتوس قلبی بدلیل سادگی در پرورش و مراقبت از آن، از رایج‌ترین گل ‌های آپارتمانی است. اما شما به عنوان صاحب حیوان خانگی باید بدانید این گیاه از گیاهان سمی برای حیوانات خانگی است که موجب تورم لب و زبان، دشوار شدن بلع، استفراغ و افزایش بزاق در آن‌ها می‌شود.

گیاه پوتوس (Pothos)

پوتوس ساتنی نیز گیاهی آپارتمانی و سمی است که در صورت خورده شدن باعث خارش در ناحیه دهان، لب‌ ها و زبان سگ‌ و گربه می‌شود. همچنین، سم این گیاه ممکن است باعث افزایش ترشح بزاق، استفراغ و سختی در بلع گردد.

 

 

گیاه یشم (Jade plant)

این گیاه نیز از گیاهان سمی برای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه است. ماده سمی ناشناخته این گیاه باعث بروز اختلالات حرکتی، کاهش ضربان قلب، افسردگی و همچنین، استفراغ در حیوان خانگی می‌شود.

 

 

 

 

سرخس مارچوبه (asparagus fern)

سرخس مارچوبه یا گیاه شویدی بدلیل داشتن نوعی استروئید به نام ساپوژنین از جمله گیاهان مضر برای سگ و گربه است. اگر حیوان خانگی شما این گیاه را بخورد، دچار دل درد، اسهال و استفراغ می‌شود. نزدیکی و تماس زیاد با این گیاه باعث بوجود آمدن آلرژی پوستی در حیوان می‌شود.

نکات مهم در هنگام مسمومیت حیوانات خانگی از طریق گیاه سمی

  1. اگر حیوان شما پس از خوردن یک گیاه، بزاق زیادی ترشح می‌کند و یا دچار مشکلات هاضمه شد، فورا با دامپزشک تماس بگیرید.
  2. اگر متوجه شده‌اید که مسمومیت حیوان ناشی از کدام گیاه است، بهتر است نام گیاه را به دامپزشک بگویید. اگر نام گیاه را نمی‌دانید آن را همراه خود نزد دامپزشک ببرید.
  3. پس از خورده شدن گیاه توسط حیوان خانگی هیچ‌گونه غذا یا آبی به حیوان ندهید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا