آکواریوم

طرز نگهداری ماهی قرمز

طرز نگهداری ماهی قرمز یکی از عوامل بسیار موثر در طول عمر ماهي قرمز محسوب می‌شود؛ برخلاف باور عموم این گونه از ماهی‌ها، عمر بسیار طولانی داشته و در صورت نگهداری در شرایط مناسب و عدم بروز بیماری ماهی قرمز تا سالها زندگی خواهد کرد.

بسیاری از مردم به عنوان اولین حیوان خانگی یک ماهی قرمز داشتند. این ماهی کوچک به طور معمول می‌تواند برای فروش در فروشگاه های حیوان خانگی یافت شود.

در برخی کشورها مانند ایران از ماهی قرمز نه تنها به عنوان یکی از حیوانات خانگی مناسب کودکان بلکه به عنوان یک وسیله‌ی تزئینی برای اعیاد خاص مانند عید نوروز استفاده میشود.

به همین جهت شاید آگاهی از طرز نگهداری ماهی قرمز به افرادی که به روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات اهمیت میدهند و حقوق حیوانات را محترم میشمارند کمک کند تا با خرید این ماهی در جشن ها سبب کاهش عمر ماهي قرمز و افزایش مرگ و میر این گونه نشوند.

طرز نگهداری ماهی قرمز

برای نگهداری از ماهی قرمز باید اصول و موارد مهم در طرز نگهداری ماهی قرمز را در نظر بگیرید؛ این اصول شامل فضای مورد نیاز، غذا، تجهیزات لازم و زمان لازم برای نگهداری می‌باشد.

فضا

توجه به فضای مورد نیاز برای نگهداری از این حیوانات در الویت قرار دارد؛ بسیاری از افراد تصور میکنند که هر ماهی میتواند در یک تنگ کوچک به راحتی زندگی کند؛ در حالیکه عدم وجود فضای کافی و کمبود اکسیژن در آب منجر به خفگی ماهی خواهد شد.

تغذیه

تغذیه این نوع ماهی نیز براساس سن و شرایط متغیر است؛ معمولا مواد غذایی خشک آماده که در اپلیکیشن سفارش آنلاین مانند پتیا در دسترس است، به عنوان رژیم غذایی اساسی برای ماهی قرمز مناسب نیست، چرا که این نوع از غذا تمام عناصر ضروری را در خود ندارد.

آب

در مورد آب مناسب برای نگهداری ماهی قرمز سه فاکتور بسیار مهم باید همواره چک گردد که عبارتند از: مواد شیمیایی، درجه حرارت و PH آب.

آب خالص، مواد معدنی کافی را در خود ندارد، از طرفی درجه حرارت آب باید به صورت مداوم اندازه گیری شود تا بین 10 تا 25 سانتیگراد قرار گیرد، PH مناسب این حیوان نیز بین 7 تا 7.6 است.

عمر ماهی قرمز

طول عمر یک ماهی در صورت رعایت اصول طرز نگهداری ماهی قرمز پنج تا ده سال طول می کشد. در حیات وحش عمر ماهي قرمز می تواند تا 25 سال نیز ادامه پیدا کند؛

در واقع قدیمی ترین ماهی قرمزی که تاکنون پیدا شده 43 ساله بوده است.  اما طول عمر ماهي قرمز به طرز نگهداری ماهی قرمز، مراقبت مناسب و محیط نگهداری بستگی دارد.

ماهی قرمز یکی از حیوانات خانگی آپارتمانی است که نیاز به توجه زیادی دارند، حداقل هفته‌ای دوبار باید با غذای مناسب از آنها پذیرایی کنید و آب مخزن آنها برای جلوگیری از آلودگی و بروز بیماری ماهی قرمز باید ماهی 2 تا 3 بار پاکسازی شود.

بیماری ماهی قرمز

شروع بیماری ماهی قرمز معمولا همراه با علائم مشخصی است که در صورت توجه به آن میتواند در درمان بیماری حیوانات و جلوگیری از شیوع آن میان سایر ماهی ها کمک کند.

ماهی قرمز در صورتی که در آب آلوده نگه داشته شود، قربانی میکروب ها، عفونت های باکتریایی و بیماری های قارچی خواهد شد.

اگر با وجود رعایت موارد بهداشتی و اطمینان از طرز نگهداری ماهی قرمز خود متوجه بروز بیماری مسری در آن شدید که احتمالا قبل از تشخیص شما سبب آلوده شدن آب آکواریوم شده است، باید نسبت به ضد عفونی کردن و از بین بردن بیماری در کل آکواریوم اقدام نمایید؛

به هر حال توصیه می‌شود در صورت بروز علائم بیماری ماهی قرمز در یکی از ماهی ها، آن را از سایرین جدا نمایید.

چند بیماری شایع در ماهی قرمز را میتوان چنین نام برد:

  • بیماری لکه سفید
  • تغییر محوطه دهان
  • تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شکم
  • پوسیدگی دم و باله
  • شنای غیرطبیعی
  • بیرون زدگی چشم‌ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا