گربه آپارتمانی

آشنایی با زبان گربه ها

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی از خودتان بپرسید گربه ها به چه چیزی فکر می‌کنند؟ چرا گربه ها میو میو می­کنند؟ چرا گربه ها بدنشان را به انسان و اجسام می­مالند؟ معنی حرکات دم گربه ها چیست؟ معنی صدا­­های گربه ها چیست؟

اگر شما هم به آشنایی با زبان گربه ها علاقمند هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید؛ در این مقاله به رفتارشناسی گربه و معنی صدا­­های گربه ها می‌­پردازیم.

رفتارشناسی گربه ها به چه معناست؟

گربه ها با استفاده از راه­های مختلفی برای برقرای ارتباط با انسان­ها استفاده می‌­کنند؛ مانند حالت بدن و دم، حالت صورت و صداهای مختلف که هر کدام در شرایط متفاوتی استفاده می­‌شود.

با آشنایی با زبان بدن گربه، فراگرفتن معنی صدا­­های گربه، معنی حرکات دم گربه ها و در کل، رفتارشناسی گربه می‌توانیم بهتر از همیشه این موجودات بامزه و باهوش را درک کنیم و قادر خواهیم بود بهتر با گربه ها ارتباط برقرار کرده و راحت­تر از همیشه همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم.

البته ترجمه زبان گربه ها و رفتارشناسی گربه کار آسانی نیست؛ زیرا یک زبان کاملا متفاوت از زبان بدن انسان­ها است و زمان زیادی برای آشنایی با زبان گربه ها و ترجمه زبان گربه ها صرف شده است.

برای آشنایی با زبان گربه ها و یادگیری معنی حرکات دم گربه ها باید به صورت جداگانه به هر قسمت بدن آنها توجه کنید.

با سر زدن به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگیپتیا” و خرید از آن، می‌­توانید مایحتاج گربه خود را تهیه نمایید.

معنی حرکات دم گربه ها چیست؟

یکی از راه­های درک کردن احساسات گربه نسبت به انسان، شکل و حالت دم گربه است. طبق تحقیقات معنی حرکات دم گربه ها به این ترتیب است:

دم بالا گرفته شده: نشانه یک گربه خوشحال، راضی است که امکان نزدیک شدن به او وجود دارد.

دم افتاده: در رفتارشناسی گربه، نشانه این است که گربه ترسیده و یا احساس خطر می­‌کند.

اگر گربه شما زیاد در این حالت است، می­توانید از یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی، چیز­هایی برای سرگرمی و جلب توجه گربه خود تهیه کنید.

دم گربه وقتی سریع به اطراف حرکت می­‌کند: برخلاف زبان بدن سگ ها، وقتی گربه­ای دمش را با سرعت به اطراف حرکت می‌­دهد، نشانه خوبی نیست و بهتر است تنهایش بگذارید؛ زیرا گربه بسیار عصبی است و ممکن است شما باعث آزار او شوید. البته گربه ها وقتی متمرکز و هیجان زده هستند نیز دمشان را سریع تکان می‌­دهند.

دم گربه وقتی آرام به اطراف حرکت می­کند: نشانه این است که گربه گیج شده و در تلاش است وضعیت را کاوش کند.

حالت گوش­های گربه ها در موقعیت­های مختلف

یکی دیگر از راه­های آشنایی با زبان گربه ها، توجه کردن به حالت گوش­های آنهاست. طبق تحقیقات رفتارشناسی گربه ها، معنی حالات مختلف گوش­های گربه به این ترتیب است:

گوش­های خم شده رو به جلو: رفتارشناسی گربه می‌گوید که این مدل گوش، نشان‌دهنده خوشحال و راضی بودن یک گربه است. گربه ها در هنگام بازیگوشی نیز گوش­های خود را رو به جلو خم می‌­کنند.

گوش­های ایستاده: نشان‌دهنده این است که گربه توجهش جلب شده، در حال گوش دادن به صدایی است یا چیز جالبی دیده است. در این مواقع، بهتر است مزاحم گربه نشوید تا تمرکز آن را بهم نریزید.

گوش­های چرخیده به اطراف: نشان‌دهنده مضطرب بودن گربه است. گربه در این شرایط بسیار مضطرب و حواس جمع است، بهتر است به گربه هایی که گوش های چرخیده به اطراف دارند، نزدیک نشوید.

گوش­های کاملا چرخیده به عقب: نشان‌دهنده این است که گربه بسیار وحشت کرده و حالت تدافعی به خود گرفته است؛ گربه در این شرایط بسیار پرخاشگر بوده و احتمال اینکه به شما حمله کند وجود دارد؛ پیشنهاد می­‌شود به هیچ وجه نزدیگ گربه‌­ای با این مشخصات نشوید!

معنی حالت­­های مختلف چشمان گربه ها چیست؟

با اینکه اکثر مردم فکر می­‌کنند تغییر حالت مردمک چشم گربه ها ربطی به ابراز احساسات آنها ندارد، یکی دیگر از راه های آشنایی با زبان گربه ها، چشم های زیبای آنهاست که هر کسی را جذب خود می­کند؛ این چشم­ها اطلاعات زیادی را به ما می‌­دهند.

مردمک­های گشاد: وقتی گربه‌ ­ای ترسیده، توجهش جلب شده و یا متعحب شده است، مردمک چشم­های او گشاد می‌­شوند.

مردمک ها خطی: وقتی گربه در معرض نور قرار می­گیرد، مردمک چشم او خطی می­شود؛ البته وقتی گربه در معرض نور نباشد و مردمک چشم آن خطی بماند، به این معنی است که گربه بسیار خشمگین است.

چشمان زل زده: اگر گربه­­ ای با چشمانش به شما زل بزند، می‌خواهد شما را به چالش بکشد؛ البته گربه ها وقتی می‌خواهند بازی کنند نیز به شما زل می‌­زنند.

پلک زدن آرام گربه: وقتی شما به گربه­ ای نگاه می‌­کنید و او به آرامی پلک می‌­زند، به این معنی است که او به شما اعتماد دارد. گربه ها با این روش ابراز محبت نیز می‌کنند.

چشم­های نیمه بسته: اگر گربه­ ای با چشمان نیمه بسته دراز کشیده بود، به این معناست که او نسبت به محیط اطرافش احساس امنیت می­‌کند و آرامش دارد.

معنی صدا­های گربه ها چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گربه ها، صدای میو میو را برای برقرار کردن ارتباط با انسان­ها ابداع کرده‌­اند. دانشمندان بر این باورند که گربه­‌های وحشی که در طبیعت زندگی می‌کنند، برای ارتباط برقرار کردن با هم از صدای میو میو استفاده نمی­‌کنند.

با یاد گرفتن معنی صدا­های گربه ها و ترجمه زبان گربه ها می‌توانیم تفاوت بین درخواستهای گربه ها را بهتر تشخیص دهیم.

ترجمه زبان گربه ها را فراگیریم!

خر خر گربه: بیشتر در شرایطی که آرام و خوشحال هستند، خر خر می‌کنند. البته گربه هایی که در حال گذراندن دوره نقاهت بعد از بیماری خود هستند و یا مرگشان نزدیک است نیز برای آرام کردن خود خر خر می‌­کنند.

میو میو گربه: برای آشنایی با زبان گربه ها باید به نوع و لحن صدای آنها توجه کنید؛ گربه ها میو میوهای مختلفی دارند که تفاوت آنها در لحن بیان آنها است.

میو میو کوتاه: به معنای سلام و خوش آمدگوییاست؛ این میو را احتمالا بعد از صدا زدن گربه یا وقتی که اسمش را به زبان می­آورید، خواهید شنید.

میو میو چندین بار پشت سر هم با صدای متوسط: به معنای “غذا خواستن“است و این میو را بیشتر برای وقتی که گربه از شما درخواست غذا دارد، می­شنوید.

میو با لحن کش دار: به معنای “درخواست کمک” است؛ این میو را در شرایطی می­‌شنوید که گربه شما به دردسر افتاده و از شما درخواست کمک می­‌کند.

میو با صدای کم و لحنی کش دار: به معنای “شکایت کردن” است؛ این میو را زمانی می‌شنوید که گربه شما بعد از غذا خوردن هنوز گشنه است و یا از شما شاکی است که چرا به او دست زده­‌اید یا بغلش کرده‌­اید.

میو با صدای بسیار بلند و اعتراضی: به معنای “عصبانیت” است؛ این میو را در شرایطی می‌شنوید که گربه شما در حال درد کشیدن است و یا چیزی او را اذیت می‌­کند.

صدای هیس گربه: به معنی ” تهدید و عصبانیت” است؛ در مواقعی که چنین صدایی را از گربه­‌ای شنیدید، از آن فاصله بگیرید، زیرا او دارد به شما هشدار می‌­دهد که به او نزدیک نشوید، هر لحظه ممکن است به شما حمله کند.

زبان بدن گربه ها

گاهی اوقات گربه ها رفتار­هایی از خود نشان می­‌دهند که معانی خاصی دارند، اما آشنایی با زبان گربه ها و پاسخی که شما باید به آن ها بدهید، کار آسانی نیست.

برای ترجمه زبان بدن گربه ها، در ادامه برخی حرکات گربه و معانی آن را با هم بررسی می‌کنیم:

معنی غلت زدن و نشان دادن شکم در گربه ها:

گربه ها وقتی خوشحال و آرام هستند و به شما اعتماد دارند، شکم خود را به شما نشان می‌دهند و دوست دارند شما شکمشان را ماساژ دهید؛ البته همیشه نشان دادن شکم به معنای درخواست ماساژ نیست و فقط نشان دادن اعتمادش به شما است.

با این وجود، موقع ماساژ دادن شکم گربه خود حواستان به دست­های گربه باشد؛ زیرا احتمال دارد هر لحظه از دست شما شاکی شود.

معنی مالیدن گربه به انسان و اشیا:

گربه ها در اطراف دهان، چانه، گونه و جایی که دم به بدن وصل می­‌شود، غده های معطری دارند که با استفاده از آن قلمرو خود را با بو علامت‌گذاری می­‌کنند؛

به همین دلیل گربه ها هر چیزی که در قلمرو آنها بیاید با مالیدن به آن علامت‌گذاری می­‌کنند تا گربه دیگری وارد قلمرو آنها نشود.

یکی دیگر از دلایل مالیدن گربه این است که در طبیعت گربه ها برای سلام کردن­ سرهای خود را بهم می‌­کوبند. اگر آشنایی با زبان گربه ها داشته باشید می­‌دانید که گربه ها به زدن سرشان به شما در واقع، به شما سلام می‌­کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + ده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا