بیماری های حیوانات خانگیحیوان خانگی و آپارتمانیسگ خانگی

چه بیماری هایی در سگ ها دارای واکسن هستند؟

اگر علاقه‌مند به حیوانات خانگی باشید یا شانس داشتن یکی از این فرشته‌ها را داشته‌باشید، دغدغه افزایش طول عمر آن‌ها و سلامتی‌شان را همیشه به‌همراه دارید.

هر چه میزان توجه‌تان به ویزیت‌های دوره‌ای دامپزشکی و واکسن‌های سگ بیشتر باشد، سلامتی و شانس داشتن عمری طولانی، برای او بیشتر خواهد شد.

پس بهتر است، انواع واکسن سگ ها را بشناسید و قبل از آن‌که شاهد بیماری‌ های سگ خود باشید، واکسیناسیون را شروع کنید.

انواع واکسن سگ ها، امروزه برای مقابله با بیماری‌های گوناگون، ساخته شده‌اند. شما شانس استفاده از آخرین تحولات علم پزشکی، جهت کنترل بیماری‌ های خطرناک در سگ عزیزتان را دارید.

در ادامه، توضیحات بیشتری در خصوص انواع واکسن سگ ها و بیماری های سگ که توسط این واکسن‌ ها کنترل می‌شوند، خواهیم داد.

واکسن چیست؟

واکسن‌ ها، میزان مشخصی از دارو هستند که دارای مقدار استانداردی از یک نوع بیماری ضعیف شده‌اند.

با تزریق این واکسن ، بیماری به‌صورت قوی و جدی بروز نمی‌کند، اما بدن وادار به پادتن سازی مقابل آن نوع بیماری می‌شود. با این ترفند حیاتی، امکان مهار بسیاری از بیماری‌ ها وجود دارد.

بیماری‌ های خطرناک و کشنده‌ای که ممکن است جان حیوان را به خطر اندازد. هر واکسن ، برنامه تزریق خاص خودش را دارد و برای اثربخشی، لازم است طبق همین برنامه تزریق واکسن صورت گیرد.

یادآوری منظم انواع واکسن سگ ها ، اثربخشی آن را تضمین می‌کند.

هدف از تزریق واکسن سگ چیست؟

قطعاً مهم‌ترین هدف از تزریق انواع واکسن سگ ها ، کنترل بیماری های سگ و تقویت سیستم ایمنی او است.

با تزریق دز ضعیفی از بیماری، سیستم ایمنی سگ برای مقابله با بیماری واقعی آماده می‌شود. درصورتی که از تقویت سیستم ایمنی و تاثیرات آن در سلامتی سگ چیزی نمی‌دانید، حتما مقاله تقویت سیستم ایمنی پت را مطالعه کرده و سعی کنید با دقت جزییات آن را یاد بگیرید.

جدول واکسیناسیون سگ چیست؟

تزریق واکسن 8گانه سگ یا سایر واکسن‌ های او، زمان مشخصی دارد. درصورتی‌که این زمان‌بندی را ندانید و به‌موقع برای ویزیت دامپزشک و تزریق انواع واکسن سگ ها مراجعه نکنید، واکسن اثرگذاری خود را ازدست می‌دهد.

در واقع، مهم‌ترین عامل سلامتی سگ، توجه به جدول واکسیناسیون سگ و زمان دقیق مراجعه، جهت تزریق واکسن‌ها است. معمولا زمان مراجعه جهت تزریق واکسن را دامپزشک مشخص می‌کند.

دامپزشک سگ شما، براساس شرایط سنی، وزنی، محیطی و سبک زندگی سگ، واکسن‌های ضروری را برای او تشخیص می‌دهد و طبق جدول واکسیناسیون سگ، زمان تزریق دز یادآوری واکسن را مشخص می‌کند.

واکسن 8گانه سگ، یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین واکسن‌ هایی است که با تزریق آن، سلامت سگ را تا حد زیادی تضمین می‌کنید. واکسن‌های 12گانه نیز در بازار وجود دارد که با مشورت دامپزشک می‌توانید از آن استفاده کنید.

عوارض احتمالی برخی واکسن ها در سگ

تزریق برخی واکسن‌ ها موجب واکنش‌های خفیفی در سگ می‌شود. بی‌اشتهایی از علائم رایج پس از تزریق واکسن است. برای کنترل این شرایط، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی مراجعه کنید و غذاهای هیجان‌انگیزی برای سگ‌تان خریداری کنید.

تشویقی‌های متنوع در پت شاپ‌های پتیا نیز، یکی دیگر از روش‌های بهبود این شرایط پس از تزریق واکسن است.

فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی اسباب بازی‌های سرگرم کننده‌ای برای مواقع بی‌حوصلگی سگ دارد که با تهیه آن می‌توانید عوارض بی‌حالی و بی‌حوصلگی پس از تزریق واکسن را بهبود ببخشید.

محبت شما یکی از ضروری‌ترین نیازهای پت در این مواقع است، پس حتما مقاله چگونگی نوازش سگ را بخوانید و با اطلاع از نحوه صحیح این‌کار، به بهترین دوستتان آرامش دهید.

انواع واکسن سگ ها

امروزه انواع واکسن سگ ها ، جهت کنترل بیماری های سگ وجود دارد. با تزریق انواع واکسن سگ ها ، سلامت آن‌ها، در مقابل برخی بیماری‌ها، تامین می‌شود. اما تزریق بعضی واکسن‌ ها ضروری است.

واکسن‌ های ضروری در سگ ها را واکسن پنج‌گانه می‌گویند.

این واکسن ها، پس از دو ماهگی باید تزریق شود و برنامه تزریق آن، بستگی به نظر دامپزشک دارد.

بعضی واکسن‌ها، برای کنترل بیماری‌هایی است که احتمال ابتلای آن در سگ‌ها کم‌تر است.

این واکسن‌ها، محض احتیاط طبق صلاح‌دید دامپزشک و درخواست صاحب پت، تزریق می‌شوند. به‌ همین‌دلیل، واکسن غیرضروری نامیده می‌شوند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که واکسنی که در برخی مناطق غیرضروری محسوب می‌شود، به‌دلیل سبک زندگی در منطقه دیگری، ضروری به شمار می‌رود.

واکسن ضروری ویروس دیستمبر

یکی از ویروس‌های خطرناک برای زندگی و سلامت سگ، ویروس دیستمبر (Distemper) است.

این ویروس، با حمله به دستگاه تنفسی سگ، آسیب جدی به آن وارد می‌کند و در موارد حادتر، موجب آسیب مغزی می‌شود. این ویروس معمولا، در توله سگ‌ها و سگ‌های پیر، حدود 50% مرگ ایجاد می‌کند.

پس بهترین راه برای عدم ابتلای سگ عزیزتان به این ویروس، استفاده از واکسن دیستمپر است. با تزریق انواع واکسن سگ ها در مقابل ویروس‌ هایی چنین مرگ‌بار، مصون می‌شوند.

واکسن ضروری ویروس پاروو

پاروو ویروس، یکی از خطرناک‌ترین بیماری های سگ ها است. این ویروس، تا 80% کشنده است و در موارد بسیاری توله سگ‌ها، جان سالم از آن به‌در نمی‌برند.

پس، بهترین راه برای کنترل ویروس، پیشگیری از ابتلا به آن است. واکسن پاروو، یکی از انواع واکسن سگ ها است که جزو واکسن‌های ضروری محسوب می‌شود.

واکسن ضروری هپاتیت عفونی

هپاتیت عفونی، جزو خطرناک‌ترین بیماری های سگ ها است. در این بیماری، کبد، کلیه، طحال و ریه سگ درگیر می‌شود و در موارد بسیاری آسیب جدی و حتی مرگ به‌همراه دارد.

سگ‌های قوی، از این ویروس نجات پیدا می‌کنند، اما تا 6 ماه پس از بهبودی، ازطریق ادرار ناقل بیماری هستند.

پس بهتر است جهت پیشگیری از بیماری‌های مختلف، از واکسن 8گانه سگ استفاده کنید و یا واکسن ضروری هپاتیت عفونی را تزریق کنید.

واکسن ضروری پاراآنفولانزا یا سرماخوردگی

 ویروس پاراآنفولانزا، یکی از بیماری های سگ محسوب می‌شود. این ویروس، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد.

سرفه، عطسه، تب، بی‌اشتهایی و صدای خس خس سینه، از نشانه‌های ابتلا به پاراآنفولانزا است. این ویروس، اگر در نوع حاد بروز کند، موجب برونشیت و آسیب ریوی می‌شود.

در برخی موارد، سرفه‌های خونی، از نشانه‌های ابتلا به نوع حاد پاراآنفولانزا است. روش پیشگیری از ابتلا به این ویروس، تزریق واکسن 8گانه سگ است.

پس سعی کنید، برای سلامتی بیشتر سگ عزیزتان، جدول واکسیناسیون سگ را به‌ دقت پیگیری کنید، تا انواع واکسن سگ ها و تاریخ تزریق آن را، دقیق یادداشت کنید.

واکسن ضروری لپتوسپیروز سگ

لپتوسپیروز نیز، جزو بیماری های سگ ها است. این بیماری که به یرقان لپتوسپیروز یا زردی عفونی شناخته می‌شود، از طریق موش صحرایی آلوده، به سگ‌ها منتقل می‌شود.

این بیماری، امکان انتقال به انسان را نیز دارد. همین موضوع، ضرورت پیگیری جهت تزریق واکسن 8گانه سگ را بیشتر می‌کند.

با راهنمایی جدول واکسیناسیون سگ، جهت تزریق این واکسن برای سگ، اقدام کنید؛ زیرا بهبودی چنین بیماری‌هایی، بسیار مشکل است و سگ‌های کمی، از پس مواجهه با آن برمی‌آیند.

علائم شدیدی از زردی در چشم و دهان سگ، به‌همراه اسهال بد بو و بی اشتهایی در سگ بروز می‌کند. بی‌قراری شدید سگ در زمان بیماری، باعث می‌شود سگ خودش را به در و دیوار بزند. قطعا دیدن این صحنه اصلا خوش‌آیند نیست.

واکسن ضروری هاری

هاری یکی از بیماری‌های خطرناک در سگ‌ها است. انواع واکسن سگ ها جهت مقابله با بیماری‌ های سگ ساخته‌ شده‌است.

با استفاده از واکسن‌ها، می‌توان بیماری‌های خطرناک را کنترل کرد. هاری، بیماری مشترکی بین انسان و حیوان است.

به‌ همین‌دلیل، تزریق واکسن هاری، ضروری است. این واکسن برای ورود حیوان به کشوری دیگر نیز، نیاز است. پس حتما، جهت تزریق واکسن هاری، با دامپزشک سگ‌تان مشورت کنید تا بهترین زمان‌بندی را، طبق جدول واکسیناسیون سگ، برای تزریق واکسن مشخص کند.

زمان واکسیناسیون در توله سگ ها چگونه است؟

در توله سگ ها، برای پیشگیری از بیماری های سگ، لازم است قبل از  16 هفتگی به دامپزشکی مراجعه کنید.

از 8 هفتگی تا قبل از 16 هفتگی، بهترین زمان واکسیناسیون توله سگ ها است. اگر قصد تزریق واکسن 8گانه سگ دارید، می‌توانید با مشورت دامپزشک اقدام کنید.

در اولین مراجعه به دامپزشکی، جدول واکسیناسیون سگ به شما داده می‌شود تا با توجه به آن، برای تزریق انواع واکسن سگ ها، به‌موقع مراجعه کنید.

تمامی واکسن‌ ها، به‌جز واکسن هاری، در اولین مراجعه تزریق می‌شوند. یادآوری مجدد انواع واکسن سگ ها، حدود سه تا چهار هفته بعد، انجام می‌شود و سومین سری تزریق واکسن، سه تا چهار هفته بعد از آخرین واکسن انجام می‌شود.

یادآوری‌های بعدی واکسن‌ها، به فاصله یک سال بعد انجام می‌شود و از آن پس، طبق نظر دامپزشک سالی یک‌بار واکسیناسیون را انجام می‌دهید.

واکسن هاری که جزو مهم‌ترین واکسن‌ های سگ محسوب می‌شود، در  12 الی 16 هفتگی تزریق می‌شود و یادآوری آن، سالی یک بار است.

زمان واکسیناسیون در سگ های بزرگسال چگونه است؟

در صورتی‌که زمان مراجعه به دامپزشکی، سگ شما بیشتر از 16 هفته سن داشته‌باشد یا سگ بالغی داشته‌باشید که اصلا از زمان واکسیناسیون او اطلاع نداشته‌باشید، لازم است در اولین زمان مراجعه، سری اول تزریق واکسن 8گانه سگ را انجام دهید.

تزریق بعدی این واکسن‌ها جهت یادآوری، 3 یا 4 هفته پس از اولین تزریق است. یادآوری سالانه تمامی واکسن‌هایی که به سگ تزریق شده‌است، الزامی است.

در غیراین‌صورت، تزریق واکسن، هیچ تاثیری در کنترل بیماری نخواهد داشت. اگر مطمئن هستید که سگ‌تان بیشتر از 16 هفته سن دارد، می‌توانید با مشورت دامپزشک، واکسن هاری را نیز تزریق کنید.

بیماری های خطرناک در سگ که واکسن ندارد، کدامند؟

برخی بیماری‌ها وجود دارد که باوجود کشف انواع واکسن سگ ها، هنوز برای‌شان واکسنی معرفی نشده‌است.

بیماری‌هایی مثل کرم قلب، کاردیومیوپاتی یا ضعف عضلات قلب و بیماری معده GDV که به بیماری اتساع و چرخش معده معروف است، ازجمله بیماری های خطرناک در سگ‌ ها است، که هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد.

این بیماری‌ها با آسیب جدی همراه هستند و تشخیص در اولین روزهای بیماری، یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از خطر آن است.

سخن آخر

زمانی که سگ را به سرپرستی می‌پذیرید، مسئولیت زیادی را همراه با دنیایی عشق برعهده می‌گیرید.

این دو حس، ضرورت مراقبت از سلامتی سگ را افزایش می‌دهد. انواع واکسن سگ ها برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی سگ، در زمان ابتلا به بیماری‌ها ساخته شده‌است.

با پیگیری مسئولانه و مراجعه به دامپزشک خوب، واکسن‌ها را به‌موقع تزریق کنید و سگی سلامت و شاد داشته‌باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا