حمایت از حیواناتسگ خانگی

باورهای غلط درباره بریدن گوش و دم سگ ها

سگ ‌ها دوستان باوفای ما در زندگی هستند. سابقه همراهی سگ‌ و انسان، مربوط به امروز و دیروز نیست. تاریخچه‌ای عمیق از همراهی سگ و انسان وجود دارد که در همه موارد، دوستی، وفاداری و کمک به انسان در آن دیده می‌شود.

بدیهی است که این روزها نیز بنابر تجربیات قبلی که از پیشینیان به ما رسیده است، زندگی با سگ‌ ها در خانه، آپارتمان و باغ را بیش از پیش شاهد هستیم.

متاسفانه، باورهای غلطی در خصوص بریدن گوش و دم سگ‌ ها در بعضی نژادها و برخی شرایط وجود دارد که هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق‌تر علل بریدن گوش و دم سگ ها بپردازیم و عواقب بریدن دم سگ، این اقدام ضد حقوق حیوانات را بررسی کنیم.

پس در ادامه همراه ما باشید تا علل بریدن دم سگ و عواقب آن را بررسی کنیم.

سابقه بریدن گوش و دم سگ ها به چه زمانی برمی‌گردد؟

اگر بخواهید علت بریدن گوش و دم سگ ‌ها را بدانید، بهتر است در ابتدا به بررسی تاریخچه آن بپردازید.

در گذشته‌های دور، از سگ ‌ها برای نگهبانی و گله داری استفاده می‌شد. هر چند امروزه نیز یکی از کارهای مهم سگ ‌ها، نگهبانی است. در زمان نگهبانی، احتمال حمله گرگ به سگ ‌ها وجود دارد و گرگ‌ها همیشه گوش و دم سگ‌ها را به دندان می‌گیرند.

همین موضوع، موجب بریدن گوش و دم سگ ‌های گله یا سگ‌های نگهبان می‌گشت. با این اقدام، معمولا سگ‌های نگهبان روستا، توسط اهالی قابل شناسایی بودند و ریسک کشتن آن‌ها توسط اهالی روستا نیز کاهش می‌یافت.

با چنین رویدادهایی، معمولا انگیزه گله داران و صاحبین سگ، برای بریدن گوش و دم سگ‌ها افزایش می‌یافت و این موضوع دهان به دهان و سینه به سینه، به امروزه منتقل شده است و باورهای غلط را ایجاد کرده است.

بریدن گوش و دم سگ ها در چه سنی انجام می‌شود؟

معمولا در میان پرورش دهندگان و صاحبان سگ، بریدن گوش و دم سگ‌ ها در سنین خاصی انجام می‌شود. در بیشتر موارد، برای بریدن گوش‌ سگ‌ ها از هشت تا ده ماهگی اقدام می‌شود؛

اما برای بریدن دم، در سنین کم‌تر اقدام می‌گردد. هر چند هیچ سن و سالی برای انجام چنین کارظالمانه‌ای تائید نمی‌شود!

با کاربرد گوش در سگ‌ ها آشنا شوید!

قطعا برای درک بهتر از حیوانات و زندگی آن‌ها، لازم است آشنایی نسبی با شرایط زندگی‌شان پیدا کنید. با آشنایی بیشتر و درک بهتر از شرایط حیوانات، می‌توان به‌راحتی در خصوص لزوم اقدام در راستای حفظ حقوق حیوانات تصمیم گیری کرد.

معمولا گوش در سگ‌ ها وسیله‌ای هشداردهنده برای برقراری ارتباط با محیط پیرامون است. سگ‌ ها با گوش، قدرت شنوایی پیدا می‌کنند و خطر را تشخیص می‌دهند.

بدیهی است که آسیب به گوش و یا بریدن گوش و دم سگ ها موجب کاهش قدرت شنوایی و مشکلات متعددی در آن‌ها می‌شود.

با کاربرد دم در سگ ‌ها آشنا شوید!

برخلاف تصوری که در خصوص عدم کارایی دم در سگ‌ ها وجود دارد، باید بدانید که دم، نقش کلیدی در کیفیت زندگی سگ‌ ها ایفا می‌کند.

توانایی برقراری تعادل در راه رفتن خصوصا در ارتفاع، به‌وسیله دم ایجاد می‌شود. دم علاوه‌ بر زیبایی ظاهری، توانایی شنا کردن را برای سگ ‌ها ایجاد می‌کند. معمولا سگ‌ ها به‌ کمک دم، احساسات و حالات روحی‌شان را به انسان یا سایر حیوانات نشان می‌دهند.

در واقع، دم در سگ ‌ها وسیله‌ای کاربردی جهت ایجاد ارتباط است. قطعا بریدن دم سگ، کیفیت زندگی او را کاهش می‌دهد و ارتباط او با سایر حیوانات را دچار مشکل می‌کند.

علت بریدن گوش و دم سگ ها چیست؟

متاسفانه، به‌دلایل نامعلومی، تصورات غیر واقعی در خصوص فواید بریدن گوش و دم سگ ها در میان بعضی افراد وجود دارد که هیچ توجیه علمی ندارد.

به عقیده این افراد، با بریدن گوش و دم سگ ها، می‌توان درصد موفقیت آن‌ها را در جنگ و دعوا میان خودشان و حیوانات دیگر، افزایش داد.

با بریدن گوش و دم سگ ها، امکان فرار از دعوا و حفاظت بهتر در شرایط نگهبانی آن‌ها، افزایش پیدا می‌کند.

به گفته این افراد، بریدن گوش و دم سگ ها شانس برتری در دعوا را افزایش می‌دهد و همین موضوع، موجب نگهبانی موفق در سگ‌ های بدون گوش و دم می‌شود و ریسک بروز بیماری‌های دم یا گوش را در سگ ‌ها کاهش می دهد!

به‌نظر شما این دلایل علمی است؟!

در ادامه به بررسی عدم صحت این دلایل می‌پردازیم؛

چرا در سگ ‌های نژاد دار، دم و گوش سگ بریده می‌شود؟

در برخی نژادها مثل گریت دین (Great Dane)، پیت بول (Pit Bull)، کن کورسو (Cane Corso) و دوبرمن (Dobermann)، به‌دلایل نامتعارفی صاحبین سگ اقدام به بریدن یک سوم گوش حیوان می‌کنند.

این کار با تصور ایستاده ماندن گوش‌ها و ایجاد ظاهر جذاب‌تر یا خشن‌تر انجام می‌شود. بدیهی است که چنین اقدامی اصلا مناسب نیست و حتی نتیجه چنین اقدام خالف با حقوق حیوانات نیز، قطعی نیست.

بریدن گوش در این سگ‌ها گاهی به جراحی دوم نیز کشیده شده تا پروتز یا ایمپلنت‌ برای ایستاده ماندن گوش استفاده می‌شود، تا ظاهر مطابق خواسته صاحبان تغییر کند.

بسیاری از دامپزشکان باوجدان و حرفه‌ای، از انجام جراحی‌های به اصطلاح، زیبایی برای حیوانات، خودداری می‌کنند.

همین موضوع نیز موجب می‌شود تا ریسک انجام این جراحی توسط افرادی غیر از پزشکان بالا رود و در نتیجه عوارض انجام عمل نیز افزایش یابد.

عمل گوش در سگ ‌ها

یکی از عمل‌های زیبایی که در برخی نژادهای سگ رایج است، عمل جراحی گوش است. عده زیادی از صاحبان برخی نژادها به دلایلی خودخواهانه اقدام به بریدن قسمتی از گوش سگ ‌ها می‌کنند.

گاهی نیز بعد از بریدن گوش، پروتزی داخل آن قرار می‌دهند  تا گوش به حالت ایستاده قرار گیرد و ابهت سگ افزایش پیدا کند!

قطعا چنین اقداماتی مناسب زندگی سالم برای حیوانات نیست و عمل بریدن گوش و دم سگ ها اقدامی پسندیده نیست.

عمل دم در سگ ‌ها

همان‌طور که در بالاتر نیز اشاره شد، عمل بریدن دم سگ در بعضی نژادها نیز رایج است. متاسفانه، به‌دلیل زیباتر شدن استایل سگ و پیشگیری از آسیب به دم (که باوری نادرست است) صاحبان سگ ‌ها اقدام به جراحی دم سگ می‌کنند.

متاسفانه این عمل‌ها در صورتی‌که در محیط نامناسب یا بدون دامپزشک انجام شود، ریسک بروز مشکلاتی مثل عفونت و آسیب به مهره‌های ستون فقرات نیز افزایش پیدا می‌کند.

بدیهی است که عمل زیبایی دم سگ نیز به اندازه بریدن دم سگ، نامناسب و غیرانسانی است.

عوارض بریدن گوش و دم سگ ها چیست؟

اگر پیگیر مقالات سایت پتیا باشید، قطعا با فرهنگ نگهداری صحیح از حیوانات آشنا هستید و می‌دانید که تاثیر داشتن حیوان خانگی و ارتباط با آن‌ها تا چه اندازه در کیفیت زندگی‌تان موثر است.

بدیهی است که شما نیز در مقابل این حیوانات، احساسات مسئولیت دارید تا بهترین و سلامت‌ترین زندگی را برای آن‌ها تدارک ببینید.

عوارض بریدن گوش و دم سگ ها، آسیب جدی به سلامت جسمی و روحی آن‌ها وارد می‌کند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

1- ریسک بروز عفونت در گوش و دم سگ ها

بریدن گوش و دم سگ ها معمولا توسط افراد غیرمتخصص و غیر پزشک انجام می‌شود. بدیهی است که انجام چنین کاری در فضایی غیر استریل و نامناسب، ریسک بروز عفونت را در ناحیه دم و گوش سگ‌ها افزایش می‌دهد.

قطعا با تصورات غلطی که در ذهن افراد، در خصوص بریدن گوش و دم سگ ها وجود دارد، بعد از انجام این عمل، هیچ آنتی بیوتیک یا درمان پیشگیرانه‌ای برای عدم بروز عفونت نیز انجام نخواهند داد و همین امر، ریسک بروز عفونت را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

2- اختلالات روحی در ایجاد ارتباط با سگ‌ ها و انسان‌ها

یکی از قسمت‌های اساسی در بدن سگ‌ ها، دم و گوش آن‌ها است. این دو عضو بدن با ایجاد حرکت، زبان بدن سگ‌ ها هستند که در برقراری ارتباط با محیط پیرامون، سگ‌های گله و انسان‌ها اهمیت زیادی دارند.

با بریدن گوش و دم سگ ها، امکان برقراری ارتباط آن‌ها با دیگر موجودات زنده دچار اختلال می‌شود. بدیهی است که از عوارض چنین اقدامی، اختلالات روحی روانی در سگ و افسردگی خواهد بود.

3- تحمیل درد جسمی شدید در سگ ‌ها

بریدن گوش و دم سگ ها معمولا بدون بی‌هوشی انجام می‌شود. این کار غیرانسانی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در بسیاری از موارد، درد شدیدی را به حیوان تحمیل می‌کند.

سگ ‌ها به‌دلیل رشته‌های عصبی متعدد در ناحیه گوش، به شدت از آسیب واردشده به ناحیه گوش دچار مشکل می‌شوند. این درد ممکن است تا آخر عمر با سگ همراه باشد.

به عقیده عده زیادی از افراد، سگ ‌ها چون در سنین بدو تولد، دم و گوششان بریده می‌شود، درد زیادی احساس نمی‌کنند؛ در حالی‌که اصلا چنین نیست!

مزایای بریدن گوش و دم سگ ها

احتمالا در ذهن شما نیز سوالاتی در خصوص مزایای بریدن گوش و دم سگ‌ ها ایجاد شده است. طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم  فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا، بریدن گوش و دم سگ‌ ها اصلا مزایایی ندارد.

در واقع، با نگاهی یک طرفه، شاید تنها مزیت بریدن گوش سگ، احتمال موفقیت بیشتر در دعواهای بین آن‌ها برداشت شود؛ اما بهتر است به این واقعیت ایمان داشته باشید که سگ ‌ها به تنهایی قادر به محافظت از خودشان هستند و چنین توجیهی برای بریدن گوش و دم آن‌ها اصلا قابل قبول نخواهد بود. چه اتفاقی بدتر از بریدن گوش و دمش آن هم بدون بیهوشی می‌تواند برایش اتفاق بیفتد؟!

خلاصه مطلب

اگر بخواهید فرهنگ نگهداری صحیح از حیوانات را کسب کنید، باید مطالب سایت پتیا را به دقت مطالعه کنید و ضمن تهیه لوازم موردنیاز جهت نگهداری از پت‌ها از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی، به حقوق حیوانات نیز احترام بگذارید.

بریدن دم سگ و گوش آن‌ها مطابق با حقوق حیوانات نبوده و عملی غیرانسانیست. پس با کسب اطلاعات درست، در خصوص نقش حیوانات در زندگی انسان، برای فرهنگ‌سازی بیشتر سهیم باشید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا