حمایت از حیواناتحیوانات در طبیعت

تجارت غیرقانونی حیوانات

تجارت غیرقانونی حیوانات و فروش حیوانات وحشی در دهه های اخیر به شکل بی سابقه ای رواج یافته و تهدید جدی برای از بین بردن حیات وحش محسوب می‌شود.

متاسفانه تجارت غیرقانونی حیوانات و فروش حیوانات خاص تبدیل به یک کسب و کار بزرگ شده و سودآوری این مورد سبب بیشتر شدن شکارچیان غیرقانونی می‌شود.

فروش حیوانات وحشی در شبکه های مختلف بین المللی تجارت غیرقانونی حیوانات مانند قاچاق اسلحه و مواد مخدر انجام می‌گردد.

برخی از نمونه ‌های تجارت غیرقانونی حیوانات و فروش حیوانات وحشی به خوبی شناخته شده اند؛

مانند شکارچیان فیل برای استفاده از عاج و شکارچیان ببر برای استفاده از پوست آنها.

هر ساله بدون توجه به نقش حیوانات در زندگی انسان، نادیده گرفتن روابط میان انسان‌ ها و حیوانات و همچنین، فواید حیوانات اهلی صدها هزار از آنها برای استفاده در صنایع مختلف مانند مصارف زینتی، تولید چرم، سرگرمی های توریستی و تولید دارو به فروش می‌رسند.

تجارت غیرقانونی حیوانات چیست؟

هرگاه افرادی به فروش حیوانات وحشی، فروش حیوانات خاص، شکار و مبادله ی گونه های محافظت شده بپردازند، به تجارت غیر قانونی حیوانات مبادرت ورزیده‌اند.

با توجه به ماهیت فروش حیوانات خاص و تجارت غیرقانونی حیوانات تقریبا به دست آوردن آمار دقیق از میزان تلفات گونه های مختلف در این امر بسیار سخت است.

یک نگاه اجمالی به آمار مواردی مانند تجارت 100 میلیون تن- ماهی غیر خوراکی، 15 میلیون پرندگان زینتی و 440 هزار تن از گیاهان کمیاب تنها در یک سال را نشان می‌دهد.

معضلات تجارت غیرقانونی

یکی از مهمترین معضلات فروش حیوانات وحشی به شکل غیر قانونی، وجود بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات و امکان انتقال بیماری از حیوان به انسان می‌باشد.

نگهداری از حیوانات اهلی، نظر به فواید حیوانات اهلی، نگهداری حیوان خانگی و حیوانات آپارتمانی با توجه به فواید نگهداری حیوانات خانگی نیاز به واکسیناسیون حیوانات خانگی و واکسیناسیون حیوانات اهلی دارد.

در صورتی که خرید و فروش حیوانات به صورت غیر قانونی صورت بگیرد، قطعا به این موارد بهداشتی توجهی نخواهد شد و این مورد برای حیوانات و انسان ها بسیار خطرناک خواهد بود.

از طرفی دیگر به خطر افتادن بقای گونه های در معرض خطر و منقرض شدن نسل های مختلف حیوانات، سبب به هم خوردن تعادل اکوسیستم های (Ecosystem) طبیعی و وارد شدن صدمات جبران ناپذیری به بقا بشریت خواهد شد.

کنوانسیون بین المللی حمایت از گونه های در معرض خطر (The Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora)

کنوانسیون بین المللی حمایت از گونه های در معرض خطر یا  CITES تحقیقات وسیعی را در خصوص فروش حیوانات خاص به صورت غیر قانونی انجام داده است و طرح های متفاوتی را برای مبارزه با این معضل پیشنهاد داده است.

وضع قوانین و محدودیت ها

یکی از این موارد ممنوعیت و یا محدود کردن تجارت و خرید و فروش گونه های خاص است.

این محدودیت ها در مرزها و کشورهای در حال توسعه که بیشترین آمار تجارت غیر قانونی حیوانات را دارند، با جدیت بیشتری پیگیری میشود، از جمله این مکان ها، مرزهای بین المللی چین و مرزهای شرقی اتحادیه اروپا هستند.

آموزش عمومی

یکی از قدرتمندترین ابزارها برای مبارزه با تجارت غیرقانونی حیات وحش متقاعد کردن مصرف کنندگان برای انتخاب آگاهانه محصولات در حین خرید کردن است.

این مورد به جز مصرف کنندگان نهایی، شامل تولیدکنندگان، تامین کنندگان و فروشگاه های واسط نیز میشود.

عدم وجود تقاضا در بازار برای محصولاتی که به صورت جدی سبب آسیب رسیدن به حیات وحش میشود، در نهایت میتواند سبب توقف عرضه و تولید آن گردد.

فروشگاه پت شاپ پتیا به عنوان نخستین فروشگاه لوازم حیوانات و غذای حیوانات خانگی در راستای آموزش افراد برای حمایت از حیات وحش به انتشار مطالب و مقالات مرتبط پرداخته و تلاش دارد تا با فرهنگ سازی در این زمینه به حفظ گونه های کمیاب و محیط زیست کشور عزیزمان ایران کمک کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا