کرونا

تقویت سیستم ایمنی بدن

انتشار ویروس کرونا در جهان، موجی از ترس و وحشت را در بین مردم به دنبال داشته است. از اسفندماه 1398 و همزمان با انتشار این ویروس در کشورمان، تب‌وتاب مقابله با این ویروس نیز آغاز شد. ویروس کرونا با تاثیر بر سیستم تنفسی، می‌تواند روند رسیدن اکسیژن به خون و بدن را با دشواری همراه کند که همین موضوع در بین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون سرطان، دیابت، آسم و … هستند، می‌تواند خطرآفرین بوده و حتی موجب مرگ شود.

اما تنها افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیستند که در مقابله با این ویروس ممکن است آسیب ببینند. بلکه، تمامی اقشار، خصوصا افرادی که دارای ضعف در سیستم ایمنی بدن هستند، احتمال ابتلاء به این بیماری را دارند.

ضعف در سیستم ایمنی بدن، موجب می‌شود تا راه ورود ویروس کرونا هموار شده و بدن شخص نتواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. به همین سبب، تقویت سیستم ایمنی بدن، یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای کرونایی است! بدون شک، آشنایی با غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، روش‌های تقویت سیستم ایمنی،  می‌تواند به افراد کمک کند تا خود را در برابر ویروس کرونا قوی‌تر کرده و بتوانند دوران کرونایی را به راحتی پشت سر بگذارند.

چگونه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بشویم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یک چالش، ابعاد متفاوتی را در بر دارد. برای مثال، صرف تغذیه مناسب یا استفاده از ماسک و دستکش، نمی‌توان گفت بدن در برابر ویروس کرونا مقاوم شده است. بلکه عوامل متعددی با درصد تاثیرگذاری متفاوت، بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار هستند. آشنایی با این عوامل، می‌تواند دانش خوبی به شما بدهد تا با تقویت سیستم ایمنی بدن خود، به جنگ کرونا بروید!

·        خواب کافی و باکیفیت برای تقویت ایمنی بدن

چه کسی فکرش را می‌کرد می‌توان با خوابیدن به کرونا مبتلا نشد و دنیا را نجات داد؟! شاید برایتان تعجب‌برانگیز باشد، اما این یک واقعیت است که بدن ما به خواب نیاز دارد. خوابیدن می‌تواند به بدن کمک کند تا خود را مجددا برای روز پرکار دیگر آماده کند.

عدم استراحت و خواب به میزان کافی، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، آلزایمر و حتی کرونا را افزایش دهد! براساس مطالعات انجام شده، افرادی که به میزان کمتر از 5 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، احتمال ابتلای بیشتر به ویروس‌ها و بیماری‌ها را دارند. البته صرفا خواب نمی‌تواند آپشن نجات بخش باشد. زمان خواب نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

براساس تحقیقات، خواب بین ساعت 10 شب تا 2 بامداد از بهترین و موثرترین خواب‌ها برای بدن است، به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود در این دوران کرونایی، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا استراحت کافی شبانه داشته باشید.

·        مصرف ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیرباز مصرف میوه و سبزیجات در بین مردم کشور ما برای مقابله با بیماری‌ها رواج داشته و این مواد را جزو غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن به حساب می‌آورند. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف این دسته از خوراکی‌ها می‌تواند مواد مغذی لازم برای بدن را تامین کند. این مواد مغذی شامل بتاکاروتن، ویتامین‌های C و E و… هستند که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند.

– بتاکاروتن

این ماده غذای بیشتر در سیب‌زمینی، هویج و سبزیجات یافت می‌شود. بتاکاروتن آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند موجب کاهش التهابات شده و با افزایش سلول‌های دفاعی، موجب تقوبت سیستم ایمنی بدن شود.

– ویتامین C و E

ویتامین‌های C و E نیز به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شوند که می‌توانند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند. ویتامین C را بیشتر می‌توان در فلفل، پرتقال، کلم بروکلی، توت‌فرنگی، لیمو و سبزیجات یافت. همچنین، اسفناج، کرم بروکلی، آجیل و خشکبار و… نیز، منابع سرشار از ویتامین E هستند.

– ویتامین D

تحقیقات نشان می‌دهد سطح مناسب ویتامین D در بدن افراد می‌تواند با کاهش نرخ تولید ترکیبات پیش التهابی، از ابتلا به بیماری‌های عفونی، خصوصا بیماری‌های عفونی مرتبط با دستگاه تنفسی جلوگیری کند.

علاوه بر این، وجود سطح قابل قبول این ویتامین در بدن می‌تواند امکان ابتلاء به دیگر بیماری‌های التهابی شامل سل، هپاتیت و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. از مهم‌ترین غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی و نیز منابع تامین ویتامین D می‌توان به غلات غنی‌شده، شیر و مکمل‌های گیاهی اشاره کرد. البته، قرار گرفتن در نور خورشید نیز به افزایش سطح ویتامین D و نیز تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

– زینک

زینک نیز یکی دیگر از موادی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ماده معدنی می‌تواند به افزایش گلبول‌های سفید بدن که وظیفه مقابله با بیماری‌ها را دارد، کمک کند. آجیل و خشکبار، دانه‌های کدو تنبل و کدو حلوایی، دانه‌های کنجد و لوبیا و عدس از مهم‌ترین منابع تامین زینک هستند. همچنین شما می‌توانید از داروخانه‌ها مکمل‌ها و کپسول‌های حاوی زینک را خریداری کنید.

·        تاثیر رژیم غذایی بر سلامتی بدن

رعایت اصول رژیم غذایی سالم می‌تواند به سلامت شما کمک شایانی داشته باشد. استفاده کمتر از غذاهای چرب و نیز گنجاندن سبزیجات در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا بدن سالم‌تری داشته و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

وظیفه مقابله با ویروس‌ها، باکتری و عوامل بیماری‌زا در بدن به عهده گلبول‌های سفید است. تحقیقات نشان می‌دهد سطح گلبول‌های سفید در بدن گیاهخواران بیشتر از دیگر افراد است. این موضوع ارتباط مستقیم با چربی پایین و وجود سبزیجات در رژیم آن‌ها دارد. البته هدف از این مقاله دعوت شما به گیاهخواری نیست، بلکه آشنایی شما با رژیم‌های موثر است!

·        تاثیر وزن ایده‌آل بر ایمنی انسان

چاقی، مادر امراض است! این گزاره همواره درست و برقرار است که باید دائما در گوشه ذهن داشته باشید. چاقی می‌تواند امکان ابتلاء به بیماری‌های قلبی، دیابت و … را افزایش دهد. این بیماری‌ها به عنوان بیماری زمینه‌ای می‌توانند باعث کاهش سطح مقاومت بدن شده و شما را در برابر ویروس کرونا بسیار تضعیف می‌کند. بنابراین، کاهش و یا افزایش وزن بدن تا زمان رسیدن به وزن ایده‌آل متناسب با فیزیک شما، یکی از عوامل تقویت سیستم بدنی است.

·        ارتباط ورزش و ایمنی بدن

ورزش کردن به تمامی ارگان‌های بدن کمک می‌کند. ورزش می‌تواند باعث افزایش فدرت دفاعی بدن شده و شما را در برابر ویروس‌ها تا حد زیادی مقاوم کند. ورزش، فوائد بسیار زیاد دیگری نیز برای بدن دارد. کاهش احتمال ابتلاء به سرطان، پوکی استخوان، بیماری قلبی و… تنها بخشی از فواید ورزش کردن برای بدن افراد است.

سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهید. کافیست به مدت یک ماه، روزانه 30 دقیقه ورزش سبک انجام دهید تا متوجه فواید این موضوع بر تناسب اندام و سلامتی خود شوید. برای ورزش کردن نیاز نیست حتما از تجهیزات ورزشی خاصی استفاده کنید و یا در باشگاه‌ها نام‌نویسی کنید؛ بلکه پیاده‌روی یکی از راحت‌ترین ورزش‌هاست. در کنار پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا، یوگا و کوه‌پیمایی نیز روش‌های جذابی برای کاهش وزن و تناسب اندام هستند.

آیا حیوانات خانگی می‌توانند باعث افزایش احتمال ابتلاء به کرونا شوند؟

این یک واقعیت است که عوامل بیماری‌زا می‌توانند بین انسان و حیوان منتقل شوند. با مثبت شدن تست کرونای یک ببر در آمریکا و چند گربه در هنگ‌کنگ، موجی از نگرانی بین صاحبان حیوانات خانگی بوجود آمد که آیا همدم باوفای آن‌ها می‌تواند باعث ابتلا به کرونا شود یا خیر؟

در ابتدا، خوب است بدانید براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، نسبت به کسانی که ترجیح داده‌اند حیوان خانگی نداشته باشند، فشار خون کمتری دارند. همچنین، دارندگان حیوانات خانگی، سطح پایین‌تری از کلسترول را در بدن خود دارند. این موضوع نشان می‌دهد، نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند سلامت افراد را به سمت و سوی خوبی ببرد.

برای مثال، افرادی که سگ را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب می‌کنند و سگ را به گردش می‌برند، همزمان خود نیز ورزش کرده و بدن سالم‌تری خواهند داشت. همچنین، خانم‌هایی که از گربه‌ها نگهداری می‌کنند، با خرید از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی همچون پتیا، لذت نگهداری و مراقبت از موجود کوچک و دوست‌داشتنی را می‌چشند و همین حس، سطح رضایت از خود و زندگی را در این افراد افزایش می‌دهد.

به طور کلی، نمی‌توان گفت نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند موجب ابتلا به کرونا شود؛ چرا که شرایط زندگی حیوان خانگی، کاملا در اختیار شماست. بدون شک، ابتلا چند حیوان در جهان به کرونا، نمی‌تواند اثبات ضعف سیستم ایمنی آن‌ها باشد. بلکه این نحوه نگهداری و مراقبت از این موجودات دوست داشتنی است که می‌تواند باعث ابتلا آن‌ها به این بیماری شود.

بهتر است در دورانی که کرونا به طور گسترده‌ای جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، با رعایت نکات بهداشتی و نظافتی، خود، خانواده و حیوان خانگیتان را در برابر این بیماری ایمن کنید.

باید قبول کرد که ویروس کرونا تا مدت نامعلومی مهمان ناخوشایند کشور ما خواهد بود. بنابراین، بهتر است با رعایت خونسردی و عدم انتقال استرس ناشی از این بیماری به خانواده و حیوان خانگی، به همزیستی با این بیماری عادت کنیم.

در این شرایط که قرنطینه خانگی یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های مقابله با کروناست، سعی کنید در منزل حتما وسایل نگهداری از گربه  یا سگ را در اختیار داشته باشید یا اگر ندارید، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی خریداری کنید.

سلامتی حیوان خانگی دلبند شما، کاملا تابع نحوه مراقبت و رفتار شماست. سعی کنید در این دوران کرونایی با مطالعه مقالات و کسب تجربه، دانش برخورد با حیوان را در خانه فرا بگیرید. بدون شک، قرنطینه خانگی هر چقدر برای شما دشوار است، می‌تواند برای پت دلبند شما نیز دشوار باشد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا