حیوان خانگی و آپارتمانیرفتار حیوانات خانگیگربه آپارتمانی

توانایی های ذهنی در گربه ها

این روزها نگهداری از حیوانات خانگی بیش از پیش در بین مردم رواج پیدا کرده است. انتخاب نوع حیوان خانگی اولین گامی است که باید بردارید.

گربه‌ها یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنید. گربه‌ها با ظاهری زیبا و بازیگوشی خاص خود می‌توانند همدم خوبی برای شما و خانوادتان باشند.

خوب است بدانید برخلاف باور عموم، گربه‌ها به اندازه سگ‌ها از هوش و توانایی‌های ذهنی منحصربه‌فرد برخوردارند.

هوش گربه ها را می‌توان در ارتباط با اعضای خانواده، بازی‌هایی که انجام می‌دهند و… به خوبی تشخیص داد. در این مقاله، اطلاعات کاملی از مقایسه سگ ‌ها و گربه ‌ها و قدرت حافظه و یادگیری در گربه ها را بررسی کرده و توانایی ذهنی آن‌ها را به چالش می‌کشیم. برای دسترسی به مقالات بیشتر، می‌توانید به پتیا مراجعه کنید.

تقابل گربه و سگ!!!

شاید هیچ‌وقت کریستین ویتاله، پژوهشگر و استاد دانشگاه ایالتی اورگان تصورش را نمی‌کرد با پیدا کردن گربه‌ای سیاه و سفید (که بعدها کارل نام گرفت!) در کنار جاده، بتواند اطلاعات جدیدی از میزان هوش گربه ها را بدست بیاورد و باورهای قدیمی از یکه‌تازی سگ‌ها در هوش و توانایی ذهنی را به چالش بکشد.

سال‌هاست که گربه‌ها همانند سگ‌ها در کنار ما زندگی می‌کنند؛ اما بر خلاف سگ‌ها، زمان بسیار کمی برای مطالعه رفتاری و شناخت هوش گربه ها صرف شده است.

تا همین چند سال اخیر، محققان تصور می‌کردند گربه‌ها نمی‌توانند به صحبت‌های انسان واکنش مناسب نشان دهند!

از این رو، کریستین ویتاله تصمیم گرفت تا بررسی بیشتر گربه‌ها، قدرت حافظه و یادگیری در گربه ها و توانایی های ذهنی گربه ها را بیشتر بررسی کند. نتایج این بررسی‌ها باعث شگفتی همگان شد!

آیا گربه ‌ها را دست کم گرفته‌ایم؟

همانطور که گفته شد، باور محققان درباره هوش گربه ها به شکلی بود که گربه‌ها را فاقد قدرت ذهنی تصور می‌کردند.

در گام اول، ویتاله گربه را در آغوش گرفت و دو کاسه را در فاصه چند متری خود روی زمین قرار داد. سپس، با دست، به سمت یکی از کاسه‌ها اشاره کرد.

کودکان انسان، به راحتی در این آزمون قبول می‌شوند؛ چون آموخته‌اند که با محیط خود و والدین ارتباط برقرار کنند و در صورت اشاره، کودکان به سمتی که اشاره شده است، نگاه کرده و یا حرکت می‌کنند.

خوب است بدانید بسیاری از حیوانات همچون شامپانزه‌ها در این آزمون شکست خورده‌اند!

کارل، گربه دکتر ویتاله، در این آزمون قبول شد!

تا پیش از این تصور می‌شد فقط سگ‌ها می‌توانند در این آزمون قبول شوند.

البته دکتر ویتاله تنها نیست. پس از سال‌ها عدم توجه به توانایی های ذهنی در گربه ها، دانشمندان مختلفی همچون او در سرتاسر دنیا در آزمایشگاه‌های مختلف در حال بررسی قدرت حافظه و یادگیری در گربه ها و سنجش هوش گربه ها هستند.

پس از بررسی‌های بسیار ابتدایی و اولیه در این مراکز مطالعاتی، مشخص شد که در بسیاری از آزمایشات انجام شده برای بررسی هوش گربه ها، نتایج تا حد بسیار زیادی با نتایج سگ‌ها مطابقت دارد.

این موضوع، باور عموم را نسبت به گربه‌ها تغییر داد.

آیا سگ‌ها یک شبه محبوب شده‌اند؟

سال‌ها پیش سگی به نام اورئو نیز شرایطی مطابق با کارل را داشت. در سال 1996، برایان هار که در آن زمان دانشجوی دانشگاه آتلانتا بود، در حال مطالعه رفتار کودکان و نحوه قبولی آن‌ها در آزمون اشاره بود. او معتقد بود که سگش، اورئو، نیز می‌تواند در این آزمون قبول شود.

در سال 1998، برایان هار مطالعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد سگ‌ها می‌توانند اشاره انسان را درک کنند. تا آن سال، محققان شناخت اجتماعی، چندان مطالعاتی درباره سگ‌ها انجام نداده بودند؛ زیرا معتقد بودند سال‌ها زندگی کردن سگ‌ها و انسان‌ها و اهلی شدنشان، آن‌ها را از ماهیت اصلیشان دور کرده است.

یافته‌های برایان هار در سال 1998 نشان داد که سگ‌ها نیز ارزش مطالعه دارند. از آن زمان تاکنون هزاران مقاله درباره هوش سگ‌ها منتشر شده است.

براساس این یافته‌ها، سگ‌ها می‌توانند احساسات را در چهره انسان تشخیص دهند؛ همچنین، قادرند مولفه‌های گفتاری را درک کرده و حتی ممکن است اخلاق و انصاف هم داشته باشند.

به همین دلیل و به لطف این مطالعات، سگ‌ها امروزه به عنوان همراهانی وفادار و قابل اعتماد در بسیاری از خانه‌ها زندگی می‌کنند.

تا سال 2004 کمتر محققی به هوش گربه ها و مطالعه قابلیت‌ها و توانایی های ذهنی در گربه ها علاقه داشت. بیشتر افراد، گربه‌ها را برای جذابیت و زیبایی و بانمک بودن خریداری می‌کردند و کمتر کسی به فکر قدرت حافظه و یادگیری در گربه ها بود. البته، دید ما همواره به همین شکل باقی نماند!

انقلاب توانایی های ذهنی در گربه ها!

در آزمایشگاهی در ایالت اورگان، گربه ای به نام لایلا به همراه صاحبش، کلارا، وارد اتاق آزمایش شدند. کلارا، گربه را روی زمین می‌گذارد و به آرامی از اتاق خارج می‌شود.

لایلا متوجه عدم حضور صاحب خود شد و سریعا به سمت دری که کلارا از آن خارج شده، می‌رود و شروع به میومیو می‌کند.

دکتر ویتاله که مسئول این آزمایش است می‌گوید، لایلا در طول 2 دقیقه بیش از 61 بار میومیو کرده است.

پس از گذشت دو دقیقه، کلارا به اتاق باز‌می‌گردد. گربه با دیدن صاحب خود به سمت او می‌رود و آرام در آغوشش می‌نشیند.

پس از گذشت چند دقیقه، لایلا صاحب خود را ترک کرده و شروع به کنجکاوی در گوشه و کنار اتاق می‌نماید و با اشیاء و اسباب‌بازی‌های موجود در اتاق بازی می‌کند.

دکتر ویتاله می‌گوید: مردم تصور می‌کنند در این شرایط، گربه به صاحبش اهمیت نمی‌دهد، اما واقعیت چیز دیگری است.

حضور کلارا در اتاق باعث شده است که لایلا احساس آرامش و امنیت داشته باشد. به همین سبب، پس از حضور کلارا، به بازیگوشی و سرگرمی خود می‌پردازد.

درست همانند زمانی‌که کودک خردسالی را تنها در اتاقی رها می‌کنیم و بهانه می‌گیرد و با حضور مادرش، بازی خود را ادامه می‌دهد.

در واقع، کلارا برای لایلا احساس اطمینان از شرایط پیرامون را ایجاد می‎‌کند.

دکتر ویتاله معتقد است که هوش گربه ها ظرفیت بسیار زیادی برای مطالعه دارد. لذا تیم تحقیقاتی دکتر ویتاله روی توانایی های ذهنی در گربه ها مرکز کرد.

در سال 2017، نتایج به دست آمده از تحقیقات دکتر ویتاله نشان داد که گربه‌ها تعامل با انسان‌ها را به غذا و اسباب‌بازی ترجیح می‌دهند.

همچنین، آن‌ها متوجه شدند گربه‌ها زمان بیشتری را با افرادی سپری می‌کنند که به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

چگونه بفهمیم گربه ما، باهوش است یا نه؟

برای بررسی قدرت حافظه و یادگیری در گربه ها، می‌توان آزمایشات زیر را انجام داد. توجه داشته باشید که بررسی میزان هوش گربه ها نیازمند شرایطی است. بهتر است گربه شما در شرایط آرام و بدون استرس باشد.

آزمایش شماره یک – آیا گربه شما نام خود را می‌داند؟

چهار کلمه که تعداد حروف برابر با اسم گربه شما دارند را با فاصله 15 ثانیه از هم بگویید و سپس، نام گربه را صدا بزنید.

اگر گربه با گفتن نام، به سمت شما برگشت و یا گوش‌هایش را به عقب برد و یا به سمت شما حرکت کرد، بدین معناست که گربه نام خود را می‌داند.

آزمایش شماره دو – آیا گربه شما احساسات شما را درک می‌کند؟

یک وسیله ترسناک را که تاکنون گربه شما ندیده است، با خود به اتاق گربه ببرید. سپس، همراه گربه روی زمین بنشینید و با وسیله ترسناک ارتباط برقرار کنید.

بگویید که چه وسیله جذاب و خوبی و واکنش‌های مثبت داشته باشید. اگر گربه شما در ابتدا ترسید اما سپس آرام شد و با شی ارتباط برقرار کرد، نشان‌دهنده این است که توانایی‌های ذهنی در گربه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات شما را متوجه شوند.

شما می‌توانید اینگونه وسایل را از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید.

آزمایش شماره سه، آیا گربه شما مستقل است؟

چند دقیقه‌ای در اتاق به همراه گربه باشید ولی توجه خود را به گوشی همراه و یا کتاب دهید. سپس گربه خود را صدا بزنید. اگر گربه سریعا به سمت شما آمد، نشان‌دهنده وابستگی او به شماست.

گربه‌های مستقل سعی می‌کنند فاصله خود را با شما حفظ کنند.

آزمایش شماره چهار – گربه شما را ترجیح می‌دهد یا غذا را؟

برای این نوع آزمایش بررسی توانایی های ذهنی در گربه ها، بهتر است گربه گرسنه نباشد. مقداری اسباب‌بازی و غذا را در نزدیکی خود روی زمین قرار دهید و گربه خود را صدا بزنید.

اگر گربه در کنار شما و روی پای شما نشست و مشغول بازی و یا غذا خوردن نشد، بدین معناست که بودن شما را ترجیح می‌دهد؛

اما اگر اسباب‌بازی و یا غذا را انتخاب کرد و از شما دور شد، پیشنهاد می‌کنیم در ارتباط خود با گربه‌تان حتما تجدیدنظر کنید (شرایط گربه و آمادگی‌اش برای این آزمون از اصلی‌ترین مواردی است که باید رعایت شود).

گربه‌های باهوش دوست داشتنی!

آزمایشات نشان داده است که توانایی های ذهنی در گربه ها کمتر از سگ‌ها نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد گربه‌ها مغز کوچک‌تری دارند، اما این به معنای توانایی کمتر نیست.

تقسیم‌بندی مغز گربه‌ها به چند قسمت باعث شده است که بتوانند محیط پیرامون خود را درک کرده، تصمیم بگیرند و تغییراتی را ایجاد کنند.

صرفا خرید گربه‌ای شیرین و بازیگوش از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پایان کار نیست. توانایی های ذهنی در گربه ها به شکلی است که رفتار شما را متوجه می‌شوند و می‌توانند از شما چیزهای مختلفی یاد بگیرند. پس سعی کنید با این باهوش‌های دوست‌داشتنی، دوستی بیشتری داشته باشید!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا