گربه آپارتمانیحیوانات در طبیعت

جفت گيري گربه سانان

جفت گيری گربه سانان یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که قصد دارند برای نگهداری حیوانات خانگی گربه ها را انتخاب نمایند.
متاسفانه، بعضی از صاحبین این گونه از حیوانات خانگی با بی‌توجهی به فصل جفت گيری گربه ها و اصول نگهداری گربه حتی از باردار شدن گربه خانگی خود مطلع نمی‌شوند و این بی اطلاعی می‌تواند به این حیوانات آپارتمانی صدمه وارد کند.

اگر شما می‌خواهید یک گربه را به سرپرستی بپذیرید و یا قصد دارید برای گربه ای که دارید یک دوست کوچک بیاورید با ما همراه باشید تا در مورد جفت گيري گربه سانان، فصل جفت گيری گربه ها و اصول نگهداری گربه اطلاعات لازم را کسب کنید.

جفت گيری گربه سانان

در تمامی گربه ها بسته به جنسیت و سن، دوره ی مشخصی برای آمادگی جهت انجام جفت گيری گربه سانان وجود دارد.

برای مشخص شدن زمان جفت گيری گربه سانان علائم مشخصی وجود دارد که توجه به آنها به شما برای تشخیص مناسب در مورد فصل جفت گيری گربه ها کمک خواهد کرد.

یکی از علائم مشخص جفت گيری گربه سانان در گربه های ماده بالارفتن دمای بدن است که با عنوان چرخه حرارت نیز از آن یاد می‌شود.

چرخه حرارت به طور معمول توسط صاحبان گربه که به اصول نگهداری گربه آشنا هستند، امری شناخته شده است. رفتار گربه به طور کامل تغییر می‌کند و بدین ترتیب آشکار می‌شود که گربه آماده جفت گیری است.

بهتر است طی اولین چرخه حرارت از جفت گیری جلوگیری شود و گربه ی ماده برای انجام این کار بیش از یک سال سن داشته باشد.

در سن کمتر از یک سال ممکن است گربه ماده به طور کامل به بلوغ نرسیده باشد و بارداری آنها سبب بروز بیماری و ضعیف شدن آنها گردد.

یکی از مهمترین اصول نگهداری گربه در فصل جفت گيری گربه ها نگهداری این حیوانات خانگی آپارتمانی در منزل یا محیط‌های کنترل شده است؛ زیرا اگر گربه ها در محیط های کنترل‌شده، نگه داشته شوند، احتمال جفت گيری گربه سانان و حاملگی ناخواسته وجود ندارد.

در صورتی که اگر حیوان خانگی خود را در این دوران به پارک یا فضای آزاد ببرید و اجازه دهید تا سرخوشانه به گشت و گذار بپردازد، احتمال برخورد با یک گربه‌ی دیگر و جفت گيری گربه سانان برای آنها مخصوصا در سن کمتر از یک سال بالاتر می‌رود.

یک علامت دیگر در هر دو جنس نر و ماده برقراری ارتباط از طریق صداهای مشخص در طول مدت آمادگی برای جفت گیری می‌باشد، این صداها معمولا از سمت گربه ماده آغاز شده و گربه ی نر به آن پاسخ می‌دهد.

فصل جفت گيری گربه ها و زمان مناسب آن

فصل جفت گيری گربه ها معمولا بهار و تابستان در نظر گرفته می‌شود؛ به طور طبیعی این فصل برای پرورش خوب است؛ زیرا بچه گربه ها در طول تابستان زنده می‌مانند و تا شروع فصل سرما جثه مناسب و مقاومی خواهند داشت.

گربه های ماده در 5 تا 12 ماهگی و گربه های نر به طور متوسط در 6 تا 11 ماهگی به بلوغ می‌ر‌سند و پس از آن آمادگی انجام جفت گیری و تولید مثل را خواهند داشت.

توانایی جفت گیری در گربه های نر تا 14 سال و در گربه های ماده از 7 تا 9 سال متغیر است.

در گربه های ماده‌ی بالغ این آمادگی به عنوان دوره پذیرش جفتگیری توصیف شده است و با تولید استرادیول (Estradiol) (یک نوع استروژن) توسط فولیکولهای تخمدان مرتبط است.

این دوره نباید با قاعدگی در بانوان اشتباه گرفته شود و علائم آن کاملا متفاوت خواهد بود؛ در این دوره در گربه ها به ندرت خونریزی مشاهده می‌شود، هر چند ممکن است تخلیه های مخاطی صورت پذیرد.

گربه های ماده ای که در این دوره هستند، در صورتی که عمل جفت گیری گربه سانان را انجام ندهند، سطح هورمون هایشان سقوط خواهد کرد و چرخه استورس (Estrous Cycle) متوقف خواهد شد تا اینکه در دو تا سه هفته دیگر این حالت برایشان تکرار شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + شش =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا