حیوانات خیابانیحمایت از حیوانات

حیوانات خیابانی

حیوانات خیابانی حیواناتی هستند که آزادانه در شهر زندگی میکنند، مالکیت ندارند، در معرض خطرات و اتفاقات ناخوشایند قرار دارند که ساده‌ترین این خطرات میتواند شکستگی دستها، پاها و همچنین ابتلا به بیماری های مختلف باشد.

برخی از آنها به خواسته خود، پا به این دنیا نگذاشته‌اند و ناخواسته نیز توسط برخی از انسانها کشته میشوند؛

اما بسیاری از مردم علاقمند به حیوانات، به محض مشاهده حیوانات بی پناه به دنبال راه صحیحی هستند که به آنها کمک کنند.

افرادی پناهگاه حیوانات برای آسایش آنها محیا میکنند؛ شخص یا اشخاصی به یاری هم اگر حیوانات زخمی و بیماری را در خیابان ببینند، مراقبت های پزشکی را برای آنها فراهم میکنند تا به بزودی این حیوانات بی پناه بهبود یابند و به سلامت کامل برسند.

فرد دیگری غذایی برای حیوانات بی پناه تهیه کرده تا گرسنگی آنها را رفع نماید.

به طور کلی از میان مردم حیوان دوست، هر شخصی در انجام این کار نیک به نحوی سهیم است.

در این میان باید به این مسئله توجه داشت که گاهی اهمیت همزیستی با حیوانات خیابانی برای انسانها بیشتر میشود به طوری که در غیاب آنها برخی از کارها برای انسانها غیرممکن میگردد.

جالب است بدانید بیشترین جمعیت این حیوانات را حیوانات بی پناه به خصوص سگها تشکیل میدهد که از پناهگاه حیوانات هستند.برای مثال حیوانات خیابانی میتوانند راهنمای خوبی برای انسانی نابینا باشند؛ در نقش جستجوگر پلیس یا همدم مناسب برای فردی ایفای نقش کنند؛ نگهبان خانه یا باغی باشند.

به طور کلی این حیوانات که بیشتر آنها حیوانات خیابانی هستند، برای انجام طیف وسیعی از مقاصد کمکی، مهارتهای آموزشی را تعلیم میبینند.

در بین حیوانات خیابانی بیش از هر حیوانی ازسگها صحبت شده است اما گربه ها نیز جمعیت قابل توجهی را درمیان حیوانات خیابانی تشکیل میدهند که غذا یکی از مهمترین فاکتور برای گربه های خیابانی یا به صورت کلی حیوانات خیابانی است.

متاسفانه برخی از مردم ایران تصور میکنند که این حیوانات چون جزو دسته حیوانات خیابانی هستند هرغذایی برای آنها مناسب است. در صورتی که کیفیت و سلامت غذا همانطور که برای نگهداری حیوانات خانگی مهم است برای حیوانات خیابانی به خصوص گربه ها نیز اهمیت دارد.

به سبب اینکه تهیه غذا به صورت آسان و با کیفیت برای حیوانات حائز اهمیت است، پت شاپ ایترنتی امتیاز مهمی محسوب میشود.

شایان ذکر است که فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی، با نام تجاری پتیا در راستای فروش آنلاین اقلام و وسایل موردنیاز حیوانات در حال خدمت‌رسانی می‌باشد.

شرایط زندگی حیوانات خیابانی در فرهنگهای مختلف

شرایط زندگی حیوانات به خصوص حیوانات خیابانی در کشورها، شهرها، محله ها و یا حتی فرهنگ های مختلف باهم متفاوت است!

در برخی از کشورها شاهد این هستیم که به شدت به رفاه حیوانات اهمیت داده میشود و آنها در شرایط بسیار خوبی در کنار انسانها زندگی میکنند؛

برای مثال، در برخی از کشورها سگها حیوانی مورد اعتماد محسوب میشوند اما در مقابل در بعضی کشورها می‌بینیم که نه تنها به حقوق حیوانات، بخصوص حیوانات خیابانی احترام گذاشته نمیشود، بلکه نیازهای آنها اعم از غذا، پناهگاه و سلامتشان مورد توجه قرار نمیگیرد!

در این جهان، حیوانات خصوصا حیوانات خیابانی همانند ما انسانها زندگی میکنند، نفس میکشند، غذا میخورند، به یکدیگر محبت میکنند و راههای ارتباطی مخصوص به خود را دارند؛ بنابراین، همانطور که ما انسانها حقوقی داریم، حیوانات هم مشمول این حقوق میشوند؛

اما متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل ترس و تنفر از حیوانات خیابانی با لگد آنها را از خود دور میکنند، آنها را آزار میدهند و یا حتی در برخی مواقع توسط روشهایی بی‌رحمانه همچون مسمومیت، گرسنگی و تیراندازی، آنها را میکشند.

بیماری های شایع در حیوانات خیابانی

توجه به بهداشت حیوانات خصوصا حیوانات خیابانی اهمیت فراوانی دارد تا باعث بروز و انتقال انواع بیماری ها در حیوانات خیابانی نشود.

از جمله بیمارهای عفونی و شایعی که در بین حیوانات میتوان نام برد، بیماری های پاراآنفوآنزا (سرماخوردگی در سگ) و لپتوسپیروز در سگها و ایدز از نوع گربه ای است.

خصوصا در بین سگها و گربه های خیابانی، درصد ابتلا به این بیماری ها بالاتر است.

بیماری پاراآنفوآنزا (Parainfluenza Viruses) در بین سگها مسری و دارای علائم سرفه، تب و ایجاد مشکل تنفسی است.

این بیماری به دو شکل در بین سگها بروز پیدا می‌کند.

اگر به صورت خفیف باشد با سرفه همراه است؛ اما بعد از مدت کوتاهی از بدن سگ ناپدید میشود و حیوان بهبود میابد.

اما اگر به صورت شدید به این بیماری مبتلا شود، به شدت تب میکند و مشکل تنفسی حاد در بدن سگ شکل میگیرد.

لازم به ذکر است که این بیماری از سگ به سگ منتقل میشود و انتقال آن از سگ به انسان یا از سگ به سایر گونه‌های حیوانی گزارش نشده است!

بیماری لپتوسپیروز از طریق آشامیدن آب آلوده مثل آب جوی به سگ منتقل میشود، اما علائم بارزی ندارد.

بیماری عفونی ای که در بین گربه های خیابانی شایع است و امروزه اکثر این گربه ها بدان مبتلا هستند، ایدز از نوع گربه ای است.

ابتلا به بیماری ایدز در گربه ها ممکن است از راههای مختلفی باشد؛ برای مثال، می‌توان گفت وقتی گربه ای مشغول جستجوی غذا در بین سطل های زباله موجود در شهر است، برحسب اتفاق سوزن سرنگی آلوده به درون بدن او نفوذ کرده و او را آلوده میسازد؛

سپس، توسط ارتباط جنسی و تولید مثل بین گربه های خیابانی شیوع پیدا کرده و گسترش میابد.این بیماری از گربه به گربه منتقل می‌شود و قابل انتقال به انسان نیست.

پناهگاه حیوانات بی پناه

پناهگاه حیوانات نام مکانی است که برای نگهداری و حمایت از حیوانات بی پناه تاسیس می‌شود و در اکثر مواقع سگها بیشترین جمعیت پناهگاه حیوانات را تشکیل میدهند.

پناهگاه حیوانات به طور کلی خدماتی همچون مسائل درمانی، بهداشت و سلامت، تامین آب و غذا، عقیم سازی و واکسیناسیون حیوانات بی پناه را ارائه میدهد.

پناهگاه حیوانات در برخی از فصول مانند فصل زمستان به علت برف و سرما و در فصل بهار به سبب بارش باران حائز اهمیت بیشتری می‌باشند.

پناهگاه حیوانات، فضایی را در اختیار حیوانات بی پناه قرار میدهد تا فعالیت داشته باشند، بازی کنند و باکیفیت بهتر و بالاتری به حیاتشان ادامه دهند.

در بسیاری از این پناهگاه ها همانند مهدکودک هایی که با توجه به شرایط خاص، سرپرستی کودکی را به خانواده‌ای میسپارند، در پناهگاه حیوانات نیز پذیرفتن سرپرستی حیوان یا حیوانات بی پناه امکانپذیر است.

در انتها، باید اضافه کرد که در برخی شهرهای ایران، پناهگاه های محلی شکل گرفته است که مردم عادی سرمایه گذاران این مکانها هستند.

آنها به صورت نیروهای انسانی در سراسر شهر و یا حتی کشور در زمینه یافتن و پناه دادن سگها یا گربه های خیابانی فعالیت میکنند تا آنها را از درد و رنجی که قرار است در خیابانها متحمل شوند، نجات دهند و گفتنی است که به کمک همین مردم عادی غذا و وسایل بهداشتی این حیوانات بی پناه تامین میشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا