رفتار حیوانات خانگیسگ خانگی

چطور زبان سگ ها را بشناسیم؟

رفتارشناسی سگ و اهمیت فهمیدن معنی حرکات سگ ها از آن جهت مهم است که بدانید سگ ها نیز مانند انسان‌ها از زبان بدن یا Body language برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند.

یک سگ علاوه بر صدا و تکان دادن دم، با سایر اعضای بدن خود و همچنین حرکاتش با انسان و سگ های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. شما با رفتارشناسی سگ و فهمیدن معنی حرکات سگ ها، می‌توانید زبان سگ ها را بدانید و نیازها و احساسات سگتان را متوجه شوید.

 برای اینکه بدانید سگ شما چه می‌خواهد، رفتار او نشانه چیست و بطور کلی، زبان سگ ها را بفهمید، می‌توانید با خواندن این مقاله و سایر مقالات مرتبط با رفتارشناسی سگ از وبلاگ پتیا استفاده کنید.

رفتارشناسی سگ چیست؟

بدون شک، شخصیت هر سگی منحصر‌به‌فرد بوده و بسیاری از رفتارهای او مخصوص خود اوست. اما با این حال، برخی از رفتارها در همه نژادهای سگ دیده می‌شود.

برای فهمیدن زبان سگ ها می‌بایست برخی از رایج‌ترین رفتارهای سگ ها را بشناسید. در ادامه، به معنی حرکات سگ ها که در اکثر نژادهای سگ ها دیده می‌شود، می‌پردازیم.

تکان دادن دم سگ و معانی آن در رفتارشناسی سگ

در زبان سگ ها، دم یکی از اندام‌های پرکاربرد در برقراری ارتباط و نشان دهنده احساسات سگ ها است. تکان دادن دم در سگ ها و چگونگی آن می‌تواند دلایل مختلفی از جمله موارد زیر داشته باشد.

  • تکان دادن دم با ارتفاع کم به معنی ترسیدن یا مشکوک بودن سگ به چیزی می‌باشد.
  • اگر دم سگ بسیار بالا و صاف قرار گرفت، نشانه آشفتگی، ترس و مشکوک بودن سگ است. قطعا سگ مطیع شما نبوده و خطر گاز گرفتن سگ محتمل است. در این حالت، اگر سگ به شما خیره شده، گوشهایش تیز و بدن خود را سفت کرده است، احتیاط بیشتری کنید.
  • اگر دم سگ در حالت شل باشد، نشان از آسودگی و راحت بودن سگ است. گرچه در این حالت، سگ معمولا مشکلی ندارد، اما باید به سایر قسمت‌های بدن او نیز توجه داشته باشید.

معنای یک جا ایستادن سگ در رفتارشناسی سگ

سگی که در یک جا ایستاده و به اصطلاح خشکش زده ممکن است از چیزی که در مقابلش است، ترسیده یا در برابر آن گارد گرفته باشد.

سگ ها در برابر غذا یا اسباب بازی‌ها نیز ممکن است چنین رفتاری داشته باشند. در رفتارشناسی سگ، به خطر گاز گرفته شدن توسط سگ در این حالت اخطار داده می‌شود.

معنای قرار گرفتن دم در بین پاهای سگ

معنی حرکات سگ ها در حالتی که سگ دمش را بین پاهایش قرار داده باشد و گوش‌هایش را به عقب برده باشد، این است که سگ از چیزی ترسیده و باعث آزارش شده است.

معنای بو کردن زمین در رفتارشناسی سگ

در زبان سگ ها بو کردن زمین از علائم ترس سگ می‌باشد، در این حالت، سگ از انسان می‌خواهد حیوانی که باعث ترسش شده را آرام کند.

معنای چرخش سر سگ

در این حالت، سر به یک سمت نگه داشته می‌شود و یا اینکه چشم‌ها ناگهان به سمتی می‌چرخد. در رفتارشناسی سگ ها این حرکت به عنوان خوش‌آمد گویی به یک سگ تازه وارد تعبیر می‌گردد. یک سگ با انجام این حرکت به سگی که از آمدن کنار او هراس دارد و یا از نگاه مستقیم به آن سگ می‌ترسد، به نوعی چراغ سبز نشان می‌دهد.

در زبان سگ ها، نزدیک شدن با نگاه مستقیم نشانه خشونت است. به همین دلیل، در ارتباط کودکان با سگ های جدید این نکته را گوشزد کنید. در کل، احتیاط بر این است که کودکان بدون حضور بزرگتر به سگی غریبه نزدیک نشوند.

معنای لیس زدن بینی در رفتارشناسی سگ

در رفتارشناسی سگ‌ لیس زدن بینی معمولا به عنوان راهی برای آرام کردن غریبه‌ها برداشت می‌گردد و سیگنالی به طرف مقابل جهت آرامش اوست.

معنای لیس زدن صورت شما یا سگ دیگر توسط سگتان

معنی حرکات سگ ها در هنگام لیس زدن صورت شما یا سگی دیگر به نوعی خوش‌آمد گویی می‌باشد و یک رفتار آرام کننده به شمار می‌آید.

معنای خمیازه کشیدن سگ

در زبان سگ ها خمیازه کشیدن سگ نشان از استرس عادی او می‌باشد. معمولا سگ ها این رفتار را در تمریناتی نشان می‌دهند که انتظار زیادی از او داشته باشیم. یا مثلا در دامپزشکی و جایی که می‌خواهیم سگ، منضبط باشد.

همچنین، اگر سگ‌تان با شخص جدیدی روبرو شده است و مدام خمیازه می‌کشد، در معرفی شخص جدید به سگ‌تان عجله نکنید؛ زیرا به احتمال زیاد سگ‌تان از او خوشش نیامده یا به دلیلی از او می‌ترسد.

معنای حالت سر سگ در رفتارشناسی سگ

موقعیت سر، حرکت یا عدم حرکت دادن آن در یک سگ می‌تواند نشان دهنده انواع حالت‌های عاطفی سگ باشد. اگر سر سگ ثابت باشد، در صورت قائم بودن آن، نشان از توجه، تسلط یا پرخاشگری می‌باشد، اما اگر سر پایین باشد، نشان دهنده ترس یا تسلیم بودن سگ است. معمولا سر متحرک، نشان دهنده بازیگوشی سگ می‌باشد.

در رفتارشناسی سگ ها، کج گرفتن سر سگ به این معنی است که سگ تلاش می‌کند به حرف‌های شما بهتر گوش دهد یا در هنگام تمرین پاداش شما را پیش‌بینی کند.

توجه به چشم ‌های سگ چه چیزی را نشان می‌دهد؟

توجه به چشمان سگ و تمرکز و نوع نگاه آن بسیار مهم است. وقتی سگی احساس تنش می‌کند، حالت چشم‌ ها گردتر از حالت معمول می‌گردد یا اینکه سفیدی اطراف چشمش بیشتر از حالت طبیعی دیده می‌شود.

گشاد شدن مردمک چشم‌ ها نیز می‌تواند به‌دلیل ترسیدن سگ یا استرس او باشد. سگی که آرام باشد اغلب پلک می‌زند و چشمانش بادامی شکل می‌باشد. نگاه کردن سگ به پایین، نشان از مطیع بودنش می‌باشد.

حالت دهان سگ نمایانگر چیست؟

در بیان احساسات سگ ها، حرکات دهان و دندان کاربرد زیادی دارد و طیف وسیعی از احساسات را شامل می‌شود. بعنوان مثال، سگی که لب‌ها را به سمت بیرون جمع می‌کند تا دندان‌های بهم فشرده شده خود را نشان دهد و ممکن است گاهی غرغر کند، در حالت عصبانیت و پرخاشگری می‌باشد و قصدش به وحشت انداختن دیگران است.

اما باز بودن دهان و نشان دادن دندان‌ها همیشه به معنی پرخاشگری نیست، معمولا سگی که دهانش باز و بدون کشش در صورت و دهان است، سگی آرام و بدون استرس است. بنابراین، در نظر گرفتن حالت کلی بدن سگ برای فهمیدن زبان سگ ها مهم است. توجه به دهان، چه در رفتارشناسی سگ و چه در سلامت وی اهمیت زیادی است.

معنای حالات گوش های سگ را بشناسیم!

با وجود تفاوت در مدل گوش ‌ها در انواع نژاد‌های سگ، از کوچک و بزرگ گرفته تا راست و شل و افتاده، باز هم معنی حرکات سگ ها از روی حالت گوش‌ها شباهت زیادی بهم دارد.

وقتی که سگی آرام است، ممکن است گوش‌های او کمی به عقب یا طرفین باشند. هر چه سگ بیشتر تحریک شود و توجه‌اش به چیزی بیشتر جلب شود، گوش‌ها بیشتر به سمت جلو متمایل می‌شوند.

نفس ‌نفس زدن سگ نشان دهنده چیست؟

نفس‌نفس زدن سگ ها واکنشی طبیعی برای خنک کردن خودشان است؛ اما نفس‌نفس زدن می‌تواند نشانه‌ای از استرس یا احساس گرما در سگ باشد، بویژه  اگر این نفس‌نفس زدن با دهانی تنگ و چین خورده اطراف آن همراه شود.

اگر خنک کردن سگ ‌تان برایتان مشکل است و نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم روش‌های خنک کردن سگ در تابستان را در پتیا مطالعه کنید.

تجزیه و تحلیل موقعیت بدن در رفتارشناسی سگ

در رفتارشناسی سگ، تجزیه و تحلیل حالت کلی بدن سگ در تعیین احساسات آن‌ها بسیار مهم است. حالت ایستاده می‌تواند نشان دهنده تسلط باشد.

اگر بدن سفت باشد، نشان دهنده پرخاشگری است. تسلیم شدن سگ به دو صورت فعال و منفعل می‌باشد. اگر سگ بدن خود را پایین و به سمت زمین نگه دارد، حالت تسلیم فعال می‌باشد. اما در صورتی که روی زمین دراز بکشد و شکمش را نمایان سازد، در حالت تسلیم منفعل قرار می‌گیرد.

به چه علت سگ ها گاز می‌گیرند؟

معمولا توله سگ ها از راه گاز گرفتن با والدین خود ارتباط برقرار می‌کنند، به همین دلیل ممکن است گاهی این کار را با شما نیز انجام دهند.

سگ های جوان نیز معمولا در هنگام بازی کردن یا هیجان گاز می‌گیرند، این گاز گرفتن‌ها ممکن است در هنگام آموزش یا بدون دلیل خاصی رخ دهد، اما اگر سگ ‌تان بطور مداوم گازتان می‌گیرد، بهتر است پیش از جدی شدن مشکل، دلیل آن را با کمک یک متخصص پیدا کنید.

سگ ها همچنین، در هنگام ترس، اضطراب و حمله گاز می‌گیرند. برای پیدا کردن علت گاز گرفتن سگ، باید بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی سگ را به این کار ترغیب می‌کند.

کسانی که رفتارشناسی سگ ها را مطالعه کرده باشند و از زبان سگ ها چیزی بدانند می‌توانند به این تشخیص کمک کنند.

معنای چرخیدن سگ دور خود

اگر سگ‌تان مدام به دور خود می‌چرخد، با این حال که با مزه به نظر می‌رسد، اما ممکن است به دلیل وجود مشکل در سلامتی او باشد. یک از دلایل این حرکت، وجود عفونت گوش می‌باشد.

همچنین، در سگ های مسن، ابتلا به سندرم وستیبولار نیز از دلایل چرخیدن سگ دور خود است. وجود تومور مغزی با وجود سم در بدن سگ نیز ممکن است از دلایل این حالت باشد.

اگر سگ‌ تان بصورت مداوم این کار را تکرار می‌کند، بهتر است از یک دامپزشک کمک بگیرید.

معنای کندن زمین توسط سگ

سگ ها به دلایل زیادی از جمله فرار کردن، مخفی کردن غذا، تعقیب حیوانات و یا پیدا کردن جای خنک برای دراز کشیدن زمین را می‌کنند.

در برخی مواقع نیز سگ ها در داخل خانه این کار را انجام می‌دهند، معنی حرکات سگ ها در این حالت را می‌توان به غریزه و زمانی که گرگ بودند، نسبت داد.

معنای خوردن مدفوع توسط سگ

دلایل مختلفی برای خوردن مدفوع توسط سگ ها وجود دارد. تا حدودی، بروز این رفتار از سگ ها عادی است. همچنین، گاهی ترس، یا کنجکاوی دلیلی بر این کار سگ می‌باشد.

همچنین، ممکن است این کار سگ بدلیل سوتغذیه باشد. شما می‌توانید از یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی معتبر مانند پتیا، بهترین مواد غذایی را تهیه کنید تا از تغذیه مناسب سگ خود اطمینان داشته باشید.

معنای فشار دادن سر سگ توسط خودش

اگر دیدید که سگ ‌تان در حال فشار دادن سر خود به دیوار یا یک شی سخت است، باید فورا دست به کار شوید. در رفتارشناسی سگ ها، این حالت می‌تواند نشانه وجود مسمویت در سگ یا بیماری مغزی باشد.

توصیه می‌شود در مواجه با چنین رفتاری سگ را برای انجام معاینه نزد دامپزشک ببرید.

معنای نشستن سگ میان پاهای شما

غالبا این رفتار سگ، به نشانه مالکیت تعبیر می‌شود، اما در زبان سگ ها، این حالت نشان دهنده اضطراب، استرس و یا عصبانیت است.

سگ با نزدیک‌تر شدن به شما به دنبال داشتن احساس امنیت بیشتر می‌باشد.

معنای ادرار کردن بی‌جای سگ

کسی که رفتارشناسی سگ ها را مطالعه کرده و به زبان سگ ها آشناست، می‌داند که برای یک سگ تربیت شده، ادرار کردن در جایی به غیر از جای ادرارش، بدون دلیل نیست.

اگر این رفتار را در سگ خود مشاهده می‌کنید، حتی وقتی که به جای ادرارش نزدیک است، باید بدانید که سگ‌ تان مشکلی دارد.

این رفتار می‌تواند بدلیل وجود عفونت در کلیه، مثانه یا مجاری ادرار سگ باشد. همچنین، در سگ های مسن‌تر نشانه‌ای از زوال عقل است.

اگر مدت زیادی است که از یک سگ نگه‌داری می‌کنید، احتمالا بصورت تجربی رفتارشناسی سگ‌تان را یاد گرفته‌اید، پس شما به عنوان صاحب او باید تغییر رفتارهای او را پیش از همه متوجه شوید.

همانطور که می‌دانید، سگ ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند، لذا ممکن است وقتی تنها بمانند احساس ترس کنند. سعی کنید قبل از تنها گذاشتن سگ‌تان با او بازی کنید یا او را به یک پیاده‌روی ببرید.

با این حال، در صورت امکان سگ را به مدت طولانی تنها نگذارید!

با رفتارشناسی سگ و شناختن حالات روحی، احساسات و یا نیازهای سگ از روی حرکات کلی آنها، می‌توانید زبان سگ ها را بفهمید و با پی بردن به معنی حرکات سگ ها، ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا