سگ خانگیتغذیه سالم حیوانات خانگی

رژیم غذایی مناسب برای سگ ها

رژیم غذایی مناسب برای سگ ها یکی از مسائلی است که باید در نگهداری از این حیوان دوست داشتنی توجه زیادی به آن داشت.

وعده‌های غذایی مناسب برای سگ های مختلف، می‌تواند بسیار متفاوت از دیگری باشد. به عنوان مثال، خوراکی مناسب سگ ژرمن‌شپرد با خوراکی مناسب سگ‌ نژاد تریر، تفاوت زیادی دارد.

همچنین که خوراکی مناسب سگ در شرایط مختلف بیماری یا سلامتی کامل نیز متغیر می‌باشد.

بنابراین، لازم است در تدوین رژیم غذایی مناسب برای سگ ها عوامل مختلفی از جمله نژاد، اندازه، سن و شرایط سلامتی سگ را مد نظر داشت.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا قصد داریم به نکاتی در خصوص رژیم غذایی مناسب برای سگ ها می‌پردازیم.

خوراکی مناسب سگ باید شامل چه شرایطی باشد؟

غذای سگ‌ها دارای تنوع زیادی بوده و طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود؛ اما با این وجود، در تهیه خوراکی مناسب سگ باید با چند نکته کلی و جامع را درنظر داشت.

به عنوان مثال، در نظر داشتن نکات زیر در برنامه‌ریزی برای بهره‌مند شدن از رژیم غذایی مناسب برای سگ ها از عوامل ضروری این امر است.

  • برای تهیه خوراکی مناسب سگ، غذای خورده نشده را بعد از ۲۰ دقیقه دور بریزید؛ چرا که غذای مانده می‌تواند آسیب‌هایی را متوجه سیستم گوارشی حیوان کند.
  • همواره ظرف آب سگ‌ را از آب تمیز و تازه پر کنید و آن را در دسترس حیوان قرار دهید. سگ‌ها لازم دارند به طور منظم و مداوم در طول روز، حجم آب زیادی را بنوشند.
  • رژیم غذایی مناسب برای سگ ها به آن دسته از خوراکی‌هایی گفته می‌شود که مدفوع حیوان را به رنگ قهوه‌ای پررنگ، سفت و فرم‌دار تبدیل کند. در صورتی که مدفوع حیوان به رنگ روشن بوده و سگ‌تان دچار اسهال شده باشد، باید سریعاً به فکر تهیه خوراکی مناسب سگ باشید.
  • رژیم‌ غذایی مناسب برای سگ ها می‌تواند شامل غذای خشک، غذای نیمه مرطوب یا کنسروی مخصوص سگ و یا غذای خانگی باشد. در اینکه چه خوراکی مناسب سگ شماست، لازم است به نکاتی که در ادامه آن‌ها را بازگو می‌کنیم، توجه داشته باشید.
  • در صورتی که حیوان خانگی دچار مشکلات و بیماری‌های خاصی شده، لازم است که درباره غذاهای درمانی حیوانات بیشتر بدانیم!
  • بهتر است به توله‌سگ‌ها تا سن ۴ ماهگی، روزانه ۴ وعده غذا بدهید. سپس، تا سن ۶ ماهگی، آن را به سه وعده در روز و بعد از آن، به ۲ وعده روزانه کاهش دهید. این بهترین نوع تغذیه برای سگ‌هاست.

رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای خشک برای سگ

می‌توانید طیف وسیعی از غذاهای خشک با کیفیت‌های مختلف را در بازار تهیه کنید که غذاهای کاملی برای سگ‌ها به حساب می‌آیند.

برای مطمئن شدن از اینکه تمام نیازهای غذایی سگ‌تان را برآورده خواهید کرد، باید غذایی را انتخاب نمائید که مخصوص آن نژاد طراحی شده است.

البته که الزاماً بهترین غذا برای سگ شما، گران‌ترین آن نخواهد بود. غذاهای خشک با کیفیت سوپر پریمیوم، حاوی باکیفیت‌ترین ترکیباتی هستند که معمولاً هم بر پایه مرغ، برنج یا ذرت تهیه شده‌اند.

از طرفی، لازم است به این نکته توجه داشته باشید که غذاهای خشک هرچند گران به نظر می‌آیند، اما این غذاها به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و مکملی که دارند، به میزان کمتری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شما می‌توانید تنوع خوبی از غذاهای مناسب برای سگ‌ها که بر پایه تغذیه غذاهای خشک هستند را در فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی که در اپلیکیشن پتیا وجود دارند، تهیه کنید.

در حالت کلی، برای تشخیص اینکه آیا غذای خشک مورد نظر، مناسب سگ شما خواهد بود یا خیر، لازم است به دو نکته کلی زیر توجه داشته باشید:

  • ترکیبات غذایی به‌کاررفته‌شده مانند گوشت و غلات را در غذای خشک خود بررسی کنید. در صورتی که از مواد فرآوری شده زیادی در غذای خشک‌ استفاده شده باشد، به احتمال زیاد غذای خوبی برای سگ شما نخواهد بود.
  • از تهیه کردن مواد غذایی که شامل حجم زیادی از نگهدارنده‌ها هستند دوری کنید. همچنین غذاهایی که نوع گوشت استفاده شده در آن‌ها مشخص نشده است نیز نمی‌توانند به عنوان منبع غذایی مطمئن و سالمی برای سگ‌تان باشند.

غذای خشک یا تر؟ کدام بهتر است؟

بعضی از سگ‌ها هستند که به غذاهای خشک حیوانات خانگی عادت ندارند. هرچند این سگ‌ها نیز پس از مدتی به این نوع از غذاها علاقمند می‌شوند، اما شاید بهتر باشد در شروع عادت دادن سگ‌تان به این غذاها، آن‌ها را اندکی در آب خیس کنید تا نرم شود.

همچنین، یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که غذای خشک را با غذاهای کنسروی ترکیب کنید و اندک اندک، غذای کنسروی را در طول زمان کمتر کنید.

غذاهای نیمه مرطوب و کنسروی

درست مثل غذاهای خشک، غذاهای نیمه مرطوب کنسروشده نیز با کیفیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند.

بنابراین، سعی کنید در تهیه غذای کنسروی برای حیوان خود، حتماً از برندهای معتبر و با کیفیت بالا استفاده کنید؛

چرا که غذاهای کنسروی بیشتر از غذاهای خشک در معرض آلودگی و باکتری‌ها نیز قرار خواهند داشت.

مرغ به همراه برنج معمولاً برای توله‌ سگ‌ها می‌تواند انتخاب بهتری باشد؛ چرا که این نوع از کنسروها بهتر و سریع‌تر هضم خواهند شد.

باید در نظر داشته باشید که غذاهای نیمه مرطوب کنسروی، بیشتر از غذاهای خشک دارای مواد نگهدارنده و افزودنی هستند.

تفاوتی که بین غذاهای خشک و کنسروی وجود دارد، در میزان و درصد آب و مواد خشک موجود در آن‌هاست.

لازم است توجه داشته باشید که درصد مواد تشکیل دهنده این دو نوع ماده غذایی مناسب برای سگ شما هست یا خیر:

  • غذای خشک: ۹۰ درصد ماده خشک و ۱۰ درصد آب
  • غذای کنسروی: ۷۰ تا ۸۰ درصد ماده خشک و ۲۰ تا ۳۰ درصد آب

همانطور که گفتیم، غذاهای نیمه مرطوب کنسروی می‌توانند تامین‌کننده حجم زیادی از مواد مغذی مورد نیاز سگ‌ها باشند؛

چرا که این غذاها با در نظر گرفتن تمام احتیاجات فیزیولوژیک حیوان ساخته شده‌اند و در طراحی آن‌ها، از اصول غذایی استاندارد بهره گرفته شده است.

با این وجود، عده زیادی از افراد هستند که اعتقادی به غذاهای آماده تجاری ندارند و ترجیح می‌دهند غذای حیوان را خودشان در خانه آماده کنند.

چه مواد غذایی برای سگ ها مناسبند؟

رسیدن به تعادل غذایی مناسب برای سگ ها کار آسانی نیست. رژیم غذایی این حیوان باید متشکل از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر باشد.

در نتیجه، استفاده از ترکیب گوشت، سبزیجات و غلاتی چون گندم و جو می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد.

توله‌ سگ‌ها باید به بهترین شیوه غذایی در دوران ابتدایی رشد خود تغذیه شوند.

سگ‌ها در ابتدای تولد تا مدت ۶ ماه، در معرض آسیب‌های بسیار ناشی از عدم تعادل غذایی خواهند بود.

بنابراین، لازم است که در دوران رشد توله سگ‌ها، توجهی بسیار بیشتر به رژیم غذایی مناسب برای سگ ها داشته باشید.

در خصوص ترکیب مواد غذایی خانگی برای رژیم غذایی مناسب برای سگ ها می‌توان نکات زیر را در نظر داشت.

در این خصوص شاید اگر بدانیم که چه چیزهایی برای سلامتی سگ شما واقعاً مضر خواهند بود، تصمیماتی بهتر در مورد رژیم غذایی مناسب برای حیوان خانگیتان بگیریم.

هر چند که تخم مرغ منبع خوبی برای تامین پروتئین به حساب می‌آید، اما هیچوقت به سگ خود تخم‌مرغ ندهید؛ چرا که چربی‌های موجود در آن می‌تواند به بدن سگ شما آسیب برساند.

میوه‌ها منبع خوب برای تامین فیبر سگ شما خواهند بود. اما لازم است در این خصوص، با توجه به نژاد و سن سگ، مشورتی با دامپزشک حیوان خود داشته باشید.

به این دلیل که برخی میوه‌ها مثل انگور می‌توانند برای سگ شما بسیار مضر باشند.

برخی از غذاها در حکم سم برای بدن سگ شما عمل خواهند کرد. کشمش، پیاز، سیر، شکلات و بستنی و نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله این مواد غذایی هستند.

همچنین، باید در نظر داشته باشید هر گونه مواد غذایی که شامل شکر باشد، نیز در این گروه قرار خواهند داشت. هیچ‌گاه به سگ خود شکر و شکلات ندهید!

نکات مهم در خصوص رژیم غذایی مناسب برای سگ ها که باید رعایت شوند!

  • بهترین گزینه برای تغذیه مناسب سگ شما، استفاده از یک نوع غذای خشک کامل و باکیفیت است.
  • سعی کنید در خصوص اینکه ظرفیت غذایی سگ‌تان چقدر است، دقت زیادی داشته باشید. هنگامی که حیوان شما دست از غذا خوردن می‌کشد، زمانی است که می‌توانید متوجه شوید که به او غذای بیش از حد داده‌اید یا خیر. بیشتر از ظرفیت حیوان به او غذا ندهید!
  • به هیچ وجه رژیم غذایی حیوان خانگی‌تان را به یکباره عوض نکنید. در صورت الزام به هر گونه تغییر، سعی کنید رژیم غذایی سگ خانگی‌تان را به مرور زمان و به تدریج تغییر دهید.
  • قبل از مسافرت با ماشین به حیوان خود غذا ندهید.
  • در هنگام غذا خوردن، سگتان را به حال خودش رها کنید و ظرف غذای او را جابجا نکنید.
  • هیچوقت به سگ خود در کنار میز غذا و ظرف ناهار خود غذا ندهید. این اتفاق باعث بدعادت شدن سگ شما خواهد شد.
  • همواره در محدوده زمانی مشخص و منظم به حیوان خود غذا دهید.
  • تشویقی‌هایی که به سگ خود می‌دهید نباید در مجموع بیشتر از ۱۵درصد کالری مصرفی روزانه حیوان را تشکیل دهد.
  • تامین آب بدن سگ نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مورد دقت زیادی به خرج دهید و به اندازه کافی به او آب بدهید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا