حمایت از حیواناتحیوانات در طبیعت

شکار غیر قانونی حیوانات

شکار غیر قانونی حیوانات یا شکار غیر مجاز یکی از پیامدهای وجود تجارت غیر قانونی حیوانات و فروش حیوانات وحشی است.

شکار غیر قانونی حیوانات یا شکار غیر مجاز به کشتن، گرفتن و فروش حیوانات وحشی یا فروش حیوانات خاص برخلاف قوانین مصوب و موجود اطلاق می‌شود.

تجارت غیر قانونی حیوانات اعم از حیوانات آپارتمانی، حیوانات خانگی، پرندگان زینتی، حیوانات خانگی جیبی، جوندگان خانگی، پرندگان خانگی و غیره به نقض قوانین حیات وحش منجر شده و صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

شکار غیر قانونی حیوانات و شکار غیر مجاز تا قبل از قرن بیستم یک مشکل جدی محسوب نمی‌شد؛

اما با رشد سریع شهرها و افزایش جمعیت، زیستگاه ها و اکوسیستم‌های طبیعی به زمین های کشاورزی و مناطق مسکونی، صنعتی و تجاری تبدیل شده و کاهش زیستگاه های موجود برای حیوانات را به همراه داشت.

از طرفی دیگر تقاضای موجود در بازار و تجارت غیرقانونی حیوانات بالا رفته و همین موضوع سبب افزایش شکار غیر قانونی حیوانات و شکار غیر مجاز شد، تمامی این موارد به از بین رفتن گونه های مختلف حیوانی و به خطر افتادن حیات بسیاری دیگر منجر شد.

پیامدهای شکار غیر قانونی حیوانات

شکار غیر قانونی حیوانات و تجارت غیر قانونی حیوانات اثرات جانبی و پیامدهای منفی بسیار زیادی برای جوامع و صنایع انسانی، حیات وحش و محیط زیست در بر دارد.

میتوان چنین بیان نمود که شکار غیر قانونی حیوانات جنایتی است که از طرف سازمان‌ های ساختاریافته حمایت شده و پرورش می‌یابد.

لازم به ذکر است سازمان‌های دولتی و مردمی متفاوتی در سرتاسر دنیا برای مبارزه با این آسیب نیز به وجود آمده است که از جمله آن‌ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

The United States Fish and Wildlife Service (USFWS)

The World Wildlife Fund for Nature (WWF)

The International Anti-Poaching Foundation (IAPF)

تاثیرات بر روی جوامع و صنایع انسانی

شکار غیر قانونی حیوانات از بسیاری جهات بر زندگی انسان تاثیرگذار می‌گذارد؛ زیرا حیات وحش و اکوسیستم ‌(Ecosystem) به طور مستقیم با زندگی روزمره انسان ها مرتبط است.

گسترش بیماری های غذایی به علت وجود بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات و احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان به دلیل عدم واکسیناسیون حیوانات اهلی یکی دیگر از پیامدهای شکار و فروش غیرقانونی حیوانات است.

شیوع بسیاری از امراض کشنده و لاعلاج انسانی به دلیل استفاده از گوشت آلوده و یا تماس با دام و حیوانات خانگی که علائم بیماری در آنها نادیده گرفته شده، بوده است.

انقراض یک گونه از حیوانات تاثیرات اقتصادی منفی و مخربی بر صنعت گردشگری نیز دارد.

جوامعی که درآمد آنها وابسته به توریسم بوده و مخاطبین آنها به دلیل بازدید از یک گونه ی خاص به منطقه ی محلی مذکور سفر میکنند، در مقابل شکار غیر مجاز بسیار آسیب پذیر هستند.

تاثیرات بر روی حیات وحش و محیط زیست

هنگامی که یک گونه از یک اکوسیستم منقرض می‌شود، تاثیر از بین رفتن آن گونه متوجه تمامی اجزای اکوسیستم خواهد شد.

با توجه به حاکمیت قوانین زنجیره ی غذایی در هر اکوسیستم، تقلیل جمعیت یک گونه و یا انقراض آن، خطرات جدی برای حیات وحش و بقای سایر گونه ها در بر خواهد داشت.

برای مثال، هنگامی که جمعیت گرگ خاکستری آمریکای شمالی به دلیل شکار غیر مجاز بسیار کاهش یافت و در آستانه انقراض قرار گرفت، جمعیت گوزن های منطقه به دلیل عدم وجود شکارچی طبیعی روبه افزایش گذاشت.

با افزایش جمعیت گوزن ها، گیاهان و درخت هایی که غذای این گونه بودند، بیشتر مصرف شده و تعادل طبیعی در این اکوسیستم بسیار متزلزل گردید.

فروشگاه پت شاپ به عنوان نخستین پت شاپ آنلاین برای فروش غذای حیوانات خانگی در ایران فعالیت خود را از سال 1396 آغاز کرد.

ر طول این مدت با انتشار مقالات مختلف و همکاری با سازمان های حامی حیوانات سعی داشته که از آمار شکار غیر قانونی حیوانات در ایران بکاهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا