پت شاپ آنلاینتغذیه سالم حیوانات خانگیسگ خانگی

غذای سگ خانگی

غذای سگ خانگی باید متعادل و مناسب باشد؛ غذای سگ خانگی یا به طور کلی غذای حیوانات خانگی را می‌توان به دو روش تهیه کرد؛

هم امکان تهیه غذای حیوانات خانگی در منزل میسر است و هم می‌توان آنها را از انواع فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی خریداری کرد.

ضمنا از طریق وب سایت پتیا نیز می‌توانیم نحوه تربیت سگ خانگی را بیاموزیم و متوجه شویم که چه غذاهایی، غذای مورد علاقه سگ ماست.

مردم به دلایل متعددی ترجیح می‌دهند غذای سگ خانگی خود را در منزل درست کنند که از مهم ترین علل این کار می‌تواند کاهش هزینه‌ها باشد.

اما با توجه به این مسئله که سگتان بعد از هر چند وعده غذایی خانگی به یک وعده غذایی صنعتی نیز نیاز دارد، غذاهای صنعتی مهم تلقی شده و در تصمیم‌گیری شما تاثیرگذار خواهد بود.

انواع غذاهای سگ

غذای سگ خانگی به دو گروه اصلی صنعتی و خانگی تقسیم می‌شود:

غذای صنعتی، خود سه زیر مجموعه دارد که شامل غذاهای خشک، نیمه خشک یا مرطوب و کنسرو شده است.

تعریف غذاهای خشک

غذاهای خشک، غذاهای آماده‌ای هستند که از ترکیب چندین مواد غذایی خشک شده تشکیل شده‌اند. غذاهای خشک، کامل، مغذی و دارای مواد نگهدارنده هستند و تمام نیازهای تغذیه ای بدن سگ را تامین می‌کنند.

انتخاب صحیح و باکیفیت غذای خشک سگ، کیفیت سلامت این حیوان را تا میانسالی و پیری تضمین می‌نماید. برای کسب اطلاعات کامل در مورد انواع غذای خشک سگ می‌توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

تعریف غذاهای نیمه خشک یا مرطوب

غذای نیمه خشک در حقیقت یک نوع از انواع غذاهای سگ است که رطوبت آن کاهش یافته و به همین واسطه دارای بافت نرم بوده و نیاز دارد تا داخل یخچال نگهداری شود.

مثال خوبی که می‌توان برای غذاهای مرطوب ذکر کرد، انواع سوپ ها برای انواع نژاد سگ هاست که معمولا دارای مقدار پروتئین بیشتری نسبت به غذاهای خشک است.

غذاهای نیمه خشک یا مرطوب نیز می‌توانند مکمل های خوبی در کنار غذاهای خشک و کنسرو شده باشند و نیازهای تغذیه ای بدن حیوان را تامین کنند.

تعریف غذاهای کنسروشده

غذاهای کنسرو شده، غذاهای نیمه آماده ای هستند که تغذیه متعادلی را برای حفظ کیفیت و سلامت حیوان ارائه می‌دهد و نیازهای تغذیه ای او را در تمام طول زندگیش برطرف می‌سازد.

عوامل دخیل در نیازهای تغذیه ای سگ

نیازهای تغذیه ای سگ خانگیتان به عوامل مختلفی چون سن، نژاد، میزان جثه، سطح فعالیت و وضعیت زندگی او بستگی دارد.

البته بسته به عادات غذایی هر سگ، برنامه ریزی غذایی برای او متفاوت می‌شود؛ به طور مثال، سگ های شیک و لاکچری عادات غذایی خاصی دارند.

به همین دلیل، بیشتر با غذاهای صنعتی و کنسرو شده سازگارند و کمتر به غذاهای خانگی رغبت نشان می‌دهند.

چند نکته مهم در مورد برنامه ریزی غذای سگ خانگی

سگها نباید روزانه بیشتر از ده درصد کالری در موادغذایی خود دریافت کنند؛ بنابراین، باید بدانید که غذای سگ خانگی شما باید شامل درصد متعادلی در استفاده مواد غذایی مناسب و غنی از مواد مغذی باشد؛

این جمله بدین معنی است که غذای سگ خانگی شما باید شامل مواد مغذی همچون: پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، آب، اسیدهای چرب و کربوهیدراتها باشد تا بتواند رشد، فعالیت بدنی، شادابی، حفظ سلامت و افزایش کیفیت بدن او را رقم بزند.

  • اهمیت پروتئین برای سگ ها

سگ ها قادرند پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی را مصرف کنند؛ اما همیشه به یاد داشته باشید سگ، حیوانی گوشتخوار است و از گوشت خام یا پخته و یا استخوان تغذیه میکند؛

پس بهتر است در رژیم غذایی این حیوان پروتئین حیوانی قرار گیرد تا بدن او بهتر و بیشتر آنزیم ها و هورمون های مفید را تولید کند.

همانطور که گفته شد، به سبب گوشتخوار بودن این حیوان، گوشت غذای مورد علاقه سگ است و به واسطه اینکه شامل کلسیم و پروتئین است، در رژیم غذایی او نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اگر چه سگ ها میزان بالایی از پروتئین بدن خود را از طریق گوشت تامین می‌کنند، اما از راه مواد غذایی دیگری چون تخم مرغ، ماهی و گوشت های سفید مانند مرغ نیز می‌توانند پروتئین دریافت کنند.

میوگلوبین (Myoglobin) که به پروتئین عضله نیز معروف است، دارای مقداری اسید آمینه بوده و در جیره غذایی سگ مهم تلقی می‌شود.

  • ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز سگ

به سبب وابسته بودن تمام فعالیت های آنزیمی به عناصر و مواد معدنی، وجود آن در بدن مهم تلقی شده و ضرورت دارد.

به طور کلی، ویتامین ها به ترکیباتی از مواد مغذی گفته می‌شود که در سوخت‌وساز، رشد و نمو بدن نقش بسزایی دارد؛ وجود ویتامین ها در رژیم غذایی به سبب افزایش کیفیت و سلامت بدن، ضرورت دارد.

بدن سگها نیز همانند انسان ها به ویتامین های محلول در چربی مثال A ،D ،E ،K و ویتامین B ،C و … نیاز دارند؛

به طور مثال، ویتامین A برای سگ بخصوص برای سگ ماده بسیار مفید است و می‌تواند آن را از طریق میوه‌هایی چون هلو و سبزیجاتی مانند هویج و اسفناج دریافت کند.

ویتامین A برای سلامت پوست سگ بسیار اهمیت دارد و تخم مرغ منبع دیگری برای تامین این ویتامین است.

جالب است بدانید اگر سگِ مادر، ویتامین A موجود در روغن کبد ماهی را دریافت و آن را از طریق شیر خود به توله هایش منتقل کند، می‌تواند در صورت داشتن مشکل چشم در توله‌ها، باعث بهبودی چشم آنها شود.

ویتامین D همانطور که باعث استحکام استخوان در بدن انسان ها می‌شود، برای استخوان‌بندی بدن سگ نیز مفید بوده و در سلامت او نقش بسزایی دارد.

در این بین، کلسیم و اسید فولیک می‌توانند در رشد سلول ها و استخوان ها نقش مهمی را ایفا کنند؛ همانند انسان‌ها، ویتامین E در بدن سگ می‌تواند موجب افزایش تقویت سیستم ایمنی گردد.

نکته جالب و خواندنی دیگری که باید بدانید این است که در صورت نرسیدن ویتامین C به بدن سگ و مواجه شدن با کمبود آن، بدن این ویتامین را خودکار تولید می‌کند تا ویتامین C  این حیوان تامین گردد؛ در صورت خونریزی بخشی از بدن، ویتامین K به لخته شدن خون در آن قسمت از بدن کمک می‌کند.

ویتامین B1 می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت بدنی سگ را تامین کند و عاملی برای جلوگیری از بروز عفونت های باکتریایی در این حیوان باشد؛

گوشت منبع مناسبی برای تامین این ویتامین در بدن سگ است. ویتامین B6 در بدن سگ باعث تولید گلوبول قرمز و تعادل در گلوکز خون می‌گردد.

پروتئین باعث تولید آنزیم های مفید در بدن سگ می‌شود و در این میان، ویتامین B12 به کمک پروتئین آمده و باعث بهبود عملکرد آنزیم‌ها می‌گردد.

سگ ها، خصوصا سگ های پیر، برای رشد و بازسازی بافت لثه‌ها و دندان‌هایشان به ویتامین نیاز دارند، در صورت کمبود ویتامین هایی از قبیل B ،C ،D، کلسیم و فسفر مراحل رشد دندان های آنها ناقص انجام می‌شود.

  • نقش آب در بدن سگ

همانطور که می‌دانید، آب عنصر اصلی حیات برای همه موجودات است و موجودات برای ادامه زندگی به آب نیاز دارند.

این موضوع در مورد غذای سگ خانگی شما نیز صدق می‌کند؛ آب دمای بدن سگ را تنظیم می‌کند.

آب، او را از ابتلا به مشکلات اسهال و استفراغ مداوم، گرمازدگی، خشکی دهان و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، در امان می‌دارد. بهتر است بدانید کم‌آبی حاد در بدن سگ، حیوان را به دامن مرگ می‌کشاند.

در صورت مشاهده علائم کمبود آب در بدن سگ، فورا به دامپزشک مراجعه کنید. برای تامین آب بدن سگ، از دادن آب یخ یا برف به او بپرهیزید.

  • اسیدهای چرب و کربوهیدرات های مورد نیاز برای فعالیت سگ

در غذای سگ خانگی خود به این نکته توجه داشته باشید که سگ های فعال به کربوهیدرات های بیشتری نیاز دارند؛ با اینکه وجود کربوهیدرات در بدن سگ ضروری است، اما میزان دریافت آن باید متعادل باشد.

زیرا این حیوان در طول زندگی، به سبب اینکه بدنش تمایل بیشتری به دریافت چربی دارد؛ بسیاری از این میزان کربوهیدرات دریافت شده را استفاده نمی‌کند و به صورت گلیکوژن ذخیره می‌نماید.

مواد غذایی نشاسته ای مانند نان، برنج و غلات به علت مقدار بالای کربوهیدرات منبع غنی محسوب می‌شود.

فرقی نمی‌کند نانی که در غذای سگ خانگی خود قرار می‌دهیم چه شکلی و شمایلی دارد؛ مهم محتوای نان است که برای بدن این حیوان بسیار مفید و مغذی می‌باشد.

البته همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که سگ ها نان های حاوی شکر و نمک تصفیه شده را نباید تناول کنند.

جالب است بدانید اسیدهای چرب در بدن سگ وظایفی چون ذخیره انرژی، شرکت در ساختمان سلول ها و حفاظت از برخی از اندام ها را بر عهده دارند.

غذای مورد علاقه سگ خانگی

همانطور که در این مقاله ذکر شد، سگ حیوانی گوشتخوار است، پس گوشت، غذای مورد علاقه سگ محسوب می شود؛

اما این مسئله را به خاطر داشته باشید که نباید برای او گوشت چرخ کرده‌ی آماده تهیه کنید؛ زیرا میزان چربی گوشت چرخ کرده خریداری شده را نمی‌دانید.

در صورت بالا بودن چربی آن، غذایی مضر را به عنوان غذای سگ خانگی خود در اختیار او قرار داده‌اید؛ پس به یاد داشته باشد گوشت چرخ کرده با چربی کم برای غذای سگ خانگی مناسب تر است.

غذای پخته یا خام برای سگ خانگی

غذای سگ خانگی بهتر است پخته باشد؛ زیرا از آلودگی آن کاسته و باعث می‌شود او راحت تر غذا را هضم کند.

غذای خام موجب مبتلا شدن سگ به انواع بیماری ها و ورود انگل به بدن او می‌گردد.

یکی از نکات جالبی که باید بدانید این است که برای تشویق و آموزش سگ خود دو راه دارید:

  • می‌توانید غذای مورد علاقه سگ خود را در خانه محیا کنید.
  • برای تهیه می‌توانید غذای مورد علاقه سگ خود از انواع پت شاپ های آنلاین بهره مند شوید.

با کسب و افزایش اطلاعات در زمینه غذای سگ خانگی می‌توانید غذاهای مفید را در رژیم غذایی حیوان خانگی خود قرار دهید تا به رشد و سلامت بدن او کمک کنید و در صورت بالا بودن فعالیت او، سعی با تهیه غذای مورد علاقه سگ خود انرژی حیوان را تامین کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا