گربه آپارتمانیحمایت از حیواناتحیوانات خیابانی

مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر

یکی از حیوانات اهلی جذاب ایران، گربه است. معمولا هیچ‌وقت از دیدن گربه در کوچه و خیابان، تعجب نمی‌کنید؛ چون از کودکی این حیوانات زیبا و جذاب را در کنار کوچه، خیابان و حیاط منزل‌تان دیده‌اید.

حضور این گوله‌های پشمالو در فضاهای شهری، بسیار جذاب است. پس بهتر است، زندگی زیباتری برای‌شان ایجاد کنید.

احتمالا شما نیز با بچه گربه تازه متولدشده که بدون مادر رها شده‌است، مواجه شده‌اید. در این شرایط، عکس‌العمل‌تان چه بوده است؟

آیا از ترس و نگرانی عدم توانایی در مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر، او را در همان‌جا رها کرده‌اید و تا مدت‌ها ناراحت و دلواپس آن‌ها بوده‌اید؟

در این مطلب، نحوه مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر و زمان جدایی بچه گربه از مادر را بررسی می‌کنیم تا در صورت مواجهه با چنین شرایطی، مطمئن باشید که از پس نگهداری از بچه گربه تازه متولدشده، برخواهید آمد و می‌توانید برای زنده ماندن به او کمک کنید.

با زندگی بچه گربه ها آشنا شوید!

برای رسیدگی و مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر، ابتدا باید نحوه زندگی عادی یک بچه گربه را بشناسید.

گربه‌ها در بدو تولد، حدود 80 گرم الی 120 گرم وزن دارند. به مرور، با مصرف شیر مادر، وزن‌گیری می‌کنند.

مادر علاوه بر تامین شیر توله گربه‌ها، وظیفه تنظیم دمای بدن آن‌ها را نیز، برعهده دارد. بچه گربه ها، معمولا قبل از یک هفتگی در دمای 29 درجه زندگی می‌کنند و پس از آن، تا یک ماهگی، معمولا در دمای 26 درجه و با کمی فاصله از مادر قرار دارند.

حفظ این دما، امری مهم در سلامت بچه گربه تازه متولدشده است. معمولا، پس از شیر خوردن توله ها، کار مادر برای کمک به دفع مدفوع و ادرار آن‌ها آغاز می‌شود.

در واقع، توله گربه ها، بدون کمک مادر، قادر به دفع نیستند. پس احتمالا متوجه شده‌اید که مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر، چقدر حساس است.

در ادامه به بررسی نحوه مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر می‌پردازیم.

زمان جدایی بچه گربه از مادر چه وقتی است؟

معمولا، زمان جدایی بچه گربه از مادر هنگامی است که گربه توانایی خوردن غذایی غیر از شیر مادر را داشته‌باشد. بعد از درآمدن دندان‌های شیری بچه گربه، غذاهای نرم برای او قابل استفاده هستند.

این زمان، حدفاصل یک ماهگی تا دو ماهگی گربه است. هر چند، بهتر است بچه گربه‌ ها، تا دو ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند؛

اما در صورتی‌که به هر دلیلی، مجبور شدید زمان جدایی بچه گربه از مادر را زودتر از دو ماهگی انجام دهید، حتما غذای بچه گربه یک ماهه را به‌صورت پوره و له شده آماده کنید.

اگر زمان جدایی بچه گربه از مادر، خیلی زود اتفاق افتد، سیستم ایمنی گربه، به‌دلیل عدم خوردن شیر مادر ضعیف می‌شود.

در چنین شرایطی، لازم است با مشورت دامپزشک، از مکمل‌ و مولتی ویتامین برای او استفاده کنید.

نحوه تشخیص توله گربه رهاشده چیست؟

اگر با توله گربه رهاشده مواجه شوید، نشانه‌هایی برای تشخیص یک گربه رهاشده، وجود دارد. توله گربه‌ های رهاشده، معمولا کثیف و خاکی هستند؛

این موضوع نشان می‌دهد که زمان جدایی بچه گربه از مادر بیش از یک روز است و مادر او را لیس نزده است.

میوهای متعدد، نشان از گرسنگی بچه گربه دارد. با این دو مشخصه و زیرنظر گرفتن او، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که زمان جدایی بچه گربه از مادر، غیرطبیعی است و احتمال زیاد، مادر او را رها کرده‌است.

چگونه مسئولیت مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر را بر عهده بگیریم؟

برای مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر، لازم است نقش مادر توله گربه‌ را ایفا کنید. تمام وظایفی که مادر او، برعهده داشته، اکنون بر عهده شما است.

در ابتدا، باید بدانید چه نوع تغذیه‌ای برای بچه گربه مناسب است؟ جایگزین شیر مادر برای توله گربه ها چیست؟

حالت قرارگیری گربه در زمان خوردن شیر چگونه است و نحوه نگهداری از بچه گربه به چه ترتیب است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، در ادامه همراه ما باشید.

شروع مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر

برای شروع مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر، باید سن نوزاد را تشخیص دهید. اگر می‌توانید، برای تشخیص سن گربه، به دامپزشک مراجعه کنید.

در صورتی‌که امکان مراجعه به دامپزشک را ندارید، بهتر است بدانید که مشخصات بچه گربه در هر سنی چیست؟

  • هفته اول تولد، توله گربه ها بند ناف دارند و توان حرکت چندانی ندارند. معمولا بدون مو و حالتی استوانه‌ای دارند.
  • در دومین هفته از تولد، بدن توله گربه ها، از حالت استوانه‌ای خارج می‌شود، بند ناف می‌افتد و چشم ها هنوز بسته است.
  • در سومین هفته، معمولا چشم ها باز می‌شود، واکنش به صدا نشان داده می‌شود و موهای بدن گربه، به حالت کرکی پرپشت می‌شود.
  • در هفته چهارم، تکامل ظاهری بیشتری دارند و می‌توانند راه بروند. در این زمان، اکثرا لیس زدن را شروع می‌کنند. بچه گربه در هفته چهارم از زمان تولد، شروع به درآوردن دندان شیری می‌کند.

غذای بچه گربه تازه متولدشده چیست؟

در حالت طبیعی، غذای بچه گربه تازه متولدشده، شیر مادر است. اما درصورتی‌که به هر دلیل، مادر در کنار توله ها نباشد، باید جایگزین مناسبی برای شیر مادر پیدا کنید.

بهترین جایگزین شیر مادر برای بچه گربه ها، شیر خشک گربه است. برای تهیه شیرخشک گربه، می‌توانید از سایت پتیا کمک بگیرید.

اگر شیر خشک در دسترس ندارید، استفاده از شیر گاو کم چرب یا شیر پاستوریزه پرچرب و ماست پروبیوتیک، مناسب‌ترین غذا برای بچه گربه تازه متولدشده است.

چگونه به بچه گربه تازه متولدشده شیر بدهید؟

برای تغذیه صحیح بچه گربه، لازم است اصول مهمی را بدانید. رساندن دمای شیر، به دمای 36 یا 38 درجه سانتی گراد، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

در واقع، شما دمای شیر را به دمایی مشابه با بدن مادر و شیر مادر می‌رسانید.

بهترین لوازم برای شیر دادن به بچه گربه، شیشه شیر حیوانات، قطره چکان و سرنگ بدون سوزن است.

برای تهیه این اقلام، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی استفاده کنید. اگر توله گربه کوچک‌تر از یک هفته است، روزانه 30 الی 40 سی سی شیر نیاز دارد.

این مقدار را به وعده‌های غذایی 4 سی سی تقسیم کنید و در 10 وعده به فواصل زمانی دو الی سه ساعته، به گربه بدهید.

سعی کنید، حتما این فاصله زمانی را رعایت کنید و گربه‌ها را سیر نگه دارید. در زمان شیردهی، حتما فرم قرار گرفتن گربه، مشابه با شیردهی مادر باشد و از خواباندن گربه به پشت، خودداری کنید.

با انجام چنین کاری، احتمال خفگی گربه افزایش می‌یابد. شایان ذکر است، شیر گربه را پس از هر وعده، داخل یخچال قراردهید. شیر فاسد، آسیب شدیدی به سلامت بچه گربه وارد می‌کند.

آیا تغذیه بچه گربه محدود به شیر است؟

اگر بخواهید تغذیه بچه گربه را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که طبق اصول رشد و نیاز بدنی بچه گربه، غذای بچه گربه یک ماهه، فقط شیر نیست.

برای سلامتی و رشد طبیعی، لازم است در کنار شیر، از غذاهای کمکی، غذای بچه گربه یک ماهه را تامین کنید. پس از درآمدن دندان‌های شیری گربه، امکان جویدن برای او ایجاد می‌شود.

در چنین شرایطی، بهترین زمان است که غذای بچه گربه یک ماهه را به روتین تغذیه او اضافه کنید. غذای بچه گربه یک ماهه، پوره سیب زمینی با تکه‌های کوچک مرغ له‌شده و کمی هویج پخته شده است.

در این سن، لازم است کمی غذاها را له کنید تا به‌راحتی آن را بخورند. نکته مهم در تهیه غذای بچه گربه یک ماهه این است که به هیچ عنوان در زمان پخت غذا، از سیر، پیاز، ادویه، نمک و روغن استفاده نکنید.

عدم رعایت هر یک از این موارد، دردسر بزرگی را در گوارش او ایجاد می‌کند. سعی کنید، با مطالعه بیشتر و سوال از دامپزشک، نگهداری از بچه گربه را با موفقیت انجام دهید.

دفع مدفوع بچه گربه ها وابسته به مادر است!

شاید اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشید، اما بهتر است بدانید که دفع مدفوع بچه گربه، به کمک مادرشان انجام می‌شود.

پس وظیفه شما جهت مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر این است که برای دفع مدفوع بچه گربه، جای مادر او را بگیرید.

کافی است، بعد از هر وعده غذایی، به مدت 15 دقیقه، با پارچه‌ای گرم، شکم بچه گربه را به‌صورت دورانی ماساژ دهید و با پنبه آغشته به آب گرم، ناحیه مقعد را مالش دهید تا دفع مدفوع بچه گربه، انجام شود.

مادر بچه گربه‌ ها، معمولا با لیس زدن شکم و مقعد آن‌ها، این‌کار را انجام می‌دهد. تعداد دفعات مدفوع بچه گربه ها، 2 بار در روز و ادرار آن‌ها، هر بار پس از خوردن غذا است.

آیا بچه گربه می‌تواند از ظرف خاک استفاده کند؟

اگر صاحب پت باشید، ممکن است فکر کنید که بچه گربه‌ ها نیز، مانند گربه‌ های بزرگ‌تر، توانایی استفاده از ظرف خاک را دارند، اما چنین نیست.

بچه گربه‌ها قبل از 1.5 ماهگی، توانایی استفاده از ظرف خاک را ندارند و لازم است، مدفوع بچه گربه و ادرار را در سطح زمین یا پد بهداشتی انجام دهید و سپس پاک کنید.

جای خواب مناسب برای ایجاد آرامش بچه گربه

اگر بخواهید ضمن نگهداری از بچه گربه، آرامش و امنیت را برای او ایجاد کنید، لازم است اصول نگهداری از بچه گربه را بدانید.

شبیه سازی مادر، بهترین راه‌حل برای ایجاد آرامش برای گربه است. در اصول نگهداری از بچه گربه، به این موضوع تاکید زیادی شده‌است.

پس سعی کنید، با قرار دادن عروسکی نرم و بزرگ (در سایز گربه بالغ) احساس امنیت را برای او ایجاد کنید.

قرار دادن یک کیسه آب گرم و یا بطری آب گرم، گرمای بدن مادر را برای او تداعی می‌کند. سعی کنید از یک حوله نرم در زیر بچه گربه استفاده کنید.

برای تهیه این اقلام، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی استفاده کنید.

دستاورد شما برای نگهداری از بچه گربه چیست؟

شاید تجربه این احساس فوق‌العاده را داشته باشید، تامین غذای بچه گربه یک ماهه، احساسی مثل غذا دادن به کودک است.

فراهم کردن شرایط مطلوب و جایگزین مادر گربه، آرامش زیادی برایتان ایجاد می‌کند.

قطعا نجات یک حیوان به این کوچکی از مرگ، کار بزرگی است. تاثیر این اقدام در ضمیر ناخودآگاه‌تان بسیار زیاد است و از شما، فردی مهربان، مسئولیت‌پذیر و باوجدان می‌سازد.

پس اگر با بچه گربه‌های بی مادر مواجه شدید، سعی کنید این مطلب را بار دیگر مطالعه کنید و فرصت مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر را ازدست ندهید.

مطمئن باشید که به‌راحتی می‌توانید مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر را انجام دهید. در این بین، نقش حیوانات در زندگی انسان را دست کم نگیرید!

مهربانی با حیوانات، بعد جدیدی از انسانیت را در وجودتان ایجاد می‌کند، پس سعی کنید با غذا دادن به آن‌ها و فراهم کردن آرامش برای‌شان، این حس مثبت را احساس کنید و از آن لذت ببرید.

اگر گربه‌ای در فضایی از پارکینگ یا حیاط منزل‌تان، بچه گربه‌ها را به‌دنیا آورد، حتما شرایط مطلوبی برای بزرگ شدن آن‌ها فراهم کنید و اجازه دهید، حداقل تا یک ماهگی، در همان مکان بمانند.

قطعا خیر و برکت این کار بزرگ شما، در زندگی‌تان خواهد آمد!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا