گربه آپارتمانی

مضرات نگهداری گربه

مضرات نگهداری گربه جزو موارد مهمی است که باید قبل از آنکه یکی از آنها را به سرپرستی بپذیرید، از آن آگاه باشید؛

با توجه به روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات و وجود طرفداران زیاد برای نگهداری گربه ها به عنوان حیوانات خانگی آپارتمانی بر آن شدیم تا بر مضرات نگهداری گربه مروری داشته باشیم.

شاید بتوان گفت که در صورت رعایت دقیق اصول نگهداری گربه، مضرات نگهداری گربه نیز به حداقل می‌رسد؛ اما نمیتوان گفت که داشتن یک گربه خانگی به صورت کامل بدون ضرر بوده و بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات در این گونه وجود ندارد.

مضرات نگهداری گربه

شاید توجه به مضرات نگهداری برای طرفداران آنها چندان خوشایند نباشد؛ اما توصیه میکنیم قبل از تصمیم گیری نهایی حتما به این موارد دقت کنید.

توجه به مضرات نگهداری گربه قبل از قبول سرپرستی سبب می‌شود تا در صورت پذیرفتن این موارد، پس از ورود گربه به خانه با اتفاقات غیر منتظره روبرو نشوید و آمادگی تمام اتفاقات را داشته باشید.

بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات

همیشه یک نگرانی بزرگ در مورد بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات وجود دارد.

با این حال، اگرچه فهرست بیماری هایی که ممکن است از گربه به انسان یا بالعکس منتقل شود، طولانی است، اما با رعایت اصول نگهداری گربه تبدیل به لیست بسیار کوچکی خواهد شد.

توکسوپلاسما (Toxoplasma) شایع ترین بیماری مشترک میان انسان و گربه است؛ جزئیات این بیماری پیچیده است اما واقعیت این است که توکسوپلاسما انگلی کوچک است که در گوشت بسیاری از پستانداران مانند گوسفند، خرگوش، موش صحرایی و حتی پرندگان (جوجه ها) زندگی می‌کند. اگر گربه های جوان این گوشت را بخورند، انگل وارد بدن آنها خواهد شد.

از بیماری‌های رایج دیگر می‌توان به ژیاردیا (Giardia) و کریپتوسپوریدیا، عفونت‌های قارچی و سالمونلا (Salmonella) اشاره نمود.

لازم به ذکر است رعایت اصول نگهداری گربه و انجام به موقع واکسیناسیون حیوانات اهلی در جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات تاثیر به سزایی خواهد داشت.

عادت به پنجه کشیدن

یکی دیگر از مضرات نگهداری گربه عادت آنها به پنجه انداختن است؛ با توجه به آناتومی بدن و طبیعت، این موجودات دارای پنجه‌های بسیار تیزی هستند که میتواند خراش های عمیقی را در پوست انسان ایجاد کند. به دلیل این عادت شاید بتوان گفت گربه ها در لیست حیوانات خانگی مناسب کودکان رتبه‌ی چندان خوبی ندارند.

منفعت طلبی

شاید بارها شنیده باشید که گربه ها برخلاف سگ ها موجودات وفاداری نیستند؛ این یک ویژگی شخصی و خدادادی است که گربه تا زمانی شما را دوست دارد که منافعش را تامین کنید !

بسیاری از طرفداران حیوانات خانگی به همین دلیل داشتن یک سگ را به نگهداری گربه ترجیح می‌دهند.

دوستان خرابکاری هستند

یکی دیگر از مضرات نگهداری گربه خسارت‌های وارده به لوازم منزل شما خواهد بود.

با وجود یک گربه خانگی همیشه باید نگران خراشیده شدن پرده‌ها هنگام بالا رفتن حیوان خانگی خود از آنها باشید؛

و هنگامی که پرده ها را نادیده بگیرید، علامت های خراشیدگی در ماشین، کابینت ها، مبلمان و هر چیز دیگری که بتوانند از آن بالا روند را مشاهده خواهید کرد.

گربه‌ها فکر می کنند که تمام جهان برای تفریح شخصی آنها آفریده شده است!

تجهیزات صوتی-تصویری، میزهای پذیرایی، تابلوها، کمد لباس، در ذهن های کوچک آنها، هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در نهایت، تهیه غذا، لوازم بهداشتی و سایر ملزومات مرتبط از یک فروشگاه لوازم حیوانات یا اپلیکیشن سفارش آنلاین از پت شاپ‌ها مانند پتیا برای رعایت اصول نگهداری گربه تا حد زیادی مضرات نگهداری گربه را کاهش داده و به صاحبین آنها کمک خواهد کرد؛ اما هرگز نمی‌توان گفت که مطلقا میتوانید تمام مشکلات را از بین ببرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا