تغذیه سالم حیوانات خانگیگربه آپارتمانیورزش و سلامت پت

نرمی استخوان در بچه گربه ها

نرمی استخوان بچه گربه ها یکی از بیماری‌های شایع در نتیجه عدم تغذیه مناسب بچه گربه در اوایل زندگی آن‌هاست.

راشیتیسم یا نرمی استخوان باعث اختلال در روند رشد استخوان‌های گربه می‌شود. در نتیجه این بیماری، استخوان‌های بچه گربه نرم باقی می‌مانند و در ادامه باعث رشد ناقص، خمیدگی و افزایش احتمال شکستگی استخوان می‌گردد.

در ادامه این مقاله، ما در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا شما را با علل، علائم و راه‌های درمان و پیشگیری از نرمی استخوان بچه گربه آشنا می‌کنیم.

علت بروز نرمی استخوان در گربه ها چیست؟

علت اصلی ابتلای بچه گربه به نرمی استخوان، کمبود ویتامین D و عدم تامین کلسیم بچه گربه به اندازه لازم برای رشد او می‌باشد.

این بیماری معمولا در بچه گربه ‌هایی مشاهده می‌گردد که در ابتدای تولد بنا به دلایلی از مادر خود جدا شده و بچه گربه دچار سوتغذیه می‌شوند.

از مهمترین دلایل جدا شدن بچه گربه از مادر در گربه‌های خیابانی، تلف شدن گربه مادر در خارج از خانه بر اثر تصادف با خودرو یا کشته شدن توسط سایر حیوانات از جمله سگ‌ هاست.

با تلف شدن گربه مادر، بچه گربه‌ ها از شیر او محروم می‌شوند و در صورت زنده ماندن و تغذیه با سایر غذاها، به دلیل نخوردن شیر مادر، تامین کلسیم در بدن بچه گربه به مشکل می‌خورد و احتمال بروز بیماری نرمی استخوان توله گربه را افزایش می‌یابد.

البته این بیماری تنها در بچه گربه‌های خیابانی اتفاق نمی‌افتد؛ انواع نژاد‌ گربه های خانگی و اصیل نیز ممکن است دچار راشیتیستم شوند.

نرمی استخوان بچه گربه در برخی نژادهای اصیلی که از پرورش دهندگان تامین شده‌اند، نیز مشاهده می‌گردد. پرورش‌دهندگان برای رسیدن سریع‌تر به سود با فروش بچه گربه ‌ها، بسیار زودتر از موعد مناسب، نوزاد گربه را از مادر جدا می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

برای بچه گربه لازم است که از شیر مادرش تغذیه کند تا رشد مناسبی داشته باشد. در غیر اینصورت و عدم تامین مناسب کلسیم برای بچه گربه، نرمی استخوان و ناهنجاری در استخوان‌بندی در انتظار بچه گربه خواهد بود.

دلیل دیگر جدا کردن بچه گربه از مادر، آماده سازی هر چه سریع‌تر شرایط جسمانی و عاطفی گربه مادر، برای عجله پرورش دهندگان در جفت گيري گربه سانان و باروری بیشتر آن‌ها است.

جنین موجود در رحم گربه‌ای که بیش از یک بار در سال زاد و ولد داشته باشد، نیز ممکن است دچار فقر برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها شده و زمینه‌ای برای بروز بیماری‌ها از جمله نرمی استخوان بچه گربه باشد.

علائم نرمی استخوان بچه گربه ها چیست؟

وقتی که نرمی استخوان توله گربه خود را نشان می‌دهد، به این معنی است که کمبود ویتامین D و عدم تامین کلسیم بچه گربه پیش از این برای او وجود داشته است.

موارد زیر نشانه‌های بیماری راشیتیسم در بچه گربه‌ ها است:

  • تغییر حالت اسکلت بدن گربه: نرمی استخوان بچه گربه می‌تواند باعث دفورمه شدن استخوان‌های گربه شود. تاثیر این بیماری بر استخوان‌های بلند بیشتر به چشم می‌خورد و تغییرات آن مشخص‌تر است. همچنین، در ناحیه لگن، رشدی متعادل با سایر قسمت‌های استخوانی دیده نمی‌شود و معمولا لگن رشد کمتری دارد. انحنای غیرعادی ستون فقرات و برآمدگی مهره‌ها نیز از عوارض این بیماری است.
  • شکنندگی استخوان‌ها: به دلیل فقر ویتامین D بعنوان عامل اصلی جذب کلسیم از مواد غذایی در بدن، مانند شیر مادر، استخوان‌ها رشد مطلوبی ندارند، نازک‌تر از معمول شده و تراکم کمتری خواهند داشت. به همین علت، بچه گربه ممکن است با یک فعالیت ساده نیز دچار شکستگی استخوان گردد.
  • نقص در رشد مناسب: بچه گربه‌های مبتلا به راشیتیسم نسبت به سایر بچه گربه‌های هم سن خود رشد کمتری داشته و از جثه کوچکتری برخوردارند.
  • مشکلات فک و دندان: به دلیل کمبود کلسیم، بچه گربه با مشکلاتی در ساختمان دندان‌ها، افزایش پوسیدگی و خرابی دندان و تاخیر در رشد و فرم گیری آن‌ها روبرو است.
  • دردهای استخوانی: با توجه به تغییر شکل در استخوان و مفاصل و افزایش فشار بر آن‌ها، نشانه های درد در گربه ها در ناحیه مفاصل، ستون فقرات، لگن و پا‌ها مشهود است.
  • ضعف عضلانی: کاهش قدرت عضله‌های گربه یکی دیگر از دلایل اختلال در راه رفتن گربه می‌باشد.

در نتیجه علائم و عوارض بالا بر اثر نرمی استخوان بچه گربه‌ها که تقریبا پس از 5 الی 14 هفته به تدریج شدت بیشتری می‌گیرد، رفتار و حرکات گربه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نداشتن تمایل به بازی و حرکت کردن، گوشه گیری و ساکت ماندن، نشستن یا دراز کشیدن مداوم و یا کشیدن پاهای عقب نسبت به بدن در رفتار بچه گربه مبتلا به نرمی استخوان دیده می‌شود.

اگر تغییر رفتار و عدم تمایل به تحرک به صورت ناگهانی در بچه گربه ظاهر شود، ممکن است به علت بروز شکستگی‌های ناقص و جزیی در استخوان او باشد که مسلما با درد همراه است.

آیا بیماری نرمی استخوان گربه قابل درمان است؟

درمان نرمی استخوان بچه گربه بستگی به این دارد که بیماری تا چه حد توسعه پیدا کرده و عوارض ایجاد شده بر اثر آن چقدر جدی است.

هر چه تشخیص این بیماری زودتر انجام پذیرد و مراجعه به دامپزشک در مراحل اول بیماری باشد، احتمال جلوگیری از عوارض بیشتر و رفع برخی از آن‌ها ممکن‌تر است.

تغییر رژیم غذایی جهت تامین کافی کلسیم، اولین تجویز هر دامپزشکی خواهد بود. استفاده از رژیم غذایی حاوی پودر استخوان برای گربه، یکی از ساده‌ترین راه‌های تامین کلسیم بچه گربه است.

همچنین، استفاده از مکمل‌ها که به صورت شربت کلسیم برای بچه گربه ‌ها موجود است، از روش‌های مناسب برای درمان نرمی استخوان بچه گربه در مراحل ابتدایی آن است.

پیشگیری از نرمی استخوان در بچه گربه

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین دلیل نرمی استخوان توله گربه، کمبود کلسیم در اثر نخوردن شیر مادر در دوران رشد است.

شیر گربه مادر بسیار مغذی بوده و مهم‌ترین راه تامین کلسیم بچه گربه است؛ پس، در وهله اول برای داشتن یک گربه سالم، باید از رشد او در کنار مادرش مطمئن شد.

سپس، با داشتن یک برنامه غذایی مناسب از تامین شدن ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بچه گربه اطمینان حاصل کرد.

بهتر است از غذاهایی که با پودر استخوان برای گربه تهیه شده‌اند، استفاده کرد. همچنین، استفاده از مکمل‌های غذایی برای بچه گربه‌های خانگی نقش تاثیرگذاری در سلامت آن‌ها دارند.

تجویز شربت کلسیم برای بچه گربه در پیشگیری از نرمی استخوان موثر است. استفاده از رژیم غذایی مناسب و مکمل‌ها باید با نظر دامپزشک و با توجه به شرایط گربه انجام شود.

توجه به سلامت تغذیه گربه نه تنها برای بچه گربه ‌ها بلکه برای گربه ‌های بالغ نیز ضروری است.

اگر در حال مراقبت از نوزاد گربه بدون مادر هستید، می‌بایست تا تکمیل مراحل اولیه رشدش، جایگزین‌های شیر مادرش را فراموش نکنید.

برای بچه گربه‌های فاقد مادر، این مورد بسیار حیاتی است تا در آینده به راشیتیسم مبتلا نشوند. این جایگزین‌ها می‌توانند شامل شیر سایر حیوانات، پودر استخوان برای گربه و یا همانطور که گفته شد، مکمل‌های غذایی مانند شربت کلسیم برای بچه گربه باشند.

انواع مکمل‌های غذایی باکیفیت را می‌توانید از یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی معتبر تهیه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا