گربه آپارتمانیسگ خانگی

نکاتی برای جلوگیری از نمدی شدن موی سگ و گربه

نمدی شدن موی سگ و گربه حالتی است که در آن موهای حیوان در هم تنیده شده و به اصطلاح گره می‌خورد. از این حالت، با عنوان گوریدگی موی سگ و گربه نیز زیاد می‌کنند؛ شرایطی که در حیوانات خانگی با موهای بلند و نازک به تبعات دیده خواهد شد.

به هر حال تمام بدن سگ و گربه پوشیده از مو می‌باشد. موهایی که در برخی نژادها، کوتاه و در بعضی دیگر، بسیار بلند می‌شوند. از این رو، طبیعی است که در جریان فعالیت‌های روزانه و یا عدم رسیدگی منظم به موهای حیوان خانگی با نمدی شدن موی سگ و گربه مواجه شویم.

اگر قرار است از سگ‌ها و گربه‌ها با موهای بلند نگهداری کنیم، باید ترتیبی لحاظ کنیم تا در حیوان خانگی شاهد گوریدگی موی سگ و گربه نباشیم. در غیر این صورت در همه حال با حیوانی روبه‌رو هستیم که در ظاهری ژولیده، پنهان است.

در این مقاله، همراه ما باشید تا از راه‌های پیشگیری در نمدی شدن موی سگ و گربه بیشتر بدانید. با پتیا باشید تا بیشتر از اقدامات موثر در رفع نمدی شدن موی سگ و گربه بدانید.

شانه‌زنی، بهترین ایده برای رفع گوریدگی موی پت

لازم است تا موی حیوان به طور روزانه شانه زده شود. بدن حیوان خانگی شما تماماً از مو پوشیده شده است.

موهایی که کاملا مستعد تجمع انواع حشرات و عوامل بیماری‌زا هستند. در عین حال، در خیل رفتارهای روزانه حیوان تمام این موها درهم تنیده خواهد شد. لذا شانه زدن روزانه حیوان خانگی برای جلوگیری از نمدی شدن موی سگ و گربه و پرهیز از تجمع انواع حشرات و عوامل بیماری‌زا، اقدامی جدی و کاملاً ضروری است.

از طرفی، ریزش مو در تمام حیوانات وجود دارد. اگر شانه زنی به طور مرتب باشد، این ریزش مو را مدیریت خواهید کرد. در غیر این صورت، باید موهای ریخته شده حیوان خود را در گوشه و کنار خانه پیدا کنید.

البته قرار نیست تا با هر شانه و برسی به جان موهای درهم تنیده‌شده حیوان بیافتید. برای این کار لازم است تا در جمع وسایل مورد نیاز برای نگهداری از سگ، برس‌های مخصوصی را از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید. در شانه زنی منظم موی سگ و گربه فوایدی است، مواردی مانند:

  • موی تمیزتر حیوان که از درخشندگی بیشتری برخوردار خواهد شد.
  • آراستگی ظاهری حیوان که در موهای مرتب بیشتر خودش را نشان خواهد داد.
  • حیوان در موهای آراسته و یکدست احساس راحتی بیشتری می‌کند.
  • شانه زنی منظم باعث خلق روابط عاطفی عمیق‌تری از جانب حیوان خواهد شد.
  • از بلعیده شدن مو توسط خود حیوان که در همه حال علاقه به لیسیدن سطح بدن خود دارد، جلوگیری به عمل آمده و به این ترتیب مانع از هربال یا مشکلات دستگاه گوارشی خواهد شد.

روش اصولی در باز کردن گوریدگی موی سگ و گربه چیست؟

هیچ حیوانی اعم از سگ و گربه مایل نیست تا برای مدتی طولانی اسیر برس زدن شما باشد؛ چرا که اصولاً خود حیوان متوجه نمدی شدن موی خود نیست.

لذا برای رفع نمدی شدن موی سگ و گربه باید به ترتیبی حیوان را راضی به پذیرش شانه زنی کرده باشید. برای اینکار برخی نکات را در نظر بگیرید:

  • وضعیت استقرار حیوان را طوری انتخاب کنید که هم حیوان احساس راحتی داشته باشد و هم اینکه شما بر او مسلط باشید. مانند نشاندن حیوان بر روی زانو و یا قرار دادن آن بر روی یک سکو با ارتفاع مناسب که می‌تواند یک میز ساده خانگی باشد.
  • غالباً گوریدگی موی سگ و گربه با گره های تودرتوی زیادی توام است. از این رو، اگر در مقدمات امر مستقیماً به سراغ برس‌زنی بروید، قطعاً باعث دردهای ناخوشایند در حیوان خواهید شد. پس بهتر است در ابتدای امر با استفاده از دست‌های خود گره‌های مو را باز کنید و سپس سطح موها را در جهت خواب آنها شانه‌زنی کنید.
  • بهتر است محل تجمع گره خوردگی‌ها را شناسایی کنید. می‌توانید با حذف موهای مرده از حجم گره خوردگی‌ها بکاهید.
  • یک گره عمیق بر سطح بدن حیوان را نمی‌توانید با چند برس زنی ساده مرتفع کنید. بهتر است برس زنی را از محل پایین گره خوردگی آغاز کنید و سپس برس را بالا آورده و قدم به قدم به عمق گره خوردگی ها نفوذ کنید.

دانستنی‌های کلیدی در زمان شانه زنی موی حیوانات خانگی

  • موهایی که به شکل توده‌ای گره‌خورده هستند و چیزی شبیه به یک گلوله از مو شده‌اند را هرگز به طور یکجا شانه نزنید. بهتر است تا این گلوله‌های مو را با استفاده از دسته‌های فلزی برس مخصوص شانه‌زنی حیوانات باز کنید.
  • منطقی نیست که از یک برس برای شانه زنی چند حیوان استفاده کنید؛ اما اگر این کار را می‌کنید، لازم است تا پس از انتهای هر بار شانه زنی، برس مذکور را به خوبی تمیز کنید.
  • در گوریدگی موی سگ و گربه گاها با گره‌هایی عمیق در نزدیکی پوست حیوان مواجه می‌شوید. به هیچ حالت برای حذف این گره‌ها دست به دامان قیچی نباشید؛ چرا که احتمال آسیب به پوست حیوان بسیار بالا است.
  • گاهی حیوان تمایلی به شانه کشیدن ندارد. مثلاً یک بازی، توجه او را جلب کرده است و یا در استراحتی شیرین به سر می برد. در چنین زمان‌هایی به زور برای شانه زنی حیوان اقدام نکنید. از طرفی، اگر حیوان برای انجام شانه کشیدن شما مقاومت می‌کند، هرگز متوسل به استفاده از داروهای آرامش‌بخش نباشید. این اقدام می‌تواند جان حیوان خانگی شما را تهدید کند.

ایده‌هایی که می‌توانند شانه زنی را آسوده‌تر کنند!

بسیاری از صاحبان پت از ناآرامی حیوان خود در زمان شانه زدن شکایت دارند. تا جاییکه نمی‌توانند حالت نمدی شدن موی سگ و گربه خود را به درستی مرتفع سازند.

این مشکلات ناشی از بازیگوشی بیش از اندازه حیوان است. لذا دو ایده موثر برای آرامتر کردن حیوان در حین شانه کشی پیشنهاد می‌شود.

  • اول آنکه بهتر است قلاده حیوان خود را به مکانی ببندید. به این ترتیب، از حرکت‌های آزادانه او جلوگیری خواهید کرد.
  • دوم آنکه بهتر است حیوان روی مهربان شما را که صاحب او هستید داشته باشد تا با رفتاری مطیع شده در اختیار شما قرار گیرد.

نمدی شدن موی سگ و گربه بیشتر در کجای بدن اتفاق می‌افتد؟

اینکه لازم است تا همه روزه با نظمی تعیین شده تمام بدن حیوان خود را شانه زنی کنید، یک وظیفه همیشگی برای صاحبان پت است؛ اما برای رفع نمدی شدن موی سگ و گربه لازم است تا متوجه محل اجتماع آنها نیز باشید. نمدی شدن، بیشتر، در نواحی زیر دیده می‌شود:

  • زیر گردن
  • زیر سینه
  • زیر بغل
  • پشت گوش
  • اطراف کمر
  • اطراف چشم
  • مقعد

آیا کوتاه کردن مو در دفع گوریدگی موثر است؟

برای آنها که باحوصله هستند و در عین حال می‌خواهند از داشتن پت با موهای بلند لذت ببرند، کوتاه کردن موهای حیوان اقدام چندان جذابی نخواهد شد. اما در مواقعی که حجم گوریدگی موی سگ و گربه بسیار زیاد است و یا شانه زنی عمیق و پیوسته حیوان از حوصله صاحبان پت خارج است، کوتاه ‌کردن ‌موی حیوان برای رفع نمدی شدن موی سگ و گربه پیشنهاد خوبی است؛ اما لازم است تا در مسیر کوتاه ‌کردن ‌موی حیوان برخی نکات را در نظر بگیرید:

  • از ماشین‌های اصلاح مخصوص استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از سوختن پوست حیوان در اثر داغ شدن سطح تیغه ماشین‌های اصلاح در هر ۵ دقیقه از زمان اصلاح، ماشین تراش را خاموش کنید.
  • لازم است تا از پاکیزگی تیغه قبل از آغاز اصلاح اطمینان حاصل کنید. برای این منظور می‌توانید تیغه را با الکل قبل از آغاز اصلاح تمیز کنید.

حمام منظم پت را فراموش نکنید!

حمام گرفتن از بهترین ایده‌ها در تقابل با نمدی شدن موی سگ و گربه می‌باشد. جدا از این، حمام منظم دلیل بهداشت مطلوب حیوان و در ادامه دوری از عوامل بیماری‌زا خواهد شد.

البته حمام گرفتن حیوان خانگی شامل نکاتی است که باید جدی بگیرید. نکاتی که متوجه میزان نیاز حیوان شما به حمام رفتن می‌باشد. مانند:

  • حیوان در طول روز چه میزان فعالیت بدنی دارد؟
  • محیط زندگی حیوانات چگونه است و تا چه اندازه مستعد آلوده شدن می‌باشند؟
  • آیا برای حیوان خانگی از لباس مخصوص پت استفاده می‌کنید؟ (در صورت استفاده از لباس، نیاز پت به حمام کردن، کمتر خواهد بود)

با در نظر داشتن نکات قیدشده می‌توانید سطح نیاز حیوان خود را به حمام گرفتن‌ها مشخص کنید. البته لازم است تا حمام حیوان را از طریق لگن‌های مخصوصی که برای این کار طراحی شده‌اند، انجام دهید.

از نرم کننده مخصوص موی حیوانات استفاده کنید!

لزومی ندارد تا در هر بار تلاش برای خلاص شدن از نمدی شدن موی سگ و گربه تنها بر امکانات محدودی مانند یک برس ساده اکتفا کنید. می‌توانید ابزارها و یا دیگر محصولات تخصصی طراحی شده برای این منظور را نیز تجربه کنید.

یکی از بهترین ایده‌ها استفاده از نرم کننده‌های مخصوص موی حیوانات است. این نرم کننده‌ها می‌توانند موهای حیوانات را به راحتی از حالتی در هم تنیده رهایی بخشند.

یکی دیگر از ایده‌های جذاب برای خلاص شدن از نمدی شدن موی سگ و گربه استفاده از پودر بچه می‌باشد. در این ایده نیازی به حمام گرفتن حیوان نیست. فقط کافی است قبل از شانه کشیدن موی حیوان، مقداری از پودر بچه را در لابلای موهای او بریزید.

به این ترتیب، سطح موهای حیوان را نرم کرده و شانه کشی را آسان خواهید کرد.

نکات مهم در نگهداری از موی گربه ها

گربه‌ها حیوانات تمیزی هستند. آنها مدت زمان زیادی از روز را به لیسیدن سطح بدن خود صرف می‌کنند. همین اقدام ساده گربه در جلوگیری از نمدی شدن موهای او تاثیرگذار است.

با این وجود ممکن است همچنان، در موی گربه شاهد گوریدگی باشید. در ادامه، به برخی از نکات در نگهداری از موی گربه‌های خانگی اشاره می‌کنیم:

  • شانه زنی روزانه شرط اصلی در نگهداری از پت با موهای بلند است. این شرط حتی برای گربه‌هایی که مدام سطح بدن خود را می‌لیسند نیز ضروری است؛ اما در گربه‌ها با موهای کوتاه اجباری به شانه‌زنی روزانه نمی‌باشد.
  • بهتر است بدانید که نژادهای گربه با موهای کوتاه، زبان کوتاه‌تری هم از گربه‌ها با موهای بلند دارند.
  • آلودگی‌های پوستی در گربه‌های مو بلند به مراتب از گربه‌های کوتاه بیشتر است.

ما در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا ماجرای گوریدگی را یک مشکل نمی‌دانیم؛ بلکه گوریدگی مو یک جریان طبیعی برای حیوانات خانگی است که با یک مدیریت صحیح تبدیل به یک جریان عاطفی جذاب خواهد شد.

جلوگیری از نمدی شدن موی سگ و گربه می‌تواند یک بهانه اجباری باشد. بهانه‌ای که می‌تواند باعث نزدیکی هر چه بیشتر حیوان خانگی به صاحبانشان بشود. تمام آنها که به هر ترتیبی از یک حیوان خانگی میزبانی می‌کنند، می‌خواهند تا با حیوان خانگی خود در ارتباطی عاطفی و دوستانه باشند. از این رو، چه چیزی به اندازه یک شانه زنی ساده و البته صمیمی می‌تواند آن حس نزدیکی را میان شما و حیوان خانگی‌تان برقرار کند؟

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا