نژادنژادهای سگ

معرفی گلدن رتریور محبوب

نژاد گلدن رتریور برای آنها که در حال و هوای نگهداری از حیوانات خانگی خصوصاً سگ‌ ها هستند، نژاد شناخته‌شده‌ای است.

یک سگ با خصوصیات جسمانی عضلانی همراه با خلق و خویی بسیار انعطاف‌پذیر که توانسته است در جمع سگ‌ های محبوب این روزها قرار گیرد.

در نژاد گلدن رتریور می‌توانید یک سگ تمام عیار را داشته باشید که قدرت بدنی خوبی دارد، استقامت بالا از مشخصه‌های اوست و در دویدن‌های طولانی کم نمی‌آورد.

چهره‌ای مهربان و البته دوست داشتنی با ظاهری که در حجم بالایی از موهای طلایی خودنمایی می‌کند. این‌ها، همه، نژاد گلدن رتریور را در جمع انواع ‌سگ‌ ها برجسته کرده است.

همراه پتیا باشید تا ببینیم چه جنبه‌های ظاهری و رفتاری در نژاد گلدن رتریور باعث شده تا بسیار محبوب باشند.

بررسی تاریخی نژاد گلدن رتریور

از حدود یک قرن پیش که داستان نگهداری از حیوانات مانند سگ‌ ها و گربه‌ ها در نزد مردم رنگ و بوی جدی‌تری پیدا کرده است، انواع نهادهای مطالعاتی و موسسات حمایت حیوانات از حیوانات تاسیس شده‌اند.

نهادهایی که می‌خواهند تمام نژادها را در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار داده باشند. در این بین، هر سگی در هر گوشه از دنیا، در لیستی بلندبالایی از انواع نژادها قرار گرفته است.

گاه، زیرشاخه نژادهای بزرگتر هستند و گاه، خود یک شاخه مستقل را می‌سازند.

نژاد گلدن رتریور از دسته سگ ‌های اصیل با یک شاخه انحصاری است. این نژاد از سگ در سال ۱۹۳۲ در آمریکا به ثبت رسیده است.

اما تاریخ حضور او در کنار انسان ‌ها به مدتی قبل‌تر و ابتدای قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد.

گویا در داستان‌هایی گنگ، نژاد گلدن رتریور ریشه‌هایی روسی پیدا می‌کند؛ اما آنچه مشخص است، برای اولین بار این سگ را در نزد مردمان اسکاتلندی یافته‌اند.

زمانی که اسکاتلندی‌های عاشق شکار پرندگان، متوجه قدرت بالای این سگ برای یادگیری مهارت‌های شکار شدند.

این سگ شناگر خوبی است و می‌تواند در زمین‌های باتلاقی قدرت مانور بالایی داشته باشد. حس شکار در او، عالی است و می‌تواند همچون یک شبه، خودش را به نزدیک پرندگان وحشی برساند و در نهایت، با هوش بالای خود مسیر شکار را عملی سازد.

همه این موارد، باعث شده تا برای اولین بار اسکاتلندی‌ها وجه جهانی از این سگ را معرفی کنند.

البته این انگلیسی‌ها و در امتداد آنها آمریکایی‌ها بودند که چهره جهانی‌تری برای نژاد گلدن رتریور فراهم آوردند؛

چرا که آنها این سگ را برای شکار نمی‌خواستند؛ بلکه قصد حضور آن در جمع خانواده با عنوان یک حیوان خانگی را داشته‌اند. آمریکایی‌ها خیلی زود متوجه خلقیات مناسب نژاد گلدن رتریور برای ماندن در فضای خانه شدند.

البته در این بین، نباید از زیبایی‌های این سگ دوست داشتنی نیز عبور کنیم. به هر حال، نژاد گلدن رتریور آنچنان در نزد آمریکایی‌ها محبوب شد که حالا به عنوان دومین نژاد محبوب از سگ‌ها در آن کشور شناخته می‌شود.

ویژگی‌های اندامی سگ نژاد گلدن رتریور

نژاد گلدن رتریور در دسته سگ‌های بزرگ جثه با اندام نه چندان عضلانی قرار می‌گیرد. این سگ‌ها در سن بلوغ، قدی در حدود ۶۰ سانتیمتر خواهند داشت.

وزن آنها نیز در حدود ۳۰ الی ۳۵ کیلوگرم متغیر خواهد بود. این نژاد، در دسته سگ‌های پشمالو قرار نمی‌گیرد؛ اما سطح پوست آن تراکم بالایی از مو دارد.

البته این موهای متراکم در حجمی فشرده خاصیت ضد آب برای سطح بدن گلدن رتریورها ایجاد کرده است.

برای همین است که آنها به راحتی می‌توانند پا در آب نهاده، شناگرهای قهاری باشند.

ویژگی های اندامی سگ نژاد گلدن رتریور
ویژگی‌های اندامی سگ نژاد گلدن رتریور

مو در سگ نژاد گلدن رتریور وجه جذابی در مشخصه‌های ظاهری اوست. این سگ در نژادها با موهای صاف و مجعد دیده می‌شود.

اما جذابیت این موها در حضور موهایی پرمانند است که در پشت پاهای جلو و زیر شکم، روی سینه و دم آن رشد می‌کنند.

این موهای طلایی پرمانند، زیبایی جذابی برای سگ نژاد گلدن رتریور خلق کرده است.

از این‌ها گذشته، در زیر پوست با موهای طلایی آنها، لایه‌ای ضخیم از چربی حضور دارد. این لایه، مقاومت بدنی آنها را در مقابل سرمای شدید بالاتر برده است.

با این همه، احتمالاً بارزترین وجه قابل توجه در مشخصه‌های ظاهری سگ‌ ها از نژاد گلدن رتریور در تناژ مختلف رنگ طلایی موهایی است که سر تا پای آنها را پوشانده است.

نام گلدن رتریور نیز از همین ظاهر طلایی آنها گرفته شده است؛ البته این موهای طلایی گاهاً در نژادهایی اندکی تیره‌تر و شاید در نژادهایی اندکی روشن‌تر باشند.

لکن همه سگ‌ ها از نژاد گلدن رتریور صاحب اندامی پوشیده از موهای طلایی و بسیار درخشان هستند.

موهای زیبایی که می‌خواهند جنبه‌های جذابی را برای این سگ مفید همراه خود داشته باشند.

رفتارشناسی سگ گلدن رتریور

سگ نژاد گلدن رتریور در دسته سگ‌ های آرام با رفتارهایی مهربان و کمترین وجه تهاجمی قرار می‌گیرد.

اصولاً در رفتارشناسی سگ گلدن رتریور، این دنیای آرام آنها است که مورد توجه دوستداران سگ ‌ها قرار گرفته است.

این سگ‌ها جدا از خلقیات آرامی که دارند، سعی در مهربان شدن نیز دارند. آنها می‌خواهند که مهربان باشند؛ چنین رفتاری در جمع معدودی از سگ ‌ها دیده می‌شود.

این تلاش در مهربانی چیزی جدا از تربیت سگ گلدن رتریور است. این سگ ‌ها بدون آنکه آموزشی دیده باشند و یا سعی در ایجاد اخلاق آرام در آنها شده باشد، ذاتا در جستجوی رفتار خوب و مهربانی با اطرافیان خود هستند؛ تا جاییکه احساس می‌کنید آنها دائماً در تلاش برای راضی نگه داشتن شما می‌باشند.

سگ گلدن رتریور و توله اش
رفتار شناسی نژاد گلدن رتریور

یکی دیگر از جنبه‌های جالب توجه در رفتارشناسی سگ گلدن رتریور انعطاف پذیری بالای آنها در مواجهه با دیگر سگ‌ها و حتی حیوانات خانگی است.

آنها در کل می‌توانند در کنار دیگر حیوانات خانگی زندگی کنند و حتی در مقام یک سگ نگهبان برای آنها ظاهر شوند. لکن در مقام سگ بودنشان ممکن است گاها اسیر هیجانات ناخواسته‌ای باشند. لذا بهتر است این موارد را در مسیر تربیت سگ گلدن رتریور در نظر داشته باشید.

این سگ‌ها علاقه‌ای به تنها ماندن ندارند. در تنهایی خیلی زود دچار اضطراب می‌شوند. اضطرابی که می‌تواند منجر به هیجانی شدن سگ و بروز رفتارهای خارج از کنترل در آنها بشود.

اصولاً نمی‌توان وجه مشخصی در رفتارشناسی سگ گلدن رتریور برای مواجه با چنین وقایعی را در نظر گرفت. این سگ ‌ها باهوش هستند و در بسیاری از موارد دلیل تنهایی را درک می‌کنند.

از این رو، در زمان مشکلات با درک قوی‌ که دارند، به راحتی می‌توانند از پس بسیاری از حوادث مانند تنها شدن برآیند.

تا اینجا تشریح رفتارشناسی سگ گلدن رتریور سمت و سوی خلقیات آنها به عنوان یک سگ خانگی را بررسی کردیم؛ اما در نظر داشته باشید که این سگ‌ ها بسیار مفیدتر از ماندن در کنار شما به عنوان یک همنشین دوست داشتنی و مطیع می‌باشند.

سگ نژاد گلدن رتریور مشخصه‌هایی دارد که می‌تواند آنها را در مقام یک حیوان مفید برای اجتماع ظاهر سازد.

در صورت رعایت برخی اصول در تربیت سگ گلدن رتریور می‌توانیم از خصوصیات ذاتی آنها برای اهداف متنوعی استفاده کنیم.

البته در این مسیر خیلی نگران اصول حرفه‌ای در تربیت سگ گلدن رتریور نباشید؛ چرا که آنها بسیار باهوش و کاملاً علاقمند به فراگیری هر چیزی هستند. لذا خیلی سریع، آموزش‌های لازم را طی خواهند کرد.

شما می‌توانید با اتخاذ یک مسیر صحیح و هدفمند در تربیت سگ گلدن رتریور از آنها به عنوان سگ‌های راهنما برای نابینایان، امدادگر با هدف زنده‌یابی در انواع حوادث طبیعی و حتی کمک به نیروی پلیس در کشف مواد مخدر استفاده کنید.

البته به صرف داشتن یک سگ از نژاد گلدن رتریور نمی‌توانید انجام تمام این وظایف را انتظار داشته باشید.

این سگ‌ها مستعد انجام چنین وظایفی هستند؛ لذا باید در یک مسیر هدفمند از تربیت سگ گلدن رتریور قرار گرفته باشند.

برای اطلاع بیشتر می‌توانید همراه سایت فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باشید.

برخی نکات در رفتارشناسی سگ گلدن رتریو

رفتار شناسی نژاد گلدن رتریور
رفتار شناسی نژاد گلدن رتریور
  • از سگ‌های مهربانی مانند نژاد گلدن رتریور نباید انتظار پاسبانی داشته باشید. آنها تقریباً با هر انسان غریبه‌ای ارتباط صمیمی برقرار می‌کنند.
  • این نژاد از سگ ‌ها با وجود جثه درشتی که دارند، برای زندگی‌های آپارتمانی مناسب هستند. البته لازم است تا در زندگی آپارتمانی آنها فرصت کافی برای تخلیه هیجان آنها کنار گذاشته باشید. یک گردش کوتاه روزانه برای تخلیه هیجانات این سگ زیبا کفایت می‌کند. خواندن مقاله راهنما پیاده روی با سگ را در انجام هر چه بهتر این گردش‌های کوتاه توصیه می‌کنیم. اصولا تفریحات، چندان تاثیری در هزینه نگهداری سگ گلدن رتریور ندارد.
  • نژاد گلدن رتریور از حس بویایی بسیار قدرتمندی برخوردار است و می‌تواند وجهه کاملی به عنوان سگ شکارچی داشته باشد. یکی از جنبه‌های قابل توجه در رفتارشناسی سگ گلدن رتریور علاقه وافر آنها در جویدن اجسام است. از این رو، باید در نگهداری از آنها کاملا از وسایل بازی مخصوص برای جویدن تهیه کرده باشید. نیاز به وسایل بسیار شاید وجه منفی در هزینه نگهداری سگ گلدن رتریور باشد. به هر صورت، شما می‌توانید لیست کاملی از تجهیزات مورد نیاز را از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید.
  • اصولاً سگ نژاد گلدن رتریور چندان اهل پارس کردن و یا ایجاد سر و صداهای رایج در دیگر سگ‌ ها نیست. در عین جثه بزرگی که دارد، کاملاً ساکت و آرام زندگی می‌کند. از این رو مناسب برای ماندن در فضاهای آپارتمانی هستند. البته بهتر است تا حدودی این آرامش را همراه با تربیت سگ گلدن رتریور در آنها تقویت کرده باشید.
  • در بازی با کودکان عاری از هر گونه احساس خطر و یا خشونت‌، گلدن رتریورها بهترین هستند. آنها علاقه زیادی به بازی کردن دارند و به خوبی می‌توانند با دنیای کودکانه بچه‌ها ارتباط برقرار کنند.

اطلاعاتی که از تغذیه گلدن رتریورها باید بدانید!

سلامتی هر حیوانی وابسته به نوع و سطح تغذیه‌ای است که دارد. برای سگ ‌ها از نژاد گلدن رتریور که در دسته سگ ‌های بزرگ اندام با استعداد چاقی بالا هستند، این موضوع جدی‌تر می‌شود.

اهمیت به تغذیه گلدن رتریور، جدا از تامین انرژی لازم برای فعالیت پرجنب و جوش این سگ بزرگ اندام، ضامن سلامتی او نیز خواهد شد.

در تنظیم تغذیه گلدن رتریور باید از یک برنامه منظم غذایی با توجه به جثه تا سطح فعالیت بدنی حیوان بهره‌مند باشید.

این سگ ‌ها کاملاً مستعد چاق شدن هستند. لذا هر گونه افراط در لیست هزینه نگهداری سگ گلدن رتریور، تبعات نگران‌کننده‌ای خواهد داشت.

تغذیه گلدن رتریور باید ترکیبی از غذاها با هدف تامین کافی از چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها باشد.

هر برنامه غذایی مناسب برای سگ‌ها که بتواند این ترکیبات را تأمین کند، کاملا مناسب برای تغذیه گلدن رتریورها است.

البته قبل از آن باید غذای مورد نظر، باب طبع سگ سخت‌پسند ما شده باشد. غذای مناسب باید در سطح اندکی از مواد پرکننده مانند ذرت، برنج و یا سویا تنظیم شده باشد.

برای تامین وجه کامل و البته مناسب از پروتئین در تغذیه گلدن رتریور، حضور گوشت در غذا را در نظر داشته باشید.

پروتئین مورد نیاز سگ ‌ها باید از غذاهای گوشتی تهیه شوند. پروتئین‌های گیاهی به هیچ حالت منبع غذایی مناسبی برای سیر کردن این سگ ‌ها به حساب نمی‌آیند.

شاید این ذائقه از جنبه‌های سخت در هزینه نگهداری سگ گلدن رتریور باشد.

در تغذیه گلدن رتریور، جدا از این دقت در تامین کامل مواد غذایی باید اندکی هم بر میزان کالری دریافتی سگ محبوب خود، متمرکز باشید.

یکی از بزرگترین اشتباهات در نگهداری از نژاد گلدن رتریور بهره‌مند کردن سگ از تغذیه آزاد می‌باشد.

این سگ‌ ها کاملاً مستعد چاقی هستند و احتمالاً با باز گذاشتن ذائقه همیشه گشنه سگ در خوردن غذاها، به سرعت زمینه کافی برای چاق شدن آنها را فراهم خواهید کرد.

چاقی تاثیر مستقیم بر افزایش هزینه نگهداری سگ گلدن رتریور دارد!

بهترین ترکیب غذایی برای تدوین یک برنامه جامع از تغذیه گلدن رتریور شامل غذایی با ۳۰ درصد پروتئین در کنار ۳۵ درصد کربوهیدرات و البته ۱۲ الی ۱۸ درصد چربی می‌باشد.

از تفاوت لابرادور و گلدن رتریور چه می‌دانید؟

یکی از عمده مشکلات در نگهداری از حیوانات خانگی اشتباه در نژاد آنها می‌باشد. مثل همین سگ نژاد گلدن رتریور خودمان که شباهت‌هایی با یک نژاد دیگر از سگ‌ها با نام لابرادور دارد؛ اما تفاوت لابرادور و گلدن رتریور در چه چیز‌هایی است؟

تفاوت لابرادور و گلدن رتریور
 

اول از ظاهر این دو سگ شروع می‌کنیم. رنگ، اصلی‌ترین وجه برای تشخیص تفاوت لابرادور و گلدن رتریور می‌باشد.

گلدن رتریورها در همه گونه‌های خود کاملا صاحب موهایی طلایی رنگ هستند؛ اما لابرادور‌ها بیشتر در رنگی سیاه، شکلاتی و گاها طلایی روشن دیده می‌شوند.

ارتفاع مو در سطح بدن نیز وجه دیگری از تفاوت لابرادور و گلدن رتریور می‌باشد. گلدن رتریور‌ها موهایی تقریبا بلند و گاها پشمی شکل دارند؛ اما این موها در نژاد لابرادور خیلی کوتاه است.

موهای متفاوت باعث دم متفاوت نیز شده است. ظاهر دم نژاد گلدن رتریور به شکلی است که گویا با پر پوشیده شده است؛ اما در لابرادورها شاهد دمی ضخیم با موهایی کوتاه هستیم.

در شرح تفاوت لابرادور و گلدن رتریور بهتر است اندکی به جنبه‌های دیگری نیز بپردازیم؛ مانند اینکه نژاد گلدن رتریور به مراتب از ریزش موی بیشتری برخوردار است.

این موضوع باعث خواهد شد تا هزینه نگهداری سگ گلدن رتریور اندکی بالاتر باشد؛ اما در خلق و خوی نیز شاهد تفاوت لابرادور و گلدن رتریور هستیم. لابرادور‌ها بسیار هیجانی‌تر و البته خشن‌تر از نژاد گلدن رتریور می‌باشند.

به همین دلیل است که بیشتر از سگ نژاد گلدن رتریور برای مسئولیت‌های ظریفی مانند امداد و نجات و یا راهنمای نابینایان استفاده می‌شود.

سگ نژاد گلدن رتریور چیزی بسیار بیشتر از یک حیوان خانگی برای سرگرم کردن اهالی خانه است.

این سگ با اخلاق می‌تواند آنچنان مفید باشد و یا شخصیت کاملی داشته باشد که در اندک زمانی به عنوان یکی از اعضای خانواده تلقی شود.

هر چند اندکی هزینه نگهداری سگ گلدن رتریور با آن سایز درشت و اشتهای بالایی که دارد، چالش برانگیز خواهد شد؛ اما یقینا نمی‌توان از کنار حس مسئولیت‌پذیری و یا احساس مهربان این سگ به این سادگی‌ها عبور کرد.

یقینا هر کسی که قصد نگهداری از سگ‌ ها را دارد، وفاداری آنها را نیز می‌خواهد. سگ نژاد گلدن رتریور در نمایش وفاداری سرآمد دیگر سگ ‌ها است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا