آکواریوم

گیاهان آکواریومی، برای آنها که جنگلی در آب می‌خواهند!

گیاهان آکواریومی می‌توانند جریانی طبیعی در محیط زیست یک آکواریوم را خلق کنند. این گیاهان به مانند دیگر گیاهان از فرآیند فتوسنتز برای ادامه حیات خود استفاده می‌کنند. از این رو، در اعماق آب با جستجوی دی اکسید کربن سعی در بقای خود دارند. تلاشی که با آزاد شدن اکسیژن از آنها همراه است. به این ترتیب، می‌توان با استفاده از گیاهان آکواریومی چرخه طبیعی برای تداوم زیست در فضای آکواریوم را حاصل آورد.

برای شما که به انواع روش‌ها از محیط‌های آکواریومی در منزل بهره‌مند هستید، دانستن اطلاعات مفیدی از گیاهان مناسب آکواریوم خالی از لطف نخواهد بود. قطعاً داشتن چنین زیستگاه طبیعی برای ماهی‌های خود را می‌پسندید. پس، همراه ما در فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی باشید تا بیشتر از انواع گیاهان آکواریومی بدانید.

چرا استفاده از گیاهان مناسب آکواریوم جذاب هستند؟

اصولاً داشتن یک محیط آکواریومی برای تماشای زندگی آرام ماهی‌ ها لذت بخش است. حال اگر بتوانیم این محیط را در فضای طبیعی‌تر داشته باشیم، قطعاً به جذابیت آن افزوده می‌شود. تنوع بسیار بالایی در آکواریوم پلنت وجود دارد. آنها را می‌توانید در نمونه‌های آمده از مناطق گرمسیری همراه با زیست در آب‌های شور و شیرین داشته باشید. لکن مجذوب هر کدام از این گیاهان آکواریومی که باشید، با حجم بی‌انتهایی از زیبایی در آب‌های شفاف آکواریومی که دارید، مواجه خواهید شد.

خلق یک زیستگاه طبیعی، حذف گازهای سمی از آب و تولید طبیعی اکسیژن در کنار حذف باکتری‌های مضر و معلق در آب که در نهایت منجر به برقراری یک اکوسیستم متعادل خواهد شد، از جمله فواید و در عین حال جذابیت‌های استفاده از گیاهان آکواریومی می‌باشد. البته در این بین با انواع گیاهان آکواریومی روبه‌رو هستیم. قاعدتاً سوالی که مطرح می‌شود آن است که گیاهان مناسب آکواریوم با این حجم از تنوع کدامند؟ برای پاسخ کامل به این نیاز جذابی که برای داشتن آکواریوم پلنت احساس کرده‌اید، همراه ما باشید؛

چرا که ما در پتیا که یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی است می‌خواهیم نگرش کاملی از گیاهان آکواریومی برای شما خلق کنیم؛ اما قبل از آن باید ببینیم که آکواریوم پلنت تحت چه شرایطی زنده مانده و می‌تواند آن زیستگاه جذاب را به وجود آورد؟

در نگهداری از آکواریوم پلنت چه مقدماتی لازم است؟

گیاهان آکواریومی نیز به مانند هر موجود زنده دیگری زیست ‌بوم خاص خود را می‌خواهند. آنها برای زنده ماندن شرایطی ایده‌آل از اکوسیستم را نیاز دارند. البته تامین این شرایط برای یک آکواریوم پلنت چندان پیچیده نیست؛ اما دقت در تامین دقیق آنها ضرورت خواهد داشت. الزاماتی مانند:

  • حضور یک محیط کاملاً بسته و پر از آب برای آکواریوم پلنت؛ چرا که ماهیت گیاهان آکواریومی ماندن در اعماق آب است.
  • هر گیاهی برای تداوم حیات خود باید عملیات فتوسنتز را تکمیل کند. پس لازم است تا نور کافی برای گیاهان آکواریومی خود را از طریق نصب لامپ آکواریوم تامین کرده باشید.
  • در سوی دیگر حیات فتوسنتزی، حضور مقدار قابل توجهی از منابع دی اکسید کربن می‌باشد و کربن حلال در آب نیز توسط موجودات آبزی مانند ماهی‌ها تامین خواهد شد. لذا گیاهان آکواریومی برای زنده ماندن نیاز به حضور ماهی‌ها دارند.
  • دمای مناسب را برای رشد آکواریوم پلنت از یاد نبرید. یک گیاه آکواریومی باید در شرایط زیست بوم طبیعی خود باشد. دما، اصل مهمی در شبیه سازی چنین زیست‌ بوم‌هایی است.
  • تغذیه از مواد معدنی برای آکواریوم پلنت خود فراهم آورید. لازم است تا محل کاشت گیاه از طریق کودهای مخصوص و سرشار از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منگنز، روی و… تقویت شود.
  • یادتان باشد که آکواریوم پلنت تنها گیاه موردنظر شما نیست که تحت شرایط مطلوب تامین‌شده توسط شما در حال رشد می‌باشد. جلبک‌ها هم در چنین شرایط ایده‌آلی به سرعت رشد می‌کنند. پس لازم است تا از محلول‌های ضد جلبک نیز استفاده کنید.
  • گیاهان آکواریومی به سطح مشخصی از PH آب نیاز دارند. لذا با تهیه یک PH سنج این موضوع را جدی بگیرید.
  • فیلترهای مناسب، شیلنگ‌های مخصوص، رابط‌ها و دیگر لوازم را نیز تهیه کنید.

آشنایی با برخی از گیاهان آکواریومی

  • سرخس سه شاخه (microsorum pteropus trident): سرخس سه شاخه که گاهاً با نام جاوا فرن تریدنت نیز شناخته می‌شود، از جمله محبوبترین‌ها در جمع انواع گیاهان آکواریومی می‌باشد. دلیل این سطح از مقبولیت خیلی ساده است. این گیاه بسیار مقاوم همراه با شرایط نگهداری آسانی است. سرخس سه شاخه به دمای ۲۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد برای حیات خود نیاز دارد و به محیط با نور کم یا متوسط علاقه‌مند است. البته بهتر است در صورت نگهداری از سرخس سه شاخه آن را در محیطی پر نور با حجم دی اکسید کربن بالا نگهداری کنید؛ چرا که این گیاه از جمله گیاهان رونده است و در صورت تأمین شرایط عالی به سرعت فضای آکواریوم را پر خواهد کرد. بهترین محل برای کاشت گیاه سرخس سه شاخه جایی در انتهای آکواریوم می‌باشد.
  • گیاه توری (Aponogeton Madagascariensis): گیاه توری یک گیاه آبزی بومی غرب آفریقا است. یک گیاه با زیبایی خیره‌کننده که در لیست گیاهان مناسب آکواریوم قرار دارد؛ اما کمتر مورد توجه علاقه‌مندان به نگهداری از گیاهان آکواریومی قرار می‌گیرد. یک دلیل ساده در این کم توجهی ناشی از شرایط نگهداری بسیار سخت این گیاه است؛ اما اگر با وجود سختگیری‌های این گیاه، باز هم می‌خواهید تا از زیبایی‌های آن بهره‌مند باشید، لازم است بدانید که دمای زیستی آن در حدود ۱۵ الی ۲۸ درجه سانتیگراد است و در نوری با درجه متوسط تا زیاد زندگی می‌کند.
  • اشک کودک (Hemianthus Micranthemoides): از جمع گیاهان مناسب آکواریومی، اشک کودک محبوبیت خوبی برای خودش دست و پا کرده است. اشک کودک یک گیاه آبزی بومی آمریکای شمالی است که در سطح متوسطی از نگهداری می‌توانید میزبان زیبایی‌های آن باشید. این گیاه برای زنده ماندن به دمای آب در حدود ۱۹ الی ۲۸ درجه سانتیگراد نیازمند است. البته لازم است تا سختی آب را برای حضور این گیاه در حد متوسط یعنی بازه ۹ الی ۱۳ در نظر بگیرید.
  • کریپتو کورین بالانسا (Cryptocoryne Balansae): اگر برای فضای آکواریومی خود به دنبال گیاهی هستید که در عین زیبایی چندان به شما سخت نمی‌گیرد و به آسانی و ماندگاری بالا زیست خود را ادامه می‌دهد، کریپتو کورین بالانسا گزینه خوبی است. کریپتو کورین بالانسا از جمله گیاهان آکواریومی آمده از مناطق گرمسیری آسیا و آفریقا می‌باشد. این گیاه همراه با ماندگاری بالا، در عین زیبایی چشم نوازی که دارد، در هنگام خرید نیز قیمت بالایی دارد. شاید این قیمت بالا توجیه اقتصادی برای خرید آن نداشته باشد؛ اما نکته‌ای در این گیاه است که می‌تواند خرید قیمت بالای آن را منطقی کند؛ چرا که این گیاه از برگ‌هایی تلخ‌مزه برخوردار است. از این رو، مورد توجه ماهی‌ها برای خوردن قرار نمی‌گیرد. لذا می‌توان با خیال آسوده تا مدتی طولانی از آن نگهداری کرد. این گیاه در دمای مابین ۲۲ الی ۲۸ درجه سانتیگراد با تامین سطح نوری متوسط در بستری از شن زندگی می‌کند.

روش‌های کاشت گیاه آکواریومی

برای کاشت گیاهان آکواریومی دو روش وجود دارد. در روش اول می‌توانید گیاه مورد نظر خود را در گلدان‌هایی کوچک بکارید و یا اینکه همراه با روشی دیگر گیاهان خود را در آکواریوم‌ها داشته باشید.

·        روش کاشت در گلدان‌های کوچک

در این ایده قرار است تا گیاه را در بستری خارج از آکواریوم داشته باشیم. پس لازم است تا محیط مرطوب آکواریوم را برای آن شبیه سازی کنیم. یکی از بهترین ایده‌ها استفاده از بستر کوکوپیت می‌باشد.

کوکوپیت نوعی بستر کشت با ظرفیت جذب بالای آب می‌باشد که آن را با استفاده از پوست و پوشش نارگیل به صورت فشرده تهیه می‌کنند. یک کیلوگرم از کوکوپیت جامد در صورت خیس شدن می‌تواند تا پانزده لیتر کوکوپیت مایع را برای شما حاصل آورد. چنین بستری کاملا مستعد شبیه سازی فضای گیاهان آبزی در یک گلدان کوچک می‌باشد. البته همراه با این روش دقت داشته باشید که:

  • گلدان حتما در محیط با دمای بالاتر از هجده درجه سانتیگراد قرار گیرد.
  • پوشش نایلونی را تا هنگام جوانه زدن از روی گیاه بر ندارید.

·        روش کاشت در آکواریوم

این ایده تقریبا همان چیزی است که از داشتن گیاهان آکواریومی می‌خواهید. البته لازم است تا قبل از پر کردن آکواریوم از آب، بستر لازم برای کشت گیاه را فراهم کنید. در این بین تامین عمق لازم برای گسترش ریشه‌های گیاه را در نظر بگیرید. یک ایده خوب آن است که عمق بستر را از انتها تا جلوی آکواریوم به تدریج کم کنید. به این ترتیب، برای کشت گیاهان با ریشه‌های عمیق فضای انتهای آکواریوم و برای گیاهان با ریشه‌های کوتاه، بستر جلوی آکواریوم مناسب می‌شود.

در نگهداری از گیاهان آکواریومی باید در هر حال، متوجه نیازهای گیاهانی باشید که در آب زندگی می‌کنند. این گیاهان نیز به مانند دیگر گیاهان که سابق بر این می‌شناسید، شرایط زیست خاص خود را می‌خواهند. آنها می‌توانند زیست بومی جذاب و طبیعی برای ماهی‌های شما خلق کنند. زیست بومی که با اندک توجهی در یک تعادل ماندگار و دلنشین باقی خواهد ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا