بیماری های حیوانات خانگیگربه آپارتمانی

بیماری های گربه

بیماری­ های گربه و اصول نگهداری گربه در خانه، مواردی هستند که دانستن آنها برای هر شخصی که به نوعی در زندگی گربه دخیل است، بسیار ضروری می‌باشد.

نگهداری از حیوانات خانگی، روش مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت انسانها محسوب می‌شود که در اکثر موارد، گربه ها و سگها رایج ترین حیوانات خانگی هستند.

درست است که گربه همانند سگ از عواطف و وابستگی بالایی نسبت به انسان برخوردار نیست؛ اما حیوان بازیگوش و دوست داشتنی است که به مراقبت و علاقه شما نیاز دارد.

دقیقا اینجاست که جدا از ورود گربه به خانه شما و اعلام آمادگی در رعایت اصول نگهداری از گربه در خانه، باید به بیماری های گربه که ممکن است بدان مبتلا شود، بیشتر توجه داشته باشید.

لذا امکان تهیه انواع غذا، دارو و ملزومات بهداشتی حیوان خانگی بدون مراجعه حضوری و در کمترین زمان ممکن از طریق پتیا و یا سایر پت شاپ ­های اینترنتی امری کاربردی محسوب می‌شود.

قابل ذکر است به طور کلی بیماری­ های گربه به دو شکل بیماری­های ویروسی و باکتریایی نمایان می­شوند که در این مقاله به چند نمونه از مهمترین این بیماری­ ها اشاره می‌گردد.

بیماری­ های گربه به گونه‌ایست که در برخی موارد با مراجعه به دامپزشک و انجام معاینات مکرر و دوره ­ای و واکسیناسیون به موقع به آسانی میتوان گربه را از ابتلا به بیماری­ های مختلف نجات داد؛ اما در موارد حاد کاری از دامپزشک ساخته نیست!

از بین رده بیماری­ های گربه و مهمترین بیماری ­های­ عفونی شایع در آنها میتوان به بیماری عفونت تنفسی (FURD) اشاره کرد که باعث اختلال در عمکرد دستگاه تنفسی فوقانی گربه شده و با علائمی چون تب، آبریزش بینی و چشم و سرفه­ های خشک و عفونی تنفسی همراه است.

دومین بیماری عفونی در بین گروه بیماری­ های گربه که در بیشتر مواقع گربه­ های خیابانی بدان مبتلا می‌شوند؛ ایدز از نوع گربه‌ایست. این بیماری از گربه به گربه منتقل میشود و قابل انتقال به انسان نیست.

بیماری‌های مجاری ادرار، دسته دیگری از دسته بیماری­ های گربه است که مجاری ادراری حیوان را تحت تاثیر قرار می­دهد و گربه­های نر بیشتر مستعد اینگونه بیماری هستند.

علائم این بیماری استفاده نکردن گربه از خاک، لیسیدن زیاد معقد و گاهی دیده شدن خون در ادرار او است.

زمانی که گربه به سبب مشکلات مجاری ادراری نتواند به درستی ادرار کند و سموم ادراری را دفع کند، دچار بیماری دیگری از گروه بیماری­ های گربه مانند مشکلات کلیوی می­شود.

اسهال و استفراغ نوع دیگری از بیماری­ های گربه است که میتواند هم منشا عفونی داشته باشد و هم ارتباط مستقیم با غذایی که تناول کرده است.

این بیماری اگر به صورت خفیف در بدن گربه شکل بگیرد و علائم بعد از یک روز ادامه نداشته باشد، مسئله مهمی نیست و ناراحتی حیوان بزودی برطرف خواهد شد.

اما اگر در بدن گربه بیماری به شکل شدید بروز کند و یک روز کامل یا بیشتر طول بکشد، باید به دامپزشک مراجعه کرد تا با استفاده از دارو، حیوان از بیماری رهایی یابد.

نوع دیگری را که از انواع بیماری­ های گربه می‌توان نام برد، شکستگی دست و پاهای این حیوان است.

برخلاف تصور عموم که گربه از هر فاصله­‌ای پرت شود، با چهار دست و پای خود فرود می­آید و تعادل خود را حفظ می‌کند، باید متذکر شد که گاهی ممکن است گربه در اثر افتادن از دو طبقه هم آسیب ببیند و دست یا پایش بشکند.

علائم این اتفاق به صورت لنگ زدن پا و یا حرکت نکردن دست حیوان نمایان می‌شود.

دقیقا اینجاست که یکی دیگر از وظایفتان در مراقبت از حیوان خانگی و یکی از مهمترین اصول نگهداری از گربه در خانه که باید بدان توجه داشت، اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد.

اصول نگهداری از گربه در خانه

یکی از اصول نگهداری از گربه در خانه که باید به آن دقت کرد، این است که در صورت مشاهده تب در گربه به دامپزشک مراجعه کنید.

برای اطلاع از تب داشتن یا نداشتن گربه، لمس کردن گوش حیوان گزینه دقیقی نیست؛ زیرا ممکن است گوش گربه سرد باشد و شما را از تب او آگاه نسازد.

نکته دیگری که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که تعداد دفع ادرار و ظرف دستشویی گربه باید چک شود که اگر در ظرف دستشویی حیوان شاهد مدفوع خشک و تکه ­تکه یا برعکس مدفوع اسهالی بودید و یا حتی خون در ادرار او مشاهده کردید، برای تشخیص دقیق­تر او را نزد دامپزشک ببرید.

چک کردن میزان آبی که یک گربه می‌نوشد، امری ضروری است و در صورت غیرمعمول بودن این امر باید به دامپزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده بیش از حد یا کمتر از مقدار معمول غذا خوردن گربه، غذا خوردن یا نخوردن حیوان در طول یک روز کامل یا استفراغ مکرر گربه حتی بعد از نوشیدن آب، مراجعه به دامپزشک الزامی است.

به وزن گربه خود توجه کنید؛ به سبب اینکه که کاهش تدریجی وزن حیوان ممکن است نشان دهنده‌ی نوعی از انواع بیماری­ های گربه باشد؛ بنابراین هرگونه تغییرات وزنی او حائز اهمیت است.

به واسطه اینکه طبیعت گربه بازیگوش است، درصورت مشاهده هرگونه بی حالی در گربه، نداشتن انرژی لازم برای تیمار کردن خود و یا دردناک بودن این امر برای او، می‌تواند نشان‌دهنده نوعی از انواع بیماری های گربه مانند ورم مفاصل باشد و مراجعه به دامپزشک امری ضروری محسوب می‌شود.

دو مورد از مهمترین بیماری های قابل انتقال از گربه به انسان

با شناخت دقیق­تر بیماری­ هایی که بین گربه و انسان مشترک است، می­توان راه های پیشگیری از آن را یافت و از مضرات نگهداری گربه در خانه جلوگیری کرد.

1. رایج ترین نوع بیماری از انواع بیماری های گربه، بیماری قارچ پوستی(Dermatophytosis)  نام دارد که عامل ایجاد این نوع بیماری در گربه قارچ­ هایی به نام Dermatophyte است.

سه نوع قارچ درماتوفیتی شایع در بدن گربه با نام های میکروسپوروم کنیس، میکروسپوروم ژیپسیوم و تریکوفیتون منتاگروفیس در دنیا شناخته می­‌شوند.

2. بیماری دیگری از رده بیماری های گربه که به انسان منتقل میشود، بیماری انگلی است که Toxoplasmosis نام دارد.

علائم این بیماری در حالت خفیف به شکل یک بیماری همانند آنفلوآنزا است و در حالت شدید باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین این بیماری می‌تواند مغز، قلب، کبد، گوش و چشم را تحث تاثیر قرار دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا