پت شاپ آنلاینسگ خانگی

ضریب هوشی حیوانات

ضریب هوشی حیوانات و مقدار آن در گونه های مختلف یکی از سوالاتی است که همواره برای بشر وجود داشته و یکی از عوامل تاثیرگذار در روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات است.

آیا برخی از حیوانات باهوش تر از دیگران هستند؟ پاسخ به این سوال بسیار سخت است؛ چرا که شما نمی‌توانید یک شامپانزه و یک موش را در یک آزمون مشترک برای سنجش ضریب هوشی حیوانات بنشانید؛ اما طی یک تحقیق جدید، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که “هوش عمومی” در حیوانات متفاوت است و تا حدی موفق به اندازه گیری و مقایسه IQ در گونه های مختلف هستند.

تلاش های دانشمندان برای پاسخ به این سوالات به دلیل وجود روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات است. با گذشت زمان حیوانات روز به روز بیشتر در جوامع انسانی پذیرفته شدند و امروزه در بسیاری موارد تبدیل به عضوهای جدانشدنی جوامع انسانی شده‌اند؛ وجود فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی و اپلیکیشن سفارش آنلاین برای آنها یکی از تلاش های بشریت برای حفظ و نگهداری از حیوانات است.

ضریب هوشی حیوانات معمولا در قالب توانایی انجام کار و وظایف شناختی، مهارت های ریاضی و حل مسئله تعریف می‌شود. سال‌ها محققان در پی اندازه گیری و مقایسه هوش در انسان ها و حیوانات بوده‌اند؛ میتوان گفت عواملی مانند تحصیلات و وضعیت اجتماعی-اقتصادی می‌تواند بر هوش انسان و حتی بر روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات تاثیرگذار باشد.

ضریب هوشی حیوانات

اگرچه اکثر مردم به طور معمول اطلاعات حیاتی را با حیوانات در میان نمی‌گذارند؛ اما نگاه کردن به آنها در قالب موجودات کاملا بی شعور یا بدون هوش نیز یک تصور غلط است.

روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات به خصوص پس از افزایش نگهداری حیوانات خانگی آپارتمانی توسط انسان سبب شد تا ضریب هوشی حیوانات و توانایی فهم بسیاری از مسائل توسط حیوانات برای ما ثابت شود.

در حالی که حیوانات دارای قدرت های محاسباتی و فراشناختی مغز انسان نیستند اما برخی از حیوانات تخصص های خاصی دارند که منحصر به فرد است. به طریقی می‌توان گفت که وجود ضریب هوشی حیوانات در آنها سبب شده تا در انجام این وظایف دقیق‌تر از سایر موجودات باشند، حتی نسبت به انسان‌ها.

در ادامه تعدادی از باهوش ترین حیوانات را معرفی خواهیم کرد.

Chimpanzee
Chimpanzee

شامپانزه ها (Chimpanzee)

گذشته از این واقعیت که شامپانزه‌ها در بسیاری موارد مانند انسان‌ها هستند، این حیوانات به نوعی مانند انسان‌ها فکر میکنند. آنها می‌توانند محیط خود را دست‌کاری کنند و برای اعمال تغییرات از ابزار کمک بگیرند.

به طور کلی شامپانزه‌ها اغلب به عنوان باهوش‌ترین حیوانات در نظر گرفته می‌شوند و به همین دلیل یکی از معروف ترین حیوانات در جهان هستند.

خوک ها (Pig)

طبق تحقیقات انجام شده یک خوک میانسال می‌تواند به اندازه‌ی یک انسان 3 ساله هوشمندانه رفتار کند. خوک‌ها میدانند چگونه با شرایط پیچیده محیطی سازگار شوند و توانایی یادگیری مهارت های جدید را دارند.

Bottle-nose Dolphins
Bottle-nose Dolphins

دلفین پوزه بطری (Bottle-nose Dolphins)

این یک واقعیت علمی است که دلفین های پوزه بطری در بین حیوانات دارای بزرگترین مغز هستند. پژوهش‌ها نشان داده‌ دلفین‌ها، در رده‌ی دوم در میان پیچیده‌ترین و قوی‌ترین مغز حیوانات قرار دارند. این نوع از دلفین‌ها توانایی تشخیص خود را در آینده دارند و بدین گونه اثبات کرده‌اند که دارای خودآگاهی می‌باشند.

طوطی ها (Parrot)

اگر چه توانایی معروف آنها برای صحبت کردن تقلید صدا است، اما اکثر مردم می‌دانند که طوطی ها حافظه‌ی خوبی دارند و قادر به حل مشکلات نسبتا پیچیده هستند.

نهنگ ها (Whales)

نهنگ‌ها، اغلب به دلیل جثه های بسیار بزرگ شناخته شده هستند، اما توانایی منحصر به فردی در استفاده از صداهای پیچیده برای ارتباط با یکدیگر دارند. همچنین نهنگ‌ها در فعالیت‌های دسته جمعی بسیار باهوش بوده و خود را در میان گروه به طور موثری هماهنگ می‌کنند.

سگ ها (Dogs)

اگر چه سطح اطلاعات در بین نژادهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی سگ‌ها مهارت های جدید را به راحتی یاد می‌گیرند و سریع به آموزش های انسانی پاسخ می‌دهند.

بیشتر نژادهای سگ مانند Retrievers Labrador، Collies Borders و Poodles در مورد محیط زیست بسیار کنجکاو هستند و حتی می توانند کوچکترین جزئیات را مشاهده کنند. با این حال، چیزی که به نظر می رسد آنها را به بهترین دوست انسان تبدیل کرده است، هوش عاطفی بالای آنهاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا