نژادنژادهای سگ

درباره نژاد سگ ژرمن شپرد بیشتر بدانید!

نژاد سگ ژرمن شپرد یا سگ چوپان آلمانی یک سگ بزرگ، چابک و عضلانی است که به دلایل مختلفی یکی از محبوب ‌ترین نژادهای سگ آمریکا به شمار می‌آید و در میان سگ‌ های سلطنتی، در رده اول قرار می‌گیرد؛

اما مهم‌ترین ویژگی‌های تعیین‌کننده این مسئله، وفاداری، اعتماد به نفس، قدرت، شجاعت، نجابت، پایداری، هوش و فرمانبرداری اوست ضمن اینکه توانایی بالای یادگیری او باعث می‌شود به سرعت کارهای مختلف را یاد بگیرد و دستورالعمل‌ها را بهتر از سایر نژادها تفسیر کند.

پرورش نژاد سگ ژرمن شپرد برای اولین بار توسط فون استفانیتز (von Stephanitz) انجام شد و به علت هدف اصلی این نژاد در کمک به چوپانان در گله داری و محافظت از گوسفندان به نام Deutscher Schaferhund خوانده می‌شود؛

این نوع سگ از سال 1918 یعنی از بعد از اتمام جنگ جهانی اول تا سال 1977، به صورت رسمی، با نام آلساتیان در انگلستان شناخته می‌شد اما بعدها نام آن به ژرمن شپرد تغییر یافت.

این نژاد در عین اینکه دارای ظاهر گرگ نمای ابتدایی است، یک نژاد نسبتاً مدرن به شمار می‌آید که منشا آن به سال 1899 بازمی‌گردد؛ ضمن اینکه دومین نژاد ثبت شده توسط باشگاه یا کلوپ آمریکایی (American Kennel Club) و هفتمین نژاد باشگاه یا کلوپ رسمی در انگلستان است؛

باشگاه یا کلوپ آمریکایی (AKC) وظیفه رجیستری و حفظ شجره نامه سگ‌ های خالص در ایالات متحده را برعهده دارد؛

در عین حال، باشگاه یا کلوپ رسمی انگلستان قدیمی ترین باشگاه کارشناسی ارشد شناخته شده در جهان است که تحت عنوان حاکم و ناظر بر فعالیت‌های مختلف سگ از جمله نمایش، چابکی و آزمایش‌های فیزیکی سگ عمل می‌کند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه آشنایی با نژاد ژرمن شپرد کسب کنید، تا انتهای این مقاله، پتیا را همراهی کنید.

آشنایی با نژاد ژرمن شپرد

این نژاد در میان انواع نژاد سگ خانگی به علت تمایل به یادگیری و اشتیاق به داشتن هدف مشخص، می‌تواند نگهبان بسیار خوبی باشد و در دفاع از عزیزان و خانواده به صورت استوار عمل ‌کند؛

ضمن اینکه برای مأموریت‌های جستجو مناسب است؛ اما به همان اندازه که دوست مطیع و مدافع خوبی برای صاحب خود و افراد خانواده است، نمی‌تواند ارتباط‌های فوری و غیرقابل تفکیک را بپذیرد؛ به بیان ساده‌تر، به دوست شدن فوری با غریبه‌ها تمایل نشان نمی‌دهد.

این نژاد علاوه بر مدافع و دوست خوب، به طرز شگفت انگیزی به‌ عنوان کارگر چند منظوره نیز محسوب می‌شود و می‌تواند در زمینه کارهایی چون راهنمای نابینایان، کمک به معلولین، همکار پلیس و خدمات نظامی مانند خدمت در ارتش، تعقیب مجرمان، جستجو و نجات، کشف مواد مخدر، گله داری و رقابت نیز آموزش ببیند.

جالب است بدانید طبق آماری که از کشور استرالیا ارائه شده، از سال 1999، در میان نژادهای مختلف سگ، نژاد سگ ژرمن شپرد سومین نژادی بوده که احتمال حمله به اشخاص را داشته است و با در نظرگیری محبوبیت آن، درصد این حملات به 38 درصد می‌رسد.

اگر هنوز هم خواهان نژاد سگ ژرمن شپرد هستید و در زمینه آشنایی با نژاد ژرمن شپرد اشتیاق دارید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید؛ زیرا مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

ویژگی‌ های ظاهری نژاد ژرمن شپرد

ارتفاع استاندارد جنس ماده نژاد سگ ژرمن شپرد زمانی که کاملاً روی پاهای خود می‌ایستد، پنجاه و پنج الی شصت سانتی‌متر معادل بیست و دو تا بیست و چهار اینچ است؛

در حالی این میزان از ارتفاع در جنس نر این نژاد به شصت الی شصت و پنج سانتی‌متر معادل بیست و چهار تا بیست و شش اینج می‌رسد.

ظاهر این نژاد از پیشانی گنبدی شکل، پوزه مربعی بلند همراه با فک‌های مستحکم و بینی سیاه تشکیل شده است؛

چشمان او به رنگ قهوه‌ای تیره است که اندازه متوسطی دارد، ضمن اینکه دارای گوش‌های بزرگ و ایستاده است که آنها در جلوی صورت او و به حالت موازی قرار دارند و به هنگام حرکت به عقب کشیده می‌شوند.

همچنین، نژاد سگ ژرمن شپرد دارای گردن و دم بلندی است که در زمان حرکت با سرعت زیاد مجبور است گردن خود را پایین و دم خویش را کمی بالا نگه دارد.

بدن چوپانان آلمانی از پوشش کت مانندی تشکیل شده است که دو لایه دارد و لایه زیرین آن ضخیم و متراکم است؛

آنها معمولاً به رنگ‌ کلاسیک قهوه‌ای روشن با لکه‌های سیاه هستند، اما در رنگ‌های برنز، سیاه خالص، سفید خالص، قهوه‌ای، جگری، نقره‌ای، آبی و رغوانی نیز یافت می‌شوند.

مشکلات شایع نژاد سگ ژرمن شپرد چیست؟

نژاد سگ ژرمن شپرد در حالت کلی فاقد ناهنجاری‌های جسمی است، اما نکته قابل توجه در این نژاد، این است که بسیاری از بیماری‌های رایجی که در آن بروز می‌کند، نتیجه مشکلاتی است که او در ابتدای زندگی بدان دچار شده؛ آزمایشات انجام شده بر روی مفاصل ران نژاد این سگ نشان می‌دهد که یکی از شایع‌ترین مشکلات آنها، عارضه‌هایی چون هموفیلی و دیسپلازی است.

هموفیلی در سگ‌ های نگهبان به خصوص نژاد سگ ژرمن شپرد یک ناهنجاری خونی است که نتیجه نقص و انعقاد نادرست خون می‌باشد و جراحات حاصله، خونریزی‌های مکرر داخل مفصلی را ایجاد می‌کند؛

هموفیلی نوع A  و B از شایع‌ترین مشکلات انعقادی خون است که در این میان نوع A نیز شهرت بیشتری دارد.

دیسپلازی لگن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بسیاری از سگ‌ ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛

این مشکل دررفتگی ناقص و یا حتی کامل سر استخوان از لگن است که علائم آن به شکل لنگ زدن ناحیه پا، عدم تمایل به دویدن و زود خسته شدن پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی اندک نمایان می‌شود.

ضمناً تلاش پرورش‌دهندگان در زمینه آموزش سگ ژرمن شپرد مدرن، بر این است که برخی از مسائل رفتاری و خلق و خوی نادرست او را اصلاح کنند.

سخنان آخر در مورد آشنایی با نژاد ژرمن شپرد

  • اگر یک توله ژرمن شپرد را از همان زمان تولگی به درستی تربیت نکنید، شاهد اعمال درست او در بزرگسالیش نخواهید بود.
  • نکته دیگری که در پرورش این نژاد باید در نظر بگیرید، این است که به میزان فعالیت او در طول روز اهمیت دهید؛ زیرا این حیوان در طول روز به میزان متوسطی از فعالیت فیزیکی نیاز دارد، در غیر این صورت نه تنها او را به بی‌حوصلگی و افسردگی مبتلا کرده‌اید، بلکه سلامت حیوان خانگی خود را از بین برده‌اید.
  • لازم به ذکر است انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی نیز می‌توانند کمک بزرگی در زمینه تهیه ملزومات این موجودات دوست داشتنی باشد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا