گربه آپارتمانیبیماری های حیوانات خانگیورزش و سلامت پت

وزن ایده ال در سگ ها و گربه ها

کنترل وزن در سگ ها می‌توان گفت یکی از بزرگترین مشکلاتی است که دامپزشکان و افراد دارنده حیوانات خانگی با آن روبه‌رو هستند. جهت خرید لوازم سگ خانگی‌تان به پت شاپ سگ پیتا و شستشوی آن به پت واش پتیا مراجعه کنید. 

برای کنترل وزن در سگ ها و گربه ها به برنامه ای نیاز دارید که می‌توانید بابت آن از دامپزشک کمک بگیرید که البته مشخص است این برنامه به جهت داشتن وزن ایده ال در سگ ها و گربه ها، معمولاً شامل رژیم غذایی مناسب و متعادل به همراه فعالیت و ورزش کافی است. 

کاملاً درست است که کاهش وزن در آنها به طور دوره ای امکان پذير است اما کنترل وزن در سگ ها و گربه ها را می‌توان به صورت همیشگی، مورد بررسی قرار داد تا حفظ گردد؛

پس اگر می‌خواهید علاوه کسب اطلاعات در زمینه وزن ایده ال در سگ ها و گربه ها، درباره وزن گربه در سنین مختلف نیز بدانید، بهتر است با نکاتی که پتیا در این مقاله به آنها اشاره خواهد کرد، همراه باشید.

موارد نشان‌دهنده چاقی در حیوانات خانگی کدامند؟

نشانه‌ های ظاهری و فیزیکی از جمله علائمی هستند که می‌توانند به کنترل وزن در سگ ها و گربه ها کمک کنند پس اگر به این علائم دقت داشته باشید، همیشه وزن ایده ال در سگ ها و گربه ها را تجربه خواهید کرد.

برای مثال می‌توانید برای درک لاغر و یا چاق شدن گربه ها از روش لمس دنده های آنها استفاده کنید؛

این روش بدین صورت است که انگشتان خود را روی شکم و سینه گربه قرار دهید؛ به طوری که بتوانید دنده‌ ها را احساس کنید، اگر دنده گربه شما بیش از حد برجسته است، بدین معنی است که او لاغر و کم وزن می‌باشد.

در صورتی که دنده های گربه با چربی های نرمی پوشانده شده و نمی‌گذارد شما به دنده ها دست پیدا کنید، این بدین معنی است که اضافه وزن دارد و اتفاق چاق شدن گربه ها برای حیوان شما نیز رخ داده است.

در مورد اضافه وزن و کنترل وزن در سگ ها باید بگوییم، دوست یا یکی از اعضای فامیل که معمولاً دیر به دیر حیوان شما را ملاقات می‌کند، بهتر می‌تواند متوجه اضافه وزن سگتان شود.

کاهش تحرک، ناتوانی در ورزش و تنبلی بیش از حد از دیر نشانه های اضافه وزن در سگ هاست.

بهترین روش ها برای کنترل وزن در سگ ها

تعیین میزان کالری مصرفی روزانه

اولین روش کنترل وزن در سگ ها تعیین میزان کالری مصرفی روزانه مشخص و حفظ این میزان در تغذیه آنهاست که برای انجام آن بهتر است از روش های ذیل بهره بگیرید؛ اما قبل از آن لازم است به این نکته توجه کنید که سگ ها نباید روزانه بیشتر از ده درصد کالری در موادغذایی خود دریافت کنند؛

بنابراین، بهترین روش این است که این ده درصد، شامل درصد متعادلی از مواد غذایی مناسب و با کیفیت و غنی از مواد مغذی چون پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، آب، اسیدهای چرب و کربوهیدرات ها باشد تا از اضافه وزن در آنها جلوگیری شود.

مشورت با دامپزشک

به راحتی می‌توانید میزان کالری مصرفی مناسب حیوان خود را از طریق مشورت با دامپزشک و یا مشاور تغذیه حیوانات خانگی، مشخص کنید و در کنترل وزن در سگ های خویش دخیل باشید.

کاهش مقدار غذای مصرفی روزانه سگ

اگر صاحب یک سگ با اضافه وزن قابل توجه هستید، بهترین کاری که می‌توانید در حق او انجام دهید، کاهش حدود بیست الی چهل درصد از میزان غذای مصرفی روزانه اوست تا بدین وسیله وزن حیوانتان را کاهش دهید. بنابراین، با زیر نظر گرفتن غذا خوردن سگتان، در این مرحله به خود و حیوانتان کمک کنید.

توجه خود را نسبت به غذا خوردن سگتان افزایش دهید و به محض اینکه مشاهده کردید سگتان پانزده دقیقه دست از غذا خوردن کشید، ظرف را از جلوی او بردارید؛

بدین ترتیب، اندک اندک می‌توانید میزان غذای مصرفی روزانه او را کاهش دهید.

استفاده از تشویقی های کم کالری

تهیه تشویقی های کم کالری برای سگ از طریق انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی و یا انواع پت شاپ اینترنتی یا حضوری، تقسیم کردن آنها به قطعه های کوچک تر و استفاده هر قطعه کوچک از آنها به جای تکه های بزرگ، در جهت انجام یک کار خوب حیوان، می‌تواند راه مناسبی برای تشویق و جلوگیری از اضافه وزن او باشد.

جایگزینی ویتامین ها و مکمل ها با بخشی از غذای سگ

روش دیگری که به وسیله آن می‌توانید باعث تعیین میزان کالری غذای مصرفی روزانه و کنترل وزن در سگ ها شوید، کاهش کالری موجود در غذا و جایگزین آن با ویتامین ها و مکمل هاست.

استفاده از سبزیجات برای سگ ها

درست است سگ ها حیوانات گوشتخواری هستند، اما برای کنترل وزن در سگ ها نیاز دارید به تغییر عادات غذایی سگ متوصل شوید و برای تحقق این امر می‌توانید تمام غذای آنها را به گوشت اختصاص ندهید و بخشی از آن را با سبزیجات سالم مانند نخود سبز و بروکلی جایگزین کنید؛ ضمن اینکه اطلاعات خود را در زمینه غذاهای مفید و مضر برای سگ ها افزایش دهید.

بهره گیری از پیمانه معین و مندرج

در مرحله محاسبه تعیین میزان کالری مصرفی روزانه سگ، می‌توانید از پیمانه معین و مندرجی که در بسته های غذاهای حیوان وجود دارد، استفاده کنید و میزان کالری مصرفی روزانه حیوانتان را با پیمانه تقسیم کنید و مشخص نمایید که او روزانه به چه مقدار از پیمانه در تغذیه خود نیاز دارد.

استفاده از ظرف غذای آرام خور

استفاده از ظرف غذای آرام خور برای سگ ها، از پرخوری و بلعیدن سریع غذا توسط آنها جلوگیری می‌کند؛

ضمن اینکه این روش باعث می‌شود حیوان برای غذا خوردن کالری و وقت بیشتری صرف کند که این امر طی مدت زمانی طولانی موجب کاهش و کنترل وزن در سگ ها خواهد شد.

فعالیت کافی در سگ

دومین روشی که در کنترل وزن در سگ ها مهم تلقی می‌شود فعالیت کافی در سگ هاست.

جالب است بدانید سگ ها دوست دارند برای بدست آوردن غذایشان فعالیت داشته باشند پس هرگز غذای او را حاضر و آماده در اختیار حیوان قرار ندهید.

فعالیت های مفید برای سگ
  • پیاده روی و دویدن

شما به عنوان صاحب سگ وظیفه دارید تا سگ خود را به جهت افزایش کیفیت سلامتی و تقویت عضلات او، روزانه به پیاده روی ببرید تا انرژی جسمی و روانی وی آزاد گردد.

لازم است بدانید میزان پیاده روی در سگ های مختلف، متفاوت می‌باشد و در عین اینکه بعضی از سگ ها تنها به یک بار پیاده روی در روز احتیاج دارند، ممکن است برخی دیگر از آنها به چهار بار پیاده روی نیاز داشته باشند.

نکته ای نباید در مورد دویدن سگ ها فراموش کنید

دویدن همراه با پرش فقط برای سگ های جوان توصیه می‌شود، نه برای سگ های مسن و پیر زیرا استخوان های سگ های جوان هنوز کامل رشد نکرده است.

  • بازی Fetch

این بازی در حقیقت همان پرتاب کردن یک توپ یا اسباب بازی برای سگ است که حیوان، آن را می‌گیرد و مجدداً برای شما می‌آورد.

عدم ورزش و فعالیت سگ ها از دلایل اصلی عدم کنترل وزن در سگ ها و اضافه وزن در آنها به شمار می‌آید که البته ممکن است مشکلات سلامتی دیگری را به دنبال داشته باشد.

برخی از اختلالات حاصل از چاقی در سگ
  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • افزایش فشار خون
  • مشکلات اورتوپدی
  • آرتروز
  • اختلالات تنفسی
  • اشکال مختلف سرطان

سه روش مفید برای کنترل اضافه وزن گربه

  • تشویق گربه به انجام حرکات ورزشی
  • تحریک غریزه شکار در گربه ها
  • تغییر در نحوه تغذیه در گربه ها چاق

اهمیت تغذیه در زندگی گربه

اولین موردی که باید در مورد آن پس از به سرپرستی یک گربه باید بدانید و اطلاعات خود در آن مورد افزایش دهید، اطلاع از نیازهای غذایی این حیوان است.

تغذیه نه تنها مهمترین عامل در زندگی گربه محسوب می‌شود، بلکه برای حفظ سلامت و شادابی او در تمام طول عمر حیوان خانگیتان امری ضروری است البته باید توجه داشته باشید که نیازهای غذایی گربه ها به عواملی نیز بستگی دارند.

عوامل دخیل در تعیین میزان نیاز غذایی روزانه گربه

  • نژاد
  • سن
  • جثه
  • مشخصات فیزیکی
  • میزان کیفیت سلامتی

وزن گربه در سنین مختلف

همانطور که گفته شد بهتر است وزن گربه در سنین مختلف بر اساس یک سری عوامل تعیین شود تا او در آینده به اضافه وزن وعوارض ناشی از آن دچار نگردد.

هفته اول حیات بچه گربه

بچه گربه های تازه متولد شده در طی یک هفته اول حیات خود به حدود سی دو سی سی شیر به صورت حدود ده مرتبه در طول روز با فاصله ی یک تا دو ساعت، نیاز دارند که البته این میزان بر اساس میانگین وزن نرمال بچه گربه ها و توسط دامپزشک محاسبه می‌شود؛

به سبب اینکه وزن نوزادان گربه از هشتاد و پنج تا صد و بیست گرم متغییر است باید میزان مصرف آنها نیز متغییر باشد تا از چاق شدن گربه ها جلوگیری گردد.

هفته دوم حیات بچه گربه

بر اساس برنامه ریزی برای تعیین وزن گربه در سنین مختلف و به ظور کلی جلوگیری از چاق شدن گربه ها، میزان شیر مصرفی بچه گربه ای با جثه متوسط در طی هفته دوم، حدود پنجاه و پنج سی سی در طول روز می‌باشد که البته با اضافه شدن وزن بچه گربه، از تعداد دفعات وعده های غذایی او کاسته می‌شود. 

هفته سوم حیات بچه گربه

به جهت رسیدن به وزن طبیعی بچه گربه، در هفته سوم حیات، او به هشتاد سی سی شیر در طول روز نیاز دارد که این مقدار بر اساس یک برنامه مشخص در رابطه با وزن گربه در سنین مختلف تعیین گردیده است.

هفته چهارم حیات بچه گربه

برای اینکه به وزن طبیعی بچه گربه دست پیدا کنید، باید مقدار شیر روزانه هشتاد سی سی هفته سوم او را در هفته چهارم به صد سی سی در طول روز افزایش دهید؛ البته برنامه ریزی برای تعیین وزن گربه در سنین مختلف بیان می‌کند که در این امر باید به نکته پیشگیری از چاق شدن گربه ها نیز توجه گردد.

هفته پنجم حیات بچه گربه

در پنجمین هفته حیات بچه گربه، میزان شیر مصرفی او به حدود صد و بیست و پنج سی سی در روز می‌رسد و از این پس، غذای مصرفی او نیز به تدریج افزایش می‌یابد و مقدار کمی غذای نرم به جیره روزانه حیوان نیز افزوده می‌شود.

براساس برنامه ریزی برای تعیین وزن گربه در سنین مختلف، از حدود شش هفتگی، تعداد دفعات غذای مصرفی بچه گربه را به روزی چهار بار و از حدود دوازده هفتگی آن را به روزی سه بار برسانید، سپس، این میزان از شش ماهگی به دوبار در روز کاهش پیدا می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا