حیوانات در طبیعتحیوان خانگی و آپارتمانی

گونه های کمیاب حیوانی

گونه های کمیاب حیوانی یا گونه های در حال انقراض به نژادهای خاصی از حیوانات اطلاق می‌شود که جمعیت زنده و سالم آنها اغلب به دلیل شکار غیر قانونی حیوانات و فروش حیوانات وحشی بسیار کم شده و همین موضوع ادامه‌ی بقا آن گونه را به خطر انداخته است.

در مقالات مشابه به نتایج بسیار نگران کننده تجارت غیر قانونی حیوانات پرداخته ایم.

اشکال مختلفی از این نوع تجارت وجود دارد؛ از جمله فروش حیوانات خاص، حیوانات خانگی عجیب، و بعضا خرید و فروش گونه های کمیاب حیوانی به عنوان حیوانات آپارتمانی و حیوانات خانگی.

شاید بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات و احتمال انتقال بیماری از حیوان به انسان به دلیل عدم واکسیناسیون حیوانات اهلی و حیوانات وحشی که در این بازار به فروش میرسد، جزو کمترین آسیب های آن باشد.

شاید یوزپلنگ ایرانی یک نمونه ملموس از گونه های کمیاب حیوانی و گونه های در حال انقراض برای ما باشد.

از زمان شروع پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی یا یوزپلنگ آسیایی و ممنوعیت شکار غیر قانونی حیوانات در ایران، تعداد این گونه از 33 قلاده به 75 قلاده رسیده است.

با این وجود به نظر میرسد مبارزه با شکار غیر قانونی حیوانات و حمایت از سایر گونه های کمیاب حیوانی و گونه های در حال انقراض باید با جدیت بسیار بیشتری در سطح کشور پیگیری شود.

مهمترین گونه های کمیاب حیوانی

فروشگاه پت شاپ پتیا به عنوان نخستین فروشگاه لوازم حیوانات و غذای حیوانات خانگی در راستای حمایت از گونه های کمیاب حیوانی و گونه های در حال انقراض سعی در فرهنگ سازی و معرفی این گونه ها دارد.

گونه های کمیاب حیوانی مانند یوزپلنگ ایرانی تنها نوک یک کوه یخی را یادآور میشوند که به دلیل شکار غیر قانونی حیوانات در طول زمان جزو گونه های در حال انقراض قرار گرفته اند.

در ادامه به معرفی 6 عدد از گونه های کمیاب حیوانی میپردازیم.

فیل (Elephant)

در حال حاضر گروه های غیرقانونی شکارچیان در سرتاسر جهان مهمترین علت قرار گرفتن فیل ها در لیست گونه های در حال انقراض هستند.

فیل
فیل

پس از چند دهه کشتار این حیوانات برای به دست آورن عاج آنها، تجارت بین المللی طلای سفید در سال 1989 غیر قانونی اعلام شد.

با این حال سود حاصل از فروش عاج سبب شد تا این مورد کماکان ادامه یابد؛ به طوری که در فواصل سالهای 2010 تا 2012 جمعیتی 100.000 نفری از فیل های آفریقایی شکار شدند.

کرگدن (Rhinoceros)

کرگدن
کرگدن

یکی دیگر از گونه های کمیاب حیوانی که برای استفاده از شاخ آن شکار میشود، معمولا تقاضای استفاده از شاخ کرگدن از آسیای جنوب شرقی و به ویژه ویتنام نشات میگیرد و جهان شاهد کشته شدن گله های بزرگ این حیوان در سال های اخیر بوده است.

ببر (Tiger)

پوست ببر، استخوان ها، دندان ها، پنجه ها، دم و حتی سبیل ها در بازار سیاه به عنوان لوازم تزئینی و یا مواد تشکیل دهنده داروهای سنتی آسیایی پیدا می شود.

ببر
ببر

برخی از کارشناسان معتقدند تنها 2500 ببر بالغ در حیات وحش باقی مانده و این آمار بسیار تکان دهنده است.

لاک پشت دریایی (Sea Turtle)

تصور نکنید شکارچیان تنها به شکار غیر قانونی حیوانات بر روی خشکی میپردازند !

لاک پشت دریایی یکی از گونه های کمیاب حیوانی و گونه های در حال انقراض است که زیستگاه آن در دریاست.

لاک پشت دریایی
لاک پشت دریایی

میلیونها حیوان در طی قرن گذشته کشته شده اند تا صنعت مد برای جواهرات، لاک ناخن، عینک، زیور آلات، ابزار و موارد دیگر را در اختیار داشته باشد؛ در نتیجه این گونه در حال حاضر به شدت در معرض خطر قرار دارد.

تجارت بین المللی لاک پشت دریایی تقریبا 40 سال است که ممنوع شده، اما بازار سیاه همچنان در آسیا، به ویژه چین و ژاپن، و در آمریکا ادامه دارد.

لمورها (Lemurs)

لمورها گروه ویژه ای از نخستی ها هستند که عمدتا در ماداگاسکار زندگی میکنند.

لمور
لمور

جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید برای این گونه محسوب میشود و از طرفی به رغم وجود قوانین حمایتی همچنان شکار میشوند.

گوریل ها (Gorilla)

همچون لمورها از بین بردن محیط زیست و زندگی این گونه، تغییرات آب و هوایی و شکار غیر قانونی مهمترین عوامل از بین رفتن گوریل ها برشمرده می‌شوند.

گوریل
گوریل

طبق گفته اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، تا اواسط قرن حاضر بیش از 80 درصد از گوریل های غربی را فقط در سه نسل از بین برده ایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا