بیماری های حیوانات خانگیحیوانات در طبیعت

آبله میمون چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

اگر این روزها در فضای مجازی یا اخبار چرخی زده باشید، حتما در خصوص آبله میمون شنیده‌اید. بعد از شیوع ویروس کرونا، شنیدن هر خبری که هشدار سازمان بهداشت جهانی در خصوص آن صادر شده باشد، تن و بدن ما را می‌لرزاند. اما بهتر است واقع بینانه در خصوص آبله میمون و نشانه های آبله میمونی اطلاعات کسب کنید تا بدانید این موضوع خطری برای ما دارد یا خیر! به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم، در این مقاله، جزییاتی در خصوص آبله میمون، واکسن آبله، نشانه های آبله میمونی و نحوه درمان یا شیوع آن را بررسی کنیم.

اگر شما نیز مایل هستید تا اطلاعاتی واقع بینانه در خصوص آبله میمون مطالعه کنید و نشانه های آبله میمونی را درک کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون با منشا نوعی ویروس انتشار پیدا می‌کند. ویروس Orthopoxvirus که از خانواده Pxvididae است، می‌تواند هر فردی را به آبله میمون مبتلا کند. این بیماری اولین بار در سال 1958 دیده شد. به همین دلیل، تحقیقات در حوزه آن آغاز گردید، اما به دلیل انحصاری بودن آبله در میان میمون‌ها جای نگرانی وجود نداشت. متاسفانه، اولین مورد انسانی ابتلا به آبله میمون در سال 1970 شناسایی شد.

راه انتقال ویروس از طریق ترشحات میمون آلوده، ارتباط جنسی و تماس مستقیم با ضایعات و قطرات تنفسی فرد یا میمون آلوده است. ارتباطات نامعقول انسان با میمون، شیوع بسیاری از بیماری‌های خطرناک در میمون‌ها میان انسان را کلید زد. متاسفانه، میزان ابتلا به آبله میمون در سال 2003 به نزدیک 70 نفر رسید.

در این زمان انتقال بیماری بیشتر توسط سگ‌ها انجام می‌‌شد؛ چرا که طی تماس با ترشحات میمون‌های مبتلا، آلوده شده بودند و انسان را دچار این بیماری می‌کردند. انتقال حیوانات و سفرهای انسانی در مناطق مختلف خصوصا با مبدا آفریقا، موجب انتشار بیشتر این ویروس در سراسر جهان شد.

نشانه های آبله میمونی

نشانه های آبله میمونی
نشانه های آبله میمونی

کسب اطلاعات در خصوص هر بیماری و آگاهی از آن، به ما این امکان را می‌دهد که واقع بینانه در مورد آن عکس العمل مناسب نشان دهیم. به همین دلیل فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا به عنوان یک فعال در حوزه حیوانات، قصد دارد برایتان نشانه‌ های آبله میمونی را بررسی کند. این کار موجب می‌شود تا اطلاعاتی واقعی کسب کرده و هوشمندانه شرایط سلامت جسمی‌تان را بررسی کنید. آگاهی می‌تواند تا حد بسیار زیادی نگرانی‌ها و استرس‌های شما را کاهش دهد.

  • تب نسبتا بالا
  • سردرد
  • دردهای عضلانی شدید
  • تورم غدد لنفاوی
  • ایجاد لکه های قرمز و ملتهب پوستی
  • احساس لرز و خستگی
  • بدن درد خصوصا در ناحیه کمر

مرگ و میر در اثر ابتلا به آبله میمون

تقریبا از زمانی که نگرانی‌ها در خصوص علائم جدید کوید 19، بررسی مرگ و میرها و آمار و ارقام آغاز شد، ذهن ما پیوسته به دنبال کشف خطرات احتمالی است که با شیوع یک ویروس آغاز می‌شود. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به آبله میمون 3 الی 6 درصد است.

گزارشات CDC نیز نشان می‌دهد که از هر 10 نفر مبتلا به آبله میمون، یک نفر دچار مرگ می‌شود. این آمار می‌تواند حدود 10% از مبتلایان باشد. اما در نظر داشته باشید که هر سویه ویروس می‌تواند عملکرد متفاوتی داشته باشد. همان‌طور که در کرونا نیز متوجه شدید، میزان مرگ و میر در هر سویه متفاوت است. سویه آبله میمون که از سمت غرب آفریقا گسترش پیدا کرده، کشندگی و سرعت انتقال کمتری نسبت به سویه گسترش یافته از سمت آفریقای مرکزی است.

آبله میمون چگونه سرایت می‌کند؟

اطلاع از نحوه سرایت یک ویروس مهم‌ترین موضوعی است که باید بدانید؛ چرا که راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن، همگی مربوط به همین بخش می‌شود. آبله میمون نیز مانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی، از طریق قطرات بزرگ تنفسی انتقال پیدا می‌کند. این اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری از انسان به انسان یا از حیوانات به انسان است.

دومین راه سرایت، تماس مستقیم با ضایعات پوستی است. همان‌طور که می‌دانید آبله موجب می‌شود تا در سطح پوست، ضایعات پوستی قرمز، ملتهب و دارای ترشح ایجاد شود. هر گونه تماس مستقیم یا حتی غیرمستقیم با این ضایعات پوستی می‌تواند انتقال‌دهنده آبله میمون باشد.

یادتان باشد که اشیای آلوده نیز، می‌توانند موجب انتقال این ویروس شوند. در زمانی که ضایعات پوستی فرد مبتلا خشک و بدون ترشح باشد یا اثرات بهبودی در آن دیده شود، می‌توان اطمینان حاصل کرد که قدرت انتقال کاهش یافته است. گازگرفتگی و ترشحات دهانی حیوانات یا انسان می‌تواند موجب سرایت ویروس این بیماری باشد. ارتباط با حیوانات یا انسان‌های آلوده و همچنین، ایجاد خراش پوستی توسط آن‌ها می‌تواند موجب انتقال ویروس و سرایت آن شود.

آبله میمون چگونه سرایت می‌کند؟
آبله میمون چگونه سرایت می‌کند؟

تشخیص بیماری آبله میمون چگونه است؟

اهمیت نشانه های آبله میمونی بسیار زیاد است، اما در نهایت، باید از منبعی مطمئن‌تر اطمینان حاصل شود که آیا فرد به آبله میمون مبتلا هست یا نه! بهترین و مطمئن‌ترین راه شناسایی آبله میمون، نمونه برداری از ترشحات ضایعات پوستی است. با این اقدام تست PCR و ویروس شناسی انجام می‌شود تا ماهیت ویروس تشخیص داده شود. متاسفانه، سودجویانی در این زمینه وجود دارند که با تبلیغ تست‌های تشخیص دهنده آبله میمون سعی در اخاذی از مردم دارند. اما بهتر است بدانید که تست‌های اختصاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و تمام فرآیند در آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایش خون برای تشخیص این بیماری هیچ تاثیری ندارد.

آبله میمون با بدن چه می‌کند؟

بهتر است بدانید که پس از ابتلا به آبله میمون، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد:

بروز ضایعات پوستی از نشانه‌های اولیه آبله میمون محسوب می‌شود. ایجاد تاول‌های دارای ترشح و زخم در سطح پوست بسیار رایج است. افزایش دمای بدن، احساس خستگی شدید، خارش و درد در غدد لنفاوی از نشانه‌های ثانویه این ویروس هستند. حدود 7 الی 14 روز و گاها 21 روز زمان طول می‌کشد تا بیمار پس از مواجهه با ویروس، علائم را نشان دهد. در واقع، دوره کمون بیماری 14 الی 21 روز است.

ابتدا تب و ضایعات پوستی خودشان را نشان می‌دهند و سپس، دردهای مختلف در زیربغل و کشاله ران آغاز می‌شود. ضایعات پوستی در سراسر بدن حتی آلت تناسلی ایجاد می‌شود و مراقبت از آن‌ها برای پیشگیری از اسکار پوستی و عفونت یا موارد این‌چنینی ضروری است. گاهی این ضایعات در دهان و حتی چشم ایجاد می‌شود که منجر به ازبین رفتن بینایی در فرد می‌شود. اگر فردی دچار مشکلات ضعف سیستم ایمنی باشد، ریسک حاد شدن بیماری تا ذات الریه، عفونت مغز و عفونت خون افزایش پیدا می‌کند. مدت زمان بیماری حدود 2 الی 4 هفته است. این مدت در هر فرد می‌تواند براساس سیستم ایمنی و پارامترهای دیگر سبک زندگی متفاوت باشد.

روش پیشگیری از ابتلا به آبله میمون

اطلاع از راه‌های انتقال می‌تواند نحوه پیشگیری از بیماری را برایتان مشخص کند. از سوی دیگر، شناسایی بخش‌های آسیب پذیر بدن که موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود نیز، راه خوبی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری شناخته می‌شود.

مثلا کاهش ویتامین دی بدن یکی از ضعف‌هایی است که ابتلا به کرونا را افزایش می‌داد، به همین دلیل مصرف ویتامین D برای پیشگیری از آن توصیه شد. در آبله میمونی نیز، باید سیستم ایمنی بدن‌تان را قوی کنید. خوب بخوابید، تغذیه سالم داشته باشید، مایعات بنوشید و ویتامین‌های موردنیاز بدن‌تان را تامین کنید.

رعایت بهداشت و عدم تماس با حیواناتی که از سلامت آن‌ها اطمینان ندارید، نیز، اهمیت زیادی در پیشگیری از بیماری دارد. یادتان باشد که عدم تماس با افراد مشکوک به بیماری آبله میمون و همچنین، شستشوی دست‌ها پس از حضور در محیط‌های عمومی می‌تواند تا حد زیادی جان شما را حفظ کند. سعی کنید پروتکل بهداشتی مشخصی برای خودتان تعریف کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

آیا آبله میمونی درمان دارد؟

پیدا کردن درمان آبله میمونی همانند اطلاع از نشانه های آبله میمونی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که شما باید بدانید که پس از ابتلا، شانسی برای مصرف دارو و بهبودی دارید یا خیر. این روزها طبق اطلاعات به دست آمده از گزارشات، هیچ درمان دارویی برای آبله میمونی وجود ندارد؛ اما به دلیل تشابه ویروس آن با ویروسی که واکسن آبله توانایی مقابله با آن را دارد، می‌توان نزدیک به 85% از ابتلا به ویروس پیشگیری کرد.

معمولا برای درمان آبله میمونی از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌شود. واکسن دیگری به نام JYNNEOS وجود دارد که از تکنولوژی ویروس زنده ضعیف شده در آن استفاده شده است. این واکسن توسط FDA مورد تایید قرار گرفته است تا جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمون مورد استفاده قرار گیرد. اما تزریق آن به طور همگانی نیست و تنها مشاغل پرریسک شامل الزام تزریق هستند.

خلاصه مطلب

اگر شما نیز نگرانی‌هایی در خصوص ابتلا به آبله میمون دارید و قصد دارید نشانه های آن را بدانید، با دقت جزییات عنوان شده در این مقاله را مطالعه کنید. سعی کنید با افزایش آگاهی، بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات را بشناسید و بدون نگرانی عمل کنید.

سوالات متداول برای بیماری ابله میمون

آیا ضدعفونی دست با محلول دارای الکل می‌تواند ویروس آبله میمون را از بین ببرد؟

بله، استفاده از محلول‌های دارای اتانول می‌تواند به بهترین شکل ویروس را کشته و محیط یا دست را ضدعفونی کند.

آیا لمس حیوانات در طبیعت ریسک ابتلا به آبله میمون دارد؟

در کشور ما شیوع آبله میمون در حد نگران کننده‌ای نیست، اما احتیاط حکم می‌کند تا بدون دستکش حیوانات رها در طبیعت را لمس نکنید و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید.

آیا آبله میمون نیاز به قرنطینه دارد؟

بله، هر فرد مبتلا به آبله میمون باید تا زمان بهبودی کامل، بهبودی زخم‌ها و اطمینان از این موضوع، قرنطینه بماند. تعیین مدت زمان قرنطینه با مدت زمان بیماری برابر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا