سگ خانگیگربه آپارتمانیملزومات حیوانات خانگی

آموزش مسواک زدن در سگ ها و گربه ها

نگهداری از دندان‌ ها و مراقبت از آن‌ها، برای حیوانات خانگی اهمیت زیادی دارد. اصلی‌ترین منبع تغذیه سگ و گربه، غذاهای جویدنی هستند؛ پس بدیهی‌ است که در صورت آسیب به دندان‌ ها، جویدن برای سگ و گربه، غیرممکن می‌شود. بهترین کار برای مراقبت از دندان ‌های سگ و گربه، استفاده از مسواک است. قبل از انجام این کار، لازم است از آموزش مسواک زدن به سگ آگاه باشید. در صورتی‌که از گربه نگهداری می‌کنید نیز، لازم است مسواک مخصوص گربه را تهیه کنید و دندان ‌های او را تمیز نمایید.

یادتان باشد که سلامتی دهان و دندان در سگ و گربه، گام مهمی در سلامتی او است. سعی کنید آموزش مسواک زدن به سگ را مو به مو و با صرف وقت انجام دهید.

آموزش مسواک زدن به سگ را چطور بیاموزیم؟ از کجا مسواک مخصوص گربه تهیه کنیم؟ چطور دهان سگ یا گربه را باز نگهداریم؟ آیا استفاده از خمیر دندان انسانی برای سگ و گربه مجاز است؟

در ادامه، به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم. پس همراه ما باشید!

ضرورت استفاده از مسواک برای سگ و گربه چیست؟

سگ و گربه‌ ها نیز، درست مانند انسان، نیازمند مراقبت از دهان و دندان هستند. اگر بهداشت دهان و دندان سگ یا گربه حفظ نشود، پلاک‌‌هایی روی دندان ایجاد می‌شود که موجب پوسیدگی دندان ، تحلیل رفتن لثه‌ها و بوی بد دهان خواهد شد. همین موضوع، ضرورت استفاده از، آموزش مسواک زدن به سگ را افزایش می‌دهد.

هر چند گربه ها نیز، نیازمند استفاده از مسواک مخصوص گربه هستند؛ زیرا در صورتی‌که مسواک زدن به خوبی انجام نشود، جرم دندان‌ها به مرور، دندان را از بین می‌برد. پس، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین رفتن آن، تنها راه چاره، استفاده از پوره و سوپ، به‌عنوان غذا برای پت است.

برای تهیه مسواک مخصوص گربه و سگ می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی کمک بگیرید.

آموزش مسواک زدن به سگ

اگر بخواهید مسواک زدن برای سگ ‌تان را شروع کنید، لازم است از آموزش مسواک زدن به سگ، آگاه باشید.

در ابتدا باید بدانید که مسواک زدن به سگ، نیازمند آماده سازی قبلی او است. سعی کنید ابتدا انگشت‌تان را به مزه غذای موردعلاقه سگ‌تان آغشته کنید و سپس دندان‌های او را لمس کنید.

سعی کنید حرکاتی شبیه به مسواک زدن را در دهان او انجام دهید. طبق اصول آموزش مسواک زدن به سگ، لازم است چند روزی این کار را تکرار کنید. پس از مدتی، مقاومت سگ نسبت به مسواک زدن کاهش می‌یابد.

بعد از این مرحله، می‌توانید از خمیر دندان و مسواک مخصوص سگ استفاده کنید. خمیر دندان را روی مسواک بمالید و اجازه دهید سگ، آن را بو نموده و زبان بزند؛ سپس، مسواک آغشته به خمیر دندان را وارد دهان کنید و شروع به مسواک زدن دندان‌های سگ‌ تان کنید.

در صورتی که واکنش مطلوبی از سگ ندیدید، می‌توانید مسواک انگشتی مخصوص تهیه کنید. مسواک‌های مخصوص در پت شاپ پتیا در دسترس است.

مسواک-مخصوص-گربه
مسواک-مخصوص-گربه

آموزش مسواک زدن به گربه

گربه‌ها نیز، برای حفظ سلامت بدن‌شان، نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان دارند. آن‌ها به‌دلیل دندان‌های اندک، بسیار در مقابل بیماری‌های دهان و دندان آسیب پذیر هستند.

برای شروع، مراحل را مانند آموزش مسواک زدن به سگ دنبال کنید. سعی نمایید ابتدا تجهیزات مرتبط با حیوانات خانگی را تهیه کنید و با مسواک مخصوص گربه، این پروسه را آغاز کنید.

توجه داشته باشید که برای انجام این‌کار، نیازمند صرف وقت هستید. برای شروع، حتما مسواک را در مقابل بینی گربه قرار دهید و اجازه دهید به خوبی با آن آشنا شود.

استفاده از مسواک‌های انگشتی، بسیار برای گربه مناسب است؛ زیرا با نداشتن دسته، ترس و نگرانی زیادی در حیوان ایجاد نمی‌کند. ابتدا دست‌تان را به آب مرغ یا کنسرو گربه آغشته کنید و روی دندان‌ها بکشید. اگر این مرحله با موفقیت سپری شد، سپس، خمیر دندان مخصوص گربه را روی مسواک بمالید و به آرامی روی دندان‌ها بکشید و آن را پاک کنید.

نگران خوردن خمیر دندان نباشید. سعی کنید تا حد امکان، جرم دندان را پاک کنید. جمع شدن جرم و پلاک روی دندان‌ها، سلامت دندان حیوان خانگی را به خطر می‌اندازد.

آیا خمیر دندان انسانی برای سگ و گربه مجاز است؟

طبق تحقیقات تیم تولید محتوای فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا، برای حفظ سلامت سگ و گربه، باید از خمیر دندان مخصوص  سگ یا گربه استفاده کنید. اگر از خمیر دندان‌های انسانی برای مسواک زدن سگ و گربه استفاده شود، مشکلات گوارشی و مسمومیت به همراه خواهد داشت؛ اما خمیر دندان‌های مخصوص حیوانات، دارای ویژگی‌های خاصی هستند که مطابق با نیاز حیوان ساخته شده‌اند.

استفاده از خمیر دندان حیوانات، به‌دلیل طعم جذابی که در آن وجود دارد، بسیار موردعلاقه آن‌ها است.

نکته دیگری که استفاده از خمیر دندان انسانی را برای حیوانات ممنوع می‌کند این است که خمیردندان مخصوص انسان‌ها غیرخوراکی‌ست وباید پس از اتمام مسواک زدن از دهان بیرون ریخته و شسته شود ولی سگ ها و گربه ها آن را می خورند و دچار مشکلات گوارشی می شوند. معمولا خمیر دندان‌های مخصوص حیوانات، مشکلی در گوارش آن‌ها ایجاد نمی‌کنند و خوردن‌شان ایرادی نخواهد داشت.

آیا جایگزینی برای مسواک در سگ و گربه ها وجود دارد؟

برخی حیوانات، انعطافی برای پذیرش مسواک ندارند. همین موضوع، سبب مقاومت آن‌ها برای انجام مسواک زدن می‌شود. ترس، استرس، پرخاش و واکنش‌های فیزیکی، در سگ‌ های بزرگ و گربه‌ ها، کمی غیرقابل کنترل است.

در چنین شرایطی، می‌توان به ناچار از اسباب بازی‌های مخصوص استفاده کرد. اسباب بازی‌هایی که با تحریک پت به گاز گرفتن‌های مکرر، دندان را از جرم و پلاک‌ها پاک می‌کند.

یکی دیگر از جایگزین‌های مناسب مسواک برای حیوان، استفاده از غذاهای خشک مخصوص است. برخی غذاهای خشک، مخصوص دندان و از بین بردن جرم آن ساخته شده‌اند که پت با جویدن آن‌ها، دندان‌های سالم‌تری خواهد داشت.

اگر بخواهید پت شما از لحاظ سلامت دهان و دندان در شرایط خوبی باشد، می‌توانید یکی از وعده‌های غذایی را به غذای خشک اختصاص دهید.

استفاده از پد و اسفنج جایگزین مسواک پت

اگر پس از آموزش مسواک زدن به سگ و گربه، همکاری لازم را از سوی آن‌ها احساس نکردید، می‌توانید با سفارش پد و اسفنج مخصوص دندان پت، مسواک زدن را امتحان کنید.

هر چند، میزان تمیزی پد و اسفنج، با مسواک برابر نیست؛ اما استفاده مکرر از آن، بسیار مفیدتر از عدم استفاده از مسواک است. مسواک مخصوص گربه نیز، به‌صورت اسفنج و پد وجود دارد که می‌توانید برای سهولت مسواک زدن از آن استفاده کنید.

خلاصه مطلب

رسیدگی به حیوانات خانگی در حفظ سلامتی آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. اگر دغدغه شما سلامت پت عزیز‌تان باشد، مسواک زدن یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین پارامترهایی است که باید برای آن وقت کافی اختصاص دهید. با مسواک مکرر و روزانه، بهداشت دهان و دندان پت را حفظ کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا