پت شاپ آنلاینآکواریوم

آکواریوم خانگی

آکواریوم خانگی و داشتن انواع ماهیان آکواریومی در خانه میتواند شگفت انگیز باشد!

دنیای زیر آب تا سالها برای انسان ها غیر قابل دسترسی و خارق العاده بود. پس از امکان کشف دنیای زیر آب و توانایی غواصی در آن جذابیتش، بیش از پیش شد.

امروزه داشتن آکواریوم خانگی و انواع ماهیان آکواریومی به عنوان حیوانات خانگی آپارتمانی و حیوانات خانگی مناسب کودکان طرفداران زیادی دارد.

داشتن آکواریوم خانگی علاوه بر امکان برقراری ارتباط با دنیای زیر آب و شگفتی‌های آن به دلیل دربرداشتن فواید نگهداری حیوانات خانگی و ایجاد ارتباط میان انسان‌‌ها و حیوانات مزایای دیگری نیز در بر دارد که به شرح آن خواهیم پرداخت.

ملزومات آکواریوم خانگی

تعداد زیادی از ابزارهای مورد نیاز آکواریوم خانگی در فروشگاه های لوازم حیوان خانگی یا اپلیکیش سفارش آنلاین مانند پتیا موجود است. بعضی از این لوازم ضروری هستند و بعضی دیگر فقط برای تزیین آکواریوم ماهیان استفاده می‌شوند.

مهمترین لوازم ضروری برای نگهداری انواع ماهیان آکواریومی به شرح زیر است:

بخاری

اگر ماهی های گرمسیری را نگه دارید، به بخاری نیاز خواهید داشت. بخاری به شما اطمینان میدهد که دمای آکواریوم خانگی شما متعادل بوده و خیلی سرد نخواهد شد. انواع متفاوتی از بخاری بسته به اندازه و نوع آکواریوم خانگی موجود است.

دماسنج

شما یک دماسنج نیاز دارید تا مطمئن شوید که آکواریوم شما در دمای مناسبی قرار دارد یا خیر.

فیلترها

سه نوع فیلتراسیون وجود دارد: بیولوژیکی، مکانیکی و شیمیایی.

فیلتراسیون بیولوژیکی، تجزیه مواد زائد تولید شده توسط انواع ماهیان آکواریومی است. آکواریوم خانگی باید دارای فیلتراسیون بیولوژیکی باشد؛ این نوع از فیلتر، ارزان ترین، کارآمد ترین و پایدار ترین راه برای تجزیه مواد سمی است.

سنگ ریزه

استفاده از سنگ ریزه سه هدف اصلی دارد؛ اول آن را به عنوان تزیین آکواریوم ماهی استفاده میکنند؛ دوم، ایجاد یک اکوسیستم برای باکتری های مفید و سوم ایجاد یک بستر برای ریشه‌ی گیاهان آبزی موجود در آکواریوم.

تزیین آکواریوم ماهی

پس از آنکه مخزن مناسب آکواریوم خانگی را تهیه کردید و انواع ماهیان آکواریومی مورد علاقه خود را انتخاب کردید، باید به تزیین آکواریوم ماهی بپردازید. باور کنید یا نه، بسیاری از مردم در همین مرحله، با مشکل مواجه می شوند!

آکواریوم شما نباید خیلی شلوغ باشد، گیاهان مخصوص آب شور و شیرین را باید در جای دست استفاده نمایید و سایر ابزارهای تزئینی نیز باید بسته به نوع ماهی انتخاب شود؛

برای تهیه بسیاری از ملزومات مورد نیاز تزیین آکواریوم ماهی میتوانید از یک اپلیکیشن سفارش آنلاین مانند پتیا استفاده کنید تا علاوه بر دیدن تنوع محصولات و امکان انتخاب بتوانید طراحی مناسبی انجام دهید.

سایر ابزار مورد نیاز در آکواریوم عبارتند از :

  • چراغ
  • پمپ هوا
  • پایه
  • ابزار تمیز کننده

مزایای داشتن آکواریوم خانگی

آیا زندگی استرس زا، فشار خون بالا و بی خوابی دارید؟  نگه داشتن یک آکواریوم خانگی ممکن است درمان خوبی برای شما باشد.

مطالعاتی که تا اواخر دهه 80 میلادی انجام شده، نشان داده‌اند که نگاه کردن به انواع ماهیان آکواریومی و حتی تزیین آکواریوم ماهی سبب کاهش استرس و کاهش فشار خون می‌شود.

بر طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شد که فشار خون سالمندانی که در محیط زندگی خود آکواریوم دارند، کاهش قابل توجهی داشته است. همچنین چنین به نظر می‌رسد که تماشای ماهی برای کودکانی که از اختلال بیش فعالی رنج می برند، آرامش‌بخش است.

مطالعات دیگر نشان داده است که پس از تماشای ماهی در مطب دندانپزشک، مراجعین دندانپزشکی نیاز کمتری به داروهای مسکن داشتند. اکنون دیگر جای تعجب نیست که دفاتر پزشک، کلینیک های دندانپزشکی و حتی مراکز مشاوره به نگهداری آکواریوم علاقه‌مند هستند.

اثر آکواریوم بر آلزایمر

مطالعات نشان داده است که سالمندان مبتلا به آلزایمر، در صورت داشتن آکواریوم در اطراف خود علائم بهتری نسبت به سایرین دارند.

در دانشگاه پوردو (Purdue University)، محققان دریافته‌اند که نمایش انواع ماهیان آکواریومی و تزیین آکواریوم ماهی ممکن است رفتارهای متضاد را مختل کرده و عادت های غذایی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود بخشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا