بیماری های حیوانات خانگیرفتار حیوانات خانگیسگ خانگیورزش و سلامت پت

راه های از بین بردن افسردگی سگ

شاید برخی افراد با شنیدن افسردگی سگ ها متعجب شوند و برای آن‌ها سوال ایجاد شود که آیا سگ‌ها نیز دچار افسردگی می‌شوند؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم بله.

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها دارای طیف گسترده‌ای از احساسات هستند و به همین دلیل، آن‌ها نیز افسرده و غمگین می‌شوند‌. از جمله مسئولیت‌های فردی که به عنوان صاحب سگ، مسئولیت او را به عهده می‌گیرد، از بین بردن افسردگی سگ خود است. او باید با شناخت نشانه های افسردگی سگ ها، به حیوان خود کمک کند تا دوباره سلامتی روحیش را به دست آورد. اگر شما نیز به کسب اطلاعات راجب نشانه های افسردگی سگ ها علاقه‌مند هستید، به شما توصیه می‌کنیم مقاله زیر از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا را از دست ندهید.

نشانه های افسردگی در سگ ها چیست؟

قبل از هر گونه اقدامی برای از بین بردن افسردگی سگ باید بدانیم که وجود چه علائمی می‌تواند نشانه افسردگی در سگ باشد. سگ‌ها از آن دسته حیواناتی هستند که با زبان بدن و عادت‌های رایج روزانه، با صاحبان خود ارتباط برقرار کرده و منظور خود را به آن‌ها می‌فهمانند. همین امر، سبب می‌شود که به راحتی نشانه های افسردگی را در او شناسایی کرده و هرچه زودتر برای از بین بردن افسردگی سگ اقدام کنیم.

برخی از نشانه های افسردگی در سگ ها عبارت است از:

  • بی‌ذوق بودن نسبت به اطراف: برخی از سگ‌ها بسیار بازیگوش هستند و دائم در حال فعالیت و بازی هستند. صاحبان این سگ‌ها باید روزانه حتما زمانی را برای پیاده‌روی او قرار دهد. در صورت بروز افسردگی در این سگ‌ها، میل به بازی و تحرک از بین رفته و بیشتر به خواب و استراحت تمایل پیدا می‌کنند. با توجه به اهمیت پیاده‌روی برای سگ خانگی، عدم فعالیت در سگ‌ها می‌تواند برای وضعیت جسمی آن‌ها خطرناک باشد؛ به همین دلیل، با تشخیص زودهنگام، باید از بروز بیماری‌های بعدی برای سگ جلوگیری کنیم.
نشانه های افسردگی سگ ها
نشانه های افسردگی سگ ها
  • تمایل به تنهایی: سگ‌ها حیواناتی اجتماعی هستند و از بودن در جمع لذت می‌برند؛ اما یکی از نشانه های افسردگی سگ ها را می‌توان گوشه‌گیری و تمایل به تنها بودن دانست. هنگام افسردگی، سگ‌ها از جمع فرار کرده و زمانی که خانه شلوغ باشد، مکانی را پیدا کرده و قایم می‌شوند. پس لازم است در مهمانی‌ها نیز رفتار سگ خود را زیرنظر داشته باشید تا از بروز مشکلات روحی او جلوگیری کنید.
  • افزایش میزان خواب روزانه: این امر برای انسان‌ها نیز طبیعی است که در هنگام غمگین بودن و افسردگی، تمایل دارند، بیشتر استراحت کنند؛ زیرا بدن هنگام ناراحتی و مشکلات روحی بیشتر به خواب نیاز دارد. حیوانات نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هنگام افسردگی زمان بیشتری را در خواب هستند. اگر مشاهده کردید که روزانه میزان خواب سگ شما افزایش پیدا کرده، بهتر است رفتارهای او را با دقت بیشتری بررسی کنید.
  • زوزه کشیدن: ناله کردن و زوزه کشیدن سگ می‌تواند یکی از علائم بروز افسردگی باشد. سگ‌ها هنگامی که خسته شده و یا به دلایلی ناراحت هستند و از مشکل روحی رنج می‌برند، زوزه می‌کشند. باید این نکته را در نظر داشت که زوزه کشیدن سگ می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و زمانی می‌توان آن را دلیل افسردگی دانست که همراه با علائم دیگری باشد.
  • تغییر در اشتها: یکی از نشانه های افسردگی سگ ها را می‌توان تغییر در میزان اشتهای آن‌ها دانست. برخی از سگ‌ها در اثر ناراحتی، اشتهای خود را از دست داده و وزن کم می‌کنند که این موضوع سبب ضعیف شدن سگ شود. در مقابل، بعضی از سگ‌ها وقتی دچار افسردگی می‌شوند، بیشتر از میزان معمول غذا می‌خورند و در نتیجه، به افزایش وزن دچار می‌شوند. به طور معمول، علائم افسردگی در نژادهای مختلف سگ‌ها یکسان است و با بررسی دقیق رفتارهای سگ خود می‌توانید مشکل او را تشخیص داده و از افزایش آن جلوگیری کنید.
  • ترسیدن در شرایط مختلف: زمانی که یک سگ دچار افسردگی می‌شود، بدون هیچ دلیلی رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد که نشانه ترس است. معمولا در سگ‌هایی که از محیط قبلی خود جدا شده‌اند و به هر دلیلی، به یک محیط جدید برده می‌شوند، این رفتارها قابل مشاهده است.
  • لیس زدن پنجه‌ها:این عمل به نوعی جهت آرامش بخشیدن انجام می‌گیرد. زمانی که این رفتار را از یک سگ می‌بینید، می‌توانید به وجود افسردگی در او شک کنید؛ زیرا یکی از مهم‌ترین نشانه های افسردگی سگ ها، بازی کردن و لیس زدن بیش از حد پنجه‌هایشان است تا با این کار به خود آرامش دهند.

دلایل بروز افسردگی در سگ‌ها چیست؟

1- بیماری جسمی سگ

وجود برخی بیماری‌ها و دردهای ناشی از آن ممکن است سبب ایجاد افسردگی در سگ شود. قبل از آن که بیماری در حیوان شدت یابد، حتما او را به دامپزشک نشان دهید تا هرچه سریع‌تر مشکل جسمی او تشخیص داده و مداوا شود. در صورتی که پس از مراجعه به پزشک مطمئن شدید که سگ از لحاظ جسمی سالم است، باید ریشه افسردگی را در جای دیگر بررسی کنید.

2- بیماری روحی و ذهنی سگ

  • احساس غم و اندوه: از دست دادن یک عزیز می‌تواند سبب بروز نشانه های افسردگی سگ ها گردد؛ زیرا سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها دارای احساس هستند و در غم از دست دادن عزیزانشان خواه انسان باشد و خواه یک سگ، سوگواری می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که شما روزانه، زمان زیادی را صرف بازی با سگ خود می‌کنید اما مدتی به دلیل امتحان یا هر گونه مشغله دیگر نمی‌توانید برای او وقت بگذارید، این تغییر رفتار، او را غمگین کرده و افسردگی او را به دنبال دارد.
  • ایجاد تغییرات در محل زندگی: سگ‌ها به شرایط محیط زندگی خود عادت می‌کنند و به آن شرایط وابسته می‌شوند. در صورتی که هر گونه تغییر در محیط زندگی اعم از تغییر دکوراسیون یا عوض کردن خانه ایجاد شود، بر روحیات حیوان تأثیر گذاشته و او را دچار افسردگی می‌کند. تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند منجر به گوشه‌گیری سگ شود. با گذشت زمان، حیوان با شرایط جدید سازگار شده و حال روحی او بهتر می‌شود.
  • وجود ترس و استرس: سگ‌ها بسیار حیوانات شجاع و قوی‌ای هستند. وجود ترس در این حیوانات باعث سرخوردگی‌شان شده و روحیه آن‌ها را ضعیف می‌کند. سگ‌ها به دلیل غرور زیاد نمی‌خواهند کسی به ترس آن‌ها پی ببرد و زمانی که از چیزی بترسند، گوشه‌گیر می‌شوند. ترس آن‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله ترس از تنبیه، ترس از حیوانات غول پیکر، ترس از تصادف.
  • صاحبان سگ‌ها: همان طور که صاحبان در از بین بردن افسردگی سگ نقش مهمی دارند، از بارزترین علل ایجاد افسردگی آن‌ها را نیز می‌توان صاحبانشان دانست. سگ‌ها همراهان بسیار وفاداری هستند و به خوبی متوجه احساسات صاحبان خود می‌شوند. زمانی که سگ غم و ناراحتی صاحب خود را ببیند و نتواند برای او کاری انجام دهد، نشانه‌های افسردگی در او نمایان می‌شود.
  • آموزش‌های نادرست: زمانی که سگ را به عنوان حیوان خانگی انتخاب می‌کنید باید به این نکته توجه کنید که استفاده از روش‌های صحیح در تربیت او از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از آموزش‌های نادرست در تربیت سگ خانگی، می‌تواند تأثیرات منفی بر روی حیوان گذاشته و او را افسرده و گوشه‌گیر کند. استفاده از روش‌های بسیار سخت سبب می‌شود که سگ به علت عدم توانایی در انجام آن‌ها، اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. ایجاد احساس ضعیف بودن در سگ‎‌ها می‌تواند یکی از علل ایجاد افسردگی باشد.
بیماری روحی و ذهنی سگ
بیماری روحی و ذهنی سگ

برای از بین بردن افسردگی در سگ چه کنیم؟

دوره‌ی افسردگی ممکن است در سگ‌ها متفاوت باشد؛ اما نقش صاحبان در این زمینه بسیار موثر است. فردی که مسئولیت حیوان را بر عهده می‌گیرد، برای از بین بردن افسردگی در سگ باید میزان توجه‌اش را به او افزایش دهد. برای کاهش دوره‌ افسردگی، باید راهکارهای موثر را امتحان کرد تا بتوان هر چه سریع‌تر شرایط روحی سگ را به روز اول برگرداند.

برخی از راهکارهایی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

  1. افزایش توجه به سگ: حیوانات نیز مانند انسان‌ها زمانی که به آن‌ها توجه شود، احساس آرامش می‌کنند. زمانی که شما به سگ خود محبت کرده و در طول روز، زمانی را برای بازی و وقت گذراندن با او در نظر بگیرید، این کار تا حد زیادی غم و اندوه را از او دور کرده و کمک می‌کند تا زودتر دوره‌ی افسردگی را پشت سر بگذارد.
  2. ورزش کردن و پیاده‌روی: همه سگ‌ها نیاز دارند که روزانه در محیط آزاد به بازی و فعالیت بپردازند. عدم تحرک و نگه داشتن دائم سگ در محیط خانه می‌تواند سبب افسردگی او شود. در فصول سرما که به دلیل بارندگی و مرطوب بودن زمین، نمی‌توانید سگ را مرتب به پیاده‌روی ببرید، باید تمرینات مناسبی را برای او در نظر داشته باشید تا احساس نشاط در او حفظ شود.
  3. جایزه دادن به سگ: حتما برای سگ در مواقع لازم جایزه در نظر بگیرید. البته باید این را در نظر داشته باشید که در هنگام بروز رفتارهای غلط به او جایزه ندهید؛ زیرا این کار سبب تکرار رفتار غلط از سوی او می‌گردد.
  4. گرفتن یک حیوان دیگر: اگر شما نمی‌توانید روزانه زمان لازم را برای سگ بگذارید، می‌توانید حیوان دیگری از جنس خودش را به خانواده اضافه کنید تا بتواند همدم و هم‌بازی او باشد. البته باید حتما اطمینان حاصل کنید که سگ شما موافق حضور حیوان دیگری است و حضور یک سگ دیگر تأثیر منفی روی او نمی‌گذارد.
  5. مشورت با دامپزشک: اگر راهکارهایی که پیشنهاد شد را امتحان کرده و نتیجه نگرفتید، به سراغ دامپزشک بروید تا با تجویز داروهای ضدافسردگی به سگ شما کمک کرده و او را مداوا نماید. در برخی از موارد، گذشت زمان برای از بین بردن افسردگی سگ درمان مناسبی نیست و بیماری را شدت می‌بخشد؛ به همین دلیل، باید هرچه سریع‌تر به دنبال راهی برای درمان آن باشید.

سخن پایانی

افسردگی در بین سگ‌ها بسیار شایع است، به همین  دلیل، صاحبان آن‌ها باید در رابطه با علائم افسردگی سگ‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند تا در هنگام مشاهده‌ی این نشانه‌ها، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم جهت درمان حیوان را انجام دهند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مشاهده‌ی هر نشانه‌ای به معنی افسرده بودن سگ نیست. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها خصوصیات متفاوت دارند، برخی بسیار فعال و بازیگوش و برخی آرام هستند. به همین دلیل، شما باید کاملا با خصوصیات و رفتارهای سگ خود آشنا باشید تا بتوانید مشکلات او رابرطرف کنید.

سوالات متداول برای از بین بردن افسردگی سگ

1- آیا امکان بروز افسردگی در سگ ها در فصول مختلف متفاوت است؟

در فصول سرد، زمان بیشتری از شبانه‌روز هوا تاریک است و این امر، غم و اضطراب بیشتری را برای حیوان به وجود می‌آورد. در فصل زمستان به دلیل بارندگی و مرطوب بودن زمین، امکان پیاده‌روی به طور مرتب برای سگ‎‌ها میسر نیست؛ به همین دلیل، در فعالیت‌های روزانه‌ی خود دچار محدودیت می‌شوند. این شرایط، امکان بروز افسردگی در سگ ها در این فصول را افزایش می‌یابد.

2- آیا پس از زایمان سگ‌ها دچار افسردگی می‌شوند؟

افسردگی پس از زایمان نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های افسردگی در سگ‌ها باشد. علت ایجاد این افسردگی را می‌توان مواردی از جمله کاهش میزان توجه به سگ بعد از زایمان و یا تحمل دردهای سخت زایمان دانست.

3- آیا سگ‌های خیابانی هم دچار افسردگی می‌شوند؟

سگ‌های خیابانی، محیط زندگی ثابتی ندارند و شرایط زندگی برای آن‌ها خیلی سخت است. این سگ‌ها نگرانی بیشتری را برای امنیت و سالم بودن توله‌های خود تحمل می‌کنند. علاوه بر این، یافتن غذا برای این سگ‌ها بسیار دشوار است؛ زیرا برای پیدا کردن غذا باید توله‌های خود را تنها گذاشته و در نهایت، نگرانی آن‌ها بیشتر می‌شود. این شرایط استرس و ناراحتی سگ‌های خیابانی را افزایش داده و آن‌ها را در معرض بروز افسردگی قرار می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا