تغذیه سالم حیوانات خانگیسگ خانگی

انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها

انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها

سگ ها نیز مانند انسان نیاز به خوردن میوه دارند. این تصور که سگ ها نیازی به خوردن میوه و سبزیجات ندارند و فقط غذای خشک و مرغ و گوشت می‌خورند، کاملا اشتباه است. سگ ها هم خیلی از ویتامین‌های مورد نیاز بدنشان را از میوه و سبزیجات تامین می‌کنند. در این مقاله به انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها و همچنین میوه های مضر برای سگ ها می‌پردازیم.

میوه ها و سبزیجات دارای فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها هستند. میوه‌های خشک مانند انجیر، خرما و آلو، منبع پتاسیم است. معمولا یک ساعت قبل از غذا و حدود دو ساعت بعد غذا به سگ خود میوه بدهید.

گاهی خوردن خود میوه برای سگ ضرری ندارد ولی خوردن ریشه، ساقه، دانه، هسته، برگ و پوست برخی از میوه‌ ها ممکن است برای سگ ضرر داشته باشد. سیب، گیلاس، پرتقال، زردالو و هلو از این دسته هستند.

سگ ها ممکن است که به بعضی از میوه‌‌ها آلرژی داشته باشند. پس بهتر است که ابتدا تکه‌‌ای از میوه را به سگ بدهید و سپس مقدار بیشتری را در اختیار او بگذارید.

میوه های مناسب برای سگ ها

میوه مناسب برای سگ
میوه های مناسب برای سگ ها
  • هندوانه: از جمله میوه های مفید و مناسب برای سگ، هندوانه است. اغلب سگ ها از مشکل بی ‌آبی یا همان دهیدراتاسیون رنج می‌برند و هندوانه از بهترین گزینه‌ها برای رفع کم آبی بدن است. هندوانه شامل ویتامین A و C است.
  • پرتقال: از انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها پرتقال است. این میوه سرشار از ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیرونی می‌شود. خیلی از سگ ها هستند که طعم پرتقال را دوست ندارند و نسبت به خوردن آن بی میل هستند.
  • بلوبری: از میوه های مناسب برای سگ ها بلوبری است. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است و هیچ ضرری هم برای سگ ندارد.
  • سیب: سیب منبعی از ویتامین A و C است. این میوه سرشار از فیبر است. سیب به عنوان یک میان وعده مناسب برای سگ های بالغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از اینکه سیب را به سگ خود بدهید، دانه و هسته را از آن جدا کنید. خوردن دانه و هسته سیب باعث ایجاد مشکلات گوارشی برای سگ ها می‌شود. در روزهای تابستان می‌توانید آب سیب را فریز کنید و به عنوان یک میان وعده در اختیار سگ خود قرار بدهید.
  • موز: در واقع مواد قندی برای سگ ها توصیه نمی‌شود. به همین علت می‌توان از موز به عنوان غذای اصلی استفاده کرد که می‌توان دو تا سه روز در هفته به سگتان بدهید. دامپزشکان موز را به عنوان یک وعده غذایی سالم برای سگ ها توصیه می‌کنند. موز سرشار از ویتامین ب6 و ویتامین ث است. دارای پتاسیم و همچنین سرشار از منیزیم و فیبر است. موز سیستم ایمنی سگ را تقویت می‌کند. همچنین به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند.

میوه‌ های مضر برای سگ ها

  • انگور: این میوه برای سگ بسیار خطرناک است و حتی خوردن آن به صورت خشک هم برای سگ ممنوع بوده و مصرف زیاد آن باعث مرگ حیوان می‌شود.
  • آووکادو: این میوه باعث ایجاد مشکلات گوارشی در سگ ها می‌شود. برای سگ ایجاد مسمومیت می‌کند. خوردن آووکادو مشکلاتی مثل اسهال و استفراغ در سگ را به وجود می‌آورد.

انواع سبزیجات تازه برای سگ ها

سبزیجات تازه برای سگ ها
انواع سبزیجات تازه برای سگ ها
  • کلم: در انواع کلم، املاح معدنی چون سولفات، نیترات، اکسیدهای آهن و گوگرد وجود دارد. کلم بروکلی، کلم سفید و کلم بنفش سرشار از انواع ویتامین است. کلم را می‌توان به عنوان غذای تشویقی سگ در کنار غذای اصلی قرار بدهید. کلم ممکن است موجب تحریک روده بشود. گل کلم دارای مسدود کننده‌های قوی سرطان است.
  • نخود سبز: نخود سبز منبع ویتامین‌های A، B و K است. خیلی چربی کمی دارد و برای سگ خطری ندارد.
  • لوبیا سبز: دارای ویتامین A و C است. دارای مواد معدنی مثل اسید چرب امگا3 است. مواد معدنی چون کلسیم، آهن و منیزیم و بتاکاروتن را هم دارا است. سگ ها لوبیا را هم پخته و هم خام می‌توانند مصرف کنند.
  • اسفناج: وجود اسفناج در رژیم غذایی سگ بسیار خوب و عالی است. به سلامت استخوان سگ و عملکرد طبیعی خون کمک می‌کند.

چگونگی مصرف سبزیجات برای سگ ها

نکته مهم در مصرف انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها این است که سبزیجات و میوه را همانگونه که برای مصرف خانوار شسته می‌شود، برای سگ خود هم بشویید. بسیاری از میوه و سبزیجات آغشته به مواد ضد آفت است و  نیاز به شستشو با آب نمک و یا آب تنها دارد. از مایع و مواد شوینده به هیچ وجه استفاده نکنید. بهتر است که سبزیجات را به صورت پخته به سگ خود بدهید. با این کار میکروب‌های از بین نرفته را هم از بین می‌برید.

علت قرار دادن سبزیجات در جیره غذایی سگ

سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر و انواع ویتامین است. سگ ها با مصرف غذای خشک سگ نمی‌توانند به طور کامل مواد شیمیایی در گیاهان را دریافت کنند. به همین علت با مصرف انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها می‌توان کمبود این مواد شیمیایی را جبران کرد.

تصویری از سبزیجات در جیره غذایی سگ
قرار دادن سبزیجات در جیره غذایی سگ

سوالات متداول انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها

  • آیا مصرف فلفل دلمه‌ برای سگ مفید است؟
    این سبزی سرشار از آنتی اکسیدان چون ویتامین C و بتاکاروتن است. در درمان و پیشگیری از سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای خاصیت ضد ‌عفونی کنندگی است. پس مقدار کمی از آن را به صورت پخته در غذای سگ قرار دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سگ ها، پت شاپ سگ را مطالعه نمایید.
  • آیا سگ ها می‌توانند از قارچ خوراکی استفاده کنند؟
    بله. سگ ها هم همانند انسان می‌توانند از قارچ خوراکی در وعده غذایی خود استفاده کنند. تشخیص قارچ خوراکی از سمی به عهده شما است و باید مراقب سگ خود باشید. شستشوی دقیق قارچ را فراموش نکنید.
  • سگ ها سیب زمینی را به چه صورت باید مصرف کنند؟
    به هیچ وجه سیب زمینی را به صورت سرخ شده به سگ ندهید. سگ ها تنها باید سیب زمینی را به صورت پخته و یا آب پز مصرف کنند. بهتر است از سیب زمینی شیرین برای تغذیه سگ خود استفاده کنید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا