تغذیه سالم حیوانات خانگیگربه آپارتمانیورزش و سلامت پت

بهترین غذا برای گربه های مسن

از جمله وظایف مهم صاحبان گربه های خانگی، تهیه غذای مناسب و مفید برای گربه خانگی خود می‌باشد. با بیشتر شدن سن گربه های خانگی، نياز‌های فيزيولوژيکی و تغذيه آنها تغيير می‌کند. تصمیم گرفتن برای اینکه چه غذایی، بهترین غذا برای گربه های مسن است، بسیار دشوار خواهد بود. غذایی که برای گربه های جوان‌تر مناسب است، برای گربه های مسن مناسب نیست؛ بنابراین، یافتن بهترین غذای مفید برای گربه های مسن خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا در این مقاله سعی بر این داشته است تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه به شما ارائه دهد.

گربه های خانگی میانسال (7 تا 11 سالگی) به انرژی کمتر و پروتئین زیادتری نیاز دارند؛ زیرا که فعالیت و متابولیسم آنها کاهش پیدا می‌کند و گربه ‌هایی که بالاتر از 11 سال سن دارند، پیر شناخته می‌شوند که در این صورت هم به پروتئین و هم به انرژی بیشتری احتیاج دارند؛ به این دلیل که در سنین بالا عضلات آنها کم کم تحلیل می‌رود، رژیم غذا را نباید به طور کامل تغییر داد و باید به همراه راهنمایی‌های دامپزشک و به تدریج غذای مورد نیاز گربه، در اختیارش قرار داده شود. در ادامه، به کیفیت بهترین غذا برای گربه های مسن خواهیم پرداخت.

بهترین غذا برای گربه های مسن، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پروتئین کافی
  • سطح چربی متوسط تا زیاد
  • آنتی اکسیدان زیاد
  • سطح فسفر پایین
  • اسیدهای چرب امگا 3

پروتئین کافی در رژیم غذایی گربه های مسن فراموش نشود!

با توجه به تحقیقات انجام شده، در حدود 20% گربه هایی که سن آنها بالای 14 سال است؛ توانایی کمتری در جذب پروتئین دارند که این ناتوانی با کاهش توانایی جذب چربی همراه خواهد بود؛ به همین دلیل حیوان، چربی و عضله خود را به صورت قابل توجهی از دست می‌دهد. کاهش چربی و عضله نگران کننده است؛ زیرا که خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد. گربه های مسن باید پروتئین کافی مصرف کنند تا عضلاتشان تحلیل نرود، همچنین، اضافه کردن آمینواسید‌ها مانند کارنیتین (Carnitine) می‌تواند در حل این مسئله بسیار مفید می‌باشد.

تغذیه گربه مسن
تغذیه گربه مسن

خوراک گربه باید دارای سطح چربی متوسط تا بالا باشد!

در سنین 11 تا 12 سالگی هضم چربی در گربه‌ها کاهش پیدا می‌کند. در هر گرم چربی، کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها وجود دارد، در نتیجه، توانایی گربه های مسن برای داشتن انرژی و کالری بیشتر از مواد غذایی، بسیار موثر است. اندازه دقیق مصرف چربی در گربه های مسن، براساس وضعیت بدن گربه است به صورتی که گربه های لاغر به چربی بیشتر برای بالا بردن کالری خود و گربه هایی که اضافه وزن دارند، به چربی کمتری نیاز دارند.

در غذاهای گربه باید آنتی اکسیدان، فراوان باشد!

یکی از مفید‌ترین غذاها برای گربه های مسن، آنتی اکسیدان فراوان است. ویتامین‌های C,A  و E و کارتنوئیدها و سلنیوم از آنتی اکسیدان‌های قوی و بسیار موثر هستند. با افزایش سن رادیکال‌های آزاد در بدن حیوان افزایش پیدا می‌کند و زمانی که یک مولکول مجبور به دادن الکترون می‌شود، معمولا توانایی خود را از دست می‌دهد و خود به رادیکال آزاد تبدیل می‌شود و باعث می‌شود این مشکل دوچندان گردد.

زمانیکه رادیکال‌های آزاد از بدن خارج نشود و در بدن به تدریج جمع شود، باعث عاملی بنام استرس اکسیداتیو می‌گردد که این مسئله بیماری‌های مزمن مانند اختلالات خودایمنی، آب مروارید، بیماری‌های قلبی عروقی و … را به همراه دارد. آنتی اکسیدان‌ها این قابلیت را دارند که بدون تبدیل شدن به رادیکال‌های آزاد، الکترون مورد نیاز را به بدن بدهند.

اسید‌های چرب امگا 3 در رژیم خوراک گربه لحاظ گردد!

از جمله مشکلاتی که برای گربه‌ها در سنین بالا بوجود می‌آید، اختلالات شناختی است که بسیار شایع می‌باشد و شبیه به زوال عقل در انسان است. در آزمایشات انجام شده بر روی سگ‌ها و نتايج مثبت استفاده از اسيد‌های چرب امگا 3 و اثر مثبت آن در بهبود اختلالات شناختی، دانشمندان اين احتمال را مي‌دهند که براي گربه‌ها نيز تاثيرگذار باشد و تا حدودی به رفع این مشکل کمک کند.

آرتریت مفاصل که معمولا درجاتی از آن در گربه های مسن وجود دارد، از دیگر مشکلاتی است که گربه های مسن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که اسید چرب امگا 3 با کاهش فعالیت آنزیم‌ها و کاهش فعالیت‌های التهابی در درمان آرتریت بسیار مفید خواهد بود. ماهي سالمون، ماهي ساردين از بهترين منابع اسيد‌های چرب امگا 3 هستند.

اسید‌های چرب امگا 3 در رژیم خوراک گربه
اسید‌های چرب امگا 3 در رژیم خوراک گربه

سطح فسفر در رژیم غذایی گربه باید پائین باشد!

در گذشته دامپزشکان رژیم‌های غذایی که پروتئین کمتری دارند را به صاحبان گربه های خانگی پیشنهاد می‌کردند که از کلیه‌های حیوان مراقبت کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را کاهش دهند؛ اما امروزه این مسئله دیگر صدق نمی‌کند؛ زیرا سطح بالای فسفر می‌تواند کلسيم ذخيره در استخوان‌ها را بيرون بکشد که اين مسئله باعث پوکی استخوان و همچنین، باعث مشکلات کليوی برای حیوان خواهد شد. بنابراین، اندازه‌گیری سطح فسفر در غذای گربه های مسن بسیار مهم می‌باشد.

اما با توجه به مسائل گفته شده، رژیم غذایی گربه های مسن، باید شامل مقدار کمی فسفر باشد. غذاهای خشک مخصوص گربه‌ های مسن، حاوی مقادیر کمی از فسفر است؛ همچنین، غذا‌های پروتئینی با کیفیت بالا، دارای فسفر کمتر، نسبت به غذاهای پروتئینی با کیفیت پایین هستند.

جمع بندی

بهترین غذا برای گربه های مسن، غذای مورد علاقه و دلپذیر حیوان می‌باشد؛ زیرا که اشتهای آنها را تحریک می‌کند. گربه‌ها با افزایش سن بسیار بهانه‌گیر می‌شوند و زمانی که شما موفق به خوراندن یک غذای مقوی به آنها شوید، موفقیت بزرگی را کسب کردید. شاید بتوان گفت بهترین غذا برای گربه های مسن که به پایان زندگی خود نزدیک می‌شوند، غذایی است که به خوردن آن علاقه نشان می‌دهند. برای یک رژیم غذایی مفید و مقوی با دامپزشک حیوان خود مشورت کنید؛ زیرا که بهترین غذا برای گربه های مسن به صورت فردی متفاوت است؛ مخصوصا زمانیکه گربه مبتلا به بیماری خاصی باشد. از دیگر مواردی که برای انتخاب بهترین غذا برای گربه های مسن باید به آن توجه داشت، مقدار و حجم غذا است. با توجه به فیزیک گربه باید میزان غذای آن را تنظیم کرد. بنابراین، اگر گربه شما چاق است، حجم غذای آن را کم کنید و اگر لاغر است، غذای بیشتری در اختیارش قرار دهید.

سوالات متداول

  1. آیا گربه های مسن نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند؟

به دلیل تاثیر بسیار زیاد رژیم غذایی در طول عمر حیوان و کیفیت زندگی آنها، رژیم غذایی اهمیت بسیاری دارد.

  1. چه تغذیه ای برای گربه مسن خطرساز است؟

گربه های مسن منع غذایی ندارند و می‌توانند همان غذایی که در سنین کمتر استفاده می‌کردند را استفاده کنند؛ اما باید میزان پروتئین بیشتری را روزانه دریافت کنند تا ایمنی آنها به خطر نیافتد.

  1. برنامه غذایی گربه های مسن را از کجا تهیه کنیم؟

به علت خصوصیات فردی و یا مبتلا بودن به بیماری‌های خاص، بهتر است از دامپزشک برنامه غذایی مناسب دریافت شود.

  1. بهترین رژیم غذایی برای گربه های مسن چیست؟

بهترین دستور غذایی، رژیم غذایی پر از پروتئین می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − ده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا