پت شاپ آنلاین

بیماری های قابل انتقال خرگوش به انسان

بیماری قابل انتقال خرگوش به انسان ها

خرگوش‌ ها حیواناتی بی آزار و بازیگوش هستند که بسیار از افراد علاقه بسیار زیادی به نگهداری این حیوان زیبا دارند، برای نگهداری از خرگوش‌ ها بهتر است بدانید که بیماری‌هایی وجود دارد که ممکن است از خروگوش به انسان‌ها انتقال پیدا بکند. در ادامه به بررسی بیماری های قابل انتقال خرگوش به انسان می‌پردازیم و  آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

بیماری های قابل انتقال خرگوش به انسان امکان دارد باعث ایجاد مشکلات بسیار جدی‌ای بشود و بهتر است در هنگام سرپرستی گرفتن خرگوش ابتدا آن را به دامپزشکی ببرید و از سلامت کامل او اطمینان خاطر پیدا کنید و سپس خرگوش خود را به خانه بیاورید.

نگهداری از خرگوش
بیماری های واگیردار خرگوش

انواع بیماری واگیردار خرگوش به انسان

همانطور که اشاره شد بیماری های بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند از خرگوش به انسان‌ها انتقال پیدا کند، احتمال مبتلا شدن کودکان به بیماری‌های قابل انقال خرگوش بیشتر می‌باشد و برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است مراجعه به دامپزشک را جدی بگیرید. در ادامه به بررسی و انواع بیماری های واگیردار خرگوش پرداخته‌ایم:

پاستورلوز بیماری قابل انتقال خرگوش به انسان

پاستورلوز یک بیماری بسیار کشنده برای خرگوش‌ها است و باید توجه داشته باشید که این بیماری یک بیماری قابل انتقال برای انسان‌ها می‌باشد. انتقال بیماری پاستورلوز از طریق گاز گرفتگی و یا ایجاد خراش بر روی اندام بدن امکان پذیر است که از علائم این بیماری در خرگوش‌ها می‌توان به عطسه، آبریزش بینی، عفونت گوش میانی و تنگی نفس در این حیوان اشاره کرد.

پاستورلوز بیماری قابل انتقال خرگوش به انسان
بیماری پاستورلوز خرگوش

بیماری واگیردار طاعون در خرگوش

امکان مبتلا شدن طاعون در اکثر جوندگان وجود دارد، همانطور که می‌دانید طاعون یک بیماری خطرناک است و بیشتر از طریق کک به حیوانات انتقال پیدا می‌کند.

بیماری قابل انتقال هاری در خرگوش

بیماری هاری نیز یکی از بیماری‌های قابل انتقال در حیوانات است که اکثرا از طریق گاز گرفتگی انتقال پیدا می‌کند، خوشبختانه در حال حاضر واکسن‌هایی برای درمان هاری تولید شده است که می‌توان خرگوش خود را برای جلوگیری از ایجاد این بیماری واکسینه کرد.

عفونت قارچی پوست خرگوش

عفونت قارچی پوست یا همان درماتوفیت نیز یکی از بیماری های قابل انتقال خرگوش به انسان‌ ها است که معمولا بخش‌هایی از بدن که سرشار از کراتین می‌باشد را درگیر می‌کند.

بسیاری از پزشکات تاکید بر این دارند که هر چند وقت یکبار حیوانات خود را به دامپزشکی ببرید، زیرا ممکن از حیوانات شما به بیماری‌های واگیردار و کشنده مبتلا بشود و انسان‌ها بدون اینکه متوجه آن بشوند خود نیز به آن مبتلا شوند.

عفونت قارچی پوست خرگوش
بیماری واگیردار پوستی خرگوش

بیماری قابل انتقال خرگوش تب کیو

تب کیو یکی از بیماری‌های واگیردار خرگوش می‌باشد، این بیماری در انسان‌ها به صورت یک آنفولانزا خود را نشان می‌دهند و با استفاده از آنتی‌بیوتیک به راحتی درمان می‌شود. بیماری تب کیو برای افرادی که دارای بیماری‌های دریچه قلبی هستند بسیار خطرناک است و بهتر در هنگام متوجه شدن علائم آنفولانزا فورا به دکتر مراجعه کنند.

سالمونلا بیماری قابل انتقال خرگوش به انسان

سالمونلا یک بیماری بسیار کشنده برای خرگوش‌ها است که اکثرا این بیماری در خرگوش‌ها شامل علائمی همچون افزایش دمای بدن خرگوش، بی حالی و ایجاد ضعف، اسهال و کم اشتهایی می‌باشد.

بیماری سالمونلا از طریق حیواناتی مانند خرگوش و سگ به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کند و باعث ایجاد شکم درد، اسهال و تب‌های خفیف می‌شود.

بیماری واگیردار سالمونلا خرگوش
بیماری سالمونلا در انسان

کرم روده در خرگوش

کرم روده یکی از بیماری‌های شایع در خرگوش‌ها می‌باشد که هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهد، اکثرا می‌توان کرم روده را در کودکان مشاهده کرد که علائم آن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بی اشتهایی یا پرخوری
  • اسهال
  • نفخ شکم
  • دندان قروچه
  • استفراغ
  • شکم درد

شوره متحرک خرگوش

جرب یا همان شوره متحرک خرگوش یک بیماری قابل انتقال به انسان‌ها است که این بیماری در سگ‌ها و گربه‌ها نیز وجود دارد، به طور کلی این بیماری داری علائم خاصی نمی‌باشد ولی می‌توان با استفاده از میکروسکوپ این بیماری را در حیوانات تشخیص و مشاهده کرد.

معمولا این بیماری در ناحیه پشت گردن خرگوش‌ها دیده شده است و باعث ایجاد شوره و خارش در خرگوش‌ها می‌شود. شوره متحرک در خرگوش‌ها می‌تواند باعث حساسیت بسیار شدید پوستی در این حیوان بشود که بهتر است در هنگام مشاهده کردن این بیماری فورا به یک دامپزشک مراجعه نمایید.

جلوگیری از ابتدا شدن خرگوش به بیماری های واگیردار

برای اینکه از مبتلا شدن خرگوش خود به بیماری‌های واگیردار جلوگیری نمایید اولین نکته تغذیه خرگوش می‌باشد، خرگوش‌ها رژیم غذایی بسیار خاصی دارند و برای نگهداری از آن‌ها توجه به رژیم غذایی مهم ترین نکته می‌باشد.

نظافت خرگوش و ایجاد کردن یک لانه مناسب برای آن نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است، با مراجعه کردن به وب سایت و یا اپلیکیشن پتیا می‌توانید به راحتی نزدیک ترین پت شاپ به خود را پیدا کنید و لوازم مورد نیاز و غذای مخصوص خرگوش خود را در کم ترین زمان تهیه نمایید.

جلوگیری از ابتدا شدن خرگوش به بیماری های واگیردار
مراقبت برای جلوگیری از بیمار شدن خرگوش

کلام پایانی

مراجعه کردن به دامپزشک هر چند وقت یک‌بار برای چک کردن سلامت کامل حیوانات از اهمیت بسزایی برخوردار است و بسیاری از پزشکان این امر را بسیار مهم می‌دانند، در هنگام مشاهده کردن هر گونه علائم غیر طبیعی از خرگوش خود مانند اسهال، استفراغ، نفخ شکم و … بهتر است او را برای معالجه به دامپزشکی ببرید.
همانطور که گفته شد نظافت و تغزیه خرگوش نیز برای نگهداری این حیوان از اهمیت چشمگیری برخوردار می‌باشد.

سوالات متداول بیماری های قابل انتقال خرگوش به انسان

  • چه بیماری‌هایی ممکن است از خرگوش به انسان‌ها انتقال پیدا کند؟
    بیماری‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان از طریق خرگوش‌ها به انسان‌ها انتقال پیدا کند که این بیماری‌ها شامل عفونت‌های قارچی پوست، طاعون، جرب، تب کیو، هاری، سالمونلا، پاستورلوز و کرم روده می‌باشد.
  • علائم بیمار شدن خرگوش‌ها چه می‌باشد؟
    هنگامی که علائمی همچون استفراغ، نفخ شکم، دندان قروچه، بی اشتهایی، اسهال، پرخوری، شکم درد، افزایش دمای بدن و ایجاد ضعف در بدن خرگوش مشاهده شد بهتر است فورا به یک دامپزشک مراجعه نمایید تا با چک کردن خرگوش از انتقال بیماری‌های واگیردار جلوگیری کند و به معالجه خرگوش شما بپردازد.
  • برای جلوگیری از بیمار شدن خرگوش چه باید کرد؟
    برای جلوگیری از بیمار شدن خرگوش، بهتر است که قبل از آوردن خرگوش به خانه اول به یک دامپزشک مراجعه کنید تا از سلامت کامل خرگوش خود اطمینان پیدا نمایید و به تغزیه خرگوش و همچنین واکسیناسیون شدن این حیوان توجه بسیار زیادی داشته باشید.
    نظافت خرگوش و تهیه کردن وسایل مورد نیاز می‌تواند در جلوگیری از بیمار شدن این حیوان دوست داشتنی نقش بسیار مهمی داشته باشد، که با مراجعه به وب سایت پتیا می‌توانید وسایل مورد نیاز خرگوش خود را در کمترین زمان تهیه نمایید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا