نژادهای سگبیماری های حیوانات خانگیسگ خانگی

بیماری های شایع در سگ های نژاد پودل

نگهداری از سگ‌ ها، نیازمند اطلاع از نکات ریز و درشتی است که سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند.

معمولا سگ‌هایی که صاحبان مسئول و مطلعی دارند، طول عمر بیشتری خواهند داشت. آگاهی از بیماری های متداول نژاد پودل، باعث تشخیص به‌موقع و درمان مطلوب می‌شود.‌

با توجه به ضرورت اطلاع از این نکات مهم، رایج ترین بیماری ها در سگ پودل را در پتیا گردآوری کرده‌ایم.

اگر علاقه‌مند به نژاد پودل هستید و می‌خواهید رایج ترین بیماری ها در سگ پودل را بشناسید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اهمیت اطلاع از بیماری های رایج در نژادهای مختلف سگ

اگر علاقه‌مند به حیوانات باشید و قصد داشته‌باشید، به زودی سرپرستی یکی از این فرشته‌ها را قبول کنید، اطلاع از بیماری های رایج در نژادهای مختلف سگ برای‌تان ضروری است.

با دانستن این اطلاعات و علائم بیماری‌ها، می‌توانید به‌موقع و در ابتدای بیماری، برای درمان و کنترل آن اقدام کنید.

بیماری های رایج در نژادهای مختلف سگ، باعث می‌شود کمی هوشیارانه عمل کنید و قبل از آن‌که بیماری در بدن سگ پیشرفته شده و گاهی موجب مرگ او شود، نسبت به کنترل بیماری اقدام کنید.

صاحبانی که از اهمیت اطلاع از بیماری های رایج در نژادهای مختلف سگ آگاه نیستند، معمولا، خیلی دیر متوجه بیماری سگ خود می‌شوند.

آگاهی از بیماری، درست زمانی که دامپزشکان هیچ اقدام موثری برای نجات حیوان نمی‌توانند انجام دهند، بی‌فایده است. به همین جهت، در ادامه رایج ترین بیماری ها در سگ پودل را بررسی می‌کنیم.

رایج ترین بیماری ها در سگ پودل را چگونه بشناسیم؟

سگ‌ها معمولا، بیماری‌های مخصوص به خودشان را دارند. بیماری در سگ‌ ها نیز، مانند انسان‌ها بالا و پایین‌های زیادی دارد و بسته به ژنتیک، سبک زندگی و نژاد، بروز می‌کند.

سگ نژاد پودل، یکی از باهوش‌ترین و جذاب‌ترین سگ‌های خانگی است. این سگ‌ها، دارای موهایی فر هستند.

آن‌ها به‌دلیل همین پوشش جالب، هر ساله در مسابقات زیباترین سگ‌ ها یا زیباترین آرایش مو، برنده می‌شوند.

برای شناخت رایج ترین بیماری ها در سگ پودل، لازم است ابتدا سگ خود را بشناسید. حالات، روحیات و رفتار او را، در روزهای عادی و در زمان سلامتی، به دقت بررسی کنید.

با این اقدام، هر گونه تغییر رفتاری را، در سگ‌تان متوجه خواهید شد.

سعی کنید، هر روز ادرار و مدفوع سگ را بررسی کنید و در صورت وجود حالتی غیرعادی، علائم رایج ترین بیماری ها در سگ پودل را که در ادامه، توسط فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی جمع آوری شده‌است، بررسی کنید.

  • بیماری چشمی گلوکوم یا آب سیاه در سگ پودل

معمولا، سگ‌ ها در فاصله سنی 3 الی 7 سالگی، به‌شدت مستعد ابتلا به بیماری گلوکوم هستند.

این بیماری جزء رایج ترین بیماری ها در سگ پودل است. علائم این بیماری، احساس درد در ناحیه چشم سگ، خارش و مالیدن چشم به اجسام مختلف، قرمز شدن چشم، تغییر رنگ چشم سگ از حالت عادی به رنگی متمایل آبی است.

با مشاهده این علائم، باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. گلوکوم که نوعی بیماری در چشم سگ‌ پودل است، در صورت اقدام به‌موقع، درمان می‌شود.

بی‌توجهی به علائم بیماری در سگ پودل، موجب کوری و نابینایی او می‌شود؛ پس حتما نسبت به مشاهده این علائم دقت کنید.

  • بیماری هیپوگلایسمی یا هایپوگلایسمی در سگ پودل

اگر صاحب یک توله پودل هستید، حتما آگاه باشید که بیماری هیپوگلایسمی، یکی از بیماری‌های رایج در توله‌ها است.

افت ناگهانی قند خون که عواقب بسیار بدی مثل مرگ خواهد داشت از نشانه‌های این بیماری است.

هیپوگلایسمی، دارای علائمی است که با دانستن آن، می‌توانید جان توله را نجات دهید. این مشکل، بیشتر در پودل‌های مینیاتوری شایع است.

سگ‌های ریزی که ذخیره چربی محدودی دارند، در صورت عدم رسیدن چربی برای تبدیل به انرژی، دچار افت قند خون می‌شوند.

از علائم رایج در هایپوگلایسمی سگ‌ها، می‌توان به خواب آلودگی مکرر توله، عدم تعادل سگ، خم شدن توله به یک سمت، تشنج و بی‌هوشی اشاره کرد.

خوراندن غذا، شربت ذرت یا عسل، به همراه گرم نگهداشتن بدن توله پودل داخل حوله یا پتو، ازجمله اقدامات اورژانسی هیپوگلایسمی سگ است.

توجه کنید که پس از بهبود وضعیت پودل از شرایط اورژانسی، لازم است به دامپزشک مراجعه کنید، تا مراحل درمان جدی‌تر پیگیری شود.

  • بیماری دیسپلازی مفصل لگنی Hip Dysplasia در سگ پودل

یکی از مشکلاتی که جزء رایج ترین بیماری ها در سگ پودل شناخته شده‌است، بیماری دیسپلازی مفصل لگنی است.

این بیماری، معمولا در 7 الی 8 ماهگی توله پود‌ل‌ها، بروز می‌کند. سن رشد پودل، زمان بروز چنین مشکلاتی است.

باید توجه داشته باشید که این بیماری، از بیماری های متداول نژاد پودل است و با علائم، لنگ زدن و راه رفتن‌های غیرعادی، خستگی‌های بسیار زیاد پس از کمی بازی، عدم امکان راه رفتن پس از مدت طولانی نشستن پودل و احساس درد در ناحیه لگن، بروز می‌کند.

با مشاهده این علائم، خیلی زود به دامپزشک مراجعه کنید تا روش‌های درمانی توسط دامپزشک، با شما مطرح شود.

روش‌های درمان این بیماری، متفاوت است. گاهی با استراحت مطلق دو هفته‌ای و کمک به تشکیل بافت این ناحیه، مشکل نسبتا رفع می‌گردد و گاهی نیز، تنها راه درمان، جراحی سگ است.

  • بیماری آدیسون یا هایپودرنوکورتیسم در سگ پودل

از دیگر بیماری های متداول نژاد پودل، بیماری آدیسون یا هایپودرنوکورتیسم است. کمبود آدرنوکورتیکوتروپین و تولید ناقص آن در بدن سگ، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

از دست دادن گلوکوکورتیکوئیدها در طولانی مدت، این بیماری را تشدید می‌کند. هر گونه اختلال در ترشح هورمون‌های غدد آدرنال، نظم بدن سگ را، به‌طور کامل برهم می‌زند.

استفراغ، کاهش فشار خون، مسمومیت قبلی، افسردگی، ضعف و بی‌حالی از نشانه‌های ابتلای سگ به این بیماری است.

این علائم جزء علائم مشابه بیماری های متداول نژاد پودل است. پس سعی کنید، بلافاصله پس از مشاهده این علائم، آن‌ها را جدی بگیرید و برای درمان به دامپزشکی مراجعه کنید.

  • بیماری آتروفی پیشرونده شبکیه در سگ پودل

یکی از بیماری های متداول نژاد پودل، بیماری آتروفی پیشرونده شبکیه است. در این بیماری چشمی، علائم از کم‌بینایی و محدودیت دید سگ شروع می‌شود.

رفتارهایی که پودل شما، در محیط تاریک از خود نشان می‌دهد، چیزی شبیه به کم‌بینایی است.

در چنین شرایطی، معمولا سگ، اشیا و اسباب بازی‌ها و تشویقی‌ها را به سختی پیدا می‌کند. از زمان بروز علائم، تا کوری کامل سگ، حدود 6 ماه زمان می‌برد.

در صورتی‌که بیماری سگ را به‌موقع تشخیص دهید و برای درمان آتروفی پیشرونده شبکیه اقدام کنید، شانس بهبودی حیوان، بسیار زیاد است.

  • بیماری کوشینگ در سگ نژاد پودل

هر گاه تعادل ترشحات غدد هیپوفیز یا آدرنال در سگ پودل، دچار مشکل شود، کورتیزول بیش از اندازه تولید می‌شود. همین موضوع سبب، تشنگی زیاد سگ عزیزتان می‌شود.

نوشیدن بیش از اندازه آب در نژاد پودل و ادرار بیش از اندازه او، از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

جهت کنترل و درمان بیماری، لازم است فورا به دامپزشک مراجعه کنید. این بیماری که جزء بیماری های متداول نژاد پودل است، به‌وسیله دارو درمان می‌شود.

  • بیماری صرع در سگ پودل

صرع، یکی از رایج ترین بیماری ها در سگ پودل است. این بیماری، علائمی مشابه با صرع در انسان دارد. عدم تعادل، تشنج و تیک‌های عصبی، از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

سگ‌هایی که به صرع مبتلا هستند، تحت درمان دامپزشک و مصرف مداوم دارو، می‌توانند بیماری را کنترل کرده و زندگی نسبتا عادی، در کنارتان تجربه کنند.

توجه داشته‌باشید که درمان این بیماری و مصرف دارو، بسیار ضروری است. در غیراین‌صورت، آسیب مغزی، جراحت و بروز مشکلات بیشتر در سلامت حیوان، ازجمله عواقب عدم درمان صرع است.

  • کم کاری تیروئید در سگ پودل

کم کاری تیروئید، یکی از بیماری‌هایی است که در سگ پودل مشاهده می‌شود. هورمون‌هایی که توسط تیروئید ترشح می‌شود، مثل ترموستات در بدن سگ است.

اختلال در کارکرد تیروئید، سلامت کل بدن سگ را تحت شعاع قرارمی‌دهد.

این بیماری با مصرف دارو، کنترل می‌شود؛ اما در صورتی‌که تشخیص بیماری به‌موقع نباشد، مشکلات زیادی برای سگ ایجاد می‌گردد.

علائم رایج در کم کاری تیروئید، ضعف، بی‌حالی، افزایش بیش از حد اشتها و عدم تمایل به تحرک، افزایش وزن سگ، ریزش مو، خارش پوست و بروز زخم‌های پوستی است.

لازم است با مشاهده این علائم، فورا به دامپزشکی مراجعه کنید تا نسبت به بررسی تیروئید سگ‌تان اقدامات لازم انجام شود.

  • بیماری ون ویلبراند در سگ پودل

بیماری ون ویلبراند جزء بیماری‌های سگ‌های نژاد پودل است. در این بیماری، در فرآیند لخته شدن خون اختلالاتی ایجاد می‌شود که این اختلال، غلظت خون در سگ پودل را نیز، دچار اختلال می‌کند.

از علائم رایج این بیماری، می‌توان به خونریزی لثه، خونریزی بینی، مشاهده خون در مدفوع و یا خونریزی‌های طولانی مدت پس از هر گونه جراحی اشاره کرد.

هرگاه چنین علائمی در سگ خود دیدید، حتما برای چکاپ و درمان آن، به دامپزشکی و کلینیک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از بیماری های رایج در نژادهای مختلف سگ چه کنیم؟

احتمالا با مطالعه این مقاله تا حدی نگران شده‌اید و نمی‌دانید برای پیشگیری از بیماری های رایج در نژادهای مختلف سگ چه اقداماتی باید انجام دهید.

لازم است بدانید که این بیماری‌ها در بعضی سگ‌ها بروز می‌کند. بروز بیماری، تحت شعاع عوامل مختلفی است.

مشکلات ژنتیکی، سبک زندگی اشتباه، تغذیه نامناسب و ژنتیک، از جمله رایج‌ترین علل ابتلا به بیماری‌ در سگ‌ها است.

برای پیشگیری از ابتلای آن‌ها به بیماری، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی ویتامین‌ها و لوازم موردنیاز جهت بهبود سبک زندگی سگ عزیزتان را، تهیه کنید.

تقویت سیستم ایمنی پت نیز، یکی از بهترین روش‌های مقابله با بیماری‌های مختلف است.

همچنین، باتوجه به موهای خاص نژاد پودل، حتما مقاله نمدی شدن موی سگ و گربه و ریزش موی حیوانات خانگی را مطالعه کنید تا شانه کردن موهای پت را در اولویت قرار دهید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا