حیوان خانگی و آپارتمانیرفتار حیوانات خانگی

تربیت خرگوش برای دستشویی

آموزش خرگوش

شاید دوست داشته باشید که خرگوش در اطراف خانه بچرخد ولی از بابت این مورد نگران باشید که در جاهای مختلف دستشویی کند. به طور کلی می‌توان گفت که خرگوش‌ها حیوانات تمیزی هستند و آموزش و تربیت خرگوش برای دستشویی آسان است. فقط کافی است که بستر مناسب را برایش فراهم کنید.

در ادامه درباره این موضوع بیشتر می‌خوانیم.

تربیت خرگوش برای دستشویی

اکثر خرگوش‌ها خیلی زود یاد می‌گیرند که در ظرف مخصوص خود دستشویی کنند. در واقع بیشتر خرگوش‌های بالغی که عقیم شده‌اند از یک نقطه برای ادرار و مدفوع استفاده می‌کنند. پس بیشترین کاری که شما باید انجام دهید این است که ظرفی برای دستشویی خرگوش تهیه کنید.

آموزش خرگوش برای دستشویی

به محض آنکه خرگوش را به خانه آوردید باید آموزش دادن به او را آغاز کنید. خرگوش‌های بالغ قدرت یادگیری بالاتری را نسبت به خرگوش‌های نابالغ دارند. خیلی زود یک جعبه را تهیه کرده تا نحوه استفاده را یاد گیرد. بهتر است که در طول آموزش صبور باشید.

  • بیشتر خرگوش‌های بالغی که عقیم شده‌اند در کنج جعبه دستشویی می‌کنند. پس ظرف را در گوشه مورد نظرش قرار دهید.
  • اگر خرگوش خارج از ظرف مشخص دستشویی کرد آن را بردارید و در ظرف بریزید تا بداند که باید در همان ظرف دستشویی کند.

دستشویی کردن خرگوش داخل قفس

به خرگوشتان آموزش دهید تا در قفس دستشویی کند و او را با این حرکت محدود کنید تا یاد بگیرد جای خوابیدن و غذا خوردنش را کثیف نکند. روند آموزش و تربیت خرگوش برای دستشویی چند روزی به طول می‌انجامد. وقتی که یاد گرفت او را از قفس بیرون آورید.

تصویر دستشویی کردن خرگوش داخل قفس
دستشویی کردن خرگوش داخل قفس

بیرون آوردن خرگوش برای مدتی کوتاه

ممکن است وقتی او را برای مدتی بیرون آورید تا بازی کند، بخواهد که دستشویی کند. اگر متوجه شدید که حالت دستشویی به خود گرفته است اورا به آرامی بلند کرده و در قفس خودش قرار دهید. توی ظرفش بگذارید تا دستشویی کند. یکی از نشانه‌هایی که مشخص می‌کند خرگوش دستشویی دارد این است که دمش را بالا می‌آورد. تا این حرکت را از او مشاهده کردید، او را در قفس و ظرف مخصوصش قرار دهید.

تشویق خرگوش برای استفاده از جعبه

اگر خرگوش بیرون از جعبه دستشویی کرد، سرش داد نزنید. با این روش خرگوش نمی‌تواند یاد بگیرد. بهتر است که تقویت روحیه در او ایجاد نمایید زیرا بهترین روش آموزش است.

می‌توانید برای او تشویقی در نظر بگیرید. هویج و سیب گزینه خوبی است. تشویقی خرگوش را به دستشویی کردن در جعبه یا ظرف مخصوصش راغب می‌کند.

خرید ظرف دستشویی برای خرگوش

ظرف دستشویی خرگوش معمولا دارای یک پشتی بلند است که اینکار برای جلوگیری از پاشیده شدن ادرار خرگوش به اطراف است. جلویی آن هم کوتاه است تا خرگوش راحت دستشویی کند. می توانید چند ظرف مختلف را تهیه کرده و در جاهای مختلفی از خانه قرار دهید. هر بار یکی را تمیز و ضد عفونی کنید.

البته مجبور نیستید که از ظرف مخصوص خرگوش استفاده کنید. ظرف مخصوص گربه‌ها هم که ارتفاع کمتری دارد، برای خرگوش مناسب است. حتی می‌توانید از جعبه‌ای مقوایی هم استفاده کنید. اما باید دائم و به طور منظم آن را تعویض کنید.

تصویر خرگوش و ظرف دستشویی برای خرگوش
ظرف دستشویی برای خرگوش

استفاده از روزنامه برای پوشاندن کف ظرف دستشویی خرگوش

می‌توان از روزنامه برای پوشاندن کف ظرف دستشویی خرگوش استفاده کرد تا در تمیز کردن دچار مشکل نشوید و کار نظافت برای شما راحت شود.

این مورد باید ذکر شود که در روزنامه‌ها از جوهری استفاده می‌شود که برای خرگوش‌ها مضر نیست. اما همیشه قبل از اینکه بخواهید از روزنامه استفاده کنید، آن را چک کنید تا جوهری نبوده و باعث سیاه شدن و جوهری شدن بدن و موی خرگوش نشود.

استفاده از خاک مخصوص خرگوش

در هنگام خرید خاک مخصوص خرگوش محصولی را تهیه کنید که ایمن باشد. خاکی که از کاغذ یا خاک صنوبر باشد مناسب است. بهتر است که از خاک کاج یا سرو هم استفاده نشود، چون روغنی هستند و باعث می‌شوند تا ریه خرگوش اذیت شود.

یک نکته مهم که باید بدانید این است که از خاک گربه هم استفاده نشود، چون اگر خرگوش این خاک را بخورد، دچار مشکلات روده می‌شود.

تصویری از خاک مخصوص خرگوش
خاک مخصوص خرگوش

خرید قفس مناسب برای خرگوش

بهتر است قفسی که برای خرگوش انتخاب می‌کنید، 4 تا 6 برابر خود خرگوش باشد. اولین مرحله این است که خرگوش را با قفسی به غذاو آب و ظرف دستشویی محدود کنید. ایجاد یک فضای محدود باعث می‌شود تا خرگوش در جای مشخص شده‌ای دستشویی کند و در ظرف مخصوص خودش این کار را انجام دهد.

تهیه علف خشک برای تربیت خرگوش برای دستشویی

می‌توانید از علف خشک برای آموزش دادن و تربیت خرگوش برای دستشویی استفاده کنید تا جذب ظرف دستشویی خودشان بشوند. پس علف او را تشویق می‌کند تا در ظرف مخصوص خودش دستشویی کند زیرا خرگوش‌ها دوست دارند تا در هنگام دستشویی چیزی را بجوند.

بیلچه مخصوص برای جا به جایی خاک خرگوش

باید برای جا به جایی خاک خرگوش حتما بیلچه مخصوص باید تهیه شود. ظرف هم باید ضدعفونی شود و بهتر است که ضد عفونی کننده برای خرگوش و همه حیوانات خانگی بی ضرر باشد.

سخن آخر

خرگوش‌ها به راحتی یاد می‌گیرند که در جای مخصوص و ظرف خودشان دستشویی کنند فقط نیازمند کمی صبر و تحمل است. باید کمی زمان صرف کنید. برای کسب آموزش بیشتر در ارتباط با خرگوش‌ها به مقاله چگونه با خرگوش حرف بزنیم مراجعه نمایید.

سوالات متداول تربیت خرگوش برای دستشویی

  • عقیم کردن خرگوش چه کمکی به تربیت خرگوش برای دستشویی می‌کند؟

بهتر است که خرگوش عقیم شده را خریداری کنید. یا اگر عقیم نشده است آن را عقیم کنید. زیرا خرگوش‌هایی که عقیم نیستند سعی دارند که قلمرو خودشان را علامت بگذارند. پس اطراف خانه پر از ادرار و مدفوع شده و آموزش سخت میشود.

  • تهیه علف خشک برای خرگوش از چه جهت لازم است؟

می‌توانید از علف خشک برای آموزش دادن و تربیت خرگوش برای دستشویی استفاده کنید تا جذب ظرف دستشویی خودشان بشوند. پس علف باعث تشویق شدن خرگوش می‌شود تا در ظرف مخصوص خودش دستشویی کند زیرا خرگوش‌ها دوست دارند تا در هنگام دستشویی چیزی را بجوند.

  • آیا سالم بودن خرگوش در سرعت یادگیریش تاثیر دارد؟

دادن غذاهای سالم و مفید برای خرگوش به ایجاد سلانتی‌اش کمک می‌کند. یک خرگوش هوشیار وباهوش باید سالم باشد تا به خوبی آموزش ببیند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا