تغذیه سالم حیوانات خانگی

آیا تغذیه سگ با استخوان صحیح است؟

اگر شما یک سگ را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کردید، باید این نکته را در نظر بگیرید که تغذیه حیوان شما یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. نظارت بر تغذیه سگ در حفظ سلامتی حیوان بسیار بااهمیت بوده و در صورت عدم رعایت نکات مورد نظر برای تغذیه سگ، مشکلات زیادی می‌تواند برای سگ ایجاد شود. استخوان دادن به سگ یکی از مسائل سوال‌ برانگیز است که باید در رابطه با آن اطلاعات کسب کرد.

شما نیز شاید بارها این مطلب را شنیده‌اید که سگ‌ها عاشق خوردن استخوان هستند، اما استخوان، فواید و عوارضی برای حیوان دارد که با در نظر گرفتن مراقبت‌های لازم و مشورت با دامپزشک می‌توان در برخی اوقات از آن برای سگ استفاده کرد.

می‌توان از زمانی که حیوان کوچک است، استخوان دادن به سگ را آغاز کنید تا برخی دستورالعمل‌ها را به او یاد دهید و خطرات و عوارض خوردن استخوان را به نسبت قابل توجهی برای حیوان کاهش دهید. فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا درنظر دارد تا اطلاعات شما در زمینه تغذیه سگ با استخوان را افزایش دهد. با ما همراه باشید!

در صورت استخوان دادن به سگ چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

دامپزشکان بیشتر بر این عقیده هستند که دادن استخوان به سگ خطرات زیادی را برای حیوان در پی داشته و این کار اصولی و ایمن نیست؛ اما برخی افراد با توجه به علاقه زیاد سگ نسبت به استخوان، گاهی اوقات این کار را انجام می‌دهند. برای جلوگیری از ایجاد مشکل و خطر برای سگ باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

استخوان دادن به سگ
استخوان دادن به سگ
  • از استخوان خام برای تغذیه سگ خود استفاده کنید؛ در صورتی که می‌خواهید به سگ خود استخوان بدهید، از استخوان‌های گوشتی خام مانند بال مرغ استفاده کنید؛ زیرا استخوان‌های خام به سلامت دندان، لثه و دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • استخوان را ضدعفونی کنید؛ قبل از دادن استخوان به سگ آن را به طور کامل با سرکه ضدعفونی کنید تا  باکتری‌های آن از بین برود؛ زیرا آلوده بودن استخوان می‌تواند مشکلات گوارشی برای سگ به وجود آورد.
  • دادن استخوان را از زمان تولگی سگ آغاز کنید؛ اگر یک سگ را از زمان تولگی نزد خود نگهداری می‌کنید، استخوان دادن به او را از همان زمان آغاز کنید؛ زیرا خوردن استخوان برای توله سگ بسیار لذت‌بخش بوده و همچنین، آموزش دادن به توله سگ نیز آسان‌تر است. به آن‌ها یاد دهید که استخوان را هرگز قورت ندهند و فقط آن را بجوند.
  • به هیچ عنوان استخوان پخته به سگ ندهید؛ شاید این تفکر در ذهن بیشتر افراد باشد که استخوان‌های پخته حاصل از باقی مانده غذا تغذیه بسیار مناسبی برای سگ است؛ اما باید بگوییم که این یک تفکر غلط است؛ زیرا بافت استخوان پخته، سست و شکننده است و با فشار دندان‌های سگ خرد شده و با وارد شدن به بدن مشکلاتی را برای حیوان ایجاد می‌کند، از جمله:

_ خطر شکسته شدن دندان

_ پاره و زخم شدن دهان یا زبان سگ

_ گرفتگی دستگاه گوارش بر اثر بلعیدن استخوان

_ گیر کردن تکه استخوان در دهان، گلو یا معده سگ

_ احتمال بروز خونریزی داخلی

  • هنگام دادن استخوان به سگ، به نحوه خوردنش نظارت داشته باشید؛ پس از آن که به سگ خود استخوان دادید، او را به حال خود رها نکنید؛ زیرا ممکن است به دلیل علاقه به استخوان، هیجان زده شده و به یکباره استخوان را ببلعد یا خیلی تهاجمی آن را گاز بزند که اینکار ممکن است سبب خفگی حیوان شود.
  • پس از مدتی استخوان را از سگ بگیرید؛ در صورتی که زمانی از جویدن استخوان توسط سگ گذشت و استخوان به مرحله شکننده شدن رسید، باید آن را از حیوان بگیرید، زیرا احتمال دارد که خطرساز شده و مشکلاتی را برایش ایجاد کند.
  • هنگام دادن استخوان از سلامت دندان‌های سگ اطمینان داشته باشید؛ هنگام جویدن استخوان، فشار زیادی به دندان‌های سگ وارد می‌شود؛ به همین دلیل، باید از دادن استخوان به سگی که دارای مشکلات دندان است، اجتناب کرد؛ زیرا ممکن است فشار وارده، سبب شکسته شدن دندان‌هایش شود.
  • از دادن مغز استخوان به سگ‌هایی که مبتلا به پانکراتیت هستند، خودداری کنید؛ مغز استخوان، چربی بالایی دارد، به همین دلیل، خوردن آن توسط سگ مبتلا به پانکراتیت (التهاب لوز‌المعهده) احتمال ایجاد مشکلاتی از جمله اسهال را به دنبال دارد. برای جلوگیری از هر گونه مشکل، قبل از تغذیه سگ با استخوان حتما باید با دامپزشک مشورت کنید تا پس از بررسی کامل شرایط حیوان، رژیم غذایی مناسب داده شود.
  • بعد از وعده غذایی از دادن استخوان به سگ خودداری کنید؛ زمانی که حیوان گرسنه نیست، احتمال بیشتری وجود دارد که پس از دادن استخوان، آن را شکسته و یا ببلعد. به همین دلیل این زمان، زمان مناسبی برای تغذیه سگ با استخوان نیست.
  • استخوان‌های بزرگ‌تر از پوزه سگ را به او بدهید؛ هنگامی که استخوانی را به سگ بدهیم که از پوزه‌اش بزرگ‌تر است، سگ نمی‌تواند آن را ببلعد و احتمال ایجاد خطرات برای او کاهش می‌یابد.
  • سگ را به خوردن زیاد استخوان عادت ندهید؛ روزانه زمان کوتاهی را برای سگ اختصاص دهید و فقط در آن زمان به او استخوان دهید. به عنوان مثال، به مدت ده دقیقه به سگ خود استخوان دهید. این کار می‌تواند نوعی تشویق برای سگ محسوب شود. با این زمان‌بندی از بروز آسیب به حیوان تا حد زیادی جلوگیری کرده‌اید.
استخوان دادن به سگ چه عوارضی دارد؟
استخوان دادن به سگ چه عوارضی دارد؟

آیا خوردن استخوان برای سگ مفید است؟

خوردن استخوان، فوایدی را برای سگ به دنبال دارد که از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوردن استخوان سبب تقویت سیستم‌ ایمنی بدن سگ می‌شود. آزمایشات انجام شده حاکی از آن است که خوردن استخوان به طور طبیعی می‌تواند بدن حیوان را در مقابل بیماری‌هایی از جمله سرطان محافظت نماید.
  • استخوان سرشار از کلسیم و فسفر است و با توجه به این که این مواد در رشد و تقویت استخوان بسیار مؤثر است، خوردن استخوان به طور منظم و یک بار در هفته سبب استحکام استخوان‌های سگ می‌شود.
  • تغذیه سگ با استخوان، جرم دندان‌ها را از بین می‌برد و سبب تمیز شدن دندان‌های سگ می‌شود. به همین دلیل، خوردن استخوان باعث عدم خرابی دندان‌های سگ شده و از التهاب آن جلوگیری می‌کند.
  • جویدن استخوان از خسته شدن فک جلوگیری کرده و عضلات قسمت فک را تقویت می‌کند.

استخوان دادن به سگ چه عوارضی برای حیوان در پی دارد؟

در کنار فواید استخوان برای سگ، خوردن آن عوارضی را نیز برای حیوان ایجاد می‌کند که ممکن است برای او دچار مشکل شود. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • تکه‌های استخوان راه گلو را بسته و تنفس سگ را با مشکل مواجه می‌سازد.
  • اگر تکه‌های استخوان نامناسب باشد، با وارد شدن به داخل بدن حیوان، زخم‌هایی را در مری، روده و معده او ایجاد می‌کند.
  • فشار وارده به دندان سگ می‌تواند دندان حیوان را بشکند.
  • علاوه بر ایجاد زخم، تکه‌های استخوان ممکن است سبب التهاب در حفره شکمی گردد.
  • یبوست و وجود خون در مدفوع حیوان از جمله آسیب‌های دیگری است که ممکن است پس از خوردن استخوان برای سگ ایجاد شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با فواید و عوارض تغذیه سگ با استخوان آشنا کنیم تا بتوانید با تغذیه مناسب از بروز هر گونه مشکل و خطری برای حیوان خود جلوگیری کنید. قبل از دادن هر نوع مواد غذایی حتما باید با دامپزشک مشورت کرده تا از مزایا و معایب آن به طور کلی اطلاع پیدا کنید و بهترین تغذیه را برای سگ خود در نظر بگیرید تا علاوه بر حفظ سلامتی، مواد مورد نیاز را به بدن حیوان برسانید.

سوالات متداول برای تغذیه سگ با استخوان

1- به طور متوسط چند وقت یکبار باید به سگ خود استخوان بدهیم؟

این مسئله ممکن است در انواع سگ‌ها دارای زمان‌بندی متفاوت باشد و به همین دلیل، باید در این مورد حتما با دامپزشک مشورت شود. به طور میانگین دادن استخوان به سگ دو بار در هفته مناسب است و منجر به ایجاد یبوست در حیوان نمی‌شود؛ اما باید از نکات مورد نظر برای استخوان دادن به سگ را به طور کامل آگاهی داشته و آن‌ها را رعایت کنیم.

2- چه غذاهایی برای سگ مناسب است؟

گوشت‌هایی مانند گوشت گوساله، ماهی، بره و بوقلمون برای استفاده در رژیم غذایی سگ بسیار مناسب است. در کنار این مواد غذایی، برای تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز، انواع سبزیجات و میوه‌ های تازه برای سگ ها نظیر اسفناج، بروکلی، نخود سبز و کلم را در برنامه غذایی حیوان گنجاند.

3- هنگام گیر کردن استخوان در گلوی سگ چه کاری باید انجام دهیم؟

ممکن است تا رساندن سگ به دامپزشک دیر شده و حیوان خفه شود. به همین دلیل، باید قبل از مراجعه به دامپزشک اقداماتی را انجام دهیم:

  • دهان حیوان را باز کرده و در صورتی که می‌توانید استخوان را با دست خارج کنید.
  • در صورتی که امکان خروج استخوان با دست وجود ندارد، اگر سگ کوچک است او را بلند کرده و سر و ته نگه دارید تا استخوان خارج شود.
  • اگر جثه سگ بزرگ است و توانایی بلند کردنش را ندارید، پاهای او را بالا آورده و با بازوهای خود به حیوان فشار وارد کنید تا با سرفه استخوان از گلویش خارج شود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا