کرونا

چه غذاهایی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند؟

این روزها که ویروس کووید-19 در سراسر جهان اپیدمی شده‌است، دغدغه اکثر افراد، پیدا کردن راه‌های مفید، برای تقویت سیستم ایمنی در بدن است. زیرا باتوجه به عدم وجود واکسن، پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، تنها به‌وسیله مصرف غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی امکان‌پذیر است. با تغییر سبک زندگی و ضدعفونی تمامی لوازمی که از خارج منزل، به منزل می‌آوریم، می‌توانیم تا حد بسیار زیادی از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم. همچنین، با رعایت رژیم غذایی سالم خوری، تقویت سیستم ایمنی بدن میسر می‌شود.

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟ آیا غذاها تاثیری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد؟ چه غذاهایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

در این مقاله، به پاسخ این سوالات می‌پردازیم. پس تا پایان مطلب، همراه ما باشید!

سیستم ایمنی بدن چگونه عمل می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن، ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد. معمولا سطح ایمنی در بدن هر شخص، بسته به سبک زندگی، تغذیه و عوامل ژنتیکی و بیماری‌ها، متفاوت است.

سیستم ایمنی بدن، به‌گونه‌ای عمل می‌کند که به ورود آنتی ژن‌ها و بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی و قارچی، واکنش نشان می‌دهد. پس از ورود این آنتی ژن‌‌ها، سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود و آماده شناسایی می‌گردد. پس از این مرحله، بدن شروع به تولید آنتی بادی مخصوص، جهت مقابله با بیماری می‌کند.

معمولا آنتی بادی‌های تولیدشده، در حافظه سیستم ایمنی بدن باقی می‌مانند تا در مواقعی که مجدد همان بیماری به بدن وارد شد، ارتش مقابله با آن، توسط آنتی بادی‌ها آماده شوند.

احتمالا متوجه سیستم پیچیده و جالب ایمنی بدن شده‌اید. در ادامه به چگونگی تقویت آن می‌پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن چه فایده‌ای دارد؟

با توجه به ساختار پیچیده سیستم ایمنی بدن، لازم است روش‌های تقویت آن را بدانید؛ زیرا با تقویت سیستم ایمنی، در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم خواهید شد و در صورت ابتلا به بیماری، آسیب چندانی نخواهید دید.

با شیوع ویروس کرونا، احتمالا متوجه تفاوت علائم و شدت بیماری در بدن‌های مختلف شده‌اید.‌ عده‌ای بیماری ویروس کرونا را به‌صورت بسیار راحت‌تری پشت سر می‌گذارند و در مقابل، بعضی افراد دچار عوارض سخت بیماری ویروس کرونا می‌شوند و گاهی مرگ، پایان مبارزه سیستم ایمنی بدن، با بیماری است.

معمولا مهم‌ترین عامل پس از نوع ویروسی که در بدن هر شخص شروع به فعالیت می‌کند، قوی بودن سیستم ایمنی، تعیین‌کننده شدت بیماری است. هر چه سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید، مقاومت بدن‌تان در مقابل بیماری‌ها بیشتر می‌شود. سیستم ایمنی مانند ارتش دفاعی بدن است، هر چه این ارتش را آماده‌تر کنید، پیروزی بیشتر و تلفات کم‌تری در مبارزه با ویروس‌ها، باکتری‌ها و بیماری‌ها خواهید داشت. اما چگونه می‌توان سیستم ایمنی قوی داشت؟

آیا با تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا محافظت می‌شویم؟

پاسخ این سوال چندان مشخص نیست، اما چیزی که به‌طور قطع می‌دانیم، این است که تقویت سیستم ایمنی، از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

در مقاله تقویت سیستم ایمنی پت در سایت پتیا اشاره کردیم که سیستم ایمنی، حتی در سلامت حیوانات نیز نقش مهمی دارد. قطعا تقویت این سیستم پیچیده، مقاومت بیشتری در مقابل بیماری‌ها ایجاد می‌کند. اگر در منزل از سگ نگهداری می‌کنید، حتما مکمل‌های تغذیه و وسایل مورد نیاز برای نگهداری از سگ را، از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید، تا سیستم ایمنی پت شما نیز، تقویت شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با رژیم سالم خواری

یکی از موثرترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی، رعایت رژیم غذایی سالم‌ خواری است. رژیم سالم خواری، سرشار از فیبر، سبزیجات، دانه‌ها است و مصرف چربی در این رژیم، بسیار کم است.

معمولا طبق آمار جهانی، افرادی که از رژیم غذایی کم چربی استفاده می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند. مصرف چربی، موجب کاهش عملکرد باکتری‌های مفید روده می‌شود. همچنین، با مصرف غذاهای چرب، عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، کاهش می‌یابد. پس بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن، اصلاح تغذیه است. با استفاده از غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی، می‌توانید ارتش ایمنی بدن را، برای مبارزه با بیماری‌ها آماده کنید.

معجزه میوه و سبزی در افزایش ایمنی بدن

افرادی که سهم زیادی از تغذیه روزانه‌شان، وابسته به میوه و سبزی است، سطح سلامتی بسیار مطلوبی دارند. اگر می‌خواهید سلامتی بدن‌تان را حفظ کنید، حتما روزانه به میزان زیادی از میوه و سبزی مصرف کنید.

بتاکاروتن یکی از اساسی‌ترین، آنتی اکسیدان‌هایی است که در سیب زمینی، هویج و سبزیجات برگ سبز وجود دارد. این آنتی اکسیدان، ضمن کاهش استرس و التهاب، موجب بهبود وضعیت سلامت بدن می‌شود.

بیشترین میزان بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E و مواد مغذی را از طریق همین میوه و سبزی می‌توانید وارد بدن کنید. رساندن این ویتامین‌ها، موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

به بدن ویتامین رسانی کنید!

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی، رساندن میزان موردنیاز از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. اگر این منابع را در بدن تقویت کنید، در نهایت موفق به تقویت سیستم ایمنی بدن شده‌اید. مصرف میوه‌جات، سبزیجات و غذاهای مفید برای تقویت سیستمی ایمنی، بسیار مفید است. در ادامه، به معرفی موادغذایی می‌پردازیم که با مصرف آن، می‌توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

·        منابع ویتامین C

احتمالا تجربه مصرف قرص ویتامین C جوشان، بعد از سرماخوردگی را دارید. ویتامین سی، منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های موردنیاز در تقویت سیستم ایمنی بدن است. معمولا بهترین منابعی که ویتامین C بدن را تامین می‌کنند، در فلفل قرمز، مرکبات، لیمو، کیوی، کلم بروکلی، انبه و سبزیجات وجود دارد.

·        منابع ویتامین E

ویتامین E نیز، یکی از آنتی اکسیدان‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است. معمولا با مصرف کلم بروکلی، ماهی، اسفناج، روغن جوانه گندم، دانه آفتاب‌ گردان، آجیل و خشکبار، می‌توان غذاهای مفید برای تقویت ایمنی را به بدن رساند.

·        منابع ویتامین D

یکی از توصیه‌هایی که این روزها با شیوع بیماری ویروس کرونا شنیده‌اید، مصرف ویتامین D است. نور آفتاب، یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین D است؛‌ اما به دلیل سبک زندگی کنونی، اکثر ما کمبود ویتامین D داریم. پس لازم است، جهت تامین این ویتامین، استفاده از ماهی قزل‌آلا، شیر، غلات و تخم مرغ در تغذیه هفتگی خود، قرار دهید.

·        زینک را فراموش نکنید!

گاهی آن‌قدر در تامین ویتامین‌ها متمرکز می‌شوید که زینک و تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی را فراموش می‌کنید. زینک، معمولا به عملکرد گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند. غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن که دارای زینک هستند، شامل ترکیبات کدو تنبل، دانه کنجد، لوبیا، بادام هندی، کشمش، نخود عدس و خشکبار است. سعی کنید در تهیه غذاهای روزانه، از این موادغذایی استفاده کنید.

·        امگا3 مهم‌ترین عامل تقویت سیستم ایمنی

اسیدهای چرب امگا3، در کاهش التهاب بدن و افزایش عملکرد سیستم ایمنی، بسیار خوب عمل می‌کنند. معمولا امگا3 برای بهبود عملکرد بدن در مقابل بسیاری از بیماری‌ها اثرگذار است. با مصرف غذاهای مفید، برای تقویت سیستم ایمنی بدن که دارای مقادیر بالایی از امگا3 هستند، می‌توانید عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشید.

با مصرف دانه چیا، دانه کتان، گردو، تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی می‌توانید امگا3 بدن را تامین کنید و سیستم ایمنی را در مقابل بیماری‌ها قوی‌تر کنید.

آیا تقویت سیستم ایمنی بدن با مکمل‌ها صحیح است؟

مصرف غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بسیار ارزشمند است. اما استفاده از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها، می‌تواند نقش مکملی در ایمن سازی بدن داشته باشد. پس برای اطمینان از نیاز بدن‌تان، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی سوابق پزشکی، آزمایش خون و بررسی بدن، نیاز شما به مصرف مکمل‌ها را بررسی نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با روش‌های متفاوت

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، تقویت سیستم ایمنی بدن، به‌وسیله مجموعه‌ای از خوراکی‌ها، رفتارها و تعاملات امکان‌پذیر است.‌ داشتن تغذیه صحیح، سبک زندگی سالم و روحیه‌ای شاد، موجب تقویت این سیستم حیاتی در بدن انسان می‌شود.

·        تقویت سیستم ایمنی بدن با خواب

بدن انسان برای سلامت ماندن، به خواب احتیاج دارد. توجه به این نیاز بدن، موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. معمولا افرادی که دچار کم‌‌خوابی هستند، مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند.

خواب در زندگی، موجب استراحت بدن، دفع سموم و انجام فعالیت‌های لازم برای شروع یک روز پرانرژی دیگر است. با اختلال در خواب، سیستم ایمنی کارایی خود را از دست می‌دهد و سلامتی فرد، در مواجهه با بیماری‌ها تهدید می‌شود.

·        تقویت سیستم ایمنی بدن با تقویت روحیه

افراد شاد، معمولا زندگی مطلوب‌تری تجربه می‌کنند. کم‌تر بیمار می‌شوند و کم‌تر دچار مشکلات روحی هستند. با بال بردن سیستم ایمنی بدن است که می‌توان تاثیر فوق‌العاده‌ خنده، زندگی شاد و آرامش را بر سلامتی بدن مشاهده کرد.

پس برای تقویت سیستم ایمنی، علاوه بر مصرف غذاهای مفید، روحیه خود را بهبود ببخشید. مدیتیشن، خنده و یوگا از بهترین تمرین‌های زندگی سالم است.

تقویت سیستم ایمنی بدن در زندگی با حیوانات

با بررسی‌هایی که توسط فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا انجام شده‌است، سیستم ایمنی افرادی که از پت نگهداری می‌کنند، بسیار قوی‌تر از سایرین است.

فعالیت‌های بدنی که افراد دارای پت در منزل و خارج از منزل دارند، تاثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود عملکرد سیستم ایمنی این افراد داشته است. همچنین، انرژی فوق‌العاده حیوانات، در افزایش روحیه و نشاط زندگی، موثر است.

 

در بدن انسان، سیستم پیچیده‌ای وجود دارد که سلامت و ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها را تضمین می‌کند. افزایش سیستم ایمنی بدن، سد راهی برای ورود بیماری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها است. مصرف غذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی، تاثیر بسیار زیادی دارد. علاوه بر مصرف غذا و مکمل‌های دارویی، بهبود شرایط روحی و تغییر در سبک زندگی، با رویکردی به سمت سلامتی، اهمیت زیادی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا